Zelfgebouwd stalen slepertje

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Rob Haan
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 sep 2008 20:55

Re: Zelfgebouwd stalen slepertje

Bericht door Rob Haan »

V&D Ik heb lang in de scheep bouw gewerkt. Waar van veel loggers en zee gaande schepen. De werf baas bepaalde de plaats waar de annodes kwamen. Hij keek naar het model van het schip en met een krijdsteep gaf hij de plaats aan. Dat was alltijd op de hartlijn van de as.( op de kimkielen en links en rechts op het roer op de bolling van de schroefas en dan naar voren tot ongeveer een meter van de boeg) Als het schip na een aantal jaren terug kwam ging hij naar de zinkstukken kijken zijn komentaar was altijd zo die zijn mooi opgevreten. De lippen van de annodes moesten we altijd vebuigen voor het lassen er moest 2cm ruimten achter zitten , achter de annoden moest het altijd kaal zijn (geen teer ) Grt Rob.

Ton de draaier
Berichten: 115
Lid geworden op: 16 okt 2011 21:39
Locatie: noordkop

Re: Zelfgebouwd stalen slepertje

Bericht door Ton de draaier »

Ik heb vorig jaar een nieuwe schroefas voor iemand gemaakt.. 45mm rond. De oude was tpv de afdichting weggevreten tot op 30mmrond en over een breedte van 10mm... Het was de positie tussen lager en bronzen schoef.. putcorrosie. Ik moest meteen aan jouw uiteenzetting van nu pakweg vier jaar geleden denken Loek :idea: Ik heb de man een sleepcontact op de as geadviseerd.
Met vriendelijke groeten Ton van der Sluijs

"Geen as is zo lang, of er zit wel een eind aan"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Zelfgebouwd stalen slepertje

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Plaatsing van anodes.

Hallo....

Het "JUIST" plaatsen van anodes op de scheepsromp is misschien wel EEN van de moeilijkste zaken die "te pas" komen bij het onderhouden van een schip.
Uiteraard zijn er " bepaalde principes" waarvan de hierboven door Loek aangehaalde Lips informatie.
Dat gezegd hebbende:

1) Ieder schip is anders. Ik refereer hier naar romp-vorm-staal-verf systeem- asleiding-schroef etc.
2) Ieder gebruikspatroon is anders. Vaargebied, water chemische samenstelling etc. etc.
3) Anodes zijn verschillend van samenstelling. Zink en zink en zink zijn vaak verschillende dingen.
4) Juiste lokatie van anodes...binnen de hierboven genoemde factoren...BLIJFT een moeilijke zaak.

Heden ten dage kan de " chemische samenstelling" van wat "wij" denken dat " zoet water" is....rampzalig huishouden op de romp van een schip....."als je niet goed uitkijkt".... :mrgreen:

Onderschat het dus NIET!! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Zelfgebouwd stalen slepertje

Bericht door v+d »

Heren,

goede adviezen worden in dank aanvaard.
Met mijn antwoord tracht ik te voorkomen ,dat iedereen in paniek zijn bootje uit het water gaat halen gaat halen!!!
Ik ben al lange tijd werkzaam(als vrijwilliger)in het bestuur van een bootjesclub met zo'n zestig bootjes.
En ik zie ook regelmatig bootjes in de takels hangen voor inspectie of reparatie.
In die periode zijn twee bootjes afgeborreld,en door blikseminslag een door een mooi rond gaatje in de romp.
Dat mooie ronde gaatje in de romp was vlgs. de deskundigen electrolitische corrosie,verder was aan het bootje niets te zien.
Het gaatje zat op een kruispunt van drie lasjes,lassen is een vak!! :mrgreen:
Wij meten eenmaal per jaar met een Megger de isolatieweerstand van alle gestalde schepen en schrijven de eigenaren aan, van de schepen waarvan deze weerstand niet in orde is.

Belangrijk is in ieder geval,dat je de anodes met een goede bevestiging aan de huid van het schip verbindt.
Anodes die niet aangetast worden werken niet en zijn waarschijnlijk niet goed gemonteerd.
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Zelfgebouwd stalen slepertje

Bericht door paul »

Een goedendag.
Bij Vetus adviseren ze om in zoetwater aliminium anodes te monteren,en zink in zoutwater.
Heeft hier iemand ervaring mee??
En wat gebeurt er als je beide aanbrengt,deze bijten elkaar niet volgens mij,of heeft er iemand een andere menig over?.
gr Paul
koop een boot en heb plezier tot je dood
Ton de draaier
Berichten: 115
Lid geworden op: 16 okt 2011 21:39
Locatie: noordkop

Re: Zelfgebouwd stalen slepertje

Bericht door Ton de draaier »

KLING is de onbetwiste expert.. Vraag het Loek :wink:
Met vriendelijke groeten Ton van der Sluijs

"Geen as is zo lang, of er zit wel een eind aan"
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Zelfgebouwd stalen slepertje

Bericht door Jan Sprong »

Hallo Paul,

In de spanningreeks staat alluminium toch een heel eind van zink vandaan, al 13 ,fe op 26 en zn op 30 en zal in zoetwater het al. dus erg lang meegaaan of er moet een electrisch probleem zijn waardoor er kontinu een stroompje blijft lopen.
Ik denk dat de prijs ook wel een rol zal spelen om voor zink of al. te kiezen.

Groeten,

Jan
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Zelfgebouwd stalen slepertje

Bericht door v+d »

Mart(Brasil) heeft ooit gevraagd om een foto van het karretje van onze sleper.
Hierbij nog een paar foto's van de sleper enz.
Het slepertje doet het goed en heeft meer dan voldoende motorvermogen, tot nu toe zijn er geen problemen of mankementen opgetreden.
Bij 2200 klappen is de rompsnelheid bereikt, bij meer klappen wordt de kuil dieper en gaat de kont naar beneden.
Op volle kracht, 3000 omw./min. loopt ze keurig met onze vlet mee, met een enorme boeggolf :-D (6,8 mijl op de log)

De nieuwe verf blijft goed op het onderwaterschip zitten.
DSC01715karretje van onze sleper.JPG
DSC01715karretje van onze sleper.JPG (674.17 KiB) 2269 keer bekeken
DSC01716strontpomp sleper.JPG
DSC01716strontpomp sleper.JPG (490.15 KiB) 2269 keer bekeken
067kajuit sleper.JPG
067kajuit sleper.JPG (229.43 KiB) 2269 keer bekeken
DSC01717manoeuvreerstand sleper.JPG
DSC01717manoeuvreerstand sleper.JPG (557.69 KiB) 2269 keer bekeken
044sleper met bemanning.JPG
044sleper met bemanning.JPG (587.7 KiB) 2269 keer bekeken
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Zelfgebouwd stalen slepertje

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Dat is een pracht spulletje Jan,bedankt.Ook de gele kleur van de motor doet me aan eenige supplybootjes denken waar de caterpillers in stonden te brommen :wink:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Zelfgebouwd stalen slepertje

Bericht door v+d »

Inmiddels zijn de plannen om de sleper te elektrificeren al aardig gevorderd.
De driepitter is er uit net zoals de brandstoftanks en het vuilwatergebeuren, dat schept ruimte en de mogelijkheid de machinekamer te reinigen en van een mooie laag nieuwe verf te voorzien.
Ook worden er nieuwe rekken geplaatst om de accu's te kunnen plaatsen, het werk wordt uitgevoerd bij Dragt Yachtservice te Woudsend waar het bootje sinds oktober in de loods staat.

karretje eriut.jpg
karretje eriut.jpg (87.72 KiB) 375 keer bekeken
frame voor accu's.jpg
frame voor accu's.jpg (71.53 KiB) 375 keer bekeken


Plaats reactie