Nieuwe sluis IJmuiden

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Fluks
Berichten: 600
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Fluks »

Mijn opinie is,dat stilstand,achteruitgang is. Alles is onderhevig aan slijtage. Zo’n sluis kan men niet tot in eeuwigheid in bedrijf houden,dus waarom zou men geen grotere sluis bouwen? Wie weet komen er ooit grotere schepen naar Amsterdam. Als die zouden komen,zou men een kans missen. Let wel,als Dordtenaar heb ik niet veel met 020.
Koert,zijn de verhalen van Dammers en V.d.Heiden op? Ik heb er steeds van genoten,maar de kans om daar te varen voorbij laten gaan,omdat ik geen contract van een jaar wilde tekenen. Groeten,Arie.

Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Evert Sikkema »

Of er echt 5.000 banen bij komen moet afgewacht worden en wellicht wordt er een ietsie pietse overdreven, maar dat de haven van Amsterdam geen bestaansmogelijkheid heeft gaat ook wel weer wat te ver. Amsterdam is de 5e haven in Europa, groter dan Bremen en Le Havre.
In Duitsland zou je misschien de haven van Hamburg ook wel beter kunnen verplaatsen naar Cuxhaven en Bremen naar Bremerhaven, dat scheelt ook een eind varen op een rivier, maar het zal niet gebeuren.
Misschien zouden de activiteiten in de haven van Delfzijl logistiek gezien ook beter verplaatst kunnen worden naar de Eemhaven, maar dat zal niet gebeuren.
Misschien zouden de scheepswerven aan het Winschoterdiep ook beter verplaatst kunnen worden naar de Eemhaven of Harlingen, maar dat zal niet gebeuren.
De activiteiten van Vlissingen zouden misschien ook wel naar Rotterdam kunnen en de havens van Antwerpen naar de kust (Zeebrugge).
Hoeft er ook niet meer gesteggeld te worden over het onder water zetten van de Hedwige polder.
Ik denk dat logistieke oplossingen nooit de doorslag zullen geven, maar wel de historisch gegroeide situaties.
Schiphol zou misschien ook wel beter in Flevoland gesitueerd kunnen worden (Lelystad) omdat daar de ruimte is en het in het 'midden' van het land ligt, maar het gebeurt niet.
En zo kunnen we nog wel een poosje doorgaan.

groeten
Evert Sikkema
Leo van der Wel

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Leo van der Wel »

Hallo allemaal,
Onder de kop:

GOEDE ARGUMENTEN OM HET PROJEKT ALSNOG TE STOPPEN.

SCEPTICI STAKEN STRIJD TEGEN NIEUWE SLUIS NIET.

werd op 1 december 2009 in het NHD het volgende bericht geplaatst

groet
Leo
Bijlagen
IMG.jpg
IMG.jpg (824.82 KiB) 2429 keer bekeken
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door K.Brouwer »

Nee Arie,de DvdH verhalen zijn nog niet op,doch zit nog steeds "uit te hijgen" van de vorige serie.
Ik kom vanzelf wel weer op stoom moet je maar denken,alleen wanneer?

Groeten,K.Brouwer
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Henk van der Moolen »

Wat betreft het havengebeuren heeft de regering besloten om Nederland te verdelen in drie havengebieden.

1 Havengebied Amsterdam wordt havengebied Amsterdam centraal.
2 Havengebieden Rotterdam, Vlissingen en Terneuzen wordt havengebied Amsterdam Zuid.
3 Havengebieden den Helder,Harlingen, Delfzijl en Eemshaven wordt havengebied Amsterdam noord.

vriendelijke groeten Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door j.haver »

De Velsertunnel is een obstakel qua diepgang. Als je schepen breder maakt, hoeft dat niet te betekenen dat de diepgang van een schip toeneemt ?
Welke natuurkundige heeft hier een antwoord op ?
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo allemaal,

Nogmaals verwijs ik naar de site van Rijkswaterstaat, waarin veel vragen en antwoorden staan.

http://www.rws.nl/water/plannen_en_proj ... de_vragen/

Je moet ze wel lezen natuurlijk. :-D

Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Roy »

Wat Jos stelt heb ik misschien al wel een jaar geleden ook als eens gesuggereerd.
Maar om nu schepen te bouwen die speciaal op de vaart naar Amsterdam toegesneden zijn. Dan moet een reder toch wel een erg lang contract af kunnen sluiten.
Zover mij bekend wordt dit bijvoorkeur niet meer gedaan.
Uitzonderingen bevestigen wel weer de regel, want de "Berge Stahl" vaart ook al weer decennia lang vast tussen Brasil en de Ertskade / Europoort.
Niet mooier, je vaart op een bulkfiets in vaste lijndienst.............
( Deed de Nedlloyd midden jaren 70 trouwens ook met spulletjes voor de Ogem naar de P.G. :idea: )
Ach ja, niets is eigenlijk uitgesloten................. :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Evert Sikkema »

Wim, ik heb alle voorstellen en het plan van aanpak gelezen, maar het valt mij op dat er geen aandacht is besteed aan het belang van de scheepsspotters. Misschien moeten wij gezamenlijk een verzoekschrift indienen om goed geoutilleerde spotters plekken aan te leggen, met de mogelijkheid om tijdens alle weersgesteldheden beschut te staan / zitten.
Dus een ruimte met verwarming en een koffieautomaat. Over belegde broodjes zal ik het maar niet hebben, laat staan over het verkrijgen van een pikketanusje, omdat we of op de fiets, of brommer of met de auto komen.
Een patatkraam of vis stalletje erbij zou natuurlijk ook tot de mogelijkheden kunnen behoren.

groeten
Evert Sikkema
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo Evert,

Ik sluit me hier volkomen bij aan. Je slaat de spijker op z'n kop. Gelukkig hebben we nog even de tijd, dus kunnen we over de plannen nog een tijdje brainstormen,
als we in IJmuiden zijn. Financieel moet dit in vergelijking met het totale project peanuts zijn.

Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !


Plaats reactie