Wist u dat .......?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Allen »

Sodeketter nog an toe, dikke pret aan deze kant. :-D
Van gemiddeld min -20/25 graden Celsius naar plus +25 graden Celsius in Tukkerlaand.
Man man, het tijdsverschil en dan ook nog een temparatuursverschil van zo'n 50 graden. :shock:
Kan toch merken dat ik 'op' leeftijd begin te geraken. :?
Ut motorretje heeft wat meer tijd nodig om het geheel op regel te krijgen en de thermostaat
heeft wat langer nodig om de temperatuur weer op peil te krijgen. :wink:
Ut valt allemaal niet mee. :mrgreen:
Grtn @Allen

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Wist u dat .......?

Bericht door v+d »

Ja man, wat doe je ook in die kou?
Sinds ik ooit met een tankertje, hartje winter, in Turku verzeild raakte mijd ik de kou als de pest.
Oude kerels en 20-22 graden Celsius dat is het beste :wink:
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Wist u dat .......?

Bericht door peelander »

😀😂🤣😃
Groeten
Jan van der Pluijm
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Roy »

Wat werd er trouwens vanuit Port Churchill allemaal verscheept ?.
M'n vader heeft er met de "Deltadrecht" eens lading gehaald. Ik neem aan in de zomer, maar wat ze in hadden, ik zou het niet weten !.
Wie weet het wel ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Gert Schouwstra »

Roy, Port Churchill was een vrij jonge haven en eigendom van de Staat Canada. De haven werd in 1931 geopend voor de overslag van graan, wat per trein werd aangevoerd. Tien jaar geleden waren er nog vier kades voor graan, een beetje bulk en een tankerkade. Vanwege de ijsgang was de haven alleen bereikbaar van eind juli tot begin november. In 2008 werd geprobeerd de haven te verkopen aan een spoorwegmaatschappij, maar dat mislukte. Andere havens waren langer open en daardoor goedkoper en de haven werd uiteindelijk in 2016 gesloten.

Dus bijna 100% kans dat je vader daar met de Deltadrecht een graanreis vandaan heeft gehaald en inderdaad, in de zomer of anders in de herfst. Ik zie in de kranten dat de Deltadrecht een keer of zeven in Port Churchill is geweest:
Op 5-9-1968 vertrokken van van Amsterdam naar Port Churchill. Op de 20e wordt de ingang van de Hudsonbaai (uitvarend) gepasseerd.
Op 30-7-1969 vertrokken van Rotterdam. Op 7-8-1969 aankomst in Port Churchill. Daarna op 26-8-1969 Amsterdam.
Op 15-10-1969 vertrokken van Port Churchill naar Amsterdam.
Op 14-8-1971 vertrokken van Rotterdam naar Port Churchill. Op de 18e wordt de Hudsonbaai ingevaren. De 23e ligt hij in Port Churchill.
Op 15-9-1971 bij Frederikshaven onderweg naar Port Churchill. Aankomst op de 17e en vertrek op de 27e naar Tilbury.
Op 13-9-1976 vanaf lissabon nog 475 mijl verwijderd op weg naar Port Churchill. Op 8-10-1976 van Port Churchill vertrokken naar Hamburg.
Op 4-10-1978 aankomst vanaf Nordenham in Port Churchill en op de 10e weer vertrokken naar Varna.
Gert
- Varen is Leven -
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Roy »

Bedankt voor de info Gert.
Het zal in 1971 geweest zijn. Weten we dat ook weer...……... :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Martinus »

In de jaren zestig, als je Middelburg binnen reed om verder te rijden richting Biggekerke enz. ging je meen ik een brug over waarna je links afsloeg. Wij gingen ieder jaar naar Walcheren met het gezin.
Bij die brug lag toen een oud vrachtschip uit Panama, een jaar, of misschien twee, later lag er nog een schip bij. Ik was toen al gek op scheepvaart en vond het heel indrukwekkend dat die boten al helemaal in Panama waren geweest! (Ik was een kind en wist niet beter...).
Ik vermoed dat ze daar opgelegd waren, maar nooit heb ik er een foto van kunnen vinden. Heeft iemand die toevallig wel?
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Allen »

@Martinus heb je iets aan onderstaande?

Klik ook even op onderstaande linken.


Opgelegd Middelburg001.jpg
Opgelegd Middelburg001.jpg (143.52 KiB) 6745 keer bekeken

Opgelegd Middelburg002.jpg
Opgelegd Middelburg002.jpg (216.89 KiB) 6745 keer bekeken




>>> http://middelburgsegrachtengordel.nl/20 ... e-loskade/



>>> https://krantenbankzeeland.nl/search?qu ... mit=zoeken
Grtn @Allen
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Martinus »

@Allen G E W E L D I G !
Ik wist alleen niet dat het in 1958 was (ik was toen 10 jr.). Ik was toen al zo geboeid door de scheepvaart dat ik thuis altijd de scheepsberichten in de krant las.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Allen »

Rode Duivel "MENNA"


Menna001.JPG
Menna001.JPG (288.35 KiB) 4495 keer bekeken
Grtn @Allen


Plaats reactie