De ramp met de Costa Concordia

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Blij te horen dat het toch leesbaar is en ook niet te zwaar op de maag ligt. :wink:

Nog even terugkomend op dat "schip verlaten" en de vraag of de kapitein de plicht heeft om als laatste van boord te gaan, is hier dat artikel 303 van de Italiaanse CODICE DELLA NAVIGAZIONE van 1942, die nog steeds ongewijzigd van kracht is, met dien verstande dat de daarin vermelde boetes per i januari 2002 niet meer in lires, maar in euro's worden uitgedrukt.

    • Articolo 303 - Abbandono della nave in pericolo.

      Il comandante non può ordinare l'abbandono della nave in pericolo se non dopo esperimento senza risultato dei mezzi suggeriti dall'arte nautica per salvarla, sentito il parere degli ufficiali di coperta o, in mancanza, di due almeno fra i più provetti componenti dell'equipaggio.
      Il comandante deve abbandonare la nave per ultimo, provvedendo in quanto possibile a salvare le carte e i libri di bordo, e gli oggetti di valore affidati alla sua custodia.
[/color]
Ik spreek en lees geen Italiaans en de vertaalfunctie van Google maakt er de gebruikelijke, lachwekkende minestronesoep van, maar ik heb wel de Engelse vertaling in het verslag van het onderzoek naar de ramp. Dat is ook slecht Engels en dus zou het fijn zijn als een van onze geachte leden die de Italiaanse taal machtig is, dit eens even mooi voor ons vertaalt.

Intussen distilleer ik eruit dat
  1. de kapitein het bevel tot het verlaten schip pas mag geven nadat hij alle middelen tot het behoud van het schip heeft geprobeerd en ook dan pas na overleg met zijn dekofficieren en zo die niet beschikbaar zijn, met twee van de meest ervaren bemanningsleden en dat hij
  2. het schip als laatste moet verlaten nadat hij de scheepspapieren en alle aan hem toevertrouwde kostbaarheden heeft veiliggesteld.
De heer Schettino heeft aan geen van beide eisen voldaan. Hij heeft veel te lang gewacht met het geven van het bevel "schip verlaten" en ook toen pas nadat hij alles had geprobeerd om de ware toestand verborgen te houden en te bagaltelliseren. Toen het eenmaal zover was, wist hij niet hoe snel hij zelf aan de wal moest komen.

Een man waarover eveneens erg weinig is geschreven, is kapitein Robert Bosio van de Costa Serena, een man van toen 45 jaar. Die was als passagier aan boord van Concordia en liftte mee naar Savona omdat hij met verlof ging. Hij was in zijn hut toen ze op Le Scole liepen en ook hij heeft daarna zijn uiterste best gedaan om de passagiers te helpen. Hij zei, nadat Mario Palombo had gezegd dat Schettino een opschepper was die met een cruiseschip voer alsof het Ferrari was:

    • 'Only a disgraceful man would have left all those passengers on board. It was the most horrible experience of my life. A tragedy, a heartache that I will carry with me forever.We managed to avoid the worse and have the world crash down around us. I just want to rest and forget. Don’t call me a hero. I just did my duty, the duty of a sea captain – actually the duty of a normal man. I and the others with me just did our duty. We looked each other in the eyes for a second and then we just got on with it.'
[/color]
Ik wil maar zeggen: We moeten niet net doen of die Italiaanse kapiteins van cruiseschepen allemaal operettefiguren zijn. Schettino is echt een uitzondering die nooit door de selectie had mogen komen. Costa Crociere heeft echt wel goede mensen in dienst. Dat móét immers ook op dit soort schepen met duizenden kwetsbare mensen aan boord?
Daarom zijn al die sensatieberichten en al die sappige verhalen helemaal niet interessant. Wat belangrijk is, is de vraag hoe dit kon gebeuren en dan kun je alleen maar tot de conclusie komen dat het opnieuw kan gebeuren en niet alleen maar met een cruiseschip. Nu was een slechte kapitein de directe oorzaak, maar er zitten veel meer gaten in de kaas en die zullen er ook altijd in blijven zitten. Je moet dus het systeem veranderen, de benadering. Je moet wel blijven proberen om fouten te voorkomen, maar je moet er vanuitgaan dat je nooit kaas zonder gaten kunt maken en dat er altijd fouten gemaakt zullen worden. Kortom: een HRO.

Hoe het nu verder gaat, weet ik niet. Het onderzoek naar de oorzaken is afgesloten en de daarbij behorende aanbevelingen zijn gedaan, maar hoewel heel duidelijk wordt gemaakt wie wat fout heeft gedaan en wie er in gebreke is gebleven, wordt er nergens iets gezegd over schuld en welke gevolgen dit dan zou moeten hebben. Volgens mij ligt dat helemaal bij de rechters die dat strafproces doen. We zullen het wel een keer vernemen. Ik vind het niet zo interessant meer.

Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Bob R.I.P. »

Aan de vertaling van het artikel wordt gewerkt. Heb mijn zuster in Italie aan het werk gezet.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik wist wel dat er iemand zou zijn... :-D
Jan Dikker

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Jan Dikker »

Theo, hartelijk bedankt voor deze afronding. Hoewel "afronding"? Je schrijft er direct nog een stukkie achteraan en stelt dan ook nog de nodige vragen. Die dus weer om een eventuele reactie vragen.

Lange lappen tekst? Ach, er zijn dichters en schrijvers. De meest gelezen en verkochte boeken zijn eigenlijk ook "hele lappen tekst". Ik geniet van je trant van schrijven en vind al die woorden achter elkaar helemaal niet erg.

Ik houd mezelf bezig met het schrijven van een paar stukkies, (buiten het kader van de kombuispraat), waarbij ik veel gebruik maak van historische bronnen en de vraagbaak van het internet. Maar oh, wat gaat daar een hoop tijd in zitten. Mijn bewondering voor alle research die achter jouw tekst zit.

Nu nog even over het "ongelukje" met de CC. Het is nu wachten op de afhandeling en beantwoording van de schuldvraag. Als de gatenkaas konsekwent wordt toegepast zijn er heel veel muisjes te vinden die in de gaatjes passen en er door heen kruipen en dus ook een heleboel mensen die zich wel eens achter de oren mogen/kunnen krabben en zich afvragen of ze niet een beetje (?) medeschuldig zijn aan een ramp waarbij zoveel dodelijke slachtoffers te betreuren waren.

Good Goan!
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Jan Dikker schreef:Maar oh, wat gaat daar een hoop tijd in zitten.
Vertel me wat, Jan. Je moet echt niet op een paar dagen kijken. :-D
Als ik een week over zo'n aflevering doe, is het niet slecht. En in die week groeit de stapel papieren en boeken links van me dan alsmaar aan, dus als het dan klaar is, moet dat weggewerkt worden om weer een beetje ruimte te krijgen en dan kom je tot de conclusie dat het hele archief wel eens een beetje opgeschoond mag worden en dat de index van dat archiefje beter zou kunnen, wil je ooit nog iets terug kunnen vinden en voor je het weet ben je weer een paar weken verder. Ach, het houdt ons van de straat, of niet soms? Anders zitten we toch maar in de kroeg of achter de ouwe wijven aan. En als we dood gaan, moeten ze maar een mooi vuur stoken van al die rommel. :wink:

En dan heb ik het nog niet eens over de investeringen die zo'n projectje vergt aan boeken en een paar artikelen die je alleen tegen betaling kunt downloaden. Nou geeft dat niet, want die boeken komen later wel weer van pas en ik ben nu eenmaal gek op boeken want anders zou ik ze niet besteld hebben. Anderzijds is dat dan ook weer een bron van enige zorg, want wat moet er met al die boeken gebeuren als ik hier straks op het kerkhof van het mooie uitzicht ga liggen genieten? Wie heeft daar op het Griekse platteland belangstelling voor? Misschien beter om bij testament te bepalen dat alles verbrand moet worden. Mee laten begraven is ook weer zowat want dan neem je te veel ruimte in. En alles verbranden en mij gelijk mee verbranden kan ook niet, want crematie is hier verboden. Daar verdient de kerk te weinig aan. Rare gedachten op een zonnige zaterdagmorgen en aardig off topic, dus maar gauw vergeten en verder met de restanten van de Costa Concordia. :?

------------------------------Afbeelding
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Eric »

Door enorme drukte in de privé sfeer, heb eindelijk even de tijd om de achterstand in te lopen, ben ik er nog niet aan toe gekomen om het hele verhaal door te lezen.
Gaat deze week ook niet gebeuren, maar kijk er wel naar uit.

Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
jangoedhart (R.I.P)

de ramp met de costa concordia

Bericht door jangoedhart (R.I.P) »

Leuk verhaaltje Theo en een leuk plaatje.Zit in de zelfde situatie.Heb het gevoel dat ze die oven in Spijkenisse zoetjes aan wel op kunnen stoken.Vraag me ook af wat er gebeurd met mijn archief als ik geen deel meer uitmaak van de wereld bevolking.Hah.Dat wordt puinruimen voor de kinders.Jan :( :(
Jan Dikker

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Jan Dikker »

Theo, wij als tachtigers en Jan helemaal met al zijn jaren, zouden niet van die morbide gedachten moeten hebben.

Carpe Diem en niet Memento Mori.

Het leven begint toch bij eh …. 80, of vergis ik me?

En dan ook nog zulke gedachten lezen op de dag dat na weken van droog weer vannacht vijf mm regen in Schore gevallen is! De mannen van de boomgaarden met perenbomen glunderen!

Je zult er nooit achter komen wat er na je aardse verschijnen met je spullen gebeurd. en daarom is het maar beter er niet bij stil te staan of … het wel overwogen aan de medemens te schenken. Heb je er tenminste nog plezier van.

Kijk in je achteruitkijkspiegel en ontdek en geniet van de goede dingen!

Good Goan!

Jan
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Zonder gekheid: dat zijn geen morbide- maar praktische gedachten, Jan. Woonde ik in Holland, dan was het snel geregeld, maar hier raakt dat natuurlijk allemaal in de versukkeling en dat is toch jammer. Maar niks aan te doen en dus verder maar vergeten.
Een paar dagen geleden, toen ik nog middenin mijn Concordiaverhaal zat, kwam mijn vrouw mijn kamertje binnen en keek naar die enorme, voor haar chaos van papier aan mijn linkerzijde en wilde weten waar ik mee bezig was. Mijn kamer opruimen en lekker schoonmaken heeft ze gelukkig afgeleerd, c.q. uit wanhoop opgegeven. Maar die moet ik dan uitleggen dat ik het leuk vind om verhaaltjes te schrijven op een "Nou-zit-opa-alwéér-over-vroeger-te-zeikenforum", maar daar snapt ze dan als praktische Griekse helemaal niks van en wil weten wat dat in godsnaam allemaal voor papieren zijn. Dan moet ik zeggen dat dat allemaal rommel is die me interesseert en dan zegt ze heel gewoon: "Panagia mou, wat moet ik daar wel mee als jij dood bent?" En dan kan ik alleen maar zeggen: "Op een hoop gooien en in de brand steken."
Tja, wat interesseert die perzikenboeren hier dat nou toch? :-D

Een van onze geachte leden in een land ver overzee hoeft dat helemaal niet te zeggen. Als die, zoals velen van ons, tussen zijn in de loop van vele, vele jaren verzamelde ouwe troep zit te genieten, zeggen zijn twee dochters: "Als jij dood bent, steken we de hele rotzooi in de brand!" :lol:
jangoedhart (R.I.P)

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door jangoedhart (R.I.P) »

Zo,de belgen kunnen hun retour ticket tevoorschijn halen.Was wel een faire wedstrijd.Goeie schijds.Floot de wedstrijd niet dood zoals die halve zool gisteren.Maar dit terzijde.Kinderen op visite gehad.Het humeur een beetje opgevijzeld.Was wel nodig.Haha.Maar dit terzijde.Zit al een tijd met de volgende vraag.Wat gebeurd er met al die mooie maritieme websites als de providers er mee stoppen? Dan bedoel ik KOMBUISPRAAT,WARSAILORS,AUKEVISSER SUPERTANKERS,Mikel Asklander z,n site FACTA OM FARTYG en nog vele andere.Siri Lawson van WARSAILORS heeft een afspraak met het STAVANGER SJØFARTS MUSEUM.Die nemen het hele werk van haar over als ze stopt.Maar wat houd dat in voor haar volgelingen.Moet ik toch eens aan haar vragen.Zo,dat was het weer.Kalispera.Jan :) :)


Plaats reactie