Verhalen van Jan Goedhart

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
roy

Re: Verhalen van Jan Goedhart

Bericht door roy »

Ik ben er van overtuigt dat het met de kennis van Albert Boes wel los liep.
De man had een jarenlange expertise op verzekeringsgebied. Met name bij het bedrijf dat Theo aanhaalde t.w. Blom & van der AA. Dat de man geen varensmens was is waar, daar was het dan ook een kantooormens voor.
Toch heeft hij naast zijn werk jarenlang artikelen verzorgd voor De Blauwe Wimpel en die waren altijd zeer gedegen. We hadden het laatst op dit topic nog over D.B.W. waarbij ik het nodige kommentaar op de inhoud van het blad had zoals het de laatste 3 decennia van vorige eeuw verscheen. Dat sloeg in ieder geval niet op de bijdragen van Albert Boes. Ik had ook niet de indruk dat Theo zijn kennis in twijfel trok. :roll:
Kort voor zijn overlijden heb ik nog een vrij uitgebreidde discussie met hem gevoerd over voor het nageslacht te conserveren coaster. ( Maar dat kan ook met Auke Boom geweest zijn, of allebei ). Het is allemaal al weer een pikheetje geleden en bovendien is het ook nog niet zo lang geleden dat we alles typten en op de post gooiden als we meenden wat te bediscussieren te moeten hebben. :idea:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Theo Horsten (R.I.P.)
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Roy schreef:Ik had ook niet de indruk dat Theo zijn kennis in twijfel trok.
Dan is die indruk verkeerd, Roy, want dat deed ik dus wél. :shock:
Niet in het algemeen, maar wel met betrekking tot wat hij daar in die brief schreef over de classificatiebureaus. Ik zei...

• Ik trek Albert Boes' kennis van zaken met betrekking tot de classificatiebureaus ernstig in twijfel. Daarmee is niets ten nadele van hem gezegd, maar hij bekeek dit vanuit zijn kantoor, aan de hand van berichten en cijfers. Ik had dagelijks met ze te maken en wist hoe ze werkten. Niet alleen de classificatiebureaus maar ook de Salvage Association, waar hij ook wel iets over had mogen zeggen. Ze hebben altijd een goed stuk werk gedaan en doen dat nog. Ik ben ervan overtuigd dat ze wél bijdragen aan de veiligheid.
[/i]
Je hebt helemaal gelijk: hij had een jarenlange expertise op verzekeringsgebied. Zijn specialiteit was brandpreventie en brandschade. Hij kwam van Ahold, van hun bouwbureau, waar hij verantwoordelijk was voor de brandpreventie en alle verdere brandveiligheidszaken van supermarkten en distributiecentra. Daar trok Bloma hem destijds ook voor aan: het beoordelen van brandrisico's. Niet speciaal op schepen, want Bloma verzekerde alles wat je maar wilde verzekeren. Zijn interesse voor de scheepvaart ontstond daar wél.
Prima kerel, hoor. Kon je een pilsje mee gaan kopen en helemaal met zijn twee bazen. Maar het was niet iemand die zijn kennis van en zijn oordeel over de classificatiebureaus had opgedaan door telkens weer met de surveyors van die bureaus onder en over schepen en door machinekamers te kruipen om daarna in goed overleg en redelijkheid te besluiten wat er allemaal moest gebeuren. Vandaar dat ik zijn uitspraken over die classificatiebureaus niet ernstig kan nemen.

Zijn bijdragen voor de Wimpel waren een hobby en zoals we allemaal weten kan een hobby heel ver gaan en kan de bedrijver van zo'n hobby op den duur een uitgebreide en gedegen kennis verzamelen. Vandaar ook geen verkeerd woord over zijn bijdragen aan de Wimpel en Schuttevaer. Ik val alleen maar over zijn geringschattende kijk op de classificatiebureaus. Ik ben van mening dat hij wat dat betreft niet tot oordelen bevoegd was.

Ik heb hem noch zijn twee bazen ooit aan boord gezien van een van de grote tankers die ik door hun bemiddeling verzekerde. Maar dat hoefde ook niet. De mannen die bij Lloyd's in Londen hun handtekening zetten onder het percentage van de verzekerde som dat ze voor hun rekening namen, hadden het object dat ze verzekerden misschien wel eens op een plaatje gezien, maar meer wisten ze er ook niet van. Die keken alleen maar wat voor schip het was en wie de gozer was die hem wilde verzekeren. En dat was ik en dan tekende zo'n jongen. :-D
Toen we in Brest met de VLCC Turquoise bezig waren, kwam de man door wiens bemiddeling het schip was verkocht naar Brest voor een bespreking. Dat was een typische Franse bespreking tijdens een eindeloze lunch. Dat was de bekendste sale & purchase broker van Frankrijk, Elain, uit Parijs. De Turquoise was in Brest voor de wal opgelegd en na afloop van de lunch reden we, soezerig als een goede Franse zakenlunch je nu eenmaal maakt, langs de haven terug naar ons hotel. Toen keek Elain vanuit de auto wat moeilijk voorovergebogen omhoog naar dat enorme schip en zei enigszins verbaasd: "Kijk eens aan, dus dát is nu zo'n ding dat ik verkoop."
Omnia transit sed navigare necesse est

v+d

Bericht door v+d »

Er lopen veel zeer goede verkopers rond op deze wereld, die weinig van de technische zaken weten.
Toch kunnen ze echt goed verkopen zonder in details te verzeilen. Mijn extruders werden in Taiwan verkocht door iemand die er weinig van wist, maar wel de klanten kon overtuigen hoe ze met zo'n ding geld konden verdienen en daar gaat het tenslotte om. :wink:

Waarom zou iemand die in verzekeringen bemiddelt door een machinekamer moeten kruipen? Hij moet gewoon zorgen dat hij iemand vindt die er zijn geld in wil steken.
Als je daar goed in bent is er verder niet zo veel nodig.

Theo Horsten (R.I.P.)
Contacteer:

Waarom zou iemand die in verzekeringen bemiddelt door een machinekamer moeten kruipen?
Dat zeg ik ook: het was helemaal niet nodig dat zo iemand ooit aan boord van een schip kwam. Maar doe je dat inderdaad niet, dan mag je je over bepaalde zaken, zoals bijvoorbeeld classificatiebureaus, ook geen oordeel aanmatigen, zeker niet negatief. Dan moet je je beperken tot wat jij vanachter je bureau aan de hand van cijfers kunt aantonen, de risico's berekenen en aan de hand daarvan je voorwaarden en premiepercentage vaststellen.

Boes stelde in zijn brief dat de classificatiebureaus "(meest) zijn gesticht op initiatief van verzekeraars". Dat is niet waar; ze stonden mede aan de wieg daarvan, maar waren niet de voornaamste initiatiefnemers. De Salvage Association dát was puur een initiatief van Lloyd's en daarom zei ik dat hij die ook wel had mogen noemen. Dat is een belangrijk instituut, in 1856 opgericht om de belangen van schadeverzekeraars te behartigen. Bij elke tanker die we reactiveerden was de Salvage Association, op óns verzoek, van het begin af aan betrokken. "SA involved", die melding schepte vertrouwen en scheelde bovendien - of juist daardoor - aanzienlijk in de verzekeringspremie.

jangoedhart (R.I.P)

Bericht door jangoedhart (R.I.P) »

Theo geeft zijn mening.Mr.Boes geeft,pardon,gaf zijn mening en ik geef mijn mening.Moet kunnen.Leuk toch ?.Er wordt hier veel geschreven over
stabiliteit,veiligheid en verzekeringen.Ik mis een aspekt in al deze verhalen.En dat is ,de mens,.Even een uitspraak van die Mr.Vosnack aanhalen.
WE BOUWEN NOG STEEDS VAN DIE ROTSCHEPEN.Hij heeft notabene zelf een paar van die rotschepen ontworpen.Wat te denken van dit voorbeeld.
Zie containerfeeders rondvaren met een 6 etagers dekhuis stijf achter dat ankerspil.Hoe vergaat het die bemanningsleden tijdens een zware storm?.
Het ene moment hangen ze 45 graden voorover.Het volgende moment achterover.Die ontwerpers hebben daar geen boodschap aan.Dat dekhuis
vangt de klap wel op.De neerwaardse druk op dat soort schepen is groter dan de opwaardse druk.Dat wordt opgevangen door het manipuleren met
brandsof en ballastwater in de bode :? mtanks.Voor wat betreft die containers.Alleen de onderste 2 lagen worden gesjord met kruisverbanden.Voor de
rest vertrouwen ze op die twistlocks.Het resultaat.Haha.? Mensen op het strand lopen te zoeken naar een bijpassende schoen.Hoeven ze niet naar de
schoenenwinkel.Kan zo nog wel een poosje doorgaan.Wil het hierbij maar laten.Groetjes Jan

v+d

Bericht door v+d »

Jan, ik geniet van je verhalen maar een beetje tegengas kan geen kwaad.
Vroeger was niet alles beter maar dat wist je al en de tegenwoordige constucteurs zijn echt niet op hun achterhoofd gevallen :wink:
Wel wordt alles tot in de kleine details uitgemolken en kunnen verwende naties vroeger of later niet meer meekomen.
Jammer, maar de volgende ploeg staat dan al weer klaar en zo zal het blijven.

Als de neerwaartse druk(kracht) groter wordt dan de opwaartse druk( kracht) wordt het echt tijd voor de sloepen :lol: :cry:
Vroeger zei je dan: Pompen of verzuipen!!

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

We gaan maar weer door met de verhalen van Jan over zijn tijd als scheepshandelaar. :)
Blz 103.jpg
Blz 103.jpg (174.76 KiB) 1427 keer bekeken
Blz 104.jpg
Blz 104.jpg (106.18 KiB) 1427 keer bekeken
Wordt vervolgd. :)

Jos Komen (R.I.P)

Blz 105.jpg
Blz 105.jpg (266.4 KiB) 1300 keer bekeken

Jos Komen (R.I.P)

Blz 106.jpg
Blz 106.jpg (230.83 KiB) 1248 keer bekeken
Blz 107.jpg
Blz 107.jpg (178.93 KiB) 1248 keer bekeken

Mariner (R.I.P.)

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

't Lijkt me zo langzamerhand tijd dat Jan een eigen website & forum verdient! :-D

Een eigen boek lijkt me een net effe een brug te ver. Maar ga vooral door met je verhalen over de 'good old days.

Maar vrees - met alle respect- dat het geen maritieme klassieker en cashcow zal gaan worden.

Desalnietttemin; als je er zelf lol in hebt, dan moet je vooral doorgaan! Als je het voorgaande als je literaire debuut beschoud, ....... dan zou ik me nog maar even achter m'n oren krabben..... :roll:

Maaruhhh.... Sans rancune natuurlijk... :roll:

Groets,
Mariner

jangoedhart (R.I.P)

Hoi mariner.Bedankt voor je commentaar.Ben jarenlang medewerker geweest van de site LARDEX GROUP
uit Sandefjord.Had daar m,n eigen site.De geschiedenis van af mijn geboorte tot 1965 ging onder de naam
JANS HISTORIE.Mijn avonturen bij die shipschandler ( waar ik nu mee bezig ben bij Jos )zijn gepubliceerd onder
de naam JANKLERK.Helaas gingen mijn 3 vrienden bij dat Lardex Forum hun eigen weg verleden jaar.Weet dus
niet naar wie ik m,n materiaal moet sturen.Geen doen meer met dat ,gebruikers naam, ,password,Etc.Etc.Vind
alles nog wel terug op de site SANDEFJORD SKIPS HISTORIE.Maar dat verwaterd.Ben blij dat ik nu met Jos te maken
heb.Voor wat betreft een boek.Al deze leden van die Lardex Groep waren bereid 30.000 kroon (3000 euro) in te zamelen
voor het drukken van JANS HISTORIE.Op verzoek het manuskript opgestuurd.240 bladzijden.Dat werd niks.Te veel
eisen van die uitgevers voor wat betreft het formaat foto,s,kwaliteit en zo nog een heleboel shit.Als je die gasten hun
zin geeft blijft er niets over van het origineel.Moet wel zeggen dat het een fantastische ervaring was.Ieder jaar met
m,n verjaardag pagina,s vol felicitaties.Met m,n 81 ste verjaardag de pastoor van de noorse zeemanskerk op bezoek.
Moet je je voorstellen.Een huis vol visite.Haha.Toffe peer,daar niet van.Hij deed dit op verzoek van m,n vrienden
in Noorwegen.
Voor m,n 82 ste verjaardag vroegen ze om een pasfoto.Die kreeg ik terug op m,n verjaardag uitvergroot tot 60 bij 45 cm.
Getekend door een noorse kunstenaar.Hangt nu bij mij in de kamer.Kan zo nog een poosje doorgaan.Heb een
uitgebreid netwerk aan kennissen op internet.Maar ik wil het hierbij maar laten.Ga gewoon door waar ik nu mee bezig ben.
Groetjes Jan

Chris.dus

Bericht door Chris.dus »

Ach Jan, laat die uitgevers toch lekker in hun sop gaar koken.
Je moet schrijven zoals je denkt en normaal spreekt,niet zoals allerlei taalpuristen van je verwachten.
Die zweren bij groene en witte boekjes, die overigens ook weer elke paar jaar worden veranderd. Zodat op het ene moment apenootjes goed is gespeld, en op het andere moment weer een N te kort heeft.
Totaal onbelangrijk voor een goed verhaal, als het leesbaar is , dan is het goed.
Zelfs bekende schrijvers als Hylke Speerstra heeft boeken vol taalfouten, ik heb ooit eens een uitgave gezien die heette "Heil om seil: skippersforhalen".
Alleen in de titel staan al 6 spelfouten. :-D
Nee Jan, ik geniet elke keer weer van je verhalen van de werkvloer, gewoon doorgaan.

Jos Komen (R.I.P)

HIER staan de verhalen van Jan in het Noors. :)

Jos Komen (R.I.P)

Blz 108.jpg
Blz 108.jpg (302.62 KiB) 1035 keer bekeken
Blz 109.jpg
Blz 109.jpg (259.45 KiB) 1035 keer bekeken
Blz 110.jpg
Blz 110.jpg (255.25 KiB) 1035 keer bekeken
Blz 111.jpg
Blz 111.jpg (245.63 KiB) 1035 keer bekeken
Blz 112.jpg
Blz 112.jpg (152.52 KiB) 1035 keer bekeken
Blz 113.jpg
Blz 113.jpg (147.11 KiB) 1028 keer bekeken
Blz 114.jpg
Blz 114.jpg (164.38 KiB) 1028 keer bekeken
Blz 115.jpg
Blz 115.jpg (117.81 KiB) 1028 keer bekeken

Theo Horsten (R.I.P.)
Contacteer:

Afbeelding

Jan, zou ik mogen weten uit welk tijdschrift die pagina's over de schepen uit Zweden afkomstig zijn en vooral wanneer dat was?
Aan druk en opmaak te zien, lijkt het me De Blauwe Wimpel, maar van wanneer?
Ik heb bovenstaande foto van loods Bos opgeslagen en wil daar graag een jaar bij vermelden. Ik kende Bos vrij goed en ben verschillende keren bij hem thuis geweest toen hij bezig was een model te bouwen van de "Jan Kreumer", aka het "Potje van mijn Tante". Ik had veel foto's gemaakt in de jaren dat ik daarop voer en doe kon hij goed gebruiken voor de details. Zodoende.
Als iemand weet wanneer hij overleden is, zou dat ook welkom zijn, maar een jaar bij die foto is al heel wat.
Alvast bedankt!

jangoedhart (R.I.P)

Hey Theo.Tekst uit de blauwe wimpel.Vraag me niet naar het jaartal.Probeer de redactie van de
blauwe wimpel.Of een museum in delfzijl.denk dat die modellen wel ergens te vinden zijn in delfzijl.veel sukses.jan

Plaats reactie