Nieuwe sluis IJmuiden

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Wim van der Moolen »

Persbericht

A'dam: 105 miljoen voor zeesluis
donderdag 23 okt 2014, 13:27 (Update: 23-10-14, 14:27)

Oorspronkelijk zou Rijkswaterstaat de sluis in 2029 vervangen, maar dat duurt de gemeente Amsterdam en de provincie Noord-Holland te lang.
Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam trekt 105 miljoen euro uit voor de versnelde aanleg van een tweede zeesluis bij IJmuiden. De gemeenteraad moet nog wel instemmen met dit besluit.

De nieuwe sluis moet de Noordersluis uit 1929 gaan vervangen. Die voldoet volgens de gemeente niet meer aan de eisen van deze tijd. De sluis is technisch niet meer in de beste staat en is klein, waardoor grote schepen er niet door kunnen.

Haven
Oorspronkelijk zou Rijkswaterstaat de sluis in 2029 vervangen, maar dat duurt de gemeente Amsterdam en de provincie Noord-Holland te lang. Zonder de nieuwe sluis kan de haven in Amsterdam na 2020 niet meer groeien, zegt de gemeente.

Het vorige college stemde al in met een miljoenenbijdrage voor de aanleg van de zeesluis. Nu is het bedrag vastgesteld.

Bron: NOS nieuws.

Planning RWS:

2014: ter inzagelegging ontwerp Provinciaal Inpassingsplan (ontwerp PIP) en milieueffectrapport (MER)
2014: vaststelling en ter inzagelegging PIP en MER
2015: onherroepelijk PIP en start aanleg nieuwe grote zeesluis IJmuiden
2019: oplevering en ingebruikname nieuwe grotere zeesluis IJmuiden.

Vervanging sluis in 2029 ? Volgens de planning van Rijkswaterstaat is dat 2019.

Werken ze nu zo erg langs elkaar heen? Wie het weet mag het zeggen.

Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !

Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Wim van der Moolen »

Kosten Amsterdam voor bouw zeesluis vallen lager uit
23 oktober 2014
Het Amsterdamse stadsbestuur behoeft slechts 105 miljoen euro bij te dragen aan de bouw van een nieuwe zeesluis in IJmuiden.

Dat blijkt uit het bouwvoorstel dat havenwethouder Kajsa Ollongren van Amsterdam namens het volledige Amsterdamse college donderdag naar de gemeenteraad heeft gestuurd. Ook de SP in het gemeentebestuur steunt de voorstellen, aldus de woordvoerder van Ollongren. Dezelfde partij stemde in september in de Provinciale Staten van Noord Holland nog tegen een financiële bijdrage aan de zeesluis. De Amsterdamse bijdrage voor de nieuwe zeesluis in het Noordzeekanaal was in 2012 geraamd op 136,5 miljoen euro op een totale bouwsom die destijds werd begroot op ruim 850 miljoen euro. Volgens Ollongren heeft Rijkswaterstaat laten weten dat de Amsterdamse bijdrage door gunstige renteontwikkelingen kan worden verlaagd naar een maximum van 105,25 miljoen euro. Daarbij is wel met Den Haag afgesproken dat de gemeentelijke bijdrage deels vervroegd wordt betaald bij bepaalde rentestijgingen. Bouwrisico’s en bijbehorende reserves liggen verder bij het Rijk. Volgens de havenwethouder kan de Amsterdamse investering uiteindelijk zelfs dalen naar 89 miljoen euro indien Brussel de gebudgetteerde subsidies in het kader van het programma Europese Transport Netwerk verstrekt. Onlangs gaf de provincie Noord-Holland al het fiat voor een bijdrage van bijna 56,5 miljoen euro. Rijkswaterstaat staat voor het gros van de totale bouwkosten, die nu op bijna 890 miljoen euro wordt geraamd (prijspeil 2014). Daarnaast rekent Den Haag op een stevige subsidie uit Brussel. Het is de bedoeling dat de Amsterdamse raadscommissie Werk en Economie, waaronder de haven valt, de voorstellen van Ollongren op 12 november zal behandelen. Op 28 november valt dan het definitieve besluit in de Amsterdamse gemeenteraad. Rijkswaterstaat is intussen al begonnen met de aanbesteding van de bouw. Uit de eerste selectieprocedure zijn volgens bronnen vier consortia overgebleven. Het is de bedoeling dat er bij een positief besluit al ergens eind volgend jaar met de bouwwerkzaamheden kan worden begonnen. De zeesluis moet dan in 2019 worden opgeleverd.

Bron: Nieuwsblad Transport.
Eat your pie, before you die !
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Wim van der Moolen »

ECONOMIE & POLITIEK

Havenbedrijf Amsterdam: 'Eerst een nieuwe zeesluis en dan het Rijk als aandeelhouder'

Alexander Weissink
maandag 10 november 2014, 07:00
update: maandag 10 november 2014, 22:26
sluis-IJmuiden-hh.jpg
sluis-IJmuiden-hh.jpg (69.19 KiB) 5181 keer bekeken
Zeesluis IJmuiden Hollandse Hoogte

Liever hangt hij het niet aan de grote klok. Jaarlijks valt de zeesluis bij IJmuiden 3% van de tijd uit, vertelt Koen Overtoom, operationeel directeur van Havenbedrijf Amsterdam, tijdens een boottocht over het Noordzeekanaal. ‘Dat lijkt misschien weinig, maar het is echt ontzettend veel’, zegt hij. ‘Onze mensen moeten de sluis dan met de hand bedienen. Ik durf het eigenlijk niet hardop te zeggen.’

Zeesluis te oud en te smal

De Noordersluis is de achilleshiel van de haven van Amsterdam. De huidige installatie dateert van 1929 en is sterk verouderd, aldus Dertje Meijer, ceo van de beheerder en ontwikkelaar van het Amsterdamse havengebied. Bovendien is de doorgang van vijftig meter te smal. 'Dat is met de almaar groter wordende vaartuigen steeds problematischer.'

Het afgelopen jaar liep Amsterdam daardoor een nieuwe wekelijkse aanloop van een groot cruiseschip mis, vertelt Meijer. Dat scheelt de Amsterdamse economie jaarlijks €25 mln aan opbrengsten. ‘Maar ook enkele tankers, kolenschepen en containerschepen hebben we recentelijk moeten afwijzen.’

Slepend dossier

Al sinds de jaren negentig ijvert de Amsterdamse havenbeheerder voor een nieuwe, bredere sluis. Oorspronkelijk zou Rijkswaterstaat de sluis pas in 2029 vervangen, maar in 2009 sloten gemeente, havenbedrijf en de centrale overheid een convenant dat het vanwege de urgentie versneld zou worden aangelegd.

Nu is er dan eindelijk zicht op de finale investeringsbeslissing. Op 26 november stemt de Amsterdamse gemeenteraad naar verwachting in met het voornemen van het College van B&W om de benodigde lening van € 105 mln te verstrekken.

Daarmee lijkt het financiële plaatje rond. Van de totale kosten — naar schatting € 850 mln — neemt de provincie Noord-Holland € 55 mln voor haar rekening. Daarnaast verwacht Havenbedrijf Amsterdam enkele tientallen miljoenen aan subsidie uit Brussel. Maar het grootste deel, circa € 650 mln, is een eenmalige investering van Rijkswaterstaat.

Rijk als aandeelhouder

Opvallend is dat het Rijk in ruil voor de financiering van de zeesluis geen aandeel krijgt in Havenbedrijf Amsterdam. Dat komt omdat het een infrastructurele vervanging betreft die Rijkswaterstaat toch al zou moeten doen, verklaart Overtoom.

Dat is het verschil met de financiering van de aanleg van de Tweede Maasvlakte voor de haven van Rotterdam. Daarvoor kreeg het Rijk in 2005 wel een belang van 30% in het verzelfstandigde Havenbedrijf Rotterdam. De Tweede Maasvlakte betrof de oplevering van een totaal nieuw havengebied, aldus Overtoom.

Verhouding met Rotterdam

Desondanks willen Meijer en Overtoom wel degelijk dat het Rijk aandeelhouder wordt van Havenbedrijf Amsterdam. Sinds vorig jaar is ook de Amsterdamse havenbeheerder een verzelfstandigde vennootschap, met de gemeente Amsterdam als enige aandeelhouder. Die eigendomsstructuur staat tot 2016 vast. Daarna is het mogelijk dat andere aandeelhouders instappen.

‘Dat zou veel voordelen opleveren’, aldus Overtoom. Als het Rijk een belang van 30% neemt, komt daarmee de verhouding met het Rotterdamse havenbedrijf in evenwicht. ‘Dan is het speelveld eerlijker’, licht Meijer toe. ‘Hoe borg je anders dat de haven van Amsterdam even goed op de nationale agenda staat als de Rotterdamse haven?’

Minister Schultz

Minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu staat niet afwijzend tegenover het idee. In het kader van het werkprogramma 'Zeehavens' dat in juni werd gelanceerd onderzoekt haar departement de mogelijkheid om aandeelhouder te worden van Havenbedrijf Amsterdam.

Of de stad Amsterdam er ook mee instemt, is nog maar zeer de vraag. ‘De gemeente zal natuurlijk niet gratis een aandeel opgeven’, zegt Overtoom. ‘Maar een gedeeltelijke verzilvering van het eigendom kan goed zijn omdat het belang van Havenbedrijf Amsterdam dat van Amsterdam overstijgt.'

Hoeveel de verkoop van bijvoorbeeld 30% moet opleveren? ‘Dat is nog te vroeg om te zeggen’, aldus Overtoom. ‘Dan zullen we eerst de waarde van het bedrijf moeten bepalen.’

Bron: Financieel Dagblad dd. 10-11-2014.
Eat your pie, before you die !
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Dank zij de oplettendheid van mijn zwager werd de bijlage van het " Vakblad voor de bouw-ambachten" van 14 Juni 1927 niet weggegooid maar naar deze kant van de Atlantic opgestuurd.
Het betreft de Roldeuren voor de nieuwe schutsluis te IJmuiden. Uitgevery C.Misset te Doetichem, No.28. 23e jaargang.
Bijlagen
Sluis-Ijmuiden-1925.jpg
Sluis-Ijmuiden-1925.jpg (143.76 KiB) 5042 keer bekeken
Sluis-Ijmuiden1-1925.jpg
Sluis-Ijmuiden1-1925.jpg (130.07 KiB) 5042 keer bekeken
Sluis-Ijmuiden2-1925.jpg
Sluis-Ijmuiden2-1925.jpg (97.29 KiB) 5042 keer bekeken
Sluis-Ijmuiden3-1925.jpg
Sluis-Ijmuiden3-1925.jpg (77.14 KiB) 5042 keer bekeken
Sluis-Ijmuiden4-1925.jpg
Sluis-Ijmuiden4-1925.jpg (105.02 KiB) 5042 keer bekeken
Sluis-Ijmuiden5-1925.jpg
Sluis-Ijmuiden5-1925.jpg (119.21 KiB) 5042 keer bekeken
Sluis-Ijmuiden6-1925.jpg
Sluis-Ijmuiden6-1925.jpg (74.85 KiB) 5042 keer bekeken
Sluis-Ijmuiden7-1925.jpg
Sluis-Ijmuiden7-1925.jpg (134.21 KiB) 5042 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Evert Sikkema »

Harry, het tijdschrift zal wel geen (of weinig) antiquarische waarde hebben, maar toch mooi dat je zwager het bewaard heeft en dat wij nu kunnen zien hoe eind jaren 20 van de vorige eeuw de grootste sluis ter wereld gebouwd werd.

groeten
Evert Sikkema
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door leo-shof »

Foto 18 daar zie je gewoon ellebogen stoom met het naar binnen trekken van de deur
Nostalgie Harry
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Wim van der Moolen »

Raad Amsterdam akkoord met nieuwe zeesluis

Gepubliceerd: 26 november 2014 23:26
Laatste update: 26 november 2014 23:26

Amsterdam draagt maximaal 105,25 miljoen euro bij aan de bouw van een nieuwe zeesluis in IJmuiden.
De gemeenteraad ging woensdagavond bijna unaniem akkoord met dit voorstel van havenwethouder Kajsa Ollongren (D66).

De versnelde aanleg van de sluis in het Noordzeekanaal is volgens de gemeente goed voor de economie in de hoofdstedelijke haven en de regio Amsterdam.

De Noordersluis uit 1929, decennialang de grootste sluis ter wereld, zou volgens de planning van het Rijk in 2029 worden vervangen.

Nu gebeurt dat tien jaar eerder in 2019. De totale kosten worden geschat op 880 miljoen euro.

Bron: ANP
Eat your pie, before you die !
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo allemaal,

Nieuw leuk filmpje van Port of Amsterdam. :)

https://www.youtube.com/watch?v=rPHJrCi3G4Y

Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door j.haver »

Zie ik jou en Leo nou ook staan bij de Noordersluis-oever ? :lol:
Leo van der Wel

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Leo van der Wel »

Nou Jos het zou me niet verbazen dat filmpie is pas af als wij erop staan :-D :-D

Groet
Leo


Plaats reactie