Varen in frankrijk.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Clamecy is een kleine stad met ongeveer 4800 inwonwers .
van 1225 tot de franse revolutie was Clamecy een bisschopsstad , hetgeen misschien het rijke exterieur van de kerk Saint Martin verklaart .De bisschoppen van Bethlehem kwamen in de 13 e eeuw , na de val van het koninkrijk Jeruzalem , naar Clamecy . De kerk Notre Dame de Bethléem , een betonnen bouwsel , vlak bij de sluis , met oosterse uitstraling herinnert aan de bisschoppen.
DSC02228.jpg
DSC02228.jpg (506.25 KiB) 5778 keer bekeken
Het centrum staat vol met huizen uit de 15 tot 18 e eeuw en langs de Beuvron staan gebouwen waar vroeger de machines door waterkracht aangedreven werden .
Er is veel te zien en sfeer te proeven , vooropgesteld dat je van dit oude spul houdt natuurlijk!
DSC01323.jpg
DSC01323.jpg (463.46 KiB) 5778 keer bekeken
DSC01330.jpg
DSC01330.jpg (523.75 KiB) 5778 keer bekeken
DSC01331.jpg
DSC01331.jpg (468.31 KiB) 5778 keer bekeken
Vanaf de 16 e eeuw tot 1923 toen het laatste vlot vertrok , was Clamecy het centrum voor transport van gekapte bomen naar Parijs .
De parijzenaars stookten dit hout voornamelijk in de kachels!! Het hout werd gekapt in de Morvan en via alle mogelijke stroompjes en beekjes naar de Yonne geleid .
Het samenstellen van vlotten en het begeleiden van vlotten was een zwaar en gevaarlijk werk .
In Clamency rondlopen betekent klimmen , omdat de stad op een heuvel gebouwd is .

Het humeur van de sluiswachter is zo slecht , omdat een stel jonge volwassen mannen in het toiletgebouw een drankfestijn houdt , waarbij zoveel lawaai geproduceerd wordt , dat het starten van een Hotlo niet zou opvallen . De politie komt eraan te pas , dat helpt even , ze taaien af naar het einde van de kade , aan onze kant . Wij blijven even aan dek zitten , dronken kerels gooien nu eenmaal graag bootjes los , en wachten het even af .

Als verder niemand reageert of zich laat provoceren is de lol er gauw af , ze gaan douchen .
Bij het passeren van de aangemeerde bootjes laten ze de broeken van hun konten zakken en gaan het toiletgebouw in waar het nog een tijdje onrustig is .

In ieder geval is het s'avonds aan de kade erg rustig dus verder geen probleem.
We gaan Clamecy in voor de lunch en wat rondkijken , ook moet de voorraad aangevuld worden .
Als we terug zijn komt een hele familie vissen , opa gaat in de sluiskolk vissen en de rest van de mannen verdwijnt achter het talud en naar de Yonne .
Bij opa blijft een klein jochie achter , hij gaat wachten op de dingen die komen gaan .
DSC02230.jpg
DSC02230.jpg (466.71 KiB) 5778 keer bekeken
Lang hoeft hij niet te wachten , opa heeft beet en aan het kleine hengeltje zit een grote zware snoek .
Omdat opa wel inziet , dat het met dit hengeltje een moeizaam karwei gaat worden , moet de kleine versterking halen . Hij schiet naar de draaibrug gaat er middenop staan en krijst iets met zijn armen zo ver mogelijk uit elkaar .Het telegraafsysteem werkt en de grotere geven de boodschap door aan de volwassen kerels bij de Yonne,waarbij de laatste (een grote kerel)de snoek enorme afmetingen laat aannemen.
De hele meute haast zich terug naar opa , die inmiddels de snoek zo ver gedrild heeft dat een trapje bij de sluis in zicht komt .
Helaas ze hebben geen schepnet of ander gereedschap bij zich , dus wordt van een engelse dame , die aan dek zit , een schepnet geleend! Ze geeft het onder protest af waarna de snoek 's uren geteld zijn. Een van de mannen gaat het trapje af en landt de snoek in het net , de steel knakt dubbel maar op een of andere manier weet hij de snoek , het net en zichzelf op de kade te krijgen ,knap werk!

Het lijkt wel een troep wolven met een prooi , de snoek wordt gemold en aan iedereen getoond ,ze zijn apetrots .Ze bellen , er komt een terreinauto de sluis op ,de snoek verdwijnt in de koffer en de rust keert weer.

Na een half uur komt een mercedes de sluis oprijden en stopt bij de engelse boot .Twee kerels stappen uit en roepen "madam , madam " , de vrouw komt aan dek en ze spreiden de snoek uit op hun vier handen en bieden hem beleefd aan haar aan .
De vrouw schrikt zich wild , struikelt naar binnen en smijt de deur dicht , waarbij de mannen verbaasd achterblijven. Hun compensatie voor het schepnet wordt niet gewaardeerd , weer een poging om iets goed te maken de mist in!!

Morgen vertrekken we naar Tannay en komt het einde van de reis in zicht .

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door Roy »

Ik blijf je reis relaas gelarneerd met geschiedkundig commentaar op de voet volgen. Werkelijk een pracht om wat over een gebied te lezen waar ik geen ene snars vanaf weet.
Dat zo'n jong knulletje met z'n geschreeuw en gebaren taal prima weet te communiceren, doet denken aan het roeruchte telegraaf systeem uit de Revolutie tijd....................
Echt een pracht allemaal om dit mee te beleven.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door dita »

en komt het einde van de reis in zicht
Jammer!
Mooie reportage. Geniet er van. :-D
gr. Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Wij vertrekken om 09.15 uit Clamecy , niemand wil het havengeld innen , dus Clamecy bedankt voor de gastvrijheid!

Tussen het kanaal en de Yonne ligt hier en smalle strook land waarop de stadscamping gevestigd is .
De camping is wat moeilijk te bereiken maar in Clamecy staan duidelijke wegwijzers .
We zien een hollandse caravan langs het water met twee ontbijtende mensen er voor .
Op onze vraag of de camping bevalt zeggen ze "volmondig " ja , uitstekend .
Wij moeten even wachten voor sluis La Maladrerie(1,77mtr) die vlak voor een 180 graden bocht ligt .
Als we invaren en vastmaken horen , zien en ruiken we een oude ijsselaak , die kennelijk door een versleten D.A.F. wordt aangedreven . Het onding trilt en lekt ontzettend mag op Hotlo's van toepassing zijn , deze motor kan er ook wat van. Hij trilt niet maar stinkt en werpt een rookgordijn waar een leger jaloers op kan zijn ! De schipper staat zodra hij een tandje bijzet in een dikke rookwolk onder zijn afdakje .

Zijn partner , een chinese dame , is zeer behendig met de lijnen en de aak ligt snel gereed voor schutten .
DSC02231.jpg
DSC02231.jpg (543.76 KiB) 5710 keer bekeken
Na het schutten stomen we gezamelijk op naar sluis Armes(2,0mtr) , varen langs Chevroches en gaan onder de brug door naar sluis Chantenot(2,62mtr) waar de bolders onhandig geplaatst zijn en de sluiswachter geen hand uitsteekt .Ook goed , we leggen de boot , tegen de regels vast aan het sluistrapje en ik klim op de sluis om de lijntjes om de bolders te gooien , ik pak gelijk de touwtjes van de Aak aan ,zodat we geschut kunnen worden .
Op Nivervais is het eigenlijk gewoonte , dat de sluiswachter in lastige sluizen even je lijnen om de bolders legt , deze is vriendelijk maar niet behulpzaam.
De schipper van de aak die kennelijk amerikaans is zegt mij "you are a good citizen " , het zal wel ik stond er toch.
We kletsen wat tijdens het schutten , de aak is een echte ijsselaak uit Doetinchem gebruikt voor zand- en grindtransport in de ijsselstreek , gebouwd in 1898 . En wat een mooi scheepje !!

De rokende motor is een probleem , hij is er verlegen mee en vraagt ons voorop te blijven varen , zodat wij geen last van zijn gasfabriek hebben.
Na het schutten gaan we op weg naar Cuncy(2,0mtr) , van Cuncy kan je naar Dornecy met fiets of te voet om een 400 jaar oude linde en een middeleeuwse stadspoort te zien .
We schutten in Cuncy samen met de aak en passeren de altijd openstaande draaibrug van Villiers.
Voor de brug van Villiers sur Yonne is een mooie aanlegplaats om te pauzeren of naar Dornecy te gaan ,nu nog maar 2 km. per fiets of te voet over de bijna rechte d 279 .
We schutten in Villiers(2,17mtr) wat nu redelijk snel gaat , omdat ook de partner van de aakschipper een kei in het trossen om bolders smijten is .Er komt geen sluiswachter meer aan te pas!

De ijsselaak zoekt een plek voor sluis Esselier(2,64mtr) voor de middagpauze , maar ik denk de sluis nog wel te kunnen halen en dan in de sluis pauze te houden .
Dat lukt ,alleen pauze houden is er niet bij , we moeten wegens problemen met de waterstand in dit korte pand door naar sluis Breves(2,5mtr). Het is inmiddels 12 uur 15 als we in Breves aankomen .
Gelukkig staat de sluis open en de sluiswachtster , een werkstudente is nog aanwezig .
Ik stel voor de deuren te sluiten , waardoor wij vanzelf door het over de bovendeur lekkende water op het peil van het bovenpand zullen komen .
Goed idee , ze gaat een hapje eten in de schaduw van een boom en wij voorzien haar van een flesje fris en een paar plakken worst voor haar gezellige en gehoorzame hond .
Zelf zitten we onder een parasol uit de wind in een waterval , te gek!!

Om 12 uur 50 is de bak vol en liggen we op peil , inmiddels is er in het bovenpand en boot gearriveerd om te schutten .
Ze vindt het nogal amusant en schut ons in haar lunchpauze , zeer tegen de franse gewoontes in en tot plezier van de wachtende schipper.
We zijn weer geheel alleen op het kanaal .
We passeren Asnois gaan onder de brug door en moeten aan de wal voor pont levis de L'Arc .
De brug werkt door middel van een sluiswinde of dommekracht en ik ben de domme kracht , die het ding moet aandrijven !
Deze bruggen zijn allemaal gemaakt uit zwaar hoekstaal en geheel geklonken , echt vakwerk .
DSC02257.jpg
DSC02257.jpg (436.95 KiB) 5710 keer bekeken
Na het opendraaien klim ik weer aan boord , want onze kabelgast wenst de tobbe niet door de nauwe brugopening te varen!!
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Daarna weer de wal op en de brug dichtdraaien , het neemt meer tijd in beslag als schutten en je staat daar tegen een klomp staal aan te kijken ,niet echt gezellig!
Beter is met twee schepen in konvooi te varen , de een opent ,de ander sluit .
We schutten door de dubbele sluis van Tannay(4,48mtr) , deze sluis vult zich met een donderende watermassa ,zodat ik de schroef in zijn werk moet laten staan .
Deze sluis is om in te varen een beetje speciaal , overal lekt en spuit water uit de voegen en je verwacht dat de hele zwik elk moment in elkaar kan storten .
Als ik richting bovendeur vaar , protesteert mijn vrouw en ik zie een rechte straal water van minsten 1,5 meter tussen de deuren door richting voorschip spuiten .
Als je hier met twee boten moet schutten heb je op de bak van de voorste boot een gratis douche .

Prachtige schilderachtige sluis waarvan om een of andere reden slechts de helft van de deurbediening gemechaniseerd is .
Geen gemakkelijke sluis voor de sluiswachter! Trapje op trapje af en de deuren zijn door de hoogte loodzwaar.
DSC02232.jpg
DSC02232.jpg (545.56 KiB) 5655 keer bekeken
DSC02233.jpg
DSC02233.jpg (517.78 KiB) 5655 keer bekeken
We gaan onder de brug van Cuzy door en komen in een verbreed stuk kanaal waar aan een zijde een vestiging van Le Boat is(verhuurder) en aan de andere zijde zijn bolders maar zonder voorzieningen , waterkranen en stroomkasten zijn gesloopt . Ook voor de brug is een aanlegplaats echter exclusief voor bezoekers van hotel restaurant Morvan .

Wij meren aan bij Le boat en melden ons op kantoor waar een vriendelijke dame ons elf euro afhandig maakt voor een nachtje liggen inklusief stroom , water en sanitair.
Als ik vraag wat de openingstijden zijn van de sanitaire unit (ik was hier eerder !!) , lacht ze vriendelijk en zegt , dat het gebouw wegens storing niet toegangkelijk is .Wel @#$%^# , dat was vorig jaar ook zo!! Ze zegt beleefd , dat ik een euro korting krijg voor het niet beschikbaar zijn van sanitair en geeft mij een euro terug.
Enfin , je wilt je humeur niet laten bederven , maar aan de overkant lig je ook goed!!

Terwijl ik de fietsen ontscheep komt steve langs met zijn Ijsselaak , het rookgordijn is verdwenen , de stank is echter nog steeds niet te harden . Een paar uur varen doet de motor kennelijk goed .
We zitten dus morgen achter Steve , dat is even minder !

We fietsen , omdat de zon weer volop schijnt ,naar Tannay een klim van 1,5 km aan een stuk in de eerste versnelling .
Onderweg stoppen we niet , omdat we denken dan niet meer opgang te komen . De klim is de moeite waard!!
Tannay met ongeveer 600 inwoners wordt al in 1121 in geschriften genoemd en is dus echt oud !
De kerk stamt uit de 12 e eeuw en werd in de 15 e eeuw versterkt en vergroot naar zijn huidige verschijning . Nadat de stad door troepen van Karel de 2 e van Navarre was geplunderd bouwde men stadsmuren en wallen , waar nu niet veel meer van over is . Omdat Tannay op de route naar Santiago de Compostella trokken er veel pelgrins door , er zijn nog een paar stokoude grote hotels .
Die pelgrims hebben iets met klimmen ,je moet ertoch niet aan denken , dat je dagen over die heuvels moet sjokken op stoffige wegen en in de hitte ! De Noormannen hadden een meer aansprekende wijze van reizen , als je tenminste genoeg handen voor aan de riemen kon vinden.

Aan het eind van de stad aan de D6 ligt een grote supermarkt waar ze echt alles verkopen van cd's tot verse zalm en ze hebben een prachtige slagerij en een benzinepomp . Die paar mensen die in Tannay wonen zullen toch niet voor de omzet zorgen , het is er echt druk dus nemen we aan dat de klanten uit de hele streek komen .

Op de terugweg vallen we neer op een terras waar de aanwezigen ons beginnen te vertellen , dat zonnestraling niet goed is voor je gezondheid .
We hebben veel te rooie koppen volgens hen , volgens mij komt dat van het fietsen ,degenen die ons aanspreken komen nooit in de zon maar hebben rooie koppen van de pastis .
Buiten verbazen ze zich over onze electrische vouwfietsen , los van een enkele racefietser fietst hier niemand!

We maken wat foto's van dakkapellen en mooie oude panden , in de torens die je ziet zitten de wenteltrappen naar de verdiepingen .
DSC02235.jpg
DSC02235.jpg (519.12 KiB) 5655 keer bekeken
DSC02242.jpg
DSC02242.jpg (458.03 KiB) 5655 keer bekeken
In het centrum vinden we een wegwijzer die laat zien , dat wij nog maar 15 km van Corbigny , ons eindpunt , verwijderd zijn .
DSC02240.jpg
DSC02240.jpg (470.13 KiB) 5655 keer bekeken
We stoppen onderweg ( met 40 km de bult af) en nemen een foto van het prachtige vergezicht waar de koeien gewoon in het veld lopen !
DSC02244.jpg
DSC02244.jpg (524.31 KiB) 5655 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Na een goede nachtrust , waarbij slechts het geluid van een uil in de kajuit doordringt , maken wij om 09.00 uur los om naar Corbigny te varen en onze Fons in te leveren .
Wij zijn aan de gehoorzame tobbe gewend geraakt en missen een boegschroef niet (meer) .
De eerste brug , pont levis de Curriot leidt nergens toe en staat al jaren omhoog , mazzel !
De volgende , pont levis de St. Didier is een lastige .
Een slimme machinist heeft de stalen slinger , die steeds gejat werd , vervangen door een uit 20 mm. dik multiplex gezaagde schijf .
De schijf is met een lullig flensje en een paar boutjes op het vierkant van de winde gefrutseld . Erger is , dat hij vergeten is een goede grip voor je handen te maken !
Er is echt over nagedacht in deze tijd van CAD design , ik sta me een ongeluk te wrikken aan dat K.. wiel. Gaat er in het erbij liggende huis een venster los en steek een fransman zijn uitgeslapen hoofd naar buiten en zegt: "probeer eens de andere kant op te draaien" . Grrrr... , zeker vroeger opgestaan als deze machinist en tijdelijke schipper , de brug gaat zowaar open . "Merci beaucoup" of zoiets!
Het blijft watersport , ik zei het al vaker . Maar even goed is het een waardeloos handwiel , de partner van Steve vroeg mij als eerste toen ze mij zag : Hoe heb je die brug opengekregen??.

We schutten in Moulin Brúle(2,50mtr) en La porte(2,55mtr) , tussen deze sluizen mag je niet stoppen wegens onregelmatige waterstand , bij het openen van de sluizen , in het korte pand .
Op naar sluis Chátillon(2,70mtr) waarna een stuk eenrichtingsverkeer begint met gek genoeg een haventje direct na de brug van Monceuax le Comte.
In dit haventje ligt de Elizabeth , Steve roept dat hij op ons gewacht heeft , zodat wij voorop kunnen varen . De D.A.F. tokkelt al en hij is met de lijntjes bezig.
Als ik achterom kijk , zie ik een connaissuer van Le Boat opstomen onder de brug , Steve moet die haast wel voorrang geven .
DSC02250.jpg
DSC02250.jpg (406.46 KiB) 5590 keer bekeken
.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Wij zijn als eerste bij de pont levis de Marais en meren in de ondiepe haven aan.
Steve , die kennelijk kans heeft gezien voor de connaisseur van wal te steken komt er ook aan en legt zijn schip tegen Fons , zodat Pei-Shan via onze boot ook de wal op kan .
Samen gaan we de brug draaien en spreken af , dat de connaisseur voorop gaat varen , wij als tweede en de rokende Elizabeth als hekkesluiter . Wij passen niet met drie schepen in de sluis en de franse schipper van de connaisseur maakt ernstige bezwaren tegen de voorkeursbehandeling die hem ten deel valt . Als Steve de D.A.F. even een tandje bijgeeft en ik uitleg , waarom hij voorop mag varen stemt hij , onder protest , toe .
Voor de Elizabeth betekent dit vertraging , immers als wij de sluis uitkomen wordt eerst de dalvaart geschut , voordat Steve weer geschut kan worden . Steve heeft geen haast en al helemaal geen last van stress.

De eerstvolgende brug , pont levis de Thoury , ooit een prachtige houten brug ligt al jaren als een bouwpakket op zijn eigen oprit , jammer.
In Dirol(2,8mtr) schutten we dus achter de connaisseur , waarvan de schipper , voor Le Boat , de boot terug brengt naar Decize (week varen) . Hij heeft zijn vrouw aan boord en een bevriend echtpaar ze houden van opschieten! Ook hij heeft schik in het lijnen om de bolders gooien en heeft het snel als standaard werkwijze aangenomen . Zijn maat heeft hoogtevrees en is niet erg handig , maar met achter een lijntje en de schroef in zijn werk houdt hij de boot goed in bedwang tijdens het schutten .
DSC02251.jpg
DSC02251.jpg (437.87 KiB) 5564 keer bekeken

Sluis Mont(2,6mtr) zijn we binnen tien minuten gepasserd en we krijgen het voor elkaar om in sluis Mortes(2,6mtr) te mogen blijven liggen voor de middagpauze .
Een benedendeur blijft open voor de veiligheid en als we goed en wel liggen meldt de Elizabeth zich voor de sluis , dat levert weer een mooi plaatje op .Holland in frankrijk , geschipperd door en amerikaan en een chineese .
DSC02255.jpg
DSC02255.jpg (544.14 KiB) 5564 keer bekeken
Tijd om een foto te maken van de bediening van sluis en schuiven , sommige delen zijn gegoten en geleverd door Creusot , dat ook kanonnen voor oorlogschepen maakte !
Na Corbigny komen er sluizen die geheel uit hout vervaardigd zijn en door middel van een houten hefboom opengelopen moeten worden .
DSC02252.jpg
DSC02252.jpg (484.35 KiB) 5564 keer bekeken
Na de pauze schutten we omhoog , waardoor een mooie foto te maken is van het kanaal ,de wachtende Elizabeth met op de achtergrond pont levis de Chazel en de vaste brug.
DSC02256.jpg
DSC02256.jpg (532.42 KiB) 5564 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Voor de sluis Gravier(2,6mtr) moeten we wachten en leggen vast aan de kade van Burgondy cruisers en verlaten bedoening waar alles op slot zit .De Elizabeth komt ons achterop en moet ook wachten , we kletsen wat over de aak en de problemen met de motor . Ik beloof Steve in Holland eens rond te vragen of er een oplossing is , een niet rokende oude D.A.F. ben ik nog niet tegengekomen .
Meestal echter is de rook licht grijs of blauw en niet in de mate waarin deze rookt .

We worden na een half uur geschut en gaan zonder de aak de sluis in , door tegemoet komend verkeer zal de aak steeds verder achterop komen .
Dus we groeten en zeggen tot volgend jaar ergens op een kanaal !!

We schutten in Marigny(2,7mtr) en Chitry(2,6mtr) , waarna wij wandelaars zo gek krijgen de pont levis Germanay voor ons te bedienen (electrisch).
Voor de brug van Chitry les Mines , vroeger bekend van de zilvermijnen , ligt een klein insteekhaventje waar je met een grotere boot beter niet in kunt varen ! Ook hier Hollanders op de camping langs het kanaal , ze zeggen het reuze naar hun zin te hebben .
Voor boodschappen en reparaties , water , stroom en bunkeren( maag en brandstof) moet je hier zijn .
De havenmeester woont in twee narrowboats , het is ook maar een klein kereltje , maar evengoed lijkt me dat een opgave ! Achter het havenrestaurant is een terrein met oude engelse taxi's , landrovers en wat boten in haveloze toestand . De kiosk is een bezienswaardigheid , omdat er veel foto's hangen van het kanaal en de bedrijvigheid erop en erom in vroeger tijden .
Prachtig om eens te bekijken en daarna op de fiets te stappen en naar Chitry te rijden , ook weer klimmen en langs een mooi kasteel .
In Chitry is alles te krijgen wat je maar bedenken kunt in kleine winkels met zeer goede kwaliteit.

Wij gaan verder en schutten in Chaumont(2,5mtr) waar het mij opvalt , dat de connaisseur de bolders op het lage achterdek heeft , terwijl je stuurt op het bovendek .
Bij ons zitten de bolders bijna naast de bedieningsstand wat wel zo makkelijk is. Ook is er geen reling waar je achter kunt staan , met al die amateurschippers geen overbodige luxe . Een flinke knal tegen de wal of sluisdeur en je ligt overboord !!
DSC02260.jpg
DSC02260.jpg (417.87 KiB) 5511 keer bekeken
Wij schutten in Marcy(2,5mtr) en Eugny(4,3mtr) en komen in een zeer nauw stuk met eenrichtingsverkeer en prachtige gemetselde aquaducten
DSC02261.jpg
DSC02261.jpg (490.02 KiB) 5511 keer bekeken
Na het passeren van een oude spits , die er al jaren ligt , maar nu zelfs half in de vaarweg , meren we aan bij onze eindbestemming te Corbigny .
De reis zit erop en we maken schoonschip en pakken vast de meeste spullen in .
We halen de fietsen van dek en fietsen nog even verder naar boven langs het kanaal.
Voor de sluis van Sardy ligt de connaisseur , omdat het 19.00 uur is en de sluizen niet meer draaien .
We zeggen ze vaarwel en fietsen door in de overtuiging , dat hier de zwitsers met Crain ergens moeten liggen .We hadden ze aanbevolen de tunnels na 13.00 uur te nemen , omdat dan de lichtval echt op z'n mooist is .
We vinden ze tussen sluis Doyen en sluis Pre Doyen waar ze buiten en wijntje nuttigen , ze zijn verast ons te zien en vragen nog wat over de tunnels en de sluizentrap.
Van Sardy tot Port Brulé zijn er 16 sluizen over een afstand van 3,2 km , dat wordt werken voor ze morgen!! Wij deden dit stuk vorig jaar en het is werkelijk schitterend , als het weer meewerkt natuurlijk !

Als sluiting van dit verslag zal ik hier later nog wat foto's plaatsen van vorig jaar en de geschiedenis van het kanaal kort samengevat weergeven.

Inmiddels zijn wij in gedeeltes de Yonne en het kanaal du Nivernais opgevaren van Joigny tot aan Decize , waarbij een stukje over de Loire gevaren moet worden .
Daar na zijn wij van Decize over het canal lateral á Loire naar Digoin gevaren waar het aquaduct over de Loire een schitterende aankomst betekent. Voor de statistieken zal ik eens tellen hoeveel sluisjes en bruggen we gedaan hebben , maar het was altijd weer leuk en soms spannend om te doen !!
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door gerard tenerife »

v+d wat een prachtige reportage, ik heb er van genoten waarschijnlijk speciaal om dat ik deze ervaringen ook op gedaan heb op de Engelse kanaalen. Het moeilijkste was altijd om je er aan te wennen niet te haasten, er was altijd weer een andere sluis.
Ik zou haast vragen, wanneer ga je weer, ik lust er wel pap van.
Groeten van een dankbare lezer in Tenerife, Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Gerard , bedankt , door te schrijven beleef je de reis nog een keer en komen er allerlei details naar boven , dus voor mij was het ook weer leuk !
Als in mijn machinekamer alles blijft werken gaan we in 2012 zeker weer een stukje kanaal doen .

Groet , v+d.


Plaats reactie