Varen in frankrijk.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3223
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door jacko »

Hallo
canal lateral a la Loire is ook heel mooi om te doen.
Zie foto's op http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... al#p218731


groeten
Hans (Jacko)
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Wij gaan onder de passarelle door en pont de Paul-Bert , het is helder weer met een lekker zonnetje en weinig wind wel staat er nog een behoorlijke stroom tegen door het vele water , dat uit de Morvan komt . Het uitzicht is prachtig !

De oever tegenover sluis Bartardeau , met een verval van 1,o meter , is niet benaderbaar vanwege de vele ondieptes .
Sluis Bartardeau staat open en erin ligt een boot genaamd Crain en is van het zelfde type als waar wij mee varen. De bemanning bestaat uit twee zwitserse echtparen , die goed met de boot overweg kunnen en die voor het eerst dit traject varen.
Wij wisselen wat bijzonderheden uit en zij zullen helpen bij het sluizen draaien( zij varen voor) , terwijl wij voor het bier zorgen voor de sluis wachter . Een makkelijke dag voor ons dus !

Zij hebben mijn vrouw de lijntjes zien gooien en verbaasd staan kijken hoe makkelijk en snel ons bootje vast ligt . Het schutten verloopt vlot , bij de sluis ligt een prachtig gebouwtje met het opschrift "service de eaux".
DSC02193.jpg
DSC02193.jpg (455.35 KiB) 6395 keer bekeken
Door het raam kijkend zie ik enorme gegoten slakkenhuizen van centrifugaalpompen en aan een zijde in een droog kanaal zie ik grote waterinlaatschuiven .
Op de kaart staat het droge kanaal aangegeven en het lijkt alsof de pompen ooit gebruikt werden om de waterstand te regelen , maar misschien zijn ze ook wel gebruikt voor de drinkwatervoorziening van Auxerre

Bij Batardeau begint het eigenlijke canal du Nivernais , dat dan nog steeds gedeeltelijk van de Yonne gebruik maakt.
Hier beginnen ook de goed onderhouden jaagpaden over de volle lengte van het kanaal en altijd aan een zijde , ook onder de bruggen is altijd een jaagstoep iets waar je goed rekening mee moet houden als je door de krappe brugopening vaart.
De bruggen zijn vaak laag en als je bovenop stuurt kan je makkelijk je denkraam stoten dus even de bemanning waarschuwen als je een brug nadert.
Wij leggen voor het gemak de fiets sturen plat en halen de parasol naar binnen , dan hoefje daar niet op te letten.
De meeste bruggen hebben ergens in de boog een merkteken en als je daarop koerst vaar je in het midden onder de brug door !
De jaagpaden zijn ideaal voor wandel of fietstochten in een prachtige omgeving , een bemanningslid kan ook naar de volgende sluis fietsen en de lijnen aanpakken en de sluis helpen draaien.
Watersport in optima forma !!
Er zijn hier ook enkele slecht beveiligde waterkeringen waar je dus even moet opletten .

We gaan naar sluis Preuilly , met een verval van 0,8 meter , en zien de zwitsers met veel plezier het lijnen gooien oefenen.
Na Preuilly moeten we weer 15 meter uit de wal blijven en ook uit de verzandde buitenbochten wegblijven , het blijft aandacht vragen .

Sluis Augy met een verval van 1,10 meter wordt in 10 minuten met 2 boten genomen en we krijgen schik in het opvaren met de zwitsers .
Tussen sluis Augy en sluis Vaux , met een verval van 1,0 meter liggen eilandjes , een paar keringen en een bebakende vaargeul.
Weg D 163 loopt hier langs het kanaal wat een speciaal effect geeft als je op een bootje , zit er wordt veel gezwaaid , vooral door camper en caravan rijders .
Op sluis Vaux verkoopt de sluiswachter groente en fruit , als mijn vrouw vraagt of ze van het land komen wijst hij naar zijn eigen miniatuur tuin op de sluis.
In ieder geval zijn zijn tomaten mooi en lekker .

We passeren de sluis Vaux en pont de Vaux zonder problemen en stomen door naar sluis Toussac , met een verval van 1,7 meter . Samen met de zwitsers is plezierig ,omdat er geen gedoe in de sluizen is en altijd iemand de sluiswachter helpt. We passeren Champs sur Yonne.
DSC02197.jpg
DSC02197.jpg (493.98 KiB) 6395 keer bekeken
Stomen op naar sluis Bélombre , met een verval van 0,8 meteren passeren Champs sur Yonne .
Het passeren van Bélombre is wat ingewikkeld door de voorliggende brug is er geen zicht en er ligt een bocht , zodat er pas laat zicht op de sluis is .
Vanaf Toussac varen we al tussen de weg en een (beroemde) muur die geldt als een meesterwerk van waterbouwkundig werk , omdat de muur al de hoogste waterstanden en zwaarste overstromingen getrotseerd heeft , maar nu staat ie even in de weg!!

De zwitsers voor ons stoppen plotseling in de nauwe vaargeul , ik zit er (te ) dicht op en trap weer in die gein van hard achteruit slaan . Fons trekt weer over stuurboord weg maar komt dwars in het kanaaltje toch nog tijdig stil te liggen . Goed voor een tweede rode kaart vind ik zelf , maar niemand reageert dus ik doe net of het zo hoort.
Er ligt een boot in de sluis (tegenligger) en die zal er eerst uit moeten voordat wij erin kunnen .
Achteruit is geen optie en de zwitsers gooien de sluishaken(made in china) over het hekje langs de weg.
Mijn vrouw zegt ,dat dat geen optie is omdat wij maar een sluishaak hebben wat bovendien een gammel plastic ding is waarvan de kop niet goed vast zit.
Ondertussen werkt de stroom aan een geheel eigen positie voor Fons .
Zij krijgt een idee en gooit de voorlijn om het hekwerk op de weg ,die langs het kanaal loopt .
Franse automobilisten schrikken nergens van zoveel is zeker , ze rijden over de lijn heen en wij hengelen met de sluishaak het eind onder het hek door.
Voor vast klapje vooruit, recht langs de kade en achter doen we met de lijn hetzelfde .
De zwitsers vinden het een goed idee en doen hetzelfde , zodat wij goed afgemeerd liggen als de tegenligger met een (te) hoge snelheid uit de sluis komt.
DSC02198.jpg
DSC02198.jpg (453.98 KiB) 6395 keer bekeken
De V.N.F. verbiedt het aanmeren aan hekken,verkeersborden en alles wat geen bolder is .
Je wordt geacht met de boeg in de wal te varen aan de wal te springen , de grondpennen in te slaan en daar je lijntjes op te beleggen .
In theorie leuk in de praktijk vaak niet te doen vanwege betonnen randen of simpel een wegdek waar je toch geen gaten in gaat houwen . Wij zullen nog enige malen zondigen!
Van je boot op de wal springen is niet aan te raden althans niet op de Nivernais , achter de beschoeiing zijn vaak diepe gaten of er liggen scherpe rotsblokken terwijl de boeg in de wal varen vaak niet handig is vanwege de steenstort die zomaar een halve meter het water inloopt.

De sluis schut ons verder zonder problemen en we gaan onder de spoorbrug door naar sluis Bailly , met een verval van 1,35 meter.
Ook hier schutten wij snel en omdat het 11.45 uur is moeten wij een plek zoeken voor de middagpauze .
De ligplaats bij Bailly ligt vol met schepen en de enige overgebleven plek ziet er onaangenaam uit .
De zwitsers voeren bij een graswal de instructies van de V.N.F. uit en meren aan eigen pennen hetgeen nog wat geoefend moet worden.
Wij zijn hier vaker geweest en weten , dat vlak voor sluis Vincelottes een mooie betonnen wachtsteiger is voor 1 boot , we varen dus door en meren aan deze steiger op de bolders met een laatste mooi uitzicht op de Yonne die nu alleen nog het kanaal hier en daar zal kruisen .
DSC02200.jpg
DSC02200.jpg (446.27 KiB) 6395 keer bekeken
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door gerard tenerife »

Varend op de rivier moeten ze toch een makkelijke prooi geweest zijn voor verdedigers !
Ik heb eens ergens gelezen, dat de Fransen, gedurende de Viking periode (600-1100) niet veel van water en bootjes wilden weten. :o De Vikings trokken zich s 'nachts b.v. terug op eilandjes op de Seine en waren daar dan betrekkelijk veilig en konden dan bij daglicht weer verder gaan met waar ze beroemd :oops: voor waren.
Groeten van Tenrife Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

met waar ze beroemd :oops: voor waren
Hallo, even een zijkanaaltje in!!! Ik denk zo maar dat die brave lieden ( die in Wijk bij Duurstede de hele hap in de brand staken EN de nonnetjes te grazen namen :mrgreen: ) ik denk zomaar dat ze met die mooie overnaads gebouwde en betrekkelijk lichte, lang, slank en ondiepe schepen met z'n allen aan de roeispanen ( en een paar slaven of gegijzelde kerels die ze flink met de zweep over de donder kwamen! OF met mazzel de wind op de kont in zo'n vierkant beddelaken!! ) met een redelijke cholere gang de rivier op kwamen stomen........ :roll:( Niks geen gelul met sluissies of zo!!! Een paar eerste klas boogschutters achter de schilden in de gangboorden en " Jan rap en z'n maat aan de wal" deden het al ras in de broek..... :mrgreen: Ik neem aan dat ze " ook toen, lang voooor e-mailtjes :lol: " razendsnel een reputatie hadden opgebouwd". Die klanten waren EN ver in Rusland, als ik me goed herinner in Noord Afrika EN oook aan deze kant van de sloot.........da's TOCH nie niks :roll:Ik ben veeeel te laat gebooor'n :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Harry ,
dat heb je weer eens even helder uitgelegd , ik snap het helemaal , ik vraag me vaak zulke dingen af als ik ergens rondstruin , een op zich ongevaarlijke afwijking en ja net als jij had ik er graag bij wilen zijn!!
Maar vroeger was niet alles beter , als je de foto's van de flotteurs op de Yonne ziet dan was dat toch in hoofdzaak hard en gevaarlijk werk , daar hebben we het nog eens over !

groet v+d.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door gerard tenerife »

niet veel van water en bootjes wilden weten
Dat was waarschijnlijk ook de reden waarom ze parfum uitvonden :lol: :lol: :lol:
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

deden het al ras in de broek.
Neeee Gerard......je snapt het niet :mrgreen:
Die Franzosen vonden de parfum uit omdat ze " HET in de broek deden" van die Vikingen :lol:
Maar vroeger was niet alles beter
Hallo V+D..........nou d'r is nou weinig veranderd vindt ik :oops: ...die Vikingen " leefden bij de dag"......hadden niks geen zorgen over " belasting betalen OF WEER zoveel BILjoen naar die donderse Grieken" :oops: ........DUS........heden ten dage is " leven bij de dag" misschien nog wel net ZO toepasselijk.........morgen is " Je gulden een stuiver waard!" :cry:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Yep , daarom leef ik al een poosje ook maar bij de dag , terug in Nederland dacht ik waar gaat dit allemaal over?? Tijd geen krant gezien , geen televisie en 14 dagen niet op kombuispraat gekeken(dat is minder) kwam ik met de camper in de binnenstad van Luik terecht ,ik ben niet zo'n goede postduif , wat een gekkenhuis .!!
Toen ik over de Ijssel kwam , waar wij thuis horen , was het een en al file , omdat provinciale waterstaat alle secundaire wegen tegelijk onderhanden heeft en er op de hoofdwegen een aantal ongevallen waren gebeurd .
Maar ja , ik ben al weer gewend , maar hoop toch eind dit jaar weer naar Portugal te vertrekken , een beetje zwerven leer je nooit meer af.

groet v+d.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Verder in frankrijk.

Bij sluis Vincelottes melde wij ons om 13.00 uur , wij hebben dit traject al eens met de camper gedaan en op de camping gestaan achter de sluis.
We schutten zonder gezelschap , de zwitsers houden kennelijk nog siesta (doen ze dat daar?) .
Onder de brug , waar een verbreding in het kanaal zit en een waterkering is , hier is de Yonne bij het kanaal gevoegd en staat een flinke stroom , die Fons gemakkelijk achteruit zet .
Er zijn bolders en er is een kade waar water en stroom te krijgen zijn . Je moet aan de dorpskant blijven de andere wal is niet te bereiken vanwege ondieptes en bomen in het water .
In sluis Vincelles , 2,10 meter , wordt een huisboot geschut kompleet met bloembakken en schotelantenne , een camper op water , met de faciliteiten van een zomerhuis !!

wij moeten dus even wachten en laten Fons door de stroom terugzetten en met een paar klapjes vooruit komen we weer in positie , dat houden we wel even vol .
We worden vlot geschut en zien na de sluis een franse boer met een antieke trekker , die een aanval gaat plegen op een enorm veld , het zal nog even duren voor hij klaar is!
DSC02202.jpg
DSC02202.jpg (566.98 KiB) 6322 keer bekeken
In het kanaal zijn nog een paar mooie waterkeringen waarover het teveel aan water in de Yonne stroomt.
DSC02205.jpg
DSC02205.jpg (460.83 KiB) 6322 keer bekeken
we schutten door Rivottes ,2,13 meter , passeren de brug bij Cravant waar ook weer aangelegd kan worden voor water of boodschappen.
De sluizen zien er hier prachtig uit ,overzichtelijk en gezellig met vriendelijke sluiswachters die ook nog eens behulpzaam zijn , vooral met dit mooie weer een plezier om hier te varen .
DSC02206.jpg
DSC02206.jpg (505.27 KiB) 6322 keer bekeken
Wij passeren een van oorsprong nederlandse tjalk , een pracht schip , jammer genoeg omgebouwd tot motorschip.
Het is nu in handen van een engels echtpaar dat er erg tevreden mee is , ze hebben een geweldige naam bedacht "greetige Henriette" ! We komen ze nog een paar keer tegen later .
DSC02208.jpg
DSC02208.jpg (520.42 KiB) 6322 keer bekeken
Na Cravant en sluis Maunoir , 1,34 meter , gaan we onder pont sncf de Bazarnes door en moeten wachten , er liggen schepen in de sluis.
Sluis ST.Aigan , 1,71 meter , ligt op een nare plaats , vissers op de kruising , de brug achter je en een sluis die je niet kunt zien zonder op te varen !
Gelukkig is er ruim vaarwater en kunnen we rond zo vaak als we willen , alleen de vissers worden er niet vrolijk van.
Inmiddels is het in de sluis een gedoe met touwtjes en heen en weer rennende mensen maar het schiet niet op .
Na 30 minuten tobben komen er 3 huurboten uit de sluis , die alle wanden nodig hebben en met de fenders aan de deuren blijven hangen en dat stuk voor stuk , geweldig om dat getob te zien .
Ze zijn allemaal vrolijk en zwaaien naar ons.
Zelfs bij het nemen van de flauwe bocht na de sluis gebruiken ze de boegschroef om te sturen , geen benul waarvoor dat grote wiel op het stuurhuis is.
Inmiddels klinken de boegschroeven vermoeid en gebeurt er weinig , dan toch maar dat wiel gebruiken !
Het wiel gaat van vol bakboord naar vol stuurboord maar ze bedwingen de bocht en gaan onder de brug door
Een beetje meer instructie van de verhuurder was misschien wel nuttig geweest !

We schutten vlot en alleen en komen even snel door sluis Ste .Pallaye , 1,58 meter , dieselen door de waaksluis van Prégilbert , gaan onder de brug door en denken aan de geschiedenis van de Abdij van Crisenon .

In de 11 e eeuw richtten de heren van toucy niet ver van Prégilbert een prachtige abdij op waar de vrouwen en zusters van de kruisridders onder gebracht werden .
De abdij kreeg veel steun van de gelovigen en werd te rijk en te machtig , waarop de paus in de 17 e eeuw het aantal nonnen beperkte . Toen al had abdes Larcher uitgebreide visvijvers met snoek en forel aangelegd. De franse revolutie maakte een eind aan al deze luxe en de boeren , die eigenaar werden van de abdij lieten alleen de toren staan!
Er is nu nog een viskwekerij waar je zelf je maaltje mag vissen en de toren staat er als altijd.
(ik ben benieuwd naar het commentaar van harry).

We passeren sluis Dames , 1,85 meter , sluis St. Maur met eenzelfde verval , passeren sluis Séry , 1,45 meter , alles gaat vlot en zonder problemen en de biervoorraad raakt aardig uit geput.
We naderen Mailly La Ville waar we willen overnachten , maar moeten eerst door de wachtsluis waarna er een onoverzichtelijke bocht ligt met een waterkering .

Als we naar de wachtsluis varen en onder de brug door kijken doemt er een hoogliggende blauwe spits op. Ik kan het niet goed inschatten en besluit gestopt te gaan liggen immers een spits heeft voorrang!
Er gebeurt helemal niets en de spits blijft in de sluis zo lijkt het.
Na een kwartiertje kijken we nog eens goed maar nu met de verrekijker , dat hadden we eerder moeten doen !!
De spits ligt aangemeerd op een vaste ligplaats direct achter de sluis(#@$%^&).
Daar zal nog vaker iemand intrappen!
We varen door de waaksluis en om de spits heen naar de steiger die scharnierend opgehangen is .
Volle bak!!
DSC02213.jpg
DSC02213.jpg (508.45 KiB) 6322 keer bekeken
Er is nog een onduidelijke plek , achter de steiger waar de kade schuin is en ik alleen een ring zie.
Een chinese dame met een strohoed op zegt dat wij daar wel kunnen liggen en wil de voorlijn wel door de ring halen en teruggooien op het voorschip , we liggen voor vast en de stroom zet ons weer keurig tegen de wal.
Ik vind in de brandnetels bij het achterschip nog een echte bolder waar we de lijn naar het achterdek op beleggen .
We liggen pal voor een mooi huis rustig en goed.
DSC02211.jpg
DSC02211.jpg (568.62 KiB) 6322 keer bekeken
We brengen de kippeloop uit vanwege de brandnetels ( en hondenstront) en direct komt er een kat aan boord , die later Valerie blijkt te heten .
Ze blijft aan boord tot wij weer vertrekken en gebruik Fons als moederschip voor jacht op eendenkuikens .
DSC02210.jpg
DSC02210.jpg (439.42 KiB) 6322 keer bekeken
DSC02201.jpg
DSC02201.jpg (493.64 KiB) 6322 keer bekeken
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door gerard tenerife »

Je doet het goed v+d, het valt me op dat de kanaalen daar in Frankrijk blijkbaar schooner zijn dan in Engeland, ik had regelmatig plastic zakken in mn Z-Drive, :x Meer stroom van de rivier denk ik.
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.


Plaats reactie