Machinist aan de wal??

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum

Zou je na het varen als walmachinist willen werken zoals het hier voorgesteld wordt?

Ja, maar wel als er goed opgeleid brugpersoneel op de schepen vaart met goede kennis van de engelse taal.
5
28%
Ja, het maakt me niet uit wat voor bemanning er nog aan boord is.
0
Geen stemmen
Ja, mits er nog één of twee machinisten aan boord zijn.
2
11%
Nee, ik zie liever machinisten aan boord.
10
56%
Nee, dan ga ik liever iets anders doen.
1
6%
Misschien, dat zie ik dan wel weer.
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 18

MvanZon

Machinist aan de wal??

Bericht door MvanZon »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Martijn en ik doe de opleiding Marof. Ik heb eerst MBO gedaan en stage gevaren bij Spliethoff/Biglift en nu studeer ik af op het HBO. Daarna wil ik weer gaan varen.

Voor de afstudeeropdracht is het de bedoeling dat ik kijk hoe je een machinist op de wal kan plaatsen en zo meerdere schepen op afstand kan bedienen. De controlekamer aan de wal zetten dus en met een satellietverbinding het schip op afstand in de gaten houden. De opdracht komt door het wereldwijde stijgende bemanningstekort. Er zijn al wat haalbaarheidsstudies gedaan en technisch is het mogelijk. Tenminste als volgend jaar de nieuwe Inmarsat satellieten rond de aarde zweven. In de toekomst willen ze zelfs schepen compleet onbemand laten varen. . .

Mijn eerste reactie was natuurlijk: Raak ik in de toekomst dan mijn baan niet kwijt?!?!?!

Na een tijdje sceptisch naar het project te hebben gekeken en wat dingetjes uitgezocht te hebben wordt toch wel duidelijk dat niet alles vanaf de wal geregeld kan worden. De vooronderzoeken zijn onder andere door de TU gedaan en die mensen houden er bijvoorbeeld geen rekening mee dat een schip beweegt en dat er een heleboel dingen kapot gaan aan boord. En bijvoorbeeld op een DP schip of met projectlading is het toch erg belangrijk om een machinist aan boord te hebben.
Die baan is dus voorlopig wel veilig.

Maar bij een lijndienst is het best mogelijk al het onderhoud in de haven te doen. Dit is dan namelijk erg goed te plannen aangezien het schip toch vaak in de zelfde havens komt. Als er onderweg iets kapot gaat is het mogelijk om met een machinist aan de wal bijvoorbeeld een stuurman (liefst een MAROF natuurlijk) een noodreparatie uit te laten voeren door hem op afstand te begeleiden. Er zijn bijvoorbeeld al brillen op de markt die het mogelijk maken om aanwijzingen in iemand gezichtsveld te projecteren (denk aan de google bril die volgend jaar op de markt komt). Als het dan gerepareerd is kan in de haven iemand er naar kijken die er verstand van heeft (een machinist dus).

Dit hele concept zou in dat opzicht voor iedereen voordelen kunnen bieden.
- Voor de mensen die willen stoppen met varen een mogelijkheid om het beroep aan de wal verder te beoefenen.
- Voor de mensen die willen blijven varen blijven er genoeg banen beschikbaar (Ze verwachten nu een tekort van 64000 officieren in 2020).
- Het tekort aan mensen kan aangevuld worden met mensen uit de procesindustrieën, om als operator te gaan werken.
- Minder tekort aan mensen kan zorgen voor een betere verlofregeling.
- Weer een toekomst voor de Marof.

Er kleven natuurlijk ook nadelen aan zoals bij wat ingewikkeldere reparaties op zee.

Mijn vraag aan jullie is:
Hoe denken jullie hierover en waar denken jullie dat de bedrijven in de toekomst rekening mee moeten gaan houden.
Alle suggesties zijn welkom.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Machinist aan de wal??

Bericht door jdbvos »

Ik denk dat dat op de lange duur idd je baan gaat kosten.
Het is voor de reders de bedoeling ook, om zo efficient mogelijk een schip te runnen. Als dat betekent: zonder bemanning en "radiografisch" (met alleen een vastmaak/losgooiploeg mbv een chopper of zo) wordt dat asap uitgevoerd. En nadat jij een mooi foolproof systeem hebt opgezet, wordt jij vervangen door een Rus of zoiets.
Persoonlijk geloof ik niks van dat personeelstekort. Ik denk dat het een kwestie van betaling is. De NL-mensen zijn allang vervangen door Filipino's, en die op hun beurt weer door de nóg goedkopere Russen. En dan is de reder boos als JanKaas niet voor datzelfde geld de reder's nek wil redden.

Dit klinkt nogal negatief, maar is niet echt zo bedoeld....
Noem het de vooruitgang, of om mijn part opportunisme....
Maar in feite MOET het mogelijk zijn om een volkomen autonoom schip zonder bemanning te laten varen, dat via de computer zelfstandig uitwijkt, omvaart, of wat-voor-akties-in-de-MK autonoom verricht.
Dat lukt namelijk ook met robotjes op de planeet Mars, dus waarom dan niet hier op 'eigen aardkloot'
En voor het ont- of afmeren wordt vast wel een leuke procedure bedacht.
Noodzaak zal wel zijn dat alle maritieme landen hieraan medewerking verlenen, en dat zie ik zo 1-2-3 nog niet gebeuren. Een land als bijv. Frankrijk, of Canada zitten zowiezo al niet te springen om geladen bemande tankers in de buurt, laat staan onbemande ! Die hebben namelijk al hun ervaringen....
Maar volautomatische fabrieken, met hooguit een paar storingsmensen, draaien al....
Oost, west...ook best
MvanZon

Re: Machinist aan de wal??

Bericht door MvanZon »

Hoi Jan

Bedankt voor je reactie. Ik zie het niet als negatief maar goede kritiek.
Het is inderdaad technisch al mogelijk om schepen volledig autonoom te laten varen. Er wordt ook al een wedstrijd onder studenten met dit idee gehouden. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar http://imtech.eu/NL/corporate/Newsroom/ ... -game.html

Op het moment gaat het nog om op afstand bestuurbare modelschepen. Wat nog vergeten wordt is dat de connectie op zee weg kan vallen. Dit hoeft geen probleem te zijn want nu hoeft een machinist of stuurman ook niet constant op de knoppen te drukken. Hier gaat vaak best een tijd overheen.

Wat wel een probleem is, is onderhoud en reparatie. Als het communicatiesysteem uitvalt is het schip oncontroleerbaar. Zolang er nog een aantal man aan boord is valt dit ook wel op te lossen. Met de moderne automatisering zou een machinekamer theoretisch zonder ingrijpen van haven tot haven kunnen draaien. Maar wat als er een onderdeel kapot gaat?
Zonder bemanning valt dit niet op te lossen. Met niet (technisch bemanning) en een dubbel uitgevoerd communicatiesysteem valt dit te repareren met hulp op afstand. Dit is al bewezen. Het duurt echter wel langer dan met goede machinisten maar dat hoeft niet erg te zijn.
Zonder bemanning zou een simpele lekkage al voor een stil liggend schip kunnen zorgen.
Autonoom uitwijken is ook al getest maar dit schijnt een probleem te worden als er meerdere schepen bij betrokken zijn. Hier ken ik het fijne echter nog niet van.

Een ander probleem is ook het onderhoud in de haven. Voor een lijndienst niet zo moeilijk maar voor de wilde vaart bijvoorbeeld wel. Niet alle havens hebben goed technisch personeel. Of de reders kunnen hun eigen personeel niet in alle havens krijgen. Hier zal dus een goede planning belangrijk zijn.

Het verkleinen van het personeelsbestand zie ik voorlopig ook niet gebeuren.
Ik heb met meerdere offshore bedrijven gesproken en langsgeweest die hun platformen vanaf de wal bedienen. Om dit mogelijk te maken hadden ze meer personeel nodig dan voorheen. Het ging hier vooral over procesoperators dus dat viel goed op te lossen. Maar het onderhoud blijft.
Daar ging het echter niet om bemanningsreductie maar een beter overzicht en controle van het gehele proces.
Als de schepen van de wal bestuurd worden zullen er nieuwe beroepen ontstaan waar ook mensen voor nodig zijn.
Maar een bemanningstekort valt misschien wel op te lossen door de banen anders in te delen waardoor het voor niet varende mensen ook aantrekkelijk is om te varen. En misschien zorgt het in de zeevaart wel voor een vermindering in het bemanningstekort

Zo zullen er meerdere mitsen en maaren zijn en die zou ik graag horen.

Groet,
Martijn
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Machinist aan de wal??

Bericht door v+d »

Martijn,

Schepen varen op zee en de zee is onvoorspelbaar,dat is denk ik het grootste probleem.
Jan de Vos werkt op een centrale, als ik het goed heb,wel als er iets geheel automatisch moet kunnen werken is het een(moderne)centrale.
Die heeft geen last van zeegang,paaltjes pikken,kojangen of andere ongein.
Na mijn vaartijd hebben we hele(complexe)productielijnen geautomatiseerd,niemand meer nodig in de fabriek.
Om het spul draaiend te houden is er dan een geheel anders ingerichte technische dienst nodig.
Meet en regeltechniek gaat dan prioriteit krijgen en belangrijke delen moeten dubbel uitgevoerd worden.
Aan de wal leg je in het slechtste geval het zaakje stil,kost geld en klanten,het licht gaat uit of er is geen water.
Een vol geladen tanker onder de kust met niemand aan boord gaat niet de toekomst worden ook al is het goed mogelijk.
Kijk wat er met kerncentrales gebeurt na dat gedoe in Japan,er zijn al genoeg zaken die eigenlijk al niet goed beheersbaar meer zijn.

Het gaat er dus niet meer om of een vliegtuig of een schip onbemand van A naar B kan komen,maar of wij het willen.
Ik mag hopen dat wij het nog heel lang niet willen!!
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Machinist aan de wal??

Bericht door K.Brouwer »

Laten we even teruggaan in de tijd....Ja opa Brouwer is in z'n leunsteul geklommen :shock: .

Denken jullie nu werkelijk dat dit een nieuw idee is? Schepen onbemand de oceaan oversturen? Nee dus.

De eerste keer dat ik van "automatisering" hoorde en de hoe/waarom was begin jaren '70 toen een oververmoeide Franse bemanning in
Newport News werd afgelost daar de automatisering van die spiksplinternieuwe bulkcarrier het stukje bij beetje het tijdens de BALLAST oversteek het liet afweten en de (aangepaste!) bemanning lopend op hun tandvlees nog binnen wist te komen. Tja....VEERTIG jaar terug...Wat is er nu veranderd??? Eigenlijk niets....Ja ik hoor iedereen al schreeuwen,we hebben nu Sat-A...C...M..en nog veel meer. Mooi! Goeie verbinding is nooit weg doch als we Salerno vlak voor de pier met de GPS binnen liepen zei dat ding PIEP en er was geen verbinding meer :shock: .
In N.Z. viel de SATCOM verbinding in een bepaalde haven bij binnenkomst weg en ga zo nog maar even door. Heb het dus nog niet over
MECHANISCHE fouten. Voor iedereen allemaal duidelijk denk ik.

Als ik nu "eerdaags" te maken krijg met een bemanning van één en anderhalve paardekop gaat dit beslist niet goed zodra er zich fouten
gaan voordoen.Het word m.i. te gecompliceerd om op te lossen. Zij krijgen b.v. te maken met schepen die "computergestuurd varen" en een stel die nog "op de hand vaart". Houten/Polyesterschepen...radar...BOEM! Jawel,die "verplichte dooddoener" radarreflector helpt op korte afstand dus echt niet,en ga zo maar door.Neem van mij maar aan dat het wel komt maar niet zo snel als men wel zou willen. Nog teveel problemen die eerst opgelost moeten worden. Voorbeeld??? Plotseling midden op Atlantic regenbui...lichtschijnsel vooruit..zet die 4-tact op vol achteruit...aanvaring voorkomen...nu zelfde verhaal bij 2-tact ...Nee dus.Binnen 10 jaar....?? Vergeet het!

Groeten,K.Brouwer.
MLucas

Re: Machinist aan de wal??

Bericht door MLucas »

Het gaat nu dus vooral om de machinisten die aan boord zijn, deze een baan aan de wal aan te bieden.
Ik weet zeker dat het mogelijk is om de werkzaamheden om een motor te starten en het schip te laten varen goed te automatiseren zijn.
starten van water makers en aircos moet ook geen probleem zijn om te automatiseren.
de machinist aan de wal is dus geen probleem.
Als er toezicht kan worden gehouden vanaf de wal en in geval van alarmen of in geval van verstopte filters e.d. iemand kan ingrijpen lijkt het mij geen probleem.
Wanneer er geen machinisten meer aan boord zijn zal het onderhoud moeten worden uitgevoerd vanaf de wal (Shore based maintenance) zoals bij sommige coaster rederijen.
Hier kunnen dan weer machinisten aan het werk die in grotere teams aan boord komen. dat is wel een betere invulling voor het personeels tekort, de meeste zeelui stoppen nu eenmaal toch om redenen waarbij ze langer thuis willen zijn of niet lang van huis meer willen zijn. misschien biedt het ook voordelen voor de generaties met maroffs die nooit echt marof zijn geworden.
er zal tog nog eea moeten gebeuren in de machinekamer, zaken die niet te automatiseren zijn, al kan ik me nu niet direct bedenken wat.. :-D

heeft ook voordelen ten opzichte van complexere automatisering, rederijen besparen hier nu op om de machinist tog nog iets te laten doen. en complexere systemen met name veel computer systemen zijn nu eenmaal zaken waar een machinees niet uitkomt. hier is dan tog een expert voor nodig en deze wordt in de haven er dan al bijgehaald.

met de technieken die er nu zijn kan zelfs een schip zoals een emma maersk gestart en bestuurd worden zoals we dat met een auto kunnen. tanken en scheuren naar de volgende haven.
hij moet alleen af en toe ff naar de garage.

Groeten M. Lucas
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Machinist aan de wal??

Bericht door Harry G. Hogeboom »

al kan ik me nu niet direct bedenken wat..
Nou, na bekant een halve eeuw in de " bootjes bisnis" ( 9 varend-10 bouwend-6 reparerend-7 offshore- 15 surveyend/certificerend)..heb ik waarschijnlijk flink lopen slapen :mrgreen: maar ik zou dus een heeeeeeeeeeeeele laaaaaaaange lijst kunnen maaak'n mien jong :roll:
aan de wal is dus geen probleem.
lijkt het mij geen probleem.
met maroffs die nooit echt marof zijn geworden.
DUS is het " GEEN Probleem" :mrgreen:

Bie ons zegt ze dan " Ignorance is bliss" :mrgreen:

sukses t'r met :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Machinist aan de wal??

Bericht door Henk van der Moolen »

Ignorance is bliss, ofwel zalig zijn de onwetenden schreef Harry.

met de technieken die er nu zijn kan zelfs een schip zoals een emma maersk gestart en bestuurd worden zoals we dat met een auto kunnen. tanken en scheuren naar de volgende haven.
hij moet alleen af en toe ff naar de garage.


Ja, dat denken ze bij de spoorwegen ook. Maar als er drie blaadjes op de rails liggen dan ligt alles plat.
Of bij -1 graad doen de wissels het niet meer.
Maar dan kun je nog hulp sturen. Dat kan bij een schip midden op de atlantic nou eenmaal niet.

er zal tog nog eea moeten gebeuren in de machinekamer, zaken die niet te automatiseren zijn, al kan ik me nu niet direct bedenken wat..

Nou wat dacht je van storingen verhelpen, lekkages dichten, brandjes blussen enz.
Alles is te automatiseren maar niets is automatisch te repareren.
Theoretisch en technisch is het mogelijk om een geheel onbemand schip over de oceaan te sturen.
Maar dan mag er nooit iets defect gaan en dat bestaat niet op een schip.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
MvanZon

Re: Machinist aan de wal??

Bericht door MvanZon »

Bedankt voor jullie reacties.

Het is wel duidelijk dat niet iedereen hier warm voor loopt, maar echt concrete argumenten waarom niet zie ik eigenlijk nog niet.

@Harry: ik zou graag een aantal dingen uit die heeeeeele laaaaaange lijst willen zien :?: , zou ik goed kunnen gebruiken voor mn verslag.
Het gaat er ook niet om dat ik zo'n systeem ontwerp ofzo, het gaat er meer om dat ik laat zien of het kan ofniet en dan wel waarom wel/niet. Dat moet dus goed beargumenteerd worden. voorlopig denk ik nog steeds dat het goed mogelijk is, maar dat we er met zn alle gewoon niet aan willen.

@ mr. Brouwer: Ben het er mee eens dat het met de technologie uit de jaren 70 niet gaat lukken, maar de techniek is in die 40 jaar wel een stuk betrouwbaarder geworden. Een heeeleboel onderdelen in de machinekamer zijn al geautomatiseerd. Kijk maar eens naar die uitgebreide controlekamers op die nieuwe schepen. Een langzaam lopen de 2-slag als de Sulzer RTA96 kan al volledig automatisch van vooruit achteruit gestart worden door alleen de telegaaf in achteruit te zetten. Daar komt geen mens meer aan te pas.
Voor hetgeen er nog wel met de hand gedaan wordt kan bijna alles vanuit de controlekamer geregeld worden.

@Lucas: Ik denk inderdaad dat bijna alles te automatiseren valt, tenminste genoeg om een aantal havens aan te doen en dan misschien filters schoonmaken enzo. Als er nog geen systeem is om iets te automatiseren vind een of ander slimmerik er wel iets op.
Ik weet niet of de rederijen besparen op automatisering om de machinisten wat te doen te laten hebben, ik denk eerder andersom.

@V+D: Dat lijkt me inderdaad het grootste probleem. Ik weet alleen niet of het terecht is. In de vliegindustrie zit de machinist ook niet meer aan boord en nog steeds vliegt iedereen van hot naar her. In Parijs rijden onbemande metro's en toch rijd iedereen daar nog steeds met de metro. We hebben onbemande wagentjes op de container terminals rijden.
De veiligheid hoeft geen probleem te zijn. Nu worden kritische delen ook dubbel uitgevoerd voor het geval dat.
Het probleem is alleen dat men van een machine niet accepteerd dat het een fout maakt maar toch maakt een machine minder fouten dan een mens. Als het dan toch een fout maakt komt het vaak door een foute programering, dus ook menselijk.
En hoeveel van de ongelukken worden veroorzaakt door de mens? Meer dan 90% zegt men. Wat alleen niet onderzocht is hoeveel ongelukken VOORKOMEN zijn door de mens, wat me toch erg interessant lijkt om weten, anders weten we nog niet of het veiliger of minder veilig is.
Het valt in ieder geval nog niet hard te maken maar het blijft meer een onderbuikgevoel.

@Henk: Helemaal mee eens!! Maar nu gaan we alleen de machinisten van boord halen, gaan het onderhoud in havens doen en bij noodreparaties schakelen we een marof stuurman in, die we vanaf de wal gaan helpen.
Is het dan nog steeds een probleem? Okee, een krukas kunnen we ze niet laten vervangen op volle zee, maar doet een machinist dat nu wel dan?

Als er nog meer argumenten en tips zijn hoor ik het graag.

Groet,
Martijn
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Machinist aan de wal??

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

In de toekomst willen ze zelfs schepen compleet onbemand laten varen...
... echt concrete argumenten waarom niet zie ik eigenlijk nog niet...
Als er nog meer argumenten en tips zijn hoor ik het graag.
Nou, vooruit dan maar.
Misschien dat een aantal plaatjes helpen...

Afbeelding . Afbeelding

Afbeelding . Afbeelding

Afbeelding . Afbeelding

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Plaats reactie