Levensbewijs

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Eddy Laan
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 dec 2012 22:18

Levensbewijs

Bericht door Eddy Laan »

Geacht Forum,

momenteel liggen wij met de sleepboot in Lelystad.
Mijn vrouw en ik wonen op deze boot en hebben een briefadres in Utrecht.
Aangezien ik gepensioneerd ben en varend, krijg ik elk jaar een formulier van de Sociale Verzekerings-Bank, n.l. een "Levensbewijs".
Heel simpel, even invullen, naar een bevoegde instantie voor een stempel en terug sturen. Klaar!

Nou mooi niet!
Wij melden ons 13:30 uur bij de Burgerzaken balie in het stadhuis van Lelystad.
De aardige mevrouw achter de balie zag dit formulier voor het eerst! Dus maar een collega geraadpleegd. Volgens deze mensen mochten zij geen stempels zetten op het betreffende formulier.
Er zou een uittreksel van € 12.- voor gebruikt moeten worden.
Nu waren wij niet van plan geld uit te geven voor een formaliteit als dit. De lokettiste weer naar collega's voor informatie. Er was inmiddels drie kwartier verstreken.
We kwamen voor 'n stempeltje!! Zo stond op het "Inleven zijnde" formulier.
Mijn vrouw belde de S.V.B. te Deventer.
Die legde uit dat we naar een van hun kantoren konden komen en dan was dat formulier niet nodig want dan konden zij zelf zien dat ik nog leefde. Lekker zeg, we hebben geen auto dus even met openbaar vervoer naar Deventer? Dacht het niet! We zijn hier voor een stempeltje!
Vervolgens gaf mijn vrouw mijn telefoon aan de dame achter de balie en zo kon zij haar zegje doen en even van de S.V.B. horen wat er verlangt werd.
Burgerzaken hielden hun poot stijf en stempels op het formulier konden we wel vergeten.
Ik vroeg nog aan de balie vrouw, als ik mijn DNA nou eens zou opsturen in de vorm van een plasje? Zou dat werken? Of, als ik nou eens voor de webcam ging zitten met mijn legitimatie en een lokale krant van de dag in mijn hand, misschien een eenvoudig idee voor de S.V.B. en Burgerzaken?
De S.V.B. moesten het papiertje voor de 24ste december binnen te hebben daar zij anders beslag zouden gaan leggen op mijn Pensioen/AOW, stond dreigend in de begeleidende brief.
Volgens de loket dame ging de S.V.B. even in beraad en zouden haar zó terug bellen.
Na twintig minuten gewacht te hebben verteld zij het volgende, er kon voor ons een "gratis" uittreksel worden uitgetypt, en een collega was er reeds aan begonnen. Op een A4tje gemeentelijk papier waren vier regels getypt en daar deed de collega tien minuten over.
Volgens de balie werkster was dit dé enige methode, want na het plaatsen van gemeentelijke stempels op het levensbewijs, zou er nog van alles veranderd en/of bij geschreven (gefraudeerd) kunnen worden.
De balie muts zette 'n stuk of wat stempels en haar handtekening op het mooie papiertje en kraste tevens wat stempel-delen door, welke blijkbaar niet van toepassing waren. Wat knoeiwerk zeg maar.
We frommelde de papieren in een envelop en spoedde ons, na ruim anderhalf uur ergernis, naar buiten en genoot van het nog in leven zijn!

Nederland op zijn smalst in het digitale tijdperk!

Jos Komen (R.I.P)

Re: Levensbewijs

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Je bent hier in Nederland nu dus duidelijk buiten de boot gevallen, Eddy.
Oftewel in de Aap gelogeerd. :wink:
Nu maar hopen dat het allemaal verder goed wordt afgehandeld.
Rob van der Sluijs

Re: Levensbewijs

Bericht door Rob van der Sluijs »

Ja je ziet maar weer, de vooruitgang gaat met grote stappen achteruit

Gr Rob :?: :?: :?: :roll:
debby (R.I.P.)

Re: Levensbewijs

Bericht door debby (R.I.P.) »

Hallo, ik woon in Duitsland, en heb dit levensbewijs ook nodig voor mijn aow en mijn pensioen. Het geeft hier helemaal geen problemen, Waar ik woon, in Gronau, komen er per jaar enige honderden naar het stadhuis om een paar stempels op die papieren te laten zetten.
Men vindt dat hier heel normaal.
Soms schieten ze in Nederland hun doel wel eens voorbij.
groeten uit een mistig Gronau.
debby
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Levensbewijs

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hier in Griekenland is het ook geen probleem en ik vind de Nederlandse SVB en pensioenfondsen wat dat betreft ook aardig soepel. Woonde ik in Athene, dan kon ik even naar de ambassade, maar buiten Athene moet je naar de plaatselijke autoriteiten en die accepteren alleen maar documenten die in het Grieks zijn opgesteld. Zo'n formulier voor het bewijs van in leven zijn, mag dan in het Engels, Frans, Duits, Spaans, Turks en weet ik wat allemaal opgesteld zijn, als het niet in het Grieks is, accepteren ze het niet. Als je vertelt wat de bedoeling is, zijn ze gaarne bereid een eigen verklaring af te geven dat je nog steeds tekenen van leven vertoont, maar ook alleen in het Grieks en dat kunnen ze in Holland dan weer niet lezen.
Toch was één telefoontje en later nog eens één brief voldoende om dit probleem op te lossen.
Ik haal hier bij het opperhoofd van het dorp elke keer opnieuw die Griekse verklaring op, voeg die bij het Nederlandse formulier en dat is alles.
Niet echt moeilijk, dus.
Als je nagaat voor hoeveel geld de SVB jaarlijks getild wordt, zouden ze het veel en veel moeilijker kunnen maken.
Ik klaag dus niet.
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Levensbewijs

Bericht door lp »

Nederland op zijn smalst in het digitale tijdperk!
Als men niet staat ingeschreven in het bevolkingsregister van een gemeente, dan is het verkrijgen van bepaalde documenten soms een probleem. In dat geval zal een ambtenaar van het bevolkingsregister je de weg kunnen (moeten) wijzen die men dan dient te bewandelen.
Het zgn. attestatie de vita (bewijs van in leven zijn) wordt normaliter door de gemeente afgegegeven, want deze beheert de gemeentelijke basisadministratie (GBA). Komt men daar niet in voor, dan loop je vaak tegen dit soort ongemakken aan. Een simpele oplossing is om je gewoon als inwoner van een bepaalde gemeente te laten registreren, ook al zul je er in de praktijk weinig verblijven.
quo vadis
Fluks
Berichten: 601
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Levensbewijs

Bericht door Fluks »

Ook ik ken het probleem van het Levensbewijs.Ik krijg ieder jaar een brief uit Zwitserland met een formulier,met daarop drie vragen,die aangekruist moeten worden.Een dame van ongeveer 60 jaar vulde even in,dat ik niet meer leefde en niet meer gehuwd was.Op de opmerking,dat het niet goed ingevuld was,antwoordde ze,dat ze geen Duits kon lezen.Ik heb haar verteld,dat Zwitserland een viertalig land is,maar Nederlands daar niet bij is.Dit jaar werd het formulier niet meer geaccepteerd en kreeg ik een europees formulier,waar een van de drie vragen niet op vermeld was.Na vier dagen had ik een briefje uit Geneve terug,met een vraag,die ik zelf in mocht vullen.Binnen een week stond mijn pensioen op mijn bankrekening.De Zwitserse molens draaien sneller en beter,dan in Nederland,geloof ik.Groeten,Arie.
paul
Berichten: 356
Lid geworden op: 24 jan 2008 17:16
Locatie: den hoorn
Contacteer:

Re: Levensbewijs

Bericht door paul »

[quote="Theo]Als je nagaat voor hoeveel geld de SVB jaarlijks getild wordt, zouden ze het veel en veel moeilijker kunnen maken. [/quote]

Dat is het juist
Er zijn landen waar de gemeenschap met smart zit te wachten op die paar centen van Jan kaas.
Daar geven ze op je sterfdag of daarna ook nog wel een paar stempels.
Ons mooie systeem gaat kapot aan misbruik,ook in de top word gegraaid.
Jammer dat ze dan juist hier in Nederland zo moeilijk doen.
gr Paul
koop een boot en heb plezier tot je dood
Gebruikersavatar
Joop de Jager
Berichten: 3175
Lid geworden op: 10 dec 2007 21:03
Contacteer:

Re: Levensbewijs

Bericht door Joop de Jager »

Eddy Laan schreef:Geacht Forum,

momenteel liggen wij met de sleepboot in Lelystad.
Mijn vrouw en ik wonen op deze boot en hebben een briefadres in Utrecht.
Aangezien ik gepensioneerd ben en varend, krijg ik elk jaar een formulier van de Sociale Verzekerings-Bank, n.l. een "Levensbewijs".
Heel simpel, even in!
Hallo Eddy,

Als je op een boot woonnt, heb je de wettelijke plicht om ook daadwerkelijk op dat briefadres ingeschreven te zijn.

In dit geval de gemeente Utrecht, dan haal je daar je stempeltje.

Mvg,

Joop.
Gebruikersavatar
Jan Hendrik
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
Locatie: Melbourne

Re: Levensbewijs

Bericht door Jan Hendrik »

Van de SVB hoef ik alleen maar een lokale verklaring van b.v. politie, apotheker, dokter etc, deze bekijkt mijn rijbewijs of paspoort, knijpt in mijn arm of ik nog leef,
zet er een stempel op met handtekening en ik stuur het terug naar NL.
Kreeg ook bericht dat het bewijs van leven nu eens per 2 jaar dient plaats te hebben.
Dus hoe verder weg hoe eenvoudiger het wordt.
Ik ga ze natuurlijk niet vertellen dat ik jaarlijks in NL kom, want dan zal het moeilijker worden om een stempel te verkrijgen omdat ik in geen enkele gemeente staat ingeschreven.
Jan


Plaats reactie