Wist u dat .......?
Re: Wist u dat .......?
Gadsamme nog an toe.
Heb ik de eerste vijf index-pagina's ( t/m 2009-08-07 ) afgezocht naar de
HOLLAND AFRIKA LIJN en de KLIPFONTEIN
Niets gevonden.
Daarna de zoek apparatuur ingeschakeld, wel foto's van de KLIPFONTEIN
maar geen topic.
Dus dacht ik: Ik plant het hier.
En nu: komt heer Jos met de link naar de goede topic.
Heb ik de eerste vijf index-pagina's ( t/m 2009-08-07 ) afgezocht naar de
HOLLAND AFRIKA LIJN en de KLIPFONTEIN
Niets gevonden.
Daarna de zoek apparatuur ingeschakeld, wel foto's van de KLIPFONTEIN
maar geen topic.
Dus dacht ik: Ik plant het hier.
En nu: komt heer Jos met de link naar de goede topic.
Grtn @Allen
Re: Wist u dat .......?
Ik heb dat topic uit de kelders van Kombuispraat gevist op de vraag van Anne.AnneKJ schreef: Over de "Klipfontein"; Op de schepen ging het verhaal, zols er zoveel waren, dat de "Kliptfontein", dat er een soort wedstrijd gaande was tussen de "Klipfontein" en die "Bloemfontein Castle" en dat ze daarbij een obstakeltje over het hoofd hebben gezien.Ik weet niet of dit de feiten zijn. Wellicht dat de "Uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart" uitkomst biedt.
Kan me heel goed voorstellen dat je dit over het hoofd gezien hebt, Allen.
Re: Wist u dat .......?
Ahoy,
08-03-1987 - Hulpschepen liggen langszij bij de gekapseisde veerboot 'Herald of Free Enterprise'. Voor de kust van Zeebrugge ging de veerboot verloren. Daarbij lieten 193 opvarenden het leven.
Om 19:05, net na vertrek om zeven uur 's avonds, kapseist het schip op zo'n 91 meter voor de Belgische kust. Niet gesloten boegdeuren, onvolledig leeggelopen ballasttanks en gebrekkige communicatie worden gezien als belangrijkste factoren voor de ramp.
Door het snelle optreden van de Belgische hulpdiensten is het aantal slachtoffers onder de ongeveer 700 opvarenden beperkt gebleven.
Bron: Nu.nl
08-03-1987 - Hulpschepen liggen langszij bij de gekapseisde veerboot 'Herald of Free Enterprise'. Voor de kust van Zeebrugge ging de veerboot verloren. Daarbij lieten 193 opvarenden het leven.
Om 19:05, net na vertrek om zeven uur 's avonds, kapseist het schip op zo'n 91 meter voor de Belgische kust. Niet gesloten boegdeuren, onvolledig leeggelopen ballasttanks en gebrekkige communicatie worden gezien als belangrijkste factoren voor de ramp.
Door het snelle optreden van de Belgische hulpdiensten is het aantal slachtoffers onder de ongeveer 700 opvarenden beperkt gebleven.
Bron: Nu.nl
Re: Wist u dat .......?
Voor geinteresseerden: volledige tekst van deze uitspraak, gedaan 22 november 1960, kan ik scannen en plaatsen. Was inderdaad een raar misverstand, hoe de opdracht gegeven werd en vervolgens geinterpreteerdAllen schreef:Zomaar twee krantenknipsels.
GEERTJE BUISMAN
Re: Wist u dat .......?
Komt ie Jos. Met dank overigens aan Wim Bruins, die me dit enige jaren geleden opstuurde.