Pagina 1 van 15

Nieuwe sluis IJmuiden

Geplaatst: 05 feb 2013 14:56
door Wim van der Moolen
Hallo allemaal,

Omdat de eerste zichtbare werkzaamheden t.b.v. de nieuwe sluis in IJmuiden zijn begonnen is het wellicht interessant daar een apart topic voor in te scheren.
Iedereen die IJmuiden bezoekt en iets ziet wat met de bouw te maken heeft kan dat hier plaatsen. Ook artikelen en persberichten zijn welkom. Uiteindelijk krijg je een mooi chronologisch overzicht van de vorderingen van de bouw.

De eerste foto's de van sonderingswerkzaamheden door Fugro bijten de spits af.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Toeleidingskanaal naar Middensluis.
Name: GEONAUT
Ship Type: inland special purpose vessel
Length x Breadth: 31 m X 7 m
Speed recorded (Max / Average): 8.6 / 6.9 knots
Flag: Netherlands
Call Sign: PG7436
MMSI: 244780552

Afbeelding

Bovenstaande foto's zijn van Leo van der Wel en hebben al gestaan op topic 'Haven van IJmuiden' op 4 februari jl.

In het persbericht staat wat de 'Geonaut' aan het doen is.

Afbeelding

Bron: Noordhollands Dagblad dd 4-2-2013.

We hebben geen haast want met de werkelijke bouw zal volgens de planning pas in begin 2015 worden begonnen.

Medio 2013 Projectbeslissing, start aanbesteding
Eind 2014 Uitvoeringsbeslissing
Begin 2015 Aanvang werkzaamheden
(Rijkswaterstaat)

Groeten, Wim.

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Geplaatst: 05 feb 2013 15:05
door j.haver
De eerste (zichtbare) werkzaamheden waren volgens mij het inkorten van de landtong (Scheveningen Radio) ?

Als je daar nog wat van hebt vastgelegd, dan ook graag hier plaatsen.

Altijd geinteresseerd in dit topic.

Great Job Wim !

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Geplaatst: 05 feb 2013 15:49
door roy
Ik vraag me af of het wel juist is om de capaciteit van de Amsterdamse haven verder uit te breiden. Ik bedoel, heeft dit nu echt wel nut ?.
Om te beginnen moet al rekening gehouden worden met een beperkte diepgang die de Velsertunnel het scheepvaartverkeer oplegt. Als die drempel er niet was zou het op mij een stuk realistischer overkomen.
Amsterdam speelt een belangrijke rol in opslag en distributie van b.v. benzine. Wat benzine aangaat zou A'dam de grootste capaciteit van Europa hebben.
Ook de OBA speelt een belangrijke rol in op- en overslag van massagoederen. Hier betreft het met name kolen.
Igma verwerkt ook bulkgoederen, maar dan de vegetabele tak van sport.
Ik denk dat zo wel beschreven is wat de grote schepen als bestemming kunnen hebben als het om grotere diepgang gaat.
Cruise schepen steken een stuk minder, dus vallen buiten dit bestek.
Ook de containervaart blijkt geen rol van betekenis meer te spelen. Hier hebben de grote terminal operators in de Rijnmond duidelijk een negatief stempel opgedrukt. En dit is heel genuanceerd uitgedrukt......... :!: :idea: :?

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat men massagoed schepen gaat bouwen, waarbij het concept geënt is op de maximale diepgang voor de Amsterdamse haven, lees de drempel die Velsertunnel heet.
Dat men een capaciteitsvergroting van het sluizencomplex wil begrijp ik echter wel. Om contunuiteit te bewerkstelligen is voor de toekomst m.i.z. wel een 2e grote sluis nodig. Bij een calamiteit met de grootste sluis zou A'dam al gauw in de problemen kunnen komen. Ook het onderhoud van de sluizen moet uitgevoerd kunnen worden zonder dat voorgenoemde continuiteit in gevaar komt. Maar een grotere diepgang ?.
Kwait nait. :roll:

m.v.g., Roy

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Geplaatst: 05 feb 2013 17:25
door Wim van der Moolen
Hallo J. Haver,

Ik vond nog een berichtgeving uit 2007, misschien heeft men toen al rekening gehouden met de nieuwe sluis.

BEKENDMAKING AAN DE SCHEEPVAART
IJmond Noordzeekanaalgebied
Centraal Nautisch Beheer
Basijn nr: 6/ 2007 IJmuiden, 25 januari 2007
Onderwerp: Verwijderen westelijke landtong Middensluiseiland

De directeur van het openbaar lichaam Centraal Nautisch Beheer, tevens
Rijkshavenmeester, maakt het volgende bekend:

Momenteel worden de voorbereidingen getroffen voor het verwijderen van ± 500 meter van de westelijke landtong van het Middensluiseiland. Het doel van de eerste fase van de operatie is het verruimen van de draaicirkel voor bulkcarriers vertrekkende van Corus en het creeren van een wachtplaats voor schepen met bestemming Noordersluis. In een tweede fase zal de ligging van het Fortput en de grootte van bovengenoemde wachtplaats worden aangepast.
Consequenties:
Het inkorten van het Middensluiseiland houdt in dat het lage licht van de lichtenlijn 069° naar de Middensluis en de meest westelijke meerstoel in het Middenbuitentoeleidingskanaal zullen verdwijnen. Bij afronding van de werkzaamheden zal het hoge licht van de lichtenlijn worden voorzien van een karakterlicht om zo de nieuwe landtong samen met oeververlichting te markeren.

Groeten, Wim.

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Geplaatst: 05 feb 2013 17:31
door Wim van der Moolen
Hallo Roy,

Ik ben in deze totaal ondeskundig, maar je mag toch aannemen dat men met alle argumenten die je opsomt rekening heeft gehouden.

Ik vond op een site van Rijkswaterstaat veel vragen en antwoorden, misschien wel interessant.
http://www.rws.nl/water/plannen_en_proj ... de_vragen/

Groeten, Wim.

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Geplaatst: 05 feb 2013 17:53
door roy
Bedankt voor de link Wim !.
Eigenlijk geeft men als antwoord op de vraag of werkelijk grote diepgeladen schepen nu wel naar Amsterdam kunnen, dat dit niet mogelijk is.
Het blijken dus meer secundaire zaken te zijn die dit besluit hebben doen vormen.
Weer wat wijzer............

m.v.g., Roy

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Geplaatst: 05 feb 2013 19:08
door lp
:wink: Ik ben al heel wat keren op mijn motorfietsje over het sluizencomplex gereden, ben benieuwd hoe het daar straks uit zal zien, als het allemaal klaar is.

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Geplaatst: 05 feb 2013 20:01
door Evert Sikkema
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit zijn de afgravingen in juni 2007 van de landtong tussen de midden- en de grote sluis

groeten
Evert Sikkema

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Geplaatst: 05 feb 2013 20:22
door Jos Komen (R.I.P)
Prima idee dit topic, Wim.
Blijft tot 2019 actueel. :-D

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Geplaatst: 05 feb 2013 22:04
door Bob
Amsterdam was en is altijd gehinderd door ondieptes. Nu de Velsertunnel, vroeger Pampus. Maar daar hadden ze een oplossing voor. Kamelen! Misschiens ook iets voor de Velsertunnel? :roll:

mvg
Bob

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Geplaatst: 05 feb 2013 22:11
door Wim van der Moolen
Hallo allemaal,

Jos, de eerste twee jaar zal het wel rustig blijven, maar vanaf 2015 gaat het echt beginnen.

Om een indruk te krijgen hoe de situatie mogelijk wordt, hieronder een luchtfoto met de geplande nieuwe sluis.

Afbeelding

Bron: een oude Volkskrant.

En nog één, maar dan 180 º gedraaid.

Afbeelding

Bron: Velsen Vandaag.nl

Groeten, Wim.

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Geplaatst: 06 feb 2013 03:14
door j.haver
Mooie foto's Evert (en ook van de anderen).
De landtong aan de binnenkant (tussen Noorder- en Middensluis) zal ook wel verdwijnen.

De cameralenzen zullen ook aangepast moeten worden denk ik ? Het wordt allemaal zo ver om te fotograveren .

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Geplaatst: 06 feb 2013 07:37
door jandezeeman
Het duurt nog wel een tijdje voor het klaar is, dus elke maand een paar euro sparen
en tegen die tijd zal een goede telelens tot de mogelijkheden behoren :-D

Gr,
Jan

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Geplaatst: 06 feb 2013 08:52
door Evert Sikkema
Begin 2010 sprak ik een mevrouw die in het rijtje huizen bij de Middensluis woont. Ze vertelde mij dat het gebouw van Rijkswaterstaat (zie onderstaande foto's) na de zomer (dus na augustus 2010) afgebroken zou worden en dat de woningen daar niet meer verhuurd werden als ze leeg kwamen te staan. Dit alles in verband met de komst van de nieuwe grote sluis. Maar het gebouw van Rijkswaterstaat is nog steeds niet afgebroken.
Men had daar onder de bewoners de indruk gekregen dat die nieuwe sluis op de plaats zou komen van de huidige Middensluis (die uit 1896 stamt) en dat de grote sluis van nu (uit 1929) dan als nieuwe 'middensluis' zou gaan functioneren.
Ik zag in het artikel dat Wim uit de krant geknipt had dat de huidige grote sluis niet meer gebruikt zal worden als de nieuwe sluis er eenmaal is. Zou het niet erg kwetsbaar zijn om maar 1 grote sluis te hebben of zou men er op rekenen dat calamiteiten niet vaak voor zullen komen?
In Antwerpen heb je bijvoorbeeld wel 2 grote sluizen (Berendrecht en Zandvliet) naast elkaar.

Afbeelding

Afbeelding

groeten
Evert Sikkema

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Geplaatst: 06 feb 2013 09:02
door j.haver
In de tijd dat mijn vader bij de RWS werkte sprak men er al van dat de bewonders van het sluiseiland de woningen moesten verlaten, en dat was al in de jaren 70-80. Thans wonen de bewoners er nog steeds.

Het bedrijfsgebouw van de RWS is meen in de electriciteitscentrale van het sluizencomplex.

Het kwetsbare bij uitval van deuren is te compenseren door uitvoering te geven aan sluis met dubbele deuren. Uithijzen van een deur is met een dag gebeurd en levert weinig oponthoud op (althans ; acceptabel oponthoud). Het is wat anders als er grotere schade ontstaat ....

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Geplaatst: 07 feb 2013 14:22
door Willem Oldenburg
Hoi Kombuizers en gasten.

Hier nog een paar foto's van het afgraven van de Westelijke landtong Middensluiseiland (meeuweneiland):
Afgraven meeuweneiland (1).jpg
Afgraven meeuweneiland (1).jpg (697.3 KiB) 10886 keer bekeken
Afgraven meeuweneiland (2).jpg
Afgraven meeuweneiland (2).jpg (690.91 KiB) 10886 keer bekeken
Afgraven meeuweneiland (3).jpg
Afgraven meeuweneiland (3).jpg (686.58 KiB) 10886 keer bekeken
Afgraven meeuweneiland.jpg
Afgraven meeuweneiland.jpg (663.48 KiB) 10886 keer bekeken
Groetjes Willem