Vermist: Spes Vera

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Luc

Vermist: Spes Vera

Bericht door Luc »

Beste mensen,

Als achterkleinzoon van een sleepbootkapitein die in 1930 overleed ben ik op zoek naar wat er van zijn schip geworden is. Niemand in de familie kon/kan me wijzer maken en ook het scheepsvaartmuseum in Antwerpen kon me geen meter verder helpen.

Maar wie weet zijn er hier mensen die dat wel kunnen? Of de weg weten?

De sleepboot van mijn overgrootvader droeg de naam Spes Vera en was een stoomsleepboot van 32 ton. Ik weet dat de kapitein (mijn overgrootvader) toelating had om met zijn schip op de Rijn te varen vanaf de zee tot Mannheim.

Beelden van het schip heb ik niet, en ook geen nadere informatie, enkel dat het in 1930 of kort daarna van eigenaar moet veranderd zijn.

Vreemd genoeg steekt er in het nalatenschap van mijn familie een foto van het wrak van de Eden Force, een kolenschip dat in 1915 aan de kade liggend in Engeland gezonken zou moeten zijn (naar ik vond op het internet http://www.wrecksite.eu/wreck.aspx?72226) en daarnaast ligt een sleepboot die de naam Orion draagt. Het verband is me totaal onduidelijk, maar ik vermoed dat deze foto een belangrijk aandenken moet zijn geweest, aangezien die nu bijna 100 jaar in de familie meegaat. Bovendien gaat het om een vergroting die netjes is verwerkt door een bekende fotograaf uit die tijd...

Kan iemand me helpen dit mysterie op te lossen? Of kan iemand me doorverwijzen?

Ik hoop het van harte en kijk uit naar een antwoord.

Met vriendelijke groeten,

Luc Demuytere
Lembeke, België

Jos Komen (R.I.P)

Re: Vermist: Spes Vera

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Luc,
HIER zijn gegevens van de Spes Vera op Maritiem Digitaal te vinden.
All the best
Jos
Luc

Re: Vermist: Spes Vera

Bericht door Luc »

Dit is fantastisch!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dit is het schip!!!!!!!!! Vreselijk bedankt!!! Hoe is het mogelijk!!!!!!!!! Nu daar alles beginnen uitvlooien... ik meld van zodra ik mee weet...

Nog een vreselijk bedankt Jos!

Groetjes,

Luc
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Vermist: Spes Vera

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Luc, als er inderdaad enig verband blijkt te bestaan tussen de sleepboot van je overgrootvader en de EDEN FORCE, of de sleepboot die er op de foto die jij bezit naast ligt, hou er dan rekening mee dat het jaartal van de ondergang van de Eden Force op de Wrecksite niet juist is. Daar staat:
    • The British collier S/S Eden Force (863 grt), was sunk in a collision on 10th December 1915 with the NICETO DE LARRINAGA SS while anchored in Barry Roads, inward for Liverpool and Bristol with copra meal.
Dat gebeurde niet in 1915, maar op 10 december 1940.
Luc

Re: Vermist: Spes Vera

Bericht door Luc »

Dag Theo,

Bedankt voor je snelle reactie! Indien het echt in 1940 gebeurde is het mysterie over deze foto nog groter want dan was mijn overgrootvader reeds 10 jaar overleden. Wie heeft dan deze foto genomen en waarom?

Of kan het zijn dat de Spes Vera is omgedoopt met de naam Orion? Was dat gebruikelijk in die tijd als schepen van eigenaar veranderen?

Misschien kom ik het nooit te weten maar in alle geval heb ik de jongste 24 uur meer bijgeleerd over het schip van mijn voorouders dan in de afgelopen 53 jaar!

groetjes en nog eens bedankt!

Luc
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Vermist: Spes Vera

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, een schip bij wisseling van eigenaar omdopen is heel gebruikelijk. Een schip kan vele "ex-" namen hebben.
Omdat het hier om een sleepboot voor de binnenwateren gaat, is het wat moeilijk zoeken, maar ik twijfel er niet aan of we kunnen, als we echt ons best gaan doen, alle gegevens boven water krijgen.
Kan het niet zo zijn dat de boot na het overlijden van je grootvader verkocht is?

Ik heb ook al eens even bij onze "buren" gezocht, op de afdeling "sleep- en duwvaart" van het Kustvaartforum, maar ook daar vind ik geen sleepboot "Spes Vera". Ook de naam Demuytere levert daar niets op. Je zou je oproep daar ook kunnen plaatsen.
Daar zit ook een aantal zeer hardnekkige zoekers. :)

Ik zie dat je je naam met één "t" en aan elkaar schrijft: Demuytere. Als eigenaar van de sleepboot Spes Vera zie ik G. de Muyttere, los en met twee "t's" en ook kom ik die naam zo geschreven veelvuldig op het internet tegen. Zo'n kleinigheid kan soms net het verschil tussen iets wel of niet vinden uitmaken. Hoe werd de naam in de tijd van je overgrootvader geschreven?
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Vermist: Spes Vera

Bericht door Brazuca »

Luc,
Probeer ook eens informatie op te vragen via Frans Verhoeven van de vereniging "Belgian Ships Archive" in Antwerpen.
Klik hier voor meer informatie.
Frans zal je ongetwijfeld meer informatie kunnen verschaffen. De vereniging heeft veel oude archieven van de Antwerpse haveninstanties.

Ze hebben ook een bezoekadres aan de : LETLANDSTRAAT 2 2030 ANTWERPEN

Afbeelding

Succes bij je speurtocht.
Luc

Re: Vermist: Spes Vera

Bericht door Luc »

Beste Theo,

bedankt voor je antwoord. 't Is leuk te weten dat hier mensen zijn die aan een dergelijke zoekactie willen meehelpen.

't Is inderdaad meer dan waarschijnlijk dat het schip na 1930 verkocht is; zowel de zoon als de dochter zijn geen schippers geworden.

Op de website van het Maritiem Museum van Rotterdam, waar de bouwplannen van de Spes Vera opgedoken zijn, heb ik ondertussen de liggers van de meetdienst geraadpleegt..

http://www.maritiemmuseum.nl/website/in ... mrliggers/

en zie, daar vond ik dat de Spes Vera gemaakt is in Leierdam in 1910, 22,5 meter lang was en een tonnenmaat had van 38,108 ton. De eerste meting gebeurde op 3 november 1910 in 's-Gravenhage, dus waarschijnlijk toen het schip naar de Noordzee voer op zijn eerste reis vanaf de dokken.

Wat betreft de schrijfwijze van naam van mijn overgrootvader is het triestig gestelt.
G. de Muythere, Demuyttere, Demuytere...

Gustave, Julien Demuytere, zo staat het in zijn trouwboekje van 1 december 1902.
Demuyterre Gustave Julien op zijn militair paspoort uit 1914...

Ik vrees dat we daaraan maar weinig houvast zullen vinden.

Mijn beste hoop is een schip te vinden dat dezelfde specificaties heeft als de Spes Vera en na 1930 van naam is veranderd. Maar bestaat er zo'n register?

Ik hoop het!

Vriendelijke groeten en veel dank,

Luc
Luc

Re: Vermist: Spes Vera

Bericht door Luc »

Aan Nick Brazil,

Ik heb meteen je raad gevolgt en een mailtje gestuurd naar die meneer. Ik hoop dat de schamele gegevens die ik heb volstaan om daar iets boven water te krijgen...

Alvast bedankt iedereen!!!!

PS: heb het museum een kopij van de bouwplannen van het schip gevraagd; als het me lukt om die te pakken te krijgen post ik hier als dank een mooie digitale versie...
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Vermist: Spes Vera

Bericht door Brazuca »

Luc,

Een berichtje uit de Middelburgsche Courant van 03/11/1913

Afbeelding

Dick Bal


Plaats reactie