Willem Ruys

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
eskatee

Re: Willem Ruys

Bericht door eskatee »

Zo, zijsprongetje, de beloofde plaatjes van de onderdelen voor de Johan van Oldenbarnevelt van Scaldis, schaal 1:250. De onderdelen beslaan 3 bladzijden A4

Behalve de verbeteringen aan de brug zijn ook alle dektentframes en alle windschermframes -voor de badmintonliefhebbers- getekend op twee bladzijden dik papier. Een andere, derde bladzijde van dun papier bevat het tentdoek, dat op maat geknipt moet worden voor de verschillende frames.
JvO JvdW3.jpg
JvO JvdW3.jpg (124.55 KiB) 4705 keer bekeken
Model gebouwd en verbeterd met zijn zelf ontworpen onderdelen door Jeroen van den Worm
JvO JvdW1.jpg
JvO JvdW1.jpg (150.04 KiB) 4709 keer bekeken

Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Re: Willem Ruys

Bericht door Arie Hazebroek »

Nog een paar afbeeldingen uit het boek van Piet Quite.

Gr. Arie
Bijlagen
Scannen0005.jpg
Scannen0005.jpg (91.63 KiB) 4674 keer bekeken
Scannen0003_(3).jpg
Scannen0003_(3).jpg (88.27 KiB) 4675 keer bekeken
Scannen0004_(3).jpg
Scannen0004_(3).jpg (159.07 KiB) 4675 keer bekeken
eskatee

Re: Willem Ruys

Bericht door eskatee »

Maaaaaar, op schetsen en tekeningen wordt wel eens iets schematisch weergegeven, dat is knap lastig dus voor het vormen van een conclusie.

En hier zien wij tekeningen, plantekeningen, bestektekeningen, schetsen die geen op zich weinig zeggen over de uiteindelijke vorm, van hoe een en ander er in werkelijkheid heeft uitgezien. Uit de praktijk weten we dat er grote verschillen zijn tussen wat er op de tekentafel in een technische tekening wordt gezet en de latere uitvoering.

Van welke datum dateert het boek van Piet Quite?

Het ziet er in ieder geval fraai uit,

bedankt voor de reactie,
Gert
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Re: Willem Ruys

Bericht door Arie Hazebroek »

Beste Gert,

Je vroeg een paar dagen geleden of de twee schoorstenen van de Willem Ruys verschillend waren qua afmetingen en je vroeg naar maten.
Ik denk dat de tekeningen uit het prachtige boek van Piet Quite daar antwoord op geven.
Dat de tekeningen jouw niet veel zeggen begrijp ik niet goed, elk schip echt, model of kartonbouw wordt volgens mij op de tekentafel geboren en later naar de uiteindelijke tekening gebouwd.

De schets die jij laat zien komt haast overeen met de schoorstenen zoals die op de bouwplaat staan die je in de jaren negentig via Nedlloyd kon kopen en waarvan ik nog één exemplaar bezit.
Er moeten ergens op Kombuispraat nog foto’s staan waarop het resultaat staat van Kartonnen Willem Ruys die Roy heeft gebouwd van die zelfde bouwplaat.

Het boek van Piet Quite “WILLEM RUYS, verhalen van de 214, het vlaggenschip van de Lloyd” is in 1992 uitgegeven bij Uitgeverij ADZ in Vlissingen maar niet meer leverbaar.
Mijn exemplaar heb ik via internet verkregen.

Gr. Arie.
eskatee

Re: Willem Ruys

Bericht door eskatee »

Met bouwplaten heb ik de volgende ervaring:
Een bouwplaat die uitgaat van een werftekening wil wel eens een resultaat opleveren, dat niet strookt met de werkelijkheid. Bijvoorbeeld bij de bouwplaat van de Johan van Oldenbarnevelt en die van de Sibajak.
Plaatje voorop de bouwplaat klopt, provisorische schets van de brug in de werftekening is overgenomen in de bouwplaat. Gevolg: 't is hem niet helemaal, voorzichtig uitgedrukt. Voor de JvO is er een behoorlijke stap in de goede richting gedaan door Jeroen van den Worm, die een prachtige aanvulling heeft getekend, download te verkrijgen op Kartonbau.de en bij Scaldis, de uitgever. Ik zal even een scan maken om hier als plaatje te tonen. Voor de Sibajak kun je het resultaat verbeteren door het witte raamwerk van de stuurhut bruin te schilderen. Voor de rest overigens prachtige modellen.


Uitgaande van werftekeningen werden bovenstaande modellen ontworpen, vandaar dat ik nogmaals bevestigd heb gekregen wat ik vroeger geleerd heb: tekeningen moet je lezen. Niet iedereen heeft dat geleerd, je moet weten wat je voor je hebt.
Uitsluitend maten geven de doorslag, de rest dient ter ondersteuning en wordt geconcretiseerd naar gelang het doel van de tekening.
En "haast overeenkomen" is een interpretatie en geeft meteen de verschillen hoe verschillende mensen iets totaal anders bekijken.
"Komen niet overeen" geldt hier voor verschillende punten.
En modelbouwers schieten regelmatig een bok door tekeningen die op een bepaald tijdstip met een bepaald doel gemaakt zijn, en later niet meer overeenkomen met het eindresultaat. Waarbij natuurlijk weer geldt: de mate waarin geconcretiseerd is.
Zelden een schip, zeker in de dagen van weleer, die als het ware rechtstreeks van de tekentafel afkwam, met name als het ging om in technisch opzicht niet-essentiele aangelegenheden.
Een stuurhut die provisorisch op een tekening staat maar pas op het laatst naar de wensen van de reder gestalte wordt gegeven, zie de twee voorbeelden hierboven.
Met een schoorsteenbuitenwand kan dit ook gemakkelijk het geval zijn.

Degene, die mij de schets leverde is een zeer kundig en precies bouwend modelbouwer, ook nog eens voor de oorlog geboren en heeft altijd zeer veel belangstelling voor schepen gehad. Bovendien een Rotterdammer. Stond er dus altijd min of meer met zijn neus er bovenop, vergezeld van een pak kennis waar je zonder enige moeite jaloers op wordt.
En ik weet niet waar vanuit Jan Berfelo zijn Willem Ruys heeft ontworpen. Maar dan ben je al bij een indirecte bron uit de vijftiger jaren, wat op zich alweer meer vertrouwen geeft. Berfelo was ook nog eens een precies werkend iemand, maar heeft-ie ooit aan boord het een en het ander in ogenschouw genomen? kwetutniet

Van een en dezelfde, maar een ander persoon kreeg ik te horen: de schoorstenen zijn gelijk. Maar uit helemaal dezelfde mond ook: De tweede schoorsteen is 135 cm lager dan de eerste, en dit werd verteld na het raadplegen door hem van een andere deskundige. Pas daarna kwam hij toevallig met dezelfde plaatjes die heir nu staan, tekeningen dus. Als-ie nu gezegd had: de schoorstenen zijn evengroot, maar de tweede staat een dek lager op een voet, jaaaaaaaaaaaa, dat maakt het alweer iets anders en krijg je iets meer onderbouwing, maar nog steeds geen concreet gegeven over de afmetingen, de werkelijke proporties.

Met deze gegevens bijeen gevoegd word je vanzelf zeer voorzichtig in het trekken van conclusies.
Altijd lastig als het gaat om het vergaren van concrete informatie; en nog meer om bevestiging van informatie, maar alles is natuurlijk wel leuk om te doen en te onderzoeken, vanzelf kom je weer andere bijzonderheden tegen, in ieder geval bedankt voor de verstrekte concrete gegevens,

gr.,
Gert
Jolly Sailor

Re: Willem Ruys

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding
1954 - Gymnastiek voor de jeugdigen.
Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1873
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Re: Willem Ruys

Bericht door proet »

Ik bezit nog een kaartje van de Willem Ruys uitgegeven door de Koninklijke Rotterdamse Lloyd zelf.
Is er een Ruys Fan die ik blij kan maken ?
Stuur maar een PBtje

Groet Proet

PS aan de achterkant lijmsporen en er zit een gaatje in (denk van een speld).

Er is een liefhebber, dus de kaart is NIET meer beschikbaar
Bijlagen
willem ruys001.jpg
willem ruys001.jpg (44.86 KiB) 4268 keer bekeken
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
Jolly Sailor

Re: Willem Ruys

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding
1954
Jolly Sailor

Re: Willem Ruys

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding
1954

Afbeelding
Jolly Sailor

Re: Willem Ruys

Bericht door Jolly Sailor »

De Messrooms

Afbeelding
Civiel personeel

Afbeelding

Afbeelding
Officieren


Plaats reactie