Overgang (naar een walbaan)

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jacob Bothof
Berichten: 852
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Overgang (naar een walbaan)

Bericht door Jacob Bothof »

"Toen ik ineens op het forum het onderwerp Overgang tegen kwam heb ik eerst even alles zitten lezen.
Het klinkt mij zeer bekend in de oren.
Zelf heb ik die keuze in 1969 (27 jaar) moeten maken, en echt het viel niet mee.Maar door de zure appel heen te bijten heb ik het
in verschillende walfuncties er toch heel goed vanaf gebracht ,alleen had dat niets meer met de zeevaart te maken.
In 1972 kon ik de roep niet weerstaan om alsnog een aflosreisje te gaan maken, vrouwtje mocht ook mee
zodat ze kon ervaren waar een zeemanshart altijd naar blijft hunkeren. Zij heeft deze reis ook als zeer positief ervaren
maar ging er niet mee akkoord om door te blijven gaan :wink: . Intussen 50 jaar getrouwd en sinds 2002
aan het rentenieren.Ook niet sleeeeecht :)
Jacob


Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 657
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Re: Overgang (naar een walbaan)

Bericht door Eric »

Voor zeevarenden die een baan aan de wal zoeken, denk eens aan een baan als docent.
Betaald redelijk tot goed, en je hebt de schoolvakanties vrij. Bij de meeste andere walbanen ga je terug naar 21 tot 24 dagen vakantie in het jaar, en dat is niet heel veel.
Houd de Maritieme Vacature bank in de gaten, daar staat best wel eens iets leuks op.


Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 665
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Overgang (naar een walbaan)

Bericht door Breeze »

Gesprek gehad met een kennis die werkzaam was bij een stedelijk energiebedrijf dat is overgegaan naar een regionaal energiebedrijf wat nu te koop staat. Bij het gemeentelijk energiebedrijf was hij o.a. bedrijfsleider van de centrale en PZ functionaris.
Hij vertelde mij iets wat ik al lang wist, nl. dat machinisten van de GHV en KHV zeer gewild zijn als bedienings- en onderhoudspersoneel van de stroomopwekking, dus voor de ketels, turbines en de generatoren. Niet verwonderlijk als je hebt geleerd om zelfstandig en zonder steun van de wal een krachtcentrale aan de praat te houden en te onderhouden.
Maar hij vertelde me ook iets wat me enigszins verbaasde. Machinisten afkomstig van passagiersschepen staken negatief af. Hij noemde het prima-donna gedrag. Maar ook op een passagiersschip moet de kar draaiend gehouden worden en ze kunnen toch niet de hele tijd sjansen tijdens en na de galadiners?

Adri

Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3018
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Overgang (naar een walbaan)

Bericht door rspeur »

Adri,
Wat je nu vertelt over de "passagiersmachinisten" hoorde ik midden jaren '80 ook toen ik als personeelsboer werkte bij de gemeentelijke reiniging van Den Haag. Er moesten nieuwe medewerkers komen voor de vuilverbranding (toen nog midden in de stad, "de asplaag" genoemd), en uiteraard werd aan voormalige wtk's gedacht. Ik maakte van de sollicitanten een voorselectie waarbij ik meer lette op ervaring dan op diploma's (variërend van A tot volledig B) en besprak die selectie met het hoofd van de afdeling waaronder ook de vuilverbranding viel. Als eerste viel de man af die ik als mogelijk de beste had uitgezocht. Uitleg: passagiersschepenman, kapsones, past vrijwel zeker niet binnen het team. Bij nader inzien had hij een dusdanig "rijk" arbeidsverleden dat ik me had moeten afvragen hoe dat kwam, maar hij was overal uitgekotst. De nette uitleg die ik bij navraag kreeg was natuurlijk dat hij niet zo goed binnen het team paste.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape



Plaats reactie