De ramp met de Costa Concordia

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 633
Lid geworden op: 13 sep 2004 13:34
Locatie: Murucupi, Barcarena, PA, Brasil
Contacteer:

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Jaco »

Zie hier op het Braziliaanse Journaal een gesprek van de Gezagvoeder met een of andere Kustwacht Capitano.
Het gesprek is zeer duidelijk. Capitano Concordia zegd niet veel, want hij weet dat hij toch geen kans heeft.

Capitano Guarda Costa is ook heel duidelijk: GA TERUG NAAR JE SCHIP, EN WEL NU ONMIDELIJK.
Hij vraagd nog of de Captain weet hoeveel mensen er aan boord waren. Wist hij niet
Hoeveel Officieren zijn nog aan boord, Wist hij niet.
Heeft hij al doden gezien, Wist hij niet

Niet een best voorbeeld voor een gezagvoerder van zo'n schip.
Groeten Jaco

Varen is net zoiets als Vliegen.
Als de grond dichter bij komt, moet je gaan opletten !!!!!!

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, dat gesprek gaat de hele wereld over, en "Vada a bordo, cazzo!" is in Italië inmiddels een gevleugelde uitdrukking geworden.
Een slimme jongen heeft onmiddellijk T-shirts gemaakt...

Afbeelding

Ga aan boord, lul!
louis holleman

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door louis holleman »

En dat dit zg. gesprek voor 99,99% zeker gefakete bullshit is, daar wordt nergens met een woord over gerept.
Nogmaals, zelfs een Commandante Carabinieri of Polizia gaat zo niet met een kapitein koopvaardij om, ook niet in Italia.
Stemmingmakerij, en van wie afkomstig? Dat vraagt niemand zich af... Dat we het bestand überhaupt nog gratis mogen downloaden cq. bekijken...
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3112
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door rspeur »

Louis,
ik ben het toch niet met je eens. Een aantal berichten hiervoor gaf ik dat al (zonder bewijs overigens) aan; het zou me niks verbazen als deze figuur, met een ego zo groot als een Valemax VLOC er absoluut niet mee zit dat deze "conversatie" de wereld overgaat zonder dat er stappen zijn genomen... Lekker op je strepen staan, iedereen mag meegenieten.

Naschift wat later: als je kranten, commentaren en blogs uit Italië leest, merk je dat er geen enkele twijfel is over de authenticiteit van het "telefoontje" naar de kapitein, die overigens, zo begrijp ik, als showbink (Top Gun) bekend staat.

Theo,
waar kan ik een T-shirt bestellen? Ik ben gestopt met roken, dus ik moet een XXL hebben....

René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
deventer05

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door deventer05 »

[quote="louis holleman"]En dat dit zg. gesprek voor 99,99% zeker gefakete bullshit is,

Nou dat geloof ik ook. Maarreh, de communicatie van politie, brandweer, vliegveldverkeerstorens, en ja ook van het loodswezen en (naar ik vermoed) ook van de kustwacht wordt (hehalve door journalisten) ook vaak gescanned door liefhebbers, zoals shipspotters. Zo'n figuur kan het ook getaped en op internet gezet gezet hebben ....???
Zit toevallig net naar Euronews te kijken. Daar worden nog delen van de conversatie ten gehore gebracht als zijnde "genuine". En nu (10 min later) ook op BBC World. Begin toch weer te twijfelen :roll: EN (half uur later) interview op Al Jazeera met de Falco in beeld waarin hij alles nog eens toelicht. Duzzz, we waren wat te snel met onze conclusies. :oops:
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door ferryvaneeuwen »

Afbeelding

Dit plaatje toont de precaire situatie van het schip. Het hoeft maar een stukje verder af te glijden en het verdwijnt uit beeld.

Afbeelding

De draai naar stuurboord verklaart m.i. het gat dat aan bakboord op die plek is ontstaan. Zo te zien hebben ze veel te ver doorgezet in de oorspronkelijke koers en te laat een waypoint naar stuurboord ingezet om vrij te varen van de rotsen. Dat zou dan een inschattingsfout geweest zijn. Of het waypoint was verkeerd ingevoerd.... Kleine oorzaken, grote gevolgen.

Hier zijn vanaf 23.18 uur de aaneengeschakelde live webcam opnames vanaf de haven van Giglio te zien. Het levert wel zo op het oog chaotische beelden op.

De kapitein claimt nu volgens de berichtgeving dat hij aan dek over passagiers gestruikeld was, overboord geslagen en zo al glijdend langs de hellende scheepshuid toevallig net in een gereedliggende reddingsboot terecht kwam. En dat kennelijk samen met zijn plaatsvervanger die ook in deze reddingsboot zou zitten. Een normaal mens zou hoogstwaarschijnlijk een aantal botten breken bij zo'n glijval in een reddingsboot. Het moet niet veel gekker worden.

Ferry
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Joop »

Twee andere plaatjes van MaxSea. :shock:
isole-le-scole-raster.jpg
isole-le-scole-raster.jpg (116.22 KiB) 1750 keer bekeken
isole-le-scole-3d.jpg
isole-le-scole-3d.jpg (130.43 KiB) 1750 keer bekeken
Mariner (R.I.P.)

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

De recente internationale nieuwsgaring nog even gecheckt en ik kan volledig achter de inhoud van het onderstaande artikel in het doorgaans betrouwbare en zeker gezaghebbende "The Guardian" staan;

quote

Francesco Schettino: the captain who refused to return to ship
Evidence suggests that, after the Costa Concordia ran aground, the skipper first went into denial and then fell to pieces

John Hooper in Rome
guardian.co.uk, Tuesday 17 January 2012 19.47 GMT

With his thick black hair and deep tan, captain Francesco Schettino might have stepped straight out of a scene from the 1970s cruise-liner sitcom The Love Boat. The handsome Italian skipper must have prompted more than a few sighs from lonely divorcees on voyages like the one that ended so violently and abruptly on the rocks of Giglio last Friday night.

But Schettino is no matinee-idol matelot. He is widely admired for his professional abilities. But new evidence suggests that, in the hours after the Costa Concordia ran aground, he first went into denial and then fell to pieces.

Recordings of radio and telephone calls made by Italian coastguards indicate that they were twice assured the vessel was suffering from only a "small technical failure", that Schettino claimed the evacuation was almost complete when it had scarcely begun, and that he abandoned ship long before the last of his passengers.

"No. I'm not on board because the bows of the ship are coming up. We've abandoned her," he tells an incredulous coastguard, who replies: "What do you mean? You've abandoned ship?" Schettino then appears to do a volte face: "No. No way have I abandoned ship. I'm here."

In one recording, carried by the website of La Repubblica newspaper and made at 1.46am, Schettino speaks indistinctly, as if he was either in tears or had come close to breaking down. He is heard protesting and imploring as the coastguard, Gregorio De Falco, orders him unsuccessfully to return to his vessel.

"You go aboard. It is an order. Don't make any more excuses. You have declared 'abandon ship'," says De Falco.

"What do you want to do?" asks De Falco at one point. "Go home?"

The recordings reveal a man apparently out of control, incapable of displaying the kind of decisiveness needed from a ship's captain in ordinary circumstances, let alone a disaster such as this.

Brought before a magistrate , Schettino reportedly protested that he had not abandoned ship, and that he had saved hundreds and perhaps thousands of passengers' lives. The magistrate agreed to his leaving prison for house arrest.

Costa Cruises declined to provide biographical information about its employee.

But it is known that Schettino comes from one of the most beautiful coastlines on earth. According to different accounts, he was born 52 years ago, either at Castellammare di Stabia, a notoriously mafia-ridden town south of Naples, or a few miles away along the Sorrento peninsula at Meta, which is where his family lives now.

His mother's family, the Cafieros, were shipowners going back generations. His father, Luigi, was born inland near Caserta. But at any early age he moved to the breathtakingly beautiful Amalfi Coast.

Schettino grew up looking out to sea. And both he and his brother, Salvatore, decided to make their living as seafarers.

His sister Giulia told the Naples daily Il Mattino: "[Francesco] loves the sea. He has always worked as an officer. He has a long career behind him."

She said he had begun his career with the ferry company Tirrenia, then worked for the petroleum group Agip before joining Carnival, the US-based firm whose stable of distinguished brands includes P&O, Cunard and Holland America.

Schettino joined its Mediterranean cruises arm, Costa, in 2002. After a spell as a second-in-command he was promoted to the rank of captain and in 2006 his career reached a new peak when he was handed command of the newly launched, 114,500-tonne Costa Concordia.

For the superstitious, it was to prove a dubious gift.

A homemade video of the launch shows that the bottle of champagne failed initially to break on its bows – a bad omen that, as can be heard on the video, prompted cries of dismay from those watching the ceremony.

In November 2008 the ship was involved in an earlier mishap. It sustained a gash running aft from the bows while entering Palermo during bad weather. No one was hurt.

But, if Schettino was in command at the time, the incident seems to have done nothing to dent his standing. Many people continue to believe that the true story has yet to come out.

A Facebook page, In support of Francesco Schettino, captain of the Costa Concordia, had by late on Tuesday afternoon attracted more than 2,600 endorsements. "Courage, Captain", wrote Angela Patriciello. By way of explanation she added: "I crossed the Atlantic with him."

Rosa Cappiello thought he was a "great captain". And Daniel Banga felt Schettino "with his professionalism saved hundreds of passengers".

Indeed, his initial reaction to the disaster that befell the Costa Concordia on Friday was entirely consistent with the faith placed in him.

He skillfully turned the liner around and brought it to rest on the rocks of a headland so as to make a rescue operation easier. The cool way in which he appears to have handled the initial emergency is hard to square with his subsequent conduct.

In a quote that may come back to haunt him, Schettino told a Czech journalist last year: "I enjoy moments when something unpredictable happens; when you can diverge a bit from standard procedures."

In the only interview he is known to have given, to the daily Dnes, he said: "I wouldn't like to be in the role of the captain of the Titanic, having to sail in an ocean of icebergs." But he added reassuringly: "These days everything is much safer. It is easier to navigate thanks to modern technical instruments and the internet."

unquote

Kortom; hij was psychisch volledig van de kaart, raakte aanvankelijk in de "ontkennende fase" en 'flipte' vervolgens volledig. Zeker na de arrogante en buitengewoon intimiderende tirade van de huidige Italiaanse "held" Gregorio De Falco", naar mijn persoonlijke mening arrogante Gladdekker van beroep en overigens opgeleid als jurist en niet als nauticus of (maritiem) technicus.

Psychologen zullen zich zeker niet verbazen over deze reactie van Schettino. De man realiseerde zich ter dege dat hij op dat moment waarschijnlijk verantwoordelijk was voor mogelijk de grootste scheepsramp uit de geschiedenis en hij was het overzicht volledig kwijt. Ik kan me zijn positie en reactie in het gesprek met de Gladdekker, die zich volledig 'out of sight' in Livorno bevond, best wel voorstellen. Schettino was "de weg volledig kwijt" en in plaats van hulp en de noodzakelijke 'mental coaching' werd hij compleet afgezeken door de arrogante De Falco, die op dat moment ook onmogelijk kon weten hoe de rampzalig de situatie was. Ik vraag me af wie ter wereld er wel voldoende sterk in zijn of haar schoenen zou staan om vanuit een dergelijke rampzalige en chaotische positie, zonder enig overzicht middenin de nacht op of nabij een schip dat 'op één oor ligt met ruim 4.000 zielen aan boord, wel adequaat en 'volgens het boekje' zou reageren. "Wij" als erkende "armchair sailors" met al dan niet recente praktijkervaring hebben natuurlijk allemaal onze eigen mening. De conclusie dat Schettino niet deugde als gezagvoerder is m.i.. echter veel te kort door de bocht. Kan iemand van "ons" met zekerheid zeggen dat hij of zij in een dergelijke situatie wèl adequaat gereageerd zou hebben? Ik in ieder geval niet! De psyche van de mens is een vreemd en ondoorgrondbaar fenomeen dat moeilijk te voorspellen en te doorgronden valt.

.In een eerdere posting heb ik gezegd dat de coordinatie en leiding van de reddingoperatie zou moeten liggen bij "the On Scene Commander" en ik vermoed nu dat De Falco die rol had. Hoe goed en succesvol hij die rol vervuld heeft moet uit het onderzoek blijken, maar als dat telefoongesprek echt is, dan heeft De Falco wat mij betreft ook nog het nodige uit te leggen.

Het laatste gedeelte van mijn voorgaande hypothese stel ik overigens bij deze ietsje bij. Toen ze Hard Bakboord gaven viel het schip t.g.v. o.a. de 'Roerwerking' meer over bakboord. (Een schip helt over naar de binnenbocht, toch?). Ik denk echter dat er geen tijd geweest is om nog brandstof of ballast te verpompen. Mogelijk liep het schip met een forse snelheid en helling over bakboord aan de grond en is het ten gevolge van de abrupte snelheidsvermindering (negatieve versnelling?), in combinatie met het eerder genoemde VVO het water in het schip in één klap van bakboord naar stuurboord geklotst en heeft het schip zich hierdoor vervolgens zachtjes op haar SB-zijde gewenteld. Einde verhaal.

Las trouwens ook een interview met de befaamde Klaas Reinigert, ex directeur Smit-Tak en "Berger Met Zout Water In Zijn Bloed En Een Reputatie Als Vrijwel Geen Ander", (en dat allemaal met Hoofdletters gespeld omdat ik een Buitengewoon Groot Respect voor die man en zijn prestaties in het verleden heb. Evenals die van andere Bergingscoryfeeen zoals Adri Lokker trouwens. ( 'Vingers an de pet' zou Harry zeggen.), die stelt dat een conventionele berging van een schip van deze schaal met de huidige (ontoereikende) bergingsmiddelen geen optie is en dat het in mootjes zagen van het schip en het per ponton naar de hoogovens afvoeren van de scrap, de enige reeele mogelijkheid is.
Mijn gedachten als relatieve leek gingen dus ook al die kant op, (zie eerdere posting), maar we zullen zien. Het lijkt me een reeel verhaal, maar wellicht krabt Jan van Seumeren zich vannacht nogeens achter z'n oor en wordt hij morgenochtend weer met een geniaal idee wakker. Met Jan weet je 't nooit! Ik zal hem binnenkort weer eens effe bellen.

Groets,

Mariner
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Harry G. Hogeboom »

En dat dit zg. gesprek voor 99,99% zeker gefakete bullshit is, daar wordt nergens met een woord over gerept.
Nou Louis....ik was ter nait bie..........maar ik denk zomaar dat je hier knappies AM zit te seinen...terwijl de rest van de wereld op FM bezig is.......daaar ga je grote vonken mee trekken Sparks...neem dat nou maar van een ouwe massinist an :mrgreen:
Deze Kustwacht meneer stond om de donder niet op z'n strepen maar had de " dodelijke ernst van de situatie EN de rampzalige consequencies gewoon goed ingeschat"........de tijd van mooie verhaaltjes was voorbij!!

ALS dit gesprek BS zou zijn geweest dan had de Italiaanse Kustwacht zich ALLANG en formeel hiervan gedistancieerd .....het gesprek staat "regel voor regel" met de naam en foto "en schoenenmaat" van die bewuste Kustwacht man erbij op het Internet.....
Iemand zei hier iets van " ZO praat je niet tegen een Kapitein van een Koopvaardij schip".....da's korrekt "in normale situaties met normale personen"........DIT is geen normale situatie...DAT moge duidelijk zijn.
Deze kustwacht meneer "in mijn ogen althans" geeft een beetje crediet terug aan het wankelende Italiaanse imago.
Het heeft geen zin om deze Costa ouwe "aan te vallen".......hij schiet behoorlijk in zijn eigen tenen door z'n duidelijke gedrag....het heeft in mijn ogen wel zin om je d'r van te distanciee-eren en DAT doet o.a. de Costa baas heel duidelijk.

Er was een " Cruise schip ouwe op vakantie" aan boord en die heeft de zaak nog wat geco-ordineerd, alsmede b.v. een Engelse drummer van een rockband aan boord....die overigens nu vermist wordt.....de paralellen met de "Oceanic" geven mij wat kippenvel!!!
In a quote that may come back to haunt him, Schettino told a Czech journalist last year: "I enjoy moments when something unpredictable happens; when you can diverge a bit from standard procedures."

In the only interview he is known to have given, to the daily Dnes, he said: "I wouldn't like to be in the role of the captain of the Titanic, having to sail in an ocean of icebergs." But he added reassuringly: "These days everything is much safer. It is easier to navigate thanks to modern technical instruments and the internet."
ALS die Costa ouwe dat inderdaad heeft gezegd....dan zou dat naadloos passen in " een wandelende ego tijdbom"....die ongetwijfeld bij een psychologische test naar boven was gekomen....

Ik snap trouwens voor geen meter wat die " di Falco" te verantwoorden zou hebben..hij legde gewoon z'n kloten op het hakblok.....en maakte zich duidelijk minder zorgen om zijn karriere.....IK mag dat wel in situaties..... "als de rook van de banden komt".....( niemand met een beetje verstand doet dat als het NIET nodig is) ......hij maakte die drossende ouwe gewoon HEEL duidelijk hoe de vlag erbij stond.......in een situatie die reeds ZEER slecht en dodelijk was en waarschijnlijk alleen nog maar slechter zou worden.....hij zat op kantoor aan de wal en was waarschijnlijk door zijn "rescue mensen" die aan boord waren " op de hoogte gesteld" vam de situatie.....
Als DIT alles is waar die Di Falco zich eventueel voor zou moeten verantwoorden dan stap ik achtermekaar in zijn schoenen....en kan hij met vakantie....kom nou :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Leo Bokkum »

Allemaal best dat geschop tegen die ouwe Harrie, maar had hij tijdens die aanvaring een hartverzakking gekregen, dan had de bemanning het óók zonder hem moeten doen.
Daar komt bij dat als 1 menneke het verschil moet maken tussen veel of weinig slachtoffers, er nogal iets schort aan de opleiding van de bemanning. Dát bekijken lijkt me belangrijker dan trappen tegen iemand die er geestelijk doorheen zit omdat hij een aantal doden op zijn geweten heeft.


Er is echter iets wat mij meer interesseert omdat dit Apeldoorntje grote gevolgen kan hebben:
Hier hadden we het een tijdje terug over de (on?)veiligheid van die schoenendozen, en met name over de stabiliteit bij lekkage.
Als ik even mag speculeren dan heeft de Concordia alleen aan BB zware onderwaterschade opgelopen, en is hij door de laatste 180 graden-draai naar BB over stuurboord blijven hangen.
Wat dus zou betekenen dat er vrije vloeistof in het geding was, óndanks de langsscheepse waterdichte schotten. Waarbij ik me trouwens afvraag of er in de machinekamer wel langscheepse schotten zitten.. :roll:
Maar stel dat bovenstaande vrije vloeistof-aanname klopt, dan zou dit nog wel eens zware consequenties kunnen hebben voor de passagiersdozen die nu in de vaart zijn. Want dat zou betekenen dat we sinds de Titannic nog steeds passagiersschepen bouwen die vrij snel naar de kelder gaan als er op de verkeerde plek een grote schade ontstaat. En om die bootjes allemaal te gaan verbouwen is nogal wat.. :shock:

Want nu heeft deze ouwe het spul nog tegen de kant kunnen drukken, maar wat was er met dit "fantááástisch veilige" schip gebeurd wanneer het niet lekker tegen de rotsen had kunnen leunen? Een paar honderd doden méér?

Zoals in de eerste berichten al gezegd zal dit muisje wel een staartje krijgen.
Maar het zou mij verbazen als dat alleen een menselijk staartje zou zijn. De constructie van dit soort vaartuigen zou ook nog wel eens tegen het licht gehouden kunnen worden.
En dan heb ik zo'n vermoeden dat de Meyerwerft een beste puist werk te doen krijgt..
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is


Plaats reactie