Varen in frankrijk.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Varen in Frankrijk.

Omdat met bootjes klooien nu eenmaal in het bloed zit zijn wij begin september met de camper naar frankrijk vertrokken en hebben daar een "kunststof" boot gehuurd .
Met deze boot zijn wij van Joigny naar Corbigny gevaren waarvoor een week nodig is en meer dan 60 sluizen en enkele zelf te bedienen ophaalbruggen gepasseerd moeten worden .

Het is verstandig een vaarkaart aan te schaffen , omdat een deel over de Yonne gevaren wordt(niet gekanaliseerd) waar een flinke stroom kan staan en niet altijd duidelijk is waar de vaarweg ligt.

Op de dag van aankomst te Joigny hadden wij gepland direct te vertrekken , echter de boot was pas om 16.00 uur klaar en de sluizen stoppen om 19.00 uur.

De verhuurder bekeek mijn plastic vaarbewijs met enig wantrouwen en wilde een proefvaart maken.
Omdat ik zelf dan maar het initiatief nam om te vertrekken en los te gooien , was hij snel overtuigd en konden wij weer afmeren.

Het bootje was 10 meter lang , 3,5 meter breed en stak 0,8 meter diep , geen boegschroef , maar reageerde goed op het roer.
De snelheid was denk ik max. 12 km / uur.

Een plezierig bootje om mee te varen met alles er op en er aan , voorzien van stootwillen en grote rubber fenders , je kan je dus een foutje permiteren.

Wij kozen voor een stroom opwaarts trajekt , omdat dit veel makkelijker is in de sluizen en ook het wachten en afmeren vergemakkelijkt , immers je vaart tegen de stroom in en kan de boot op zijn plaats houden met een klapje vooruit op zijn tijd.
In de sluizen ga je van laag naar hoog waardoor je niet erg hoeft op te letten of je boot ergens blijft hangen.
Ga je van hoog naar laag , dan blijven die huurboten vaak hangen op de alom tegenwoordige fenders en stootwillen .

Over de sluizen en wat daar allemaal gebeurt later meer , eerst een paar foto's van de boot en Joigny.

groet v+d.
Bijlagen
DSC02129.jpg
DSC02129.jpg (486.53 KiB) 9238 keer bekeken
DSC02199.jpg
DSC02199.jpg (480.59 KiB) 9238 keer bekeken
DSC02126.jpg
DSC02126.jpg (465.2 KiB) 9238 keer bekeken

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Omdat dezelfde dag vertrekken geen zin had , bleven we in Joigny , een verassend mooie stad met een schat aan oude gebouwen.

Joigny , waarvan de eerste fundamenten van 996 zijn , werd in 1530 na een grote brand herbouwd .
De stad heeft de grootste collectie huizen met houten zijgevels in de bourgonje , ik heb het niet geteld maar het is indrukwekkend wat die oude vakmensen daar achtergelaten hebben .
Er wonen ca. 11.000 mensen en het is er relatief rustig.
Vanuit de basis van de bootverhuurder is er een prachtig uitzicht op de wijnvelden en het 270 meter hoger gelegen hoogste punt van de stad.
Bij het verhuurbedrijf wordt alle mogelijke service gegeven en als je wilt worden er zelfs boodschappen voor je gehaald en aan boord gebracht.

Ook fietsen zijn er te huur maar wij gaven de voorkeur aan onze eigen vouwfietsen met electrische ondersteuning, tenslotte moet er bij mij op alles een motor zitten !

Op de boot functioneerde alles en was alles in orde , wat wij al eens anders meemaakten.
Wij zijn dus de stad ingegaan en hebben onze ogen verwend , de bijgesloten beelden spreken voor zich!

Na een rustige nacht op de boot zijn wij de volgende morgen omstreeks 09.00 uur vertrokken , waarover de volgende keer meer.

De sluizen op de Yonne zijn alle electrisch bediend , wat inhoudt , dat de sluiswachter niet altijd even attent is en er is ook geen echte communicatie mogelijkheid is , behalve de eigen signaalhoorn , en die had ik nu net niet gecontroleerd.!
Ook daarover de volgende keer meer , groet v+d.
Bijlagen
een blik over de wijngaarden
een blik over de wijngaarden
DSC02127.jpg (470.77 KiB) 9210 keer bekeken
proefvaart
proefvaart
DSC02131.jpg (525.94 KiB) 9210 keer bekeken
de basis van locaboat
de basis van locaboat
DSC02132.jpg (464.97 KiB) 9210 keer bekeken
vakwerk
vakwerk
DSC02133.jpg (501.77 KiB) 9210 keer bekeken
door dit steegje kom je op een binnenplaats
door dit steegje kom je op een binnenplaats
DSC02136.jpg (464.28 KiB) 9210 keer bekeken
de foto kan niet laten zien hoe mooi dit gemaakt is
de foto kan niet laten zien hoe mooi dit gemaakt is
DSC02141.jpg (437.15 KiB) 9210 keer bekeken
weer vakwerk
weer vakwerk
DSC02146.jpg (516.26 KiB) 9210 keer bekeken
een doorkijkje
een doorkijkje
DSC02144.jpg (535.42 KiB) 9210 keer bekeken
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door gerard tenerife »

Hallo v+d, pracht onderwerp, weer eens wat anders. Ik heb in Engeland verschillende jaren een canal river cruiser gehad, hebben er altijd met de hele familie plezier van gehad. Engeland heeft zo' 5000 mijlen aan kanaalen waar je dus meestal zelf de sluizen moet openen, max snelheid, 4 mile en als je per dag 18 mile op het kanaal doet doet, ga je lekker.
m.v.g. Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

hey, Gerard,

Lekker rustig , geen telefoon , geen televisie , zelfs geen krant.
Op de Yonne 12 km/uur en op de kanalen 6-8 km/uur , per sluis ongeveer een kwartier en tussen de middag draaien de sluizen niet , leven als god in Frankrijk ,maar dan op een bootje.
Als het niemand verveelt zal ik het verslag van de hele reis doen.

groet v+d.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo V&D,
prachtige reportage! :-D
Uiteraard zijn we benieuwd naar de hele reis. :)
All the best
Jos
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Verder in Frankrijk .

Wij vertrokken om 09.00 uur naar Auxerre , waarbij wij de , de vorige dag gemiste , vaaruren moesten inhalen , dat zorgde voor een beetje druk op de ketel .
Het was een beetje heiig met een waterig zonnetje ,dus niet zo'n best zicht .

Na het passeren van de pont de Joigny kwamen we voor de sluis van Pechoir , waar naast de sluis een 2 meter hoge waterkering ligt .
Het geheel was een beetje onoverzichtelijk , zon tegen , slecht zicht en een donkere sluisinvaart !!
Ik wil niets goed praten , maar ook de verrekijker bood geen uitkomst en op een signaal met de hoorn werd niet gereageerd , dus nam de schipper aan , dat de sluis open stond .

Hier verdiende ik de eerste rode kaart van deze reis , de uitkijk op de bak riep "de sluis is dicht".
Er verscheen ook een druk gebarende sluiswachter op de sluis , veel te dicht bij het voorschip , dus de sluis was echt dicht !!

Volle kracht achteruit , waarbij die tupperware boot direct een bocht naar stuurboord inzette van wege de schroefwerking .
Aan stuurboord lag een stevige strekdam en aan bakboord een armoedig remmingswerk met losse planken en afgebroken palen .
Gelukkig werkte de draaikolk van de waterkering in ons voordeel en met hard stuurboord roer en volle kracht vooruit kreeg ik de boot gedraaid net voor we op de strekdam zouden lopen.

Alsof ik daarvoor geoefend had , mazzel gehad dus!! en gelijk klaar wakker.

Er zijn geen signalen op de sluis , die aangeven dat je in kunt varen of moet wachten en er is , door het lawaai van de waterkering , geen communicatie met de sluiswachter mogelijk .
Met de scheepshoorn opening vragen was geen succes , omdat er een 2cv toeter gemonteerd was , die ook niet boven het watergeweld uitkomt .

Na binnenkomst van een tweede schip werden we vlot geschut en gingen we op weg naar de sluis van Epineau , met een verval van 1 meter .
Dit stuk Yonne is redelijk natuurlijk met veel ondieptes , ruige oevers en midden in de vaarweg restanten van oude keringen en sluizen met muurtjes net onder water!!
Geen traject om in het donker of bij slecht zicht af te leggen in ieder geval .

Bij st.Cydroine ligt een verwaarloosd nautisch centrum met waterskibaan waarvan de skischans het zonlicht zodanig weerkaatst , dat je geruime tijd slecht ziet en niet weet waar dat helse licht vandaan komt .
Er ligt ook een rij onduidelijke boeien die de vaarweg aangeven , waarschijnlijk voor de skiers , ik ben maar op een afstand gebleven van die dingen .

Met ons vaart een familie uit de Elzas op , waarvan opa de schipper is en schoonzoon , net als mijn vrouw , het zware werk met de trossen doet .
Hij klimt telkens op de sluis om de lijnen om de bolders te leggen , omdat hij het werpen niet onder de knie heeft .
Ondertussen moet opa met de boegschroef(hij heeft die wel) en vooruit/achteruit slaande de boot zien te beheersen tot de trossen zijn uitgebracht .

Opa heeft er een handje van om het schip te willen verplaatsen door zich af te zetten tegen de gladde sluiswand .
In de sluis van Epineau horen wij een hoop kabaal en opa blijkt tussen de wal en schip geraakt te zijn , terwijl oma hem aan zijn kraag nog gedeeltelijk op het potdeksel in evenwicht weet te houden .

Schoonzoon komt met een reuzesprong te hulp en omdat het schutten nog niet in gang is loopt dit avontuur wonderlijk goed af .

We varen onder de pont de Laroche door naar de afslag naar Migennes .
Bij Migennes is de afslag naar het canal du Bourgogne , wij gaan rechtdoor naar de sluis van La Graviere met een verval van 1,5 meter.
Passeren pont de Migennes (trein) , pont de Charmanay en pont de Migennes(d377) .

Bij invaren van de sluis werpt mijn vrouw eerst een touwtje vanaf het (hoge) achterschip om een bolder op de wal , trekt dat om een bolder achter op het schip en geeft mij het eindje .
Ze gaat daarna naar voren terwijl ik het schip rustig af kan stoppen , zodat het recht langs de sluismuur ligt .
Voor wordt dan een lijn om een bolder geworpen en het schutten kan beginnen .

In het lijnen om bolders werpen is ze inmiddels zeer bedreven en ze vangt zo af en toe ook wel eens een sluismeester die te dicht bij de bolder staat , omdat veel mensen geholpen willen worden .
Het blijft leuk en af entoe een beetje spannend .
Soms als het rustig is help ik de sluizen draaien , wanneer het wat ruiger gaat blijf ik aan boord om met af en toe eenklapje voor- of achteruit de boot in positie te houden .

Bij de camping voor pont de Bassou houden wij middagpauze , ook om even bij te komen van het avontuur en het gedoe met andermans opa .

Opa zelf kan er wel om lachen en trekt een schoon stel kleren aan en is niet erg onder de indruk .

De fot's laten achter eenvolgend zien:
2153 pont de joigny
2157 in de sluis
2154 waterkering en muurtje onder water , echt link!
2155 skischans
2156 sluiswachterhuis
2158 waterkering
2163 op de Yonne
2164 je moet niet de verkeerde afslag nemen
Bijlagen
DSC02153.jpg
DSC02153.jpg (437.42 KiB) 9136 keer bekeken
DSC02157.jpg
DSC02157.jpg (448.41 KiB) 9136 keer bekeken
DSC02154.jpg
DSC02154.jpg (538.91 KiB) 9136 keer bekeken
DSC02155.jpg
DSC02155.jpg (480.06 KiB) 9136 keer bekeken
DSC02163.jpg
DSC02163.jpg (467.7 KiB) 9136 keer bekeken
DSC02164.jpg
DSC02164.jpg (434.55 KiB) 9136 keer bekeken
DSC02156.jpg
DSC02156.jpg (489.9 KiB) 9136 keer bekeken
DSC02158.jpg
DSC02158.jpg (412.76 KiB) 9136 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Deze prachtige reportage verdient meer bezoekers dan op het sub-topic watersport, dus heb ik het maar verplaatst. :)
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Jos ,

bedankt voor de complimenten , ik ben nu eigenlijk wel verplicht er wat van te maken !
Er gebeurde elke dag wel wat , dus wordt vervolgd .....

groet v+d .
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

V+D........inderdaad een interessant en leuk verhaal, ik hoop dat je het bij " 1 Rode Kaart" hebt weten te houden :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door Roy »

Een pracht relaas.
Weer eens een geheel ander vaargebied. :!:
Zeer interessant om te volgen. Al is het alleen al omdat je de gemaakte fouten ook memoreerd.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie