De ramp met de Costa Concordia

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Leo Bokkum »

Ik ben niet op de hoogte wbt de eisen en regelementen van DP schepen, maar bedoelde die Professor niet te zeggen dat er onder de waterlijn iets moest gebeuren met waterdichte compartimenten?
Want het lijkt er toch steeds meer op dat het binnengekomen water vrij kon bewegen van BB --> SB.
De (imho nog steeds belachelijk & gevaarlijke) verhouding tussen weinig onderwaterschip en torenhoge opbouw + een stabiliteit die voornamelijk op vorm & breedte berust deed de rest.
In dit geval hadden extra generatoren en gescheiden borden er hoogstens voor gezorgd dat het schip met brándende lampjes kapseisde.

Het is hier al vaker gezegd: Dit muisje krijgt een hele grote staart.
En dan zal het volgens mij niet alleen gaan om gescheiden technische systemen, maar om de -nu waarschijnlijk bewezen- verkeerde opvatting dat de huidige passagiersschepen hun éigen reddingsvlot zijn. Daar lag deze Italiaanse schoenendoos nou nét ff te snel voor op z'n zij.


Mvg, Leo.
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is

v+d
Berichten: 7176
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door v+d »

Koert,misschien is dit weer een poging van de man om minder schuldig te lijken.
Tenslotte lijkt hij vanaf het begin van dit bakkie de verantwoordelijkheid niet te willen(of kunnen) nemen.
Het had de man gesierd als hij vanaf het begin had gezegd dat het schip onder zijn leiding stond en dat hij hoe dan ook verantwoordelijk was en is!
Dronken,stoned,met of zonder bril en wat verder voor ongein,hij was op de brug en de hoogste in rang.
Niemand heeft zich gemeld met de mededeling dat hij of zij wegens niet functioneren van de gezagvoerder de leiding overgenomen heeft!!
Ik heb niet zo veel met al die helden die, achteraf, nu gaan vertellen wat er allemaal verkeerd ging tijdens het bewind van deze gezagvoerder.
Ze hadden er beter aan gedaan hun klachten,desnoods annoniem,bij de leiding van de maatschappij te deponeren inplaats van nu bij de pers in het zonnetje te gaan staan.
Wij hebben allemaal wel eens een collega meegemaakt die even of regelmatig niet functioneerde,in jouw verhalen duikt er ook wel eens een op.
Bij regelmatig niet functioneren en gevaarlijk gedrag zorgden we er toch voor dat het karretje bleef lopen en het schip op koers bleef.
Met deze gezagvoerder en zijn medewerkers op de brugvleugel moet je haast medelijden hebben,daar hopen ze kennelijk ook op.
Overigens begrijp ook ik niet wat er niet goed is aan een positie vragen aan een medewerker,de man bedient toch ook niet zelf het stuurknuppeltje!
Gebruikersavatar
hrobbers
Berichten: 557
Lid geworden op: 26 sep 2006 20:17
Locatie: de Meern

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door hrobbers »

Er is al een bemannnings lid onderweg, of is dit de verkeerde bril?

Afbeelding
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door K.Brouwer »

:-D :-D :-D

Groeten,K.Brouwer.
Jos Komen (R.I.P)

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De rechtszaak in een Italiaans theater... :roll:
Dit heeft zijn weerslag op dit topic: een soort tragikomedie.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14449
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Harry G. Hogeboom »

soort
Soort????? :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2907
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door leo-shof »

[quote="hrobbers"]Er is al een bemannnings lid onderweg, of is dit de verkeerde bril?

Ja deze is niet goed !
hij moet rose zijn
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door ferryvaneeuwen »

Ik erger me aan de huidige Schettino/schertsvertoning die momenteel in Italië wordt opgevoerd. Het leidt tot stuitende taferelen zoals het afhuren van een theater om een proces te voeren. Het zit de Italianen kennelijk in het bloed, oude Romijnse tijden herleven. Het (amphi)theater stroomt vol met bloeddorstig publiek, waaronder legio ramptoeristen, om naar het voor leeuwen gooien van een slaaf te kijken. Case over. Next case

Afbeelding

Er waren Italianen op TV te zien op die zich afvroegen waar de kaartjes voor deze voorstelling te koop waren..... Mijns inziens heeft dit niets met een evenwichtige, weloverwogen rechtsgang te maken maar gaat het meer om het spektakel, het voor de bühne spelen. De bevrediging van de publieke opinie. Dat Schettino van deze voorstelling werd weggehouden had te maken met zijn veiligheid en dat zegt eigenlijk al genoeg over de kwaliteit van deze rechtsgang. De persoon waarom het voor een groot deel om draait mag er niet bij zijn.

Ik wil Schettino zeker niet in bescherming nemen, maar wel behoeden voor een rechtspraak dat gedreven en opgezweept wordt door de publieke opinie, voor justitieel populisme. Uitgangspunt van elk eerlijk proces moet uitsluitend de waarheidsvinding zijn en dat moet in alle rust en kalmte kunnen gebeuren zonder onnodige beïnvloeding van welke vorm van volkswoede dan ook. Als ik Schettino was liet ik de zaak over me heengaan en vraag dan later om een nieuw proces gezien de oneigenlijke gevoerde rechtsgang. Tot bij een hoger hof aan toe heb je kans op slagen. Nou ja, in ieder geval in ons land, denk ik.

Door de huidige gang van zaken ben ik bang dat het hele proces vertroebelt en verziekt wordt en dat de rol van anderen, zoals van de rederij en de kustwacht, naar achteren gaan verdwijnen. De uitkomsten van het proces zijn van groot internationaal belang. SOLAS moet aangepast worden, het ontwerpen van passagiersschepen zal van heel andere criteria moeten uitgaan, de opleiding van bemanning zal drastisch herzien moeten worden enz. Kortom er zal een soort luchtvaartmentaliteit ontwikkeld moeten worden. Daar wordt ook geen fly-by op lage hoogte uitgevoerd om bijvoorbeeld de purser te gerieven die zijn vriendin of zijn oma zo wil begroeten of zijn vijand de stuipen op het lijf wil jagen. En dan zitten er in een vliegtuig nog veel minder passagiers dan er op een passagiersschip verblijven, 450 of 3000 dat scheelt.

Het mag nooit meer voorkomen dat de communicatiemiddelen aan boord zonder voeding komen te zitten. Wat dit betreft zaten we met de noodaccu's van de radiohut goed. Die stonden meestal op het bovenste topdek, dus nog boven de radiohut.

Ferry
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Bob R.I.P. »

Ferry ik ga helemaal met je mee. Mooi skreven zeggen we hier.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14449
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo.

In 1987 schreef Rudolph Chelminski het boek :
Superwreck.
Amoco Cadiz- The shipwreck that had to happen.

Ik kan het aanraden, heb er zelf veel van geleerd.
Hij begint hoofdtsuk 16 " The Legacy" op blz. 231 als volgt:

quote:
The human animal's notorious penchant for learning things the hard way- and most especially where his presumption about the magnificence of his creations is concerned- was quite nicely exemplified by the entire saga of Amoco Cadiz.
Unquote

Wat mij betreft kunnen ze deze zinsnede wel lenen voor het CC rapport , hoeven ze slechts de naam van het schip te veranderen.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie