Wij gaan onder de passarelle door en pont de Paul-Bert , het is helder weer met een lekker zonnetje en weinig wind wel staat er nog een behoorlijke stroom tegen door het vele water , dat uit de Morvan komt . Het uitzicht is prachtig !
De oever tegenover sluis Bartardeau , met een verval van 1,o meter , is niet benaderbaar vanwege de vele ondieptes .
Sluis Bartardeau staat open en erin ligt een boot genaamd Crain en is van het zelfde type als waar wij mee varen. De bemanning bestaat uit twee zwitserse echtparen , die goed met de boot overweg kunnen en die voor het eerst dit traject varen.
Wij wisselen wat bijzonderheden uit en zij zullen helpen bij het sluizen draaien( zij varen voor) , terwijl wij voor het bier zorgen voor de sluis wachter . Een makkelijke dag voor ons dus !
Zij hebben mijn vrouw de lijntjes zien gooien en verbaasd staan kijken hoe makkelijk en snel ons bootje vast ligt . Het schutten verloopt vlot , bij de sluis ligt een prachtig gebouwtje met het opschrift "service de eaux".
- DSC02193.jpg (455.35 KiB) 6444 keer bekeken
Door het raam kijkend zie ik enorme gegoten slakkenhuizen van centrifugaalpompen en aan een zijde in een droog kanaal zie ik grote waterinlaatschuiven .
Op de kaart staat het droge kanaal aangegeven en het lijkt alsof de pompen ooit gebruikt werden om de waterstand te regelen , maar misschien zijn ze ook wel gebruikt voor de drinkwatervoorziening van Auxerre
Bij Batardeau begint het eigenlijke canal du Nivernais , dat dan nog steeds gedeeltelijk van de Yonne gebruik maakt.
Hier beginnen ook de goed onderhouden jaagpaden over de volle lengte van het kanaal en altijd aan een zijde , ook onder de bruggen is altijd een jaagstoep iets waar je goed rekening mee moet houden als je door de krappe brugopening vaart.
De bruggen zijn vaak laag en als je bovenop stuurt kan je makkelijk je denkraam stoten dus even de bemanning waarschuwen als je een brug nadert.
Wij leggen voor het gemak de fiets sturen plat en halen de parasol naar binnen , dan hoefje daar niet op te letten.
De meeste bruggen hebben ergens in de boog een merkteken en als je daarop koerst vaar je in het midden onder de brug door !
De jaagpaden zijn ideaal voor wandel of fietstochten in een prachtige omgeving , een bemanningslid kan ook naar de volgende sluis fietsen en de lijnen aanpakken en de sluis helpen draaien.
Watersport in optima forma !!
Er zijn hier ook enkele slecht beveiligde waterkeringen waar je dus even moet opletten .
We gaan naar sluis Preuilly , met een verval van 0,8 meter , en zien de zwitsers met veel plezier het lijnen gooien oefenen.
Na Preuilly moeten we weer 15 meter uit de wal blijven en ook uit de verzandde buitenbochten wegblijven , het blijft aandacht vragen .
Sluis Augy met een verval van 1,10 meter wordt in 10 minuten met 2 boten genomen en we krijgen schik in het opvaren met de zwitsers .
Tussen sluis Augy en sluis Vaux , met een verval van 1,0 meter liggen eilandjes , een paar keringen en een bebakende vaargeul.
Weg D 163 loopt hier langs het kanaal wat een speciaal effect geeft als je op een bootje , zit er wordt veel gezwaaid , vooral door camper en caravan rijders .
Op sluis Vaux verkoopt de sluiswachter groente en fruit , als mijn vrouw vraagt of ze van het land komen wijst hij naar zijn eigen miniatuur tuin op de sluis.
In ieder geval zijn zijn tomaten mooi en lekker .
We passeren de sluis Vaux en pont de Vaux zonder problemen en stomen door naar sluis Toussac , met een verval van 1,7 meter . Samen met de zwitsers is plezierig ,omdat er geen gedoe in de sluizen is en altijd iemand de sluiswachter helpt. We passeren Champs sur Yonne.
- DSC02197.jpg (493.98 KiB) 6444 keer bekeken
Stomen op naar sluis Bélombre , met een verval van 0,8 meteren passeren Champs sur Yonne .
Het passeren van Bélombre is wat ingewikkeld door de voorliggende brug is er geen zicht en er ligt een bocht , zodat er pas laat zicht op de sluis is .
Vanaf Toussac varen we al tussen de weg en een (beroemde) muur die geldt als een meesterwerk van waterbouwkundig werk , omdat de muur al de hoogste waterstanden en zwaarste overstromingen getrotseerd heeft , maar nu staat ie even in de weg!!
De zwitsers voor ons stoppen plotseling in de nauwe vaargeul , ik zit er (te ) dicht op en trap weer in die gein van hard achteruit slaan . Fons trekt weer over stuurboord weg maar komt dwars in het kanaaltje toch nog tijdig stil te liggen . Goed voor een tweede rode kaart vind ik zelf , maar niemand reageert dus ik doe net of het zo hoort.
Er ligt een boot in de sluis (tegenligger) en die zal er eerst uit moeten voordat wij erin kunnen .
Achteruit is geen optie en de zwitsers gooien de sluishaken(made in china) over het hekje langs de weg.
Mijn vrouw zegt ,dat dat geen optie is omdat wij maar een sluishaak hebben wat bovendien een gammel plastic ding is waarvan de kop niet goed vast zit.
Ondertussen werkt de stroom aan een geheel eigen positie voor Fons .
Zij krijgt een idee en gooit de voorlijn om het hekwerk op de weg ,die langs het kanaal loopt .
Franse automobilisten schrikken nergens van zoveel is zeker , ze rijden over de lijn heen en wij hengelen met de sluishaak het eind onder het hek door.
Voor vast klapje vooruit, recht langs de kade en achter doen we met de lijn hetzelfde .
De zwitsers vinden het een goed idee en doen hetzelfde , zodat wij goed afgemeerd liggen als de tegenligger met een (te) hoge snelheid uit de sluis komt.
- DSC02198.jpg (453.98 KiB) 6444 keer bekeken
De V.N.F. verbiedt het aanmeren aan hekken,verkeersborden en alles wat geen bolder is .
Je wordt geacht met de boeg in de wal te varen aan de wal te springen , de grondpennen in te slaan en daar je lijntjes op te beleggen .
In theorie leuk in de praktijk vaak niet te doen vanwege betonnen randen of simpel een wegdek waar je toch geen gaten in gaat houwen . Wij zullen nog enige malen zondigen!
Van je boot op de wal springen is niet aan te raden althans niet op de Nivernais , achter de beschoeiing zijn vaak diepe gaten of er liggen scherpe rotsblokken terwijl de boeg in de wal varen vaak niet handig is vanwege de steenstort die zomaar een halve meter het water inloopt.
De sluis schut ons verder zonder problemen en we gaan onder de spoorbrug door naar sluis Bailly , met een verval van 1,35 meter.
Ook hier schutten wij snel en omdat het 11.45 uur is moeten wij een plek zoeken voor de middagpauze .
De ligplaats bij Bailly ligt vol met schepen en de enige overgebleven plek ziet er onaangenaam uit .
De zwitsers voeren bij een graswal de instructies van de V.N.F. uit en meren aan eigen pennen hetgeen nog wat geoefend moet worden.
Wij zijn hier vaker geweest en weten , dat vlak voor sluis Vincelottes een mooie betonnen wachtsteiger is voor 1 boot , we varen dus door en meren aan deze steiger op de bolders met een laatste mooi uitzicht op de Yonne die nu alleen nog het kanaal hier en daar zal kruisen .
- DSC02200.jpg (446.27 KiB) 6444 keer bekeken