Noodstuurgerei, stuurmachines, schroefassen en schroeven

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Noodstuurgerei, stuurmachines, schroefassen en schroeven

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op diverse topics is het noodstuurgerei aan de orde, ik kan dat allemaal wel verplaatsen, maar hou het lekker zo. :)
(Inmiddels toch verplaatst naar dit nieuwe topic)
Noodstuurgerei…
Begin jaren 60 toen ik als leerling op de Caltex Arnhem voer werd dit een keer uitgetest, waarschijnlijk voor de eerste keer en zeker weten voor de laatste keer.
In de Rode zee, met een volle bak crude vond die ouwe het een goed idee om te kijken of dit in geval van nood inderdaad zou werken.
Op het sloependek achter stond een enorm groot stuurwiel met een droog kompas, netjes in een kompashuis, het geheel was overdekt met zeildoek.
Hoe de mechanische overbrenging van dit stuurwiel naar het roer precies in elkaar zat weet ik helaas niet meer.
Ik was de communicationofficer, aan het schot hing een telefoon met zo’n draaislinger.
Het kapotje werd verwijderd, zoals de tweede stuurman dit uitdrukte en het stuurwiel was gereed om voor het eerst in gebruik te worden gesteld.
Intussen kachelden we gewoon door met 16 knoopjes in de Rode Zee.
Met een zee aan ruimte en geen tegenliggers in de buurt.
De telefoon rinkelde, ik nam die dus braaf op en kreeg te horen dat we NU overgeschakeld waren op het noodstuurgerei.
Tja…er stonden twee man aan dat roer te scheuren, het leek wel een film uit de zeilvaart, maar het roer reageerde helaas niet.
We gingen stuurloos stuurboord uit, maar toen we oost voorlagen, richting Mekka, bleven we opeens wel op koers.
En toen bleek de Rode zee opeens niet zo breed te zijn.
Als communicationofficer kreeg ik toen hele mooie scheldwoorden en vloeken te horen.
“Wat lopen jullie daar achteruit te klootzakken?”
ik moest toen van de tweede stuurman antwoorden het probleem uiteraard weer ergens in de vetput lag.
Tot overmaat van ramp werkte het terugschakelen naar de gewone stuurmachine niet meer, dus we kwamen steeds dichterbij Mekka.
En ik kreeg maar telefoontjes van die knakkers op de brug of we met het noodstuurgerei hard bakboord konden geven.
Dus maar afslacken, daar waren de boys in de vetput niet blij mee; manoeuvreren als je met zware fuel vaart.
Op de een of andere manier raakten we weer slaags in de Rode Zee, maar echt gezellig was het de dagen daarop niet meer aan tafel.
All the best
Jos

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Mooie Tankers

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Jos,

Hier als voorbeeld zo'n noodstuurgerei als waar jij het over hebt.Alleen een maatje kleiner,deze is van de Amstelstroom compleet met kapotje :lol: .
D1000003.JPG
D1000003.JPG (90.25 KiB) 4072 keer bekeken
Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Noodstuurgerei....

We gaan er nu even van uit dat we " piep op het bord hebben"...d.w.z. OF het gewone generator karretje staat bij OF de noodgenerator is net ingepikt.....al of niet automatisch na een black out OF op het handje om te testen ...dat maakt nu FF hier op papier niet uit.
( Dat er op de jachten van Ome Cornelis aan SB achter de Homo in de MK een Nood-Compound- stoommeloochumpie stond wat van z'n God zal ze lang leven an me NOOIT niet op het bord heeft gestaan...daar ouwehoeren we nou even niet over.......en " automatisch op het bord"........alleen na een bakkie hash! :lol:

Kijk als je 2 stuks Hele_Shaw hydraulische pompies met een conventioneel 4 cylinder rammen spulletje - zoals vroegah EN teug'nswoordig- achter in de kont hebt staan - gekoppled aan die dikke vertikale as die onder de vloerplaten verdwijnt en die vaklieden de roerkoning noemen :wink: EN je hebt "weer piep"....dan kun je dus weer een pompie bijgooien EN door het verwisselen van een paar pennen, het hele zaakie ZO overnemen van AF de telemotor meloochum....da's dus het secundaire hydrauliek systeempie wat via het stuurwieltje daar ergens boven naar de telemotor cylinder midden tussen die 2 pompies gaat, welke dan weer de hoofdschijf van de Hele Shaw pomp uit het midden schopt EN dus gaat de pomp olie verplaatsen en DUS gaan de 4 rammen bewegen en DUS gaat het roer al of niet naar BB/SB over.

Je rukt dus die ROOIE pen vanuit het Telemotor mechaniek er UIT........op DAT moment kunnen ze daar boven NET an dat wieltje draaien wat ze willen ER gebeurt geen moer en het schip is stuurloos. In het geval dat je weet wat je doet DAN steek je gelijktijdig "een andere pen" in het HAND-mechaniek en NU is er een -toendertijd horizontaal- klein wieltje rechtstreeks verbonden met diezelfde HOOFDschijf van de Hele Shaw pomp..( jullie weten vast allemaal wel wat een Hele Shaw pomp is..hoe tie werkt etc. etc. of een andere hydrauliek pomp, gebasserd op hetzelfde principe, anders zal ik dat in een special session wel uitleggen)

je kunt NU dus met het handje het schip sturen, ALS de telefoon werkt en als de giro-repeater werkt, maar in echte noodgevallen dus via de telefoon OF wallekie tallekie, met iemand die het zwarte puntje op de horizon kan zien en gewoon even roept van " klappie BB" of " Klappie SB" OF midscheeps en " Houwuh ZOOO"

Zijn er mallleurs metd e cylinders dan kun je a.d.h.v. een opgesteld schema enkele plugkranen of kogelafsluiters open en dicht te zetten met 1 pompie op 2 diagonale cylinders draaien, al naar gelang de situatie. Het zelfde is van toepassing met de BB en/of de SB hydrauliek pomp.

Teug'ns woordig kan hetzelfde worden bereikt door b.v. solenoids, die niet meer werken door een probleem met de hand te bedienen/ in te drukken, e.e.a hangt af van het hydraulische systeem en de type pompen, de principes zijn echter vrijwel identiek.

Ik zie net in mijn Memoriaal dat ik op Donderdag 15 oktober 1964 havenwacht liep in Little Aden EN de hele hap klaar maakte voor zeebedrijf. ( we hadden dus geladen bij de BP Bierbrouwerij!!!). Op Woensdag 28 October 1964 haalde ik dat zelfde kunstje uit in Ceuta ( net tegenover Gibraltar!).....EN ik zette ook de zware olie purifier bij.....de natte groene verf achter mijn oortjes was nog aan het opdrogen..maar ik had dus WEL geregistreerd dat we tussen de beide genomede datums IN het Suez Kanaal IN het Noord- gaande konvooi een black out hadden gehad waarbij de hele hap AF ging, stuurmachine inclusief ( da's een apart verhaal hier al wel eens eerder opgemerkt.......) EN ik had ook geregistreerd ( terwijl ik achter de koelwater pompen stond te schuilen om niet onderste boven te worden gelopen door AL mijn oudere en VEEL beknijsdere kollega's) dat er " vele vragen rezen"...om het nou maar eens netjes te houden.....we schoven met de hele handel de kant in.......achter ons stond iedereen " op de rem" :lol: ( wist ik veel TOEN!)

Ik heb me toen , dus ergens rond de 20e October 1964 in het Suez Kanaal met " de Kop in het zaaand" heilig voorgenomen dat mij zoiets NIET zou overkomen en dat ik op z'n minst zou weten " wat te doen" en " hoe het te doen"... dat gratis demonstratie lesje heeft me geen windeieren gelegd...........ik stond er bij zogezeid EN keek er naar!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Zojuist binnengekregen van Harry G.H. :)
hier ter leeringhe ende vermaek een stuurmachine van een tanker, noodhandel, telefoonhokkie, schema's , de hele hap.
Stuurmachine-1 ram.jpg
Stuurmachine-1 ram.jpg (164.25 KiB) 4014 keer bekeken
Stuurmachine-2 ram.jpg
Stuurmachine-2 ram.jpg (156.25 KiB) 4014 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

en hier die van de AbelTasman (met dank aan de maker van de foto Jan Visser)
Abel Tasman Stuurmachine.jpg
Abel Tasman Stuurmachine.jpg (83.72 KiB) 4004 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Kijk da's nou grappig, ik ben nog nooit a/b van de " Abel Tasman" geweest, maar a/d/ hand van mijn sum,miere omschrijving zou je haast denken dat ik helderziende was :mrgreen:
Mooie prent Jan.......ik zal nog een paat plaatjes opscharrelen en dan naar JossieUno sturen, dan kan ie ook een beetje mee-sturen als stuurman zijnde :lol:

PS.je. De " Zwevende arm" op Jan z'n plaatje zit aan de roerkoning EN...als het roer in de gewenste positie is gedrukt.....drukt die zwevende arm de centrale plaat van Hele-Shaw pomp weer in de midden zodat ie weer op NUL opbrengst komt en STOPT. D'r zit ook een elektrisch potmetertje die -via een listig Bridge van Wheatstone ( God da's lang geleejuh, dat kwam zomaar naar boven :oops: )een signaaltje naar de auto pilot stuurt en ZO via de giro het hele happie in balans houdt.

( Dus NU zou het ook duidelijk moeten zijn waarom "iedere loslopende schroevendraaier" op de brug bij de giro kwam astie nait warkte!!...DAN warkt de autopilot namelijk oook nait en moeten"ze" op het handje sturen :lol: )
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De beloofde foto van Harry G.Hogeboom uit zijn privé "projekt kollektie". :)
Lone-Ranger-exOceanic-30-07-08.JPG
Lone-Ranger-exOceanic-30-07-08.JPG (184.83 KiB) 3939 keer bekeken
Hierbij de BB roerkoning van de befaamde ex "Oceanic" van Bugsier..toen ik de foto nam was het de " Lone Ranger" een jacht van een rijke Yank..........maar het hele schip was in piko bello staat EN " In Klasse"....die man hield niet van Haarlemmerdijkies....
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Mooie Tankers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Bedankt Jos........ik had het op deze foto nog niet gezien, maar wil even de aandacht vestigen ( als gisse auditor zie ik zulke dingen :mrgreen: ) op de reserve rubberen koppeling voor de E-motor van de hydrauliek pomp.......ECHT Duits grundlich..( kun je trouwens nog steeds aan het hele schip zien!! maar NU dwaal ik af!) niks te zoeken ALS je het nodig hebt en een indicatie voor het niveau en nadenk vermogen van de massinissies op deze ouwe krachtpatser ( 2 kleppers van Deutzen!!)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Tankers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Uit de collectie van HGH, gebogen roerkoning.
Roerkoning-gebogen.JPG
Roerkoning-gebogen.JPG (253.86 KiB) 3913 keer bekeken
Een plaatje is soms duizend woorden!!! (HGH)
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mooie Tankers

Bericht door jdbvos »

Goh, wat heeft die man daar een mooi museumpie.... :mrgreen:


Maar zonder dollen: wat is daar in vredesnaam gebeurd ?? Aan de grond gezeten, of zo ? Of over een ander z'n ankerketting gedraaid....??
Hoe dan ook...: een fikse schadepost !

En hoe hebben ze um d'r uit gekregen ? De hennegatskoker wat opgerekt, of zo ? D'r zit een flinke kraag bij de helmstokaansluiting
Oost, west...ook best


Plaats reactie