ValeMax VLOC's

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: ValeMax VLOC's

Bericht door Bob R.I.P. »

Dick,
ik bedoelde eigenlijk om de mensen er af te halen als het zover is.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14448
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: ValeMax VLOC's

Bericht door Harry G. Hogeboom »

vrijgegeven wordt door de lokale autoriteiten, en natuurlijk door DNV.
Voor de goeie orde Dick..de volgorde is:

1) DNV voor technische toestemming, hun technische rol is primair en staat centraal.
al of niet konditioneel met speciale eisen en/of voorwaarden....zoals "mogelijk" hoofdmachine slechts tot maximaal "dead slow" om trillingen te voorkomen...OF misschien" without use of Main Engine!", zeer waarschijnlijk is de " Fairmont Alpine" dus onderdeel van die waarschijnlijk komende " kondities") Het feit dat die Fairmont boot zwaar is gebunkerd zou in een bepaalde richting kunnen duiden!! Als zij met zo'n goeie 150 ton in de rekker gaat hangen dan komt die bak ijzer wel leuk vooruit!!)
2) Financiele verzekeraars.......(in tandem met DNV...maar volgend.....indien DNV niet...dan " niemand niet")
3) Vlag autoriteiten.
4) Haven autoriteiten.
( Als ik het juist begrijp dan ligt het schip buiten de territoriale wateren en dat geeft "juridisch" een zekere.....enige mate van "vrijer" handelen van de eigenaar EN partijen....in de praktijk zou ik veronderstellen dat er een zekere moeite wordt gedaan om " niemand op de tenen te gaan staan"...maar de "havenautoriteiten" als vertegenwoordigers van de "lokale regering"..in dit geval dus Brazilie.......(NIET te verwarren met de VLAG autoriteiten van het schip!!).......hebben juist i.v.m. dat " buiten de territoriale wateren" denk ik "weinig in de melk te brokkelen........da's om de donder NIET teovallig dat het schip daar vrij snel naar toe werd verhaald!!!)

Normaliter...in minder hoog profiel situaties...als de Class het goed keurt en een Certificaat afgeeft, komt iedereen meeeee! In DIT geval zal dat niet anders liggen.......maar er wordt knap meer "heen en weer" geouwehoerd....... :roll:

In deze -lijkt mij toch wel uitzonderlijke en gecompliceerde en risicovolle--- situatie ga ik er van uit dat er direct en nauw mondeling en schriftelijk kontakt is "tussen de partijen".....niemand die goed nadenkt wil " een misverstand" resulterende in " nou TOCH maar even Apeldoorn opbellen" :mrgreen:

Ik zal m'n nek eens wat uitsteken en voorspel dat ze naar "Europa" komt om te lossen ( al of niet volledig of "ondersteunend" gesleept!)........ALS dat NIET gebeurd en ze lossen haar al of niet "gedeeltelijk" of helemaal daaar.....DAN zitten er echt GROTE scheuren in die romp!!!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
RuudMal
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 okt 2008 20:09
Locatie: ede

Re: ValeMax VLOC's

Bericht door RuudMal »

Nog 2 sleepbootjes zetten koers naar de Vale Beijing. De Smit Dena en Smit Venta.

toch binnenkort enig actie te verwachten ?

gr
ruud
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14448
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: ValeMax VLOC's

Bericht door Harry G. Hogeboom »

binnenkort enig actie
Moet haast wel...al die bootjes bij elkaar en nog het e.e.a. praat je toch al rap over een tonnetje per dag...nou zijn die Euro's tegenwoordig "het zout in de pap" niet meer waard :mrgreen: maar TOCH!

Bij mekaar hark je dan zomaar een miljoentje op een bultje.......iemand moet dat betaaaal'n :roll:

En "als ie toch maar moet zinken :roll: :oops: " kan je die poen beter in je zak houden...niettan :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
stuurcadeautje
Berichten: 489
Lid geworden op: 08 mar 2005 18:11
Locatie: Hengstdijk

Re: ValeMax VLOC's

Bericht door stuurcadeautje »

een zeesleper zal op het moment als ze onder contract zijn zo een 18000 tot 28000 us$ kosten, afhankelijk van wat ze hebben afgesproken. bedragen excl brandstof, die komt ook nog op de rekening van de charteraar.

bulkfietsen hebben niet zo een hele grote dagprijs, dus denk dat je dat miljoen per dag niet haalt.

gr `niels
als god had gewild dat vrouwen gingen varen, dan had hij de zee wel roze gekleurd
Jos Komen (R.I.P)

Re: ValeMax VLOC's

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Een tonnetje of een miljoen per dag... :wink:
Ach, het zijn maar eurootjes.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: ValeMax VLOC's

Bericht door K.Brouwer »

Zou het niet zo kunnen zijn dat er gewoon een vaste prijs afgesproken is met de sleepbootrederij om die bulkcarrier
van hier naar ...haven te slepen. Heb zoiets van dichtbij meegemaakt toen een CTL verklaard schip van PuntaArenas
(Chili) in ballast (met lekke ballast-brandstoftanks) naar Riga voor reparatie gesleept moest worden. De sleepreis werd afgemaakt op een miljoen piekkies en is ook zo uitgevoerd (half jaren '90). Als je nu een dagprijs afspreekt kan je volgens mij als sleepbootrederij de mist ingaan als hij pakweg halverwege de oceaan "krak" zegt ( of de "verkeerde" buitenboordafsluiter wordt opengedraaid :shock: ) want dan stopt m.i. de betaling van de daghuur.
En om je sleepboot dan naar een andere klus te krijgen kost je natuurlijk ook aardig wat.

In die "vaste" prijsafspraak zal ongetwijfeld vermeld staan dat men dat bedrag evengoed schuldig is als dat ding het onderweg "opgeeft". Maar ja, jammer genoeg krijg je nooit inzage in dat soort contracten :( .

Uit wat hierboven vermeld staat durf ik er aardig wat op te zetten dat ze hem naar een loshaven gaan slepen,Rotterdam lijkt mij zo slecht nog niet 8) .

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14448
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: ValeMax VLOC's

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Koert et all,

Ach we zitten hier met z'n allen alleen maar een beetje " hardop te denken" want niemand "weet het"....terwijl tegenwoordig een 200 ton sleper of anchorhandler niks geen aparts is.....liggen "ze" ook weer niet rijen dik voor de wal.....die "Fairmont" boten zijn vrij nieuwe schepen.....was waarschijnlijk "redelijk in de buurt"...DUS van beider zijden is er interesse "salluh maar segguh"......ik persoonlijk denk dat er weinig ervaring is met het slepen van DIT soort grootte EN geladen schepen ( ALS dit gaat gebeuren.....?).....dus je kunt met een "vast kontrakt" ook mooi de mist ingaan...de huidige brandstofprijzen alleen kunnen je boekhoud cijfertjes zomaar van zwart en rood veranderen als je toevallig FF 2 weeeekies extra volle bak d'r an moet scheuren met al die oliezuipers beneejuh...........( alleen al de brandstofrekening per dag bij 90% belasting van zo'n 200 tonner IS een mooi bekkie poen...dus b.v. een misrekening van een weekie HARD scheuren...kleunt er behoorlijk in!!!....vroegaah was dat een veeeel mindere post!!!)

DUS van beide kanten- verzekering??--- etc. is een ieder er bij gebaat om een zo " duidelijk mogelijk" beeld te hebben en DAT schept een "dagregeling" ( met b.v een minimaal xyz dagen clausule!) EN brandstof voor rekening van de huurder........dan heppie aan het einde van de rit " geen verrassingen"........die Fairmont bazen zullen het best leuk vinden als ze hun scheepie weer voor een X aantal dagen "onder de pannen" hebben....en de huurder ( verzekeraar) heeft er een betrouwbare en ervaren boot voorstaan....

Kijk......ligt zo'n gebakkie geladen met een kapotte hoofdmotor in een bekkie slecht weer op 50 mijltjes van de klippen EN de " Fairmont Alpine" is de enige boot in de buurt............DAN zeggen die lieden gegarandeerd " Lloyds Open Form" :mrgreen:
Alhoewel ALS je de gedetailleerde verslagen leest van b.v. de " Amoco Cadiz" stranding dan wordt het snel duidelijk dat er soms KARDINALE fouten worden gemaakt....fouten die zich toch soms met enige regelmaat maar blijven herhalen......DUS ..."wie het weet mag het zeggen"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
stuurcadeautje
Berichten: 489
Lid geworden op: 08 mar 2005 18:11
Locatie: Hengstdijk

Re: ValeMax VLOC's

Bericht door stuurcadeautje »

Gd dag Harry, het gebeurt zo nu en dan wel eens dat er een geladen bulkcarier wordt gesleept,
en ja je moet goed weten waar je mee bezig bent, door de grote massa wordt je gewoon mee om gezet om het zo maar te zeggen, terwijl je normaal de sleep om trekt in plaats van ondersom.
maar het is wel te doen. daarom zei ik ook al 2e boot er bij.
heb ff een beetje zitten rekenen uitgaande van een slordige 400.000ton deplacement, moet een 200 tonner zo een vlcc met een knoopje of 3,5 kunnen trekken.
je hebt ongeveer voor 4 weken volle kracht bunkers aan boord bij fairmount, dus ongeveer 2000m3 a ongeveer 650$ per ton op het moment. dus euh 4 weken varen kost al 1300000$ dollar. en dan kun je ongeveer 2400 mijl afleggen.

Een lloyds open form komt tegenwoordig niet veel meer voor, is meestal een lumpsom contract, dat kan een vast bedrag zijn, of op basis van een dagprijs.

mvg Niels
als god had gewild dat vrouwen gingen varen, dan had hij de zee wel roze gekleurd
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14448
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: ValeMax VLOC's

Bericht door Harry G. Hogeboom »

maar het is wel te doen
Hallo Niels...we zullen zien wat er van komt,indien slepen.....DAN 2 forse boten lijkt me wel minimaal....ze kunnen natuurlijk WEL hun roer gebruiken en dat scheelt een ietsie met koershouden en die sleper an z'n kont trekken.......maar "een geladen bulkertje" en "EEN geladen BULKER" zijn wel 2 verschillende zaken hier denk ik zo...en " mocht er worden gesleept" dan ben ik vast niet de enige die belangstelling heeft voor het " schaalvergrotingseffect" van " David sleept Goliath"

Misschien worden er plannen gemaakt om eerst maar met die "F..Alpine" en een paar kleinere boten vast de strek op te gaan en is er nog een ( of 2) andere dikke boten "op weg"......ALS die bulker naar Rotterdam komt ( wat ik niet als onmogelijk inschat) dan is er volgens mij geen verstandig mens die dat met 1 boot doet OF toelaat " in the approaches"........en 3.5 mijl is natuurlijk ooook niks!!!( Bunkers kunnen ze onderweg zo overnemen......as ie zelf niet draait heppie daar zat van...wat misschien de reden is dat ze gestopt zijn met afladen van bunkers??????!)

Ik ben ergens nog het meeste benieuwd OF ze die kar van die bulker laten draaien :roll:

Aaahwel....allemaal giswerk " buiten boord"......mazzel dat ik toevallig wat lege bierflessies bij de hand had..... :mrgreen:

( De verschillende sleep of bergings situaties vragen vanzelf om verschillende en aangepaste kontrakten..........een keurig geplande sleepreis OF een gelaajen boot met het zweet in de klauwen en rook op de pijp met rammelende zuigers bij een paar kliffen weg scheuren BLIJFT een heeeel verschil....en DAT komt uiteindelijk hoe dan ook wel op de rekening tot uiting :mrgreen: )
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie