Varen in frankrijk.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door Roy »

Bedankt, we wachten het af.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door Bob R.I.P. »

Ik heb heel veel plaatsen herkend. Ik zou het graag ook per schip doen maar ik waag me er niet aan. Geen ervaring met zelf varen. Ik kijk wel en geniet.
Vorig jaar bij het kanaal van Bourgogne ook zo'n aanvaring met de sluisdeur gezien. Dit was wat heftiger en de sluis lag er een paar dagen uit.
mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Bob ,
als ik het kan , is het vast niet echt moeilijk , het is meer een kwestie van er voor gaan .
Er is natuurlijk geen loods aan boord en geen sleepboot hulp :lol: Als je echt plannen hebt kan ik je wel( in friesland) een beetje leren hoe het werkt .
Het is verstandig om eerst een beetje te oefenen , je reis wordt aangenamer door .

groet v=d.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door Bob R.I.P. »

Mooi aanbod. Ik denk dat ik het dichter bij huis afkan. Voor mijn deur ligt een kanaal en veel kennissen hier in de Langedijk hebben een scheepje. Meestal een tuindersvlet. Die hebben het voordeel dat ze een klappie kunnen uitdelen naar een tupperwarebak als die in de weg gaat liggen bij een sluis. :)
Echter zolang we met onze caravan op stap kunnen gaan doen we we dat.
En dan kan het gebeuren dat je op een camping komt te staan met aanlegsteigers, zoals hier in Sedan.
Inmiddels zijn er dwarssteigers geplaatst, zodat er meer schepen aan kunnen leggen.
Voor de geinteresserden, het linker rode autootje is van ons, er naast staat de caravan. Wel duidelijk. 8) :)
Tegen de wal ligt een nederlands scheepje , de Hero. De opvarenden waren bezig met een rondreis van drie maanden, Maas, Moesel en over de Rijn weer naar Nederland.
mvg
Bob

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo v + d,

Bedankt voor het schitterende en leerzame fotoverslag van de reis door Frankrijk.

Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

V+D,
Ik sluit me geheel bij de voorgaande sprekers aan :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Roy ,

Je vroeg om een kaartje ,het heeft even geduurd omdat overal publicatierechten op zitten .
bijgaand kaartje is van office de tourisme des Vaux d'Yonne en die zullen geen bezwaar maken!!

We startten bovenaan links bij Joigny over de Yonne naar Auxerre , van Auxerre over het canal du Nivernais naar Clamecy (bijna in centrum van kaart ) en stopten in Corbigny .

Je vaart dus van het departement Yonne naar Nievre . Je kan zien , dat de yonne onder de A6 doorgaat !!

groet v+d.
2011-10-03 04;05;02.jpg
2011-10-03 04;05;02.jpg (304.4 KiB) 7057 keer bekeken
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3223
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door jacko »

Op deze website andere mogelijkheden om door Frankrijk te varen.
Wel even kijken of er nog water in het kanaal staat, en/of de bruggen/sluizen nog wel in werking zijn. :lol:

http://home.zonnet.nl/Mouringh.Marga/index.htm

Hans (Jacko)
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door Roy »

Bedankt v + d, dit geeft een duidelijk overzicht van jullie vaarroute / tocht.
Werkelijk een pracht hoor !.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

De aanzet tot het varen op de kanalen was voor ons de schipper van de tjalk L 'Alfanaka , die uit het diepe voor ons opdook toen we bij de sluis stonden met de camper .
Dat was in 2008 ergens in de buurt van Digoin bij het kanaal du Centre .
DSC00429.jpg
DSC00429.jpg (461.2 KiB) 6951 keer bekeken
De schipper nodigde ons uit mee te varen tot in de volgende sluis , de hond mocht ook mee .
De tjalk is door de schipper zelf verbouwd en ingericht en dat heeft hij prachtig gedaan !
De motor loopt perfect en het schip luistert goed naar het roer , alles gaat beheerst en langzaam .
We stappen aan boord en zijn verbaasd en gelijk verkocht , dat willen we zelf doen !
DSC00430.jpg
DSC00430.jpg (431.86 KiB) 6951 keer bekeken
De eigen vlet meebrengen valt af , omdat het een zeer bewegelijke rondspant is en ik problemen zie in het bevestigen van stootwillen op de waterlijn , wat in de franse sluizen geen overbodige luxe is .
Ook voel ik er niet veel voor om de hele vakantie binnen te zitten sturen en alleen maar wallen en beschoeiingen te zien .
Dus wordt het een boot huren , er zijn voldoende verhuurders in Frankrijk .
Omdat we voorzichtig willen beginnen kiezen we het traject Digoin-Chatillon en Bazois , waar een week voor nodig is en waar geen of zeer weinig vrachtverkeer verwacht wordt .
In Digoin bij Les Canalous informeer ik en kijk eens rond.
Ik zie diverse mensen vertrekken met zo'n plastic ding vol met stootwillen , dat kunnen wij ook!
Alleen wil ik wel proberen die arme boot heel te houden , waar sommigen heel anders over denken zo te zien!
In 2009 zijn we zover en gaan met een boot genaamd "Margot " onze eerste trip op het kanaal maken .
DSC00885.jpg
DSC00885.jpg (480.11 KiB) 6951 keer bekeken
Margot heeft een eenvoudige bedieningsstand , daar kan ik zelfs geen kwaad aanrichten.
-Vooruit en achteruit en gas in een bedieningshendel.
-Sb- en bb boord boegschroef bediening .
-roerstandaanwijzer.
-Scheepshoorn .
-toerenteller .
-motorstop .

Alle meters en contact , starten en alarmering zijn ondergebracht bij de binnenstuurstand .
DSC00946.jpg
DSC00946.jpg (383.95 KiB) 6951 keer bekeken
We arriveren met de camper in Digoin op de camping bij de Loire en geven onze camper in bewaring.
Op de dag van vertrek laten we ons door een taxi naar Chatillon brengen , de chauffeur is een portugese oud zeeman en heeft op echte tankers gevaren met de stuurlieden midscheeps en alles zonder krul achterop en zo hoort het volgens ons! Het wordt een gezellig ritje . Door al dat geklets kunnen we de haven niet vinden en belanden in het centrum van Chatillon waar je met een auto niet wil zijn.
Hier gevraagd en daar gekeken komen we bij een niet erg florisant haventje waarvan het kantoor dicht blijkt .
Het is 14.00 uur , we werden om die tijd verwacht , maar hier gaat alles rustig , daar zullen we nog aan wennen !!
DSC00888.jpg
DSC00888.jpg (377.95 KiB) 6951 keer bekeken


Plaats reactie