Getijstromen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Getijstromen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Voor een paar centen heb ik Brown's Tidal Streams op AbeBooks gekocht, met vrije verzending vanuit de Verenigde Staten van Noord-Amerika. Dat was een meevaller want anderen durven gerust 30 of 35 euro voor die Brown's te vragen en eentje deed daar dan nog 22 euro porto bovenop! Maar dat is toch nog altijd het mooiste voor de Britse Eilanden en het Kanaal: gewoon de Brown's met de stroom van uur tot uur. Dat wil zeggen: waar ik hem nu eventjes en later nog een keer of wat voor nodig heb. Daarnaast is een "app op de iPad" uiteraard mooi. Men moet met zijn tijd meegaan, nietwaar? :wink:

Ja, die desinteresse van veel mensen was bepaald irritant, om het dan maar heel voorzichtig uit te drukken. En dan vooral de manier waarop sommigen daar blijk van meenden te moeten geven, klaarblijkelijk bang dat anderen - jongeren, "minderen" - ze heel misschien iets zouden kunnen vertellen wat ze nog niet wisten of niet hadden geleerd of waren vergeten. Dat waren dezelfde mensen die domweg weigerden om hun eigen kennis over te dragen, wat in feite nog veel erger is. Ik merkte dat als aflosser keer op keer. Als je een stuurman ergens bij betrok, bleek dat vaak voor het eerst te zijn. Dat was in het bijzonder het geval toen we begonnen met het berekenen van de dynamische stabiliteit. Dat werd door sommigen als een soort zwarte kunst zorgvuldig geheim gehouden.

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Getijstromen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding . Afbeelding

Sinds vandaag ben ik opnieuw de trotse bezitter van een vlekkeloos exemplaar van BROWN'S TIDAL STREAMS.
Waarschijnlijk zal ik die hier, op het Griekse platteland, vijftien kilometer van de grens met Macedonië en Bulgarije, maar zelden nodig hebben, maar het heeft toch wel iets om daar weer eens doorheen te bladeren.

Hij kwam uit Olney, een kleine plaats in de buurt van Balitmore, Maryland, USA, maar was oorspronkelijk van de Fingall Sailing School in Dublin, Ierland. Zo maken boeken soms vreemde rondreizen.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Getijstromen

Bericht door ferryvaneeuwen »

De naam Brown zal stammen van Ernest William Brown, een Britse wiskundige, die zijn leven besteed heeft aan het bestuderen van de bewegingen van maan. Op enig moment ontdekte men dat de maanomwentelingen in snelheid toenam. Uiteindelijk bleek dit te wijten aan het afnemen van de rotatiesnelheid van de aarde door de frictiewerking van de getijden. Brown heeft vooral veel werk aan de random fluctuaties gedaan.

De getijdenstromentheorie is complex en de getijdenvoorspelling werd eerder met behulp van een analoge computer berekend. Nu is het kinderspel met de huidige generatie digitale werktuigen.

In 1616 verslikte Galilei zich in het getijdenfenomeen dat hij weet aan de invloed van de zon. De getijdenpatronen in de oceaan zijn in feite ronddraaiende staande golven waarbij de afmetingen van de oceaanbasins de natuurlijke resonantiefrequentie bepalen. Tja, dan voel ik me weer helemaal thuis. Net een magnetron van een radar, daar bepaalt de cavity, de holte ook de frequentie en ontstaan er staande golven. In de nodes of de knopen van de staande golven zijn er geen getijverschillen, geen getij dus, behalve rond eilanden zoals Nieuw Zeeland en Madagascar. Er zijn plekken op aarde die geen getij kennen (nodes), maar ook die één of twee getijden hebben. De crux van het systeem is dat de ronddraaiende staande golven zorgen voor minimaal energieverlies. De snelheid in diep water van dergelijke ronddraaiende golven is beperkt tot maximaal 800 km/uur, de snelheid die Tsunami's hebben in de Pacific.

Er treedt verstoring van patronen op bij eilanden, zoals eerder genoemd, maar ook bij diepe oceaantroggen, onderzeese bergen zoals bij de Hawai eilanden, Noord Australiïe/Indonesische Archipel, Philippijnen enz. Er schijnt een verband te zijn tussen de visrijkdom op deze plekken dat vermoedelijk te wijten is aan stromingen die voedsel van diep water omhoog voeren.

Ook de mantel van de aarde in onderhevig aan de invloed van maan en wordt voortdurend vervormd. De amplitude van de beweging van de aardkorst gaat van 10 tot 40 cm. Het wordt wel een Gravity Wave genoemd. De mantel van de aarde is voldoende flexibel om dit optillen van de aardkorst op te vangen, ook al omdat het effect verwaarloosbaar is ten opzicht van de diameter van de aarde. Hier dus geen staande golven, maar ook weer minimaal energieverlies.

Ferry
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Getijstromen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

De naam Brown zal stammen van Ernest William Brown, een Britse wiskundige
Nou... dat is gewoon de naam van de uitgever, hoor: Brown, Son & Ferguson, Ltd., 52 Darnley Street, Glasgow, Scotland, "nautical publishers, printers and ships' stationers since 1832". Uitgevers van zeer vele publicaties, maar toch vooral bekend van de...

Afbeelding.Afbeelding.Afbeelding

Sinds 1877 onveranderd, behalve dan de prijs...
Kostte hij in 1933 slechts 3 shilling, in 1979 - de oudste die ik nog heb - was dat £8.20, in 1986 opgelopen naar £18.00, in 1989 naar £24.00 en nu, in 2012 in Engeland £60 en in Nederland € 120.

Daarnaast gaven en geven ze tientallen boeken uit waaronder nog steeds de prachtige boeken van Basil Lubbock.

Afbeelding

"The first members of the Company were James Brown and his son Robert Brown, whilst later the name was represented by James Ruthven Brown."

Marco Antonio de Dominis was de eerste die de getijden beschreef en die in verband bracht met de zon en de maan. Dat had hij tussen 1616 en 1622 rustig kunnen bekijken toen hij noodgedwongen in Engeland zat omdat hij een conflict had met de Inquisitie. Daar hebben we het in september 2011 al eens over gehad in het topic "Navigatie toen en nu."
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Getijstromen

Bericht door ferryvaneeuwen »

dat is gewoon de uitgever
Oeps...... :?

Ferry
Gebruikersavatar
stuurcadeautje
Berichten: 489
Lid geworden op: 08 mar 2005 18:11
Locatie: Hengstdijk

Re: Getijstromen

Bericht door stuurcadeautje »

Theo heb je de getijde tafels 2012 voor dover er ook bij gekocht??????

Ik weet niet hoe handig je bent op het internet, maar via een news server
kun je vrij gemakkelijk totaltide downloaden, dat is het officiele programma van de
ukho, er is ook nog een programma tides dit kun je denk ik vrij makkelijk vinden via google.

maar in elk geval zo een mooie browns is ook heel handig,
wil je nog een stapje verder dan begin je aan de harmonische analise

in elk geval succes met browns.

hier kun je gratis wx tide downloaden,
http://www.wxtide32.com/download.html
mvg Niels
als god had gewild dat vrouwen gingen varen, dan had hij de zee wel roze gekleurd
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Getijstromen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Niels schreef:Theo heb je de getijde tafels 2012 voor dover er ook bij gekocht??????
Welnee, Niels. Wat moet ik op het Griekse platteland met de getijtafels van Dover voor 2012? :-D
Het tij en het getijverloop van elke locatie ter wereld is immers zo op het internet te vinden? In cijfers en in grafiek en ook uit het verre verleden, want daar gaat het bij mij bij dit soort zaken tegenwoordig vooral om: weten hoe iets op een bepaalde dag wás. Dat kan het getij zijn, maar ook het weer in Bogota of de sterrenhemel boven Antarctica of de vertrektijd van de bus naar Appelscha op 12 augustus 1937. Als ik iets schrijf, moet dat klóppen, ook tot in die details. Het moet zogezegd "mierenneukersproof" zijn. :wink:

Zo hoopte ik ook de getijstromen zoals die in "Brown's Tidal Streams" staan op het internet te vinden, maar dat valt niet mee. Dan is die Brown's toch een stuk makkelijker en omdat ik verwacht hem nog wel eens vaker nodig te hebben, heb ik hem op AbeBooks besteld. Veel verkopers durven er afschrikwekkende prijzen voor te vragen, maar deze was betaalbaar en, zoals bleek, in vlekkeloze staat. Nu kan ik op mijn gemak bekijken hoe laat ik van Vlaardingen moet vertrekken, richting Dover en verder het Engels Kanaal in, om - met een schip dat zelf tien mijltjes in huis heeft - een zo gunstig mogelijk tij te hebben. Dat wil zeggen: zorgen dat je voor het tij aan naar Dover vaart en dan zo dat het tij bij het passeren van Dover juist keert zodat je ook na Dover weer een tij mee krijgt. Want zoals ik al eerder schreef, gaat het me daar in dit geval om. Een detail, een detail, ik weet het, maar als mierenneuker begrijp je andere mierenneukers en dus moet ook dit detail kloppen. :-D

Maar zo zat dat dus met mijn Brown's Tidal Streams.
Gebruikersavatar
stuurcadeautje
Berichten: 489
Lid geworden op: 08 mar 2005 18:11
Locatie: Hengstdijk

Re: Getijstromen

Bericht door stuurcadeautje »

helemaal duidelijk Theo

dus de puntjes op de i zetten.
ik dacht dat het voor een reis was ofzo.
Maar goed je gaat er dus van uit dat je zoveel uur voor af na hoog of laag water vertrekt uit a en dan met een dubbel tij uitgaand bij lands end uitkomt,
In de praktijk kun je inderdaad zo varen dat je 2 uitgaande getijden hebt maar je ontkomt meestal niet aan 1 getij tegen, puur vanwege tijd en afstand.

in elk geval veel succes met je onderzoek

mvg Niels
als god had gewild dat vrouwen gingen varen, dan had hij de zee wel roze gekleurd
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Getijstromen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee, helemaal tot Lands End, dat is wat te veel gevraagd; alleen maar zorgen dat je zo gunstig mogelijk langs Dover komt met nergens de volle stroom tegen.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Getijstromen

Bericht door ferryvaneeuwen »

Total Tide is een mooi programma van de Admiralty en eenvoudig te bedienen.

Afbeelding

Door op de groene knop bovenin de balk te klikken wordt de situatie van dit moment zichtbaar. Links en rechts ervan bevinden zich knoppen waarmee de tijd per uur achter- of vooruit gezet kan worden. De tijden zijn in GMT.

Ferry


Plaats reactie