Middagbreedte

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

HOE laat begin jij 'smorgens met de ouzo???
Ik drink geen ouzo, Harry. Nou ja, zelden. En meestal is dat dan geen ouzo, maar tsiporo, wat veel lekkerder is, vooral lekkere tsiporo. Gezond ook, zeggen de geleerden en de ouwe zuipers. Maar als ik in een heel jaar 6 glaasjes tsiporo drink, is het veel. Ik ben nu eenmaal een matig mens. Tegenwoordig dan.
Uiteraard is "dat met diesels een exacte zaak"
Juist, ja. We hadden met de Francina in Delfzijl bij Paul Dinges gerepareerd. Terwijl het spul proefdraaide, stond ik samen met Bruins Slot bovenin de machinekamer te kijken, naast Paul Dinges himself.
Zegt Bruins Slot: "De uitlaattemperatuur van cilinder 3 blijft aardig achter, zie je dat, Dinges?"
"Geft niks, kaptain," zegt Paul Dinges. "As 't plofke in de piep moar goud is."

Dus dat is dan exacte wetenschap. Weer wat geleerd.
net als met een "stoombedrijf" overigens!!
Wat was dat ook alweer met dat gooien van balletjes zinkwit - of loodwit, weetikveel - als er bij het stoombedrijf iets warm liep? Waren vorm en samenstelling van die balletjes exact berekend?
Beetje Brasso als er een lager voor of achter de keerkoppeling warm werd. Daar zaten van die vierkante bakken met smeerolie bovenop, met een gat met een pit erin. Pit eruit, beetje Brasso erin.
Ach, zo leerde je als toekomstig nauticus nog eens wat. 8)

Maar, met vereende nautische en technische krachten zijn we er toch altijd gekomen, op "De Kaap" en óm Kaap de Goede Hoop. En weer terug, uiteraard. :roll:

.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14449
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Platte dingetjes op een ronde BOL

Bericht door Harry G. Hogeboom »

:D Theo & Jos :wink:

Jullie hebben gewoon stinkende mazzel dat ik weinig tijd heb, ik moet FF naar een bootje kijken!
Platte of zo was dat geen naam van een kompas???
Ik kijk net FF op m'n kompas boven m'n buro en ik lig goed op koers, lig al jaren 63 graden Oost voor!! :shock: :?

Moet ik toch eens wat van die tsiporo opduikelen, van die "lekkere" dan!

Mazzel!!

PS je: Had net een "black out", mos FF wat in het hoofdschakel bord rommelen!!!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Moet ik toch eens wat van die tsiporo opduikelen
Dan moet je op een Griek uit het noorden zijn. En geen fabrieksspul, maar eigen gestookte. Dat zijn gewoon geplette druiven die een week of wat in een groot plastic vat hebben staan gisten en waar alleen maar wat "glykó"bij is gedaan, anijszaad.

Dat stoken doen de boeren in oktober en daar zoek je dan een mooie zondag voor uit. Muziekje erbij, hapje erbij en maar stoken. Strontlazarus word je er ook bij. :wink:

Het procedé - en dus ook de installatie - is heel eenvoudig. De laatste keer dat ik er voor was uitgenodigd, zag het er zo uit:

Afbeelding Afbeelding

Die linkse ben ik, met dat blauwe overhemd. Die ander is Christos, een bevriende boer uit Loutrakis en die zijn druiven waren we aan het stoken.

Afbeelding

Dit vond ik zo mooi, (on)geduldig wachten op het eerste straaltje, met het glaasje in de hand om het produkt te proeven. :D
K.B.

Drank

Bericht door K.B. »

Schitterend om te lezen hoe je van de middagbreedte op het brouwen
van drank terecht kan komen..........Vooral zo doorblijven gaan!
groeten,K.B.
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, maar K.B. ná het bepalen van de breedte op de middag - en dat onderwerp is inmiddels afgehandeld - volgt altijd drank. Dat is - nou ja, was - een van de zekerheden in het zeemansleven, maar door de GPS is ook dat mooie, sociale, gezonde gebruik natuurlijk ook naar de kloten gegaan.
Dus die drank is hier volkomen op zijn plaats.

:wink:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14449
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Tsiporo

Bericht door Harry G. Hogeboom »

:wink:
Hallo Theo,

Da's een machtige installatie, wij hebben hier ook druiven en er wordt ook wel de nodige "shine" van gemaakt, moet me d'r toch weer eens wat in verdiepen!!! 8)
Het mooiste van de prent vindt ik nog wel de "Ex" BP Energrease drum!!!
Een bijzonder passende "recycled" toepassing!!!

Ik hoop dat KB nu ook begrijpt dat er een rechtstreekse en directe verbinding is tussen de middagbreedte en "drank"
Ik heb trouwens vanmiddag nog even gekeken buitengaats maar het ziet er toch redelijk krom uit aan de horizon, dus HOE die maten op de brug het fiksen met die Platte toestanden is mij een raadsel :wink: :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
K.B.

Horizon

Bericht door K.B. »

Geachte H.H.,

Mij is nu alles natuurlijk volkomen duidelijk. Wat mij wel bevreemd is dat U de horizon als "redelijk krom"ziet....Wellicht heeft U de stelling "eerst
middagbreedte schieten en dan aan de drank" omgekeerd uitgevoerd??
Met vriendelijke groeten,K.B.
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

moet me d'r toch weer eens wat in verdiepen!!!
Dat moet je doen, Harry. Het is een nuttig tijdverdrijf. Maar ja, mág dat daar in Canada? Straks zit je in de bak!

Hier is het volkomen legaal. Je moet alleen even een vergunning gaan halen - ieder jaar opnieuw. Daar betaal je een paar centen voor en daar staat dan op hoeveel kilo drank je mag stoken - ze spreken hier altijd van "kilo's" drank en wijn - maar vervolgens let geen mens er meer op, dus als je tien keer zoveel stookt, is het ook prima.

In elk dorp zijn maar een of twee mensen die zo'n ding hebben en daar maakt iedereen gebruik van. Je komt met je eigen druiven en je eigen hout en de eigenaar van de installatie krijgt een deel van de produktie, dus die hoeft meestal zelf niet eens te stoken.

Ze bouwen het nooit in het huis, maar liefst een beetje afgelegen. Kan zo'n ding soms ontploffen? Of zou het zijn om geen last te hebben van het gelal van de stokers. Hier net buiten ons dorp staat een hele mooie. Een klein huisje onder de bomen, verder geen buren. Hek eromheen, terras met afdak ervoor, wat krakkemikkige tafels en stoelen en zelfs een hond. Daar is het blijkbaar altijd oktober, want als het mooi weer is zit daar altijd wel een stelletje kerels te zuipen!

:P
Gast

MooooonSHINE

Bericht door Gast »

Theo,

Ja ik zie dat voor me!! Maar inmiddels heb ik ook aardig geleerd om d'r "FF bij te gaan zitten" op het juiste moment!
Ik zal erover blijven dromen, want Nova Scotia ligt een beetje op z'n kont vandaag, er is een beste mop sneeuw gevallen en het wordt een tijdje "achter de sneeuwblazer" i.p.v. "achter een tamazaan wijn op een paar krakkemikkige stoelen onder een olijfboom"
Er ligt echter nog een flesje "ijswijn" op de plank, dus wie weet wat er nog gebeurd vandaag.
Mazzel :wink:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14449
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Shine!

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Theo, dat was ik dus.

Mag dat hier niet???MOET je dan ALLES vragen?
mvg
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie