De ramp met de Costa Concordia

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
pe7eb
Berichten: 201
Lid geworden op: 14 jan 2008 21:10
Locatie: Alkmaar

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door pe7eb »

Bedankt, de CC interesseert me zeker, die docu over de TA crash heb ik al eerder gezien.
73 es gud dx de pe7eb eric k

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Niets blijft hen bespaard...
Zou er soms een Jonas daar op dat kantoor zitten?

Afbeelding

Cruiseschip Costa Allegra in moeilijkheden
maandag 27 februari 2012

ROME - Een cruiseschip van de Italiaanse rederij Costa, de Costa Allegra, is maandag op de Indische Oceaan in moeilijkheden geraakt na een brand aan boord. De rederij verloor vorige maand zijn maritieme trots, het cruiseschip Costa Concordia dat voor de kust van Toscane verging.

De Costa Allegra bevindt zich volgens meldingen van Italiaanse media stuurloos op 480 kilometer van de eilandengroep de Seychellen. De circa 1000 opvarenden zijn ongedeerd en de brand is inmiddels onder controle.

Bron: De Gelderlander
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Bob R.I.P. »

Wet van Murphy.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3231
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door jacko »

Telegraaf vr 02 mrt 2012, 10:52
Kapitein Costa Concordia botste eerder ROME -
De kapitein van het in januari voor de kust van Toscane gekapseisde cruiseschip Costa Concordia, Francesco Schattino, had eerder een aanvaring in de Noord-Duitse haven Warnemunde.
Kapitein Francesco Schettino
Dit meldde de Italiaanse krant La Stampa vrijdag op basis van onderzoek naar de merkwaardige ondergang van Costa Concordia.

In juni 2010 voer Schettino met de Costa Atlantica met een te hoge snelheid de haven van Warnemunde binnen en beschadigde een ander cruiseschip. In een briefwisseling met zijn werkgever over de kwestie zei Schettino dat hij niets wist van een snelheidsbeperking. Hij had verder geen enkele aanwijzing dat zijn snelheid iets met de aanvaring te maken had.

De kapitein voer 13 januari met de Costa Concordia rakelings lang het eilandje Isola del Giglio, circa 135 kilometer ten noordwesten van Rome. Daarbij scheurde de rotskust het schip open en het cruiseschip kapseisde. Vrijwel zeker kwamen daarbij 32 mensen om het leven.

Schettino wordt ervan verdacht verantwoordelijk te zijn voor de dood van opvarenden, omdat hij nalatig en laf zou hebben gehandeld tijdens de ondergang van zijn schip
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Rudy de Groot (RIP)

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Rudy de Groot (RIP) »

vanavond te zien.

In het kort
Titel:
Cruise ship disaster
Zender:
Discovery Channel
Datum:
2 maart 2012
Uitzendtijd:
23:00 - 00:00 uur
Genre:
Documentaire
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Wim Plukker »

Gister thuisgekomen uit de PG en de achterstallige post inclusief de vakbladen weggewerkt.

In SWZ/Maritime Februari 2012 een (voorlopige) analyse door Prof. Ir. J.J. Hopman die tot mijn genoegen vrijwel geheel overeenkomt wat de diverse forumleden op pagina 10 van dit topic hebben bedacht aangaande deze stranding/ramp.

Als initiële oorzaak meld hij een te laat ingezette bocht naar SB wat ook op de AIS beelden te zien is, het schip stuitert als het ware langs de rotspunt

Er staat ook in dat het schip aanvankelijk slagzij naar BB kreeg zoals door diverse opvarenden is gemeld (ik heb het niet teruggezocht maar kan mij dit niet herinneren). Wat we ons toen afvroegen was waarom de CC uiteindelijk over SB tegen de rotsen tot stilstand kwam. Hij meld dat dit door het grote wind vangende oppervlak komt waardoor de aanvankelijke helling naar BB na rondgaan over SB overgaat in een helling naar SB bij NNE 4 bft. Pas nu wordt ook de helling zo groot dat een deel van de reddingmiddelen niet meer kan worden ingezet namelijk >25 graden.

Ik zou het hele artikel graag plaatsen maar valt natuurlijk onder het reprorecht van auteur en uitgever.

Ook voorspeld hij wat voor impact dit op de toekomstige SOLAS eisen zou kunnen hebben. Op dit moment is er voor dit soort schepen voor slechts 75% van de opvarenden plek in de reddingboten, de rest wordt door vlotten "afgedekt" :shock: Dat wist ik niet. Volgens mij was het op de Titanic 50%, dan zijn we niet veel verder gekomen. :roll:

Hij verwijst er niet naar maar het zou zo maar kunnen dat dit soort schepen voortaan een aan DP3 klasse gelijkend onafhankelijkheid zullen moet hebben/krijgen aangaande hun voortstuwing en bediening ervan.

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Harry G. Hogeboom »

impact dit op de toekomstige SOLAS eisen
Hallo Wim.......jaa da's wel redelijk zeker dat DIE "aangepast" gaan worden na dit " bakkie" wat OOK zo goed als zeker net zo befaamd als de " Titanis" gaat worden. Feit blijft dat "DP3" klasse of niet......met 15 knopen een rotseiland "een douw" geven , daar stropen weing schepen het af! Je kunt haast nog beter OP de rotsen lopen.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik stam nog uit de tijd van "gissen buitenboord" en sterretjes schieten, maar gelukkig hebben we tegenwoordig google. :)
Ik neem aan dat ik niet de enige ben die niet weet wat DP3 precies inhoudt, dus bij deze:
DP3 klasse (DP = Dynamic Positioning, een systeem dat automatisch de positie en koers van een schip constant houdt door gebruik te maken van de eigen schroeven)
Bema

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Bema »

Als toevoeging:

Wordt veel (bijna altijd) gebruikt in deepwater drilling en productie.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Harry G. Hogeboom »

die niet weet wat DP3 precies inhoudt,
Wordt veel (bijna altijd) gebruikt in deepwater drilling en productie.
Hallo,

" Me velly solly" :oops: ...en ik neem aan Wim Plukker "misschien ook een klein beetje" :roll:

DP staat voor " Dynamic Positioning oftewel dynamisch OP z'n plaats houden"...OFtewel "zonder dat het schip "an een touwtje zit" blijft ie op "de plek" liggen.........d.m.v. het contoleren van de diverse schroeven...
Zonder nou een heeeel lang en vrij gekompliceerd en ook vrij moeilijk verhaal af te steken....de systemen zijn "heden ten dage" zodanig DAT:

* een GPS ( general positioning system)....wordt via een grote zgn DP komputer.
* aan het aandrijfmechanisme - lees 3-4-5 of meer schroeven- geknoopt, EN ...
* stuurt de "schroeven" op een zodanige wijze aan dat
* het schip op de plek blijft liggen.

Nu zijn er "eenvoudige systemen" en ook " hele gekompliceerde systemen"...aangeduide met verschillende getalletjes, waar het op neer komt is dat de getallen "een bepaalde mate van betrouwbaarheid" aangeven......hetgeen weer heeft te maken met " hoeveel dubbele of drievoudige of hogere" zekerheden zitten er in het systeem ingebouwd.
Het moge duidelijk zijn DAT : als het hele handeltje slechts door 1 generator wordt gedreven..het hele systeem geen fluit waard is.....generator poef....systeem poef en alles op z'n kont.en bootje op de kei-en :roll:

Heppie nou een hele straal......"in gebouwde zekerheden" zoals :
* veelvoudige generatoren.
* meervoudige schroeven. ( vrijwel altijd electrisch aangedreven OF CP = verstelbare spoed)
* dubbele schakelborden.
* dubbele komputers enz. enz.
* gescheiden generator kamers i.g.v. brand

enz. enz.

DAN heppie wat in de melk te brokkelen "als er wat misgaat"....en zou je een schip als de CC b.v. "3 mtr. naast de rotsen kunnen leggen EN het schip er HOUDEN!! ( Ik heb wel met een duikerschip naast een gasplatform gelegen voor duikoperaties met dus mensen in het water in "saturation dive" 100 mtr. diep waar ik het gasplatform met de hand aan kon raken....DUS " klem er naast" :mrgreen: ....MOCHT er dan een kar af nokken....NIKS aan de hand.! :roll:

Zonder er even de boeken op na te slaan DP3 is een vrij hoge katagorie ( waarschijnlijk zoals op een grote en moderne hopperzuiger waarmee je automatisch en op je sloffies even " langs een denkbeeldig draadje vaart" om even een geultje te baggeren of grind op een pijpie te leggen)
Vrijwel alle moderne passagiersschepen hebben dit soort systemen......want ze leggen zo'n grote kneiter flitsend voor de kant zonder sleepbootjes en met de vingers aan "een pookie"

DP3 zal waarschijnlijk " gescheiden machinekamers" inhouden ( ik zou details even na moeten kijken :oops: )...daarom denk ik dat Wim het naar voren bracht.......zoiets heb je b.v. op een DP duikschip.....duikers onderwater in "saturation dive" en de hele voortstuwing valt op z'n kont.nou mooi niet want er is een VOLLEDIG en dubbel en gescheiden systeem.....DUS mocht er brand zijn in de ene MK...dan is een volledig en gescheiden ...andere MK...waar nog zo'n spulletje staat....schakelbord inklusief.

Er is ook nog weer een heel verhaal af te steken betreffende de verschillende manieren en nauwkeurigheid van " OP de plek houden"...ik bedoel dus " binnen 1 mtr." OF "binnen 30 meter" om maar even wat te noemen.

Een DP pijpenlegger is verder OOk een goed voorbeeld, die ligt met b.v. enkele honderden tonnen aan die pijp te trekken OM de hele hap in een goede S bocht te houden, de jongens op de pijpstraat " lassen er een stuk aan van 24 meter" en de DP jongens op de brug drukken op een knoppie EN de hele handel schuift 24 meter OP....d.w.d. zeggen het HELE schip........GEEN 21 meter....GEEN 27 meter.........NEE...24.00 meter...( met een hele kleine tolerantie!) ......TERWIJL die zelfde paar honderd ton trekkracht "OP de piep" WEL wordt gehandhaaft via de crawlers op de pijp...

Een DP boorschip is hierboven al aangehaald, maar hoe groter de waterdiepte, hoe meer het schip als het ware van de ideale plek af kan wijken al aan die boorstring " hangende".....

Hopelijk ben ik hier " de gissers overboord" van dienst geweest met dit overziggie en neem nog maar een potje van me..........dan hebben we alvast weer een leeg flessie voor " de volgende gis" :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie