ValeMax VLOC's

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3112
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door rspeur »

Ja, wat hadden wij het dan goed op de Koningswaard....
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Harry G. Hogeboom »

dat lassen controleren met de huidige technieken niet echt onmogelijk is
Hallo V+D et all,

Dat IS ook zo...d.w.z. " het is een fluitje van een cent" om "een las" te kontroleren op defecten.....het wordt echter een heeeeel ander verhaal - EN een fluitje van 3 kwartjes :lol: - om "ALLE produktie lassen" voor een schip...en DUS zeker zo'n loeier....ECHT goed te kontroleren...daarvoor is een " kwaliteits-systeem-organisatie-vakmensen EN uiteindelijk vertrouwen"....voor nodig. Het blijft "al met al" TOCh vaak een "menselijke zaak"...en daarmee bedoel ik het " interpreteren van de onderzoek resultaten".....kan het nog NET wel???....OF kan het nou net NIET meer.....DAN komt daarbij " produktie druk"....sektie bouw....ACHTER op het schema, boete klausules, me plenty loosy facy,...... etc. etc.

en KIJK......als er nou "net" kans is gezien om een misschien "twijfelachtige sektie" er dooooooor te drukken.....iedereen heeft erop "afgetekend" maaaar jaaaaaa...."feitelijk"???....( die gozer die dat NIET af wilde tekenen werd er nou net even aan herinnerd door de " baas van zijn baas" dat ie op de nominatie stond voor promotie, maar jaaaa " assie nou ZOOO moeilijk bleef doen!!!") en DAN blijkt b.v. dat " nou net DIE sektie NET in dat deel van het kasko zit waar "in een gegeven belastings situatie" die HOGE spanningen op komen....jaaaa DAN.........

EN.....niemand had er op gerekend dat DIT op de eeeerste reis zou gebeuren....jaaatoch, nietTAN :mrgreen:

Ik "schets" hier maar even een mogelijk scenario, ik heb echt geeeen ideeee.

Even "uit het leven gegreeep'n"
WAT zou je zeggen van een " komplete GROTE huiskraan arm sektie"...voor een HELE zware kraan en " iemand" hoort de lassers ( omdattie toevallig het vreemde taaltje sprak wat de lassers spraken!!!!!) iemand hoort die lassers ouwehoeren over het feit dat "die nieuwe rollen lasdraad" TOCH niet zo lekker lassen als "die andere"............persoon knipt een stukkie lasdraad af ( volledig gecertificeerd etc. etc.)...en laat DAT even in het lab onderzoeken.......ai ai ai.....NIET voldoen aan de eisen.......blijkt -TOEN na heeeel VEEEEEL vijven en zessen de onderste steen boven kwam :roll: - dat er op ECHT grote schaal werd gesjoemeld met de lasdraad- valse certificaten-bruine envelopjes- :mrgreen: .......ALLE lassen verkeerd....WAT nou????? :lol: ( tjaaaa sorry 2nd :roll:)

Vroegaaah "toen geluk nog heeeel gewoon was" TOEN stelde iedere slimme landeigenaar " de GROOTSTE stroper uit de buurt".....aan als " jachtopziener" :lol: ...DAT is al zo oud als de weg naar Kralingen ( om Rome nou maar even links te laten liggen)........DUS "wie weet wat er is misgegaan"....voorlopig blijft het gissen en wellicht horen we "de ware oorzaak nooit"

Het blijft, althans in mijn ogen, een hele gezonde zaak om bij DIT soort gesprekken VOORAL te denken aan de ECHTE reden dat in 1986 de " Challenger" ( naam goed???) Spaceshuttle....OPBLIES..een handje vol seconden NA de lancering.......de baas van het spulletje WAS gewaarschuwd door een " laboratorium knakkertje" dat die O-ring seals op die boosters TOCH niet goed waren als ze hadden gedacht.....etc. etc. etc.........lancering stoppen?....... ben je nou helemaaal besodemieterd, NIET als IK er iets mee heb te maken.........IK heb net tegen de GROTE baas gezegd dat we morgen de lucht in gaaan...........nou jaaaa " en DAT deden ze dan ook".....maar de hele Shuttle crew ging wel "eerst" :cry:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Brazuca »

Afbeelding

Nog steeds veel geheimzinnigheid rond het incident met de Vale Beijing.

Er schijnen twee scheuren van elk vier meter te zijn ontstaan tussen het achterste laadruim en een stuurboord ballasttank.
Er wordt nu onderzocht waar het schip eventueel gerepareerd kan worden, echter voordat dit kan gebeuren zal de lading gelost moeten worden. De installaties in Ponta da Madeira waar het schip geladen werd, kunnen echter niet gebruikt worden om het ijzererts te lossen. Ook is er geen enkele werf in de buurt die een schip van dit formaat aan kan.
Er zijn deskundigen van de Koreaanse werf ingevlogen om te onderzoeken waardoor deze scheuren zijn ontstaan.

De eigenaar probeert het schip lokaal provisorisch gerepareerd te krijgen (en een voorlopig bewijs van zeewaardigheid te herkrijgen), om het schip naar een haven te krijgen waar de lading gelost kan worden en waar het schip definitief gerepareerd kan worden.
Lloyds schreef:A crack in Vale Beijing’s ballast tanks was either the result of loading its holds or a structural problem, an official with the Sao Luis harbour pilots’ service told Reuters.
The official, who asked not to be identified, said Vale Beijing could not use its own engines during the move from the dock for fear of causing further damage.
There are no facilities to unload iron ore at Ponta da Madeira and no large shipyards in the area. Repairs must be made by divers while the ship is at anchor, the harbour pilots’ office said.
Vale Beijing was built at STX Offshore and Shipbuilding in Jinhae, South Korea, and inspected by Norwegian classification society Det Norske Veritas. It is registered in the Marshall Islands.
Op het hoofdkantoor van VALE in Rio de Janeiro brandde het licht op de verdieping waar de directie zit tot ver na middernacht....
Gebruikersavatar
deckboy
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 sep 2011 11:37
Locatie: Middelburg

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door deckboy »

Ik heb sterk de indruk dat een bekende hier in Vlissingen, in dienst van DNVeritas, zijn kerstvakantie kan opzeggen. :cry:
Peter
Varen zij die varen lusten,
ik heb gevaren laat mij maar
rusten
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Er schijnen twee scheuren van elk vier meter te zijn ontstaan tussen het achterste laadruim en een stuurboord ballasttank.
Hallo Dick.....INDIEN correct???.......da's niet NIKS....en ZEKER niet in een splinternieuw schip....ben benieuwd...feitelijk wel.... "erg benieuwd"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Brazuca »

Harry et al;
Volgens mijn inside information.... :roll: zitten de scheuren in het achterste laadruim (cargo hold #7), dicht bij het machinekamerschot, en lopen door in de stuurboord ballasttanks tot aan de huid.... Daarom werd de motor niet gebruikt toen ze van de pier werd getrokken door 6 sleepboten. Ze waren bang dat als de machine bijgezet zou worden de situatie zou verergeren. Er is dus wel degelijk structurele schade aan een of meerdere spanten en liggers...

Zo een beschadiging las je niet even dicht, zeker niet met een lading erts in het ruim...

Aan de terminal kunnen ze met een capaciteit van 13.440 ton per uur een schip laden, dan moet je toch even bij de pinken blijven dat je het ontballasten en ladingverdeling goed bijhoudt, anders gaat het verkeerd..... (klik hier voor meer informatie over de ijzererts terminal van VALE. (TPPM)

Op deze manier komen ze dus nooit weg uit de baai (Baía de São Marcos) waar het schip nu ligt.... Niet één klasseburo zal een certificaat van zeewaardigheid afgeven in deze situatie. Het schip zal m.i. met lichters gelost moeten worden, dus dat wordt een megaklus want er zit 340.000 ton erts in het bootje... En waar halen ze in São Luis de Maranhão (zo ongeveer the middle of nowhere...) lichters vandaan ? In heel Brazilië hebben ze een onvoldoende hoeveelheid lichters waarmee ze dit schip snel kunnen lossen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd welk klassebureau de bouw heeft begeleid. Is het DNV ?
Dit zijn gouden tijden voor surveyors...

Zodra ik weer wat hoor van mijn informant laat ik het weten !
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ze waren bang dat als de machine bijgezet zou worden de situatie zou verergeren
Hallo Dick, bijzonder interessante informatie en kennelijk " uit betrouwbare bron vernomen" :lol:

Als ik hierboven de opmerking van ene Peter lees- indien korrekt-, dan is DNV de klasse.

Dat zal een dezer dagen wel worden ontkend of bevestigd.
"ALS" ze in een stabiele en hele rustige situatie de machine niet bij durven zetten.........DAT geeft mij ECHT te denken.

340.000 ton er weer UIT krabben.........ai ai ai.

AL met al wordt dit "steeds spannender" :lol:

Ik zit nu even hardop te denken....aannemende dat het inderaad "om scheuren gaat"

1) zitten die scheuren OP een lasnaad.....DAN trek een ieder gelijk "alle laswerk" in twijfel......"hoeveel meeeer laswerk is verkeerd en "waaaar"????
2) zitten de scheuren NIET op een las maar IN een plaat ( of platen)....DAN wordt de juiste kwaliteit van de platen in twijfel getrokken EN " hoeveel meer van die platen".....EN "waaaar zitten die dan"
3) is het "rekenwerk" in de betreffende sektie wel goed, moet er soms een hogere kwaliteit staal in????

Hoe dan ook, dit lijken me dus niet typisch zaakies die je oplost met "een pak electroden" en een paar nachies doorhalen :lol:

we wachten verder af, technisch bijzonder interessant ( als je d'r niks mee hebt te maken :oops: )
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dick schreef:Ook is er geen enkele werf in de buurt die een schip van dit formaat aan kan.
Waar heb ik dat toch meer gehoord....? Dat was helemaal aan de andere kant van het continent, in Chili.
En dan nog, als je kans ziet haar naar een plaats te brengen waar ze gedokt kan worden? Dan is het zoals Harry zegt: hoe zit het dan met alle andere lassen?
Wat wel eens de goedkoopste oplossing zou kunnen blijken te zijn: tot CTL verklaren, voorzichtig naar diep water slepen en zachtjes laten zinken.
We zullen er nog heel wat van en over horen... :shock:
Daar kun je gerust een topic "Vale Beijing" voor openen.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Brazuca »

Theo Horsten schreef:Daar kun je gerust een topic "Vale Beijing" voor openen.
Beter een VALE topic, want over de VALE BRASIL kunnen ook nog verhalen verteld worden, die op haar eerste reis naar China en al bij zuid-Afrika was, geweigerd werd door de Chinezen en naar Italië werd gedirigeerd.

Er worden een aantal politieke spelletjes gespeeld, om de macht in de ijzererts handel in handen te krijgen. Zo heeft VALE een zeer agressief investeringsplan waarmee ze hun tegenstrevers buiten spel willen zetten. De Chinezen weigeren voorlopig de VLOC's (Very Large ORe Carriers) omdat ze bang zijn te afhankelijk te zullen worden van VALE, die per definitie het beste ijzererts levert.

VALE heeft 7 van dit soort schepen besteld in Korea en 12 in China...., dus in een paar jaar tijd zullen er 19 van dit soort schepen rondvaren... Kun je nagaan wat dit zal betekenen voor de concurrentie.

De schepen worden aangeduid als VALEMAX, maar soms ook als CHINAMAX, omdat 400.000 dwt het maximum is voor de Chinese havens.

Theo, de eigenaar van het schip zal er alles aan doen om een CTL (constructive total loss) te voorkomen, maar als we naar de feiten kijken die maar spaarzaam naar buiten worden gebracht, kan het inderdaad weleens de meest economische oplossing zijn. Deze beslissing zal echter moeilijk geaccepteerd worden, omdat het schip splinternieuw is.

Bij VALE kunnen ze heel goed rekenen, dus als een CTL als de meest economische oplossing boven aan het lijstje komt te staan, zullen ze die beslissing zeker nemen.

Wordt ongetwijfeld vervolgd ....
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jeroen »

DNV is inderdaad de klasse,

hier de gegevens die vrij toegankelijk zijn.
Groeten Jeroen


Plaats reactie