Mooie oudjes Belgische vloot
Re: Mooie oudjes Belgische vloot
DE Belgian Fruit lines Frubel BFL
Voor de jaren 60 bijzonder mooie snelle schepen
Ze werden in de volksmond de jachten der Zee genoemd
Zij haalde o.a Fruit uit Belg Congo met bestemming Antwerpen
Voor de jaren 60 bijzonder mooie snelle schepen
Ze werden in de volksmond de jachten der Zee genoemd
Zij haalde o.a Fruit uit Belg Congo met bestemming Antwerpen
- Bijlagen
-
- Frobel America.jpg (137.31 KiB) 4145 keer bekeken
-
- Frubel Asia.jpg (59.71 KiB) 4145 keer bekeken
-
- Frubel Europa.jpg (206.32 KiB) 4145 keer bekeken
-
- Frubel Oceania.jpg (108.06 KiB) 4145 keer bekeken
-
- Frubel princes Paola.jpg (127.61 KiB) 4145 keer bekeken
Re: Mooie oudjes Belgische vloot
Mooie foto's van mooie schepen !
Met vriendelijke groeten,
Dirk
Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
73 Knisten
Re: Mooie oudjes Belgische vloot
De Charlesville 1951.
IDNo: 5068863 Year: 1951
Name: CHARLESVILLE Type: Passenger/cargo (rf) Flag: BEL Tons: 10946
Country of build: BEL Builder: Societe Cockerill Location of yard: Hoboken
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-15.5
67 GEORG BUCHNER
static training ship 1977 (deleted 1983) - sank in tow near Cape Rozewie 30.5.13, for Klaipeda to BU
Als Georg Buchner.
http://www.vvia.be/Standpunten/Charlesv ... 130531.htm
IDNo: 5068863 Year: 1951
Name: CHARLESVILLE Type: Passenger/cargo (rf) Flag: BEL Tons: 10946
Country of build: BEL Builder: Societe Cockerill Location of yard: Hoboken
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-15.5
67 GEORG BUCHNER
static training ship 1977 (deleted 1983) - sank in tow near Cape Rozewie 30.5.13, for Klaipeda to BU
Als Georg Buchner.
http://www.vvia.be/Standpunten/Charlesv ... 130531.htm
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Mooie oudjes Belgische vloot
Amai, die hadden op de Paola een ruimte op de brug om te pingpongen
Re: Mooie oudjes Belgische vloot
Ja, láp zeg…
..geen ene piskien !
(van het Franse piscine)
Maar die Belgen konden wel schepen bouwen ! Laten we eerlijk zijn: het wáren vroeger ook 'gewoon' Nederlanders...
En ook vooruitstrevend: in mien tiet net ná de ghv zagen we vaak Belse kusters varen waar we destijds om moesten lachen: aan het aantal verdiepingen van de opbouw kon je zien hoeveel bemanning ze had: elke hut z'n eigen verdieping.
En kijk nu eens naar de moderne scheepsbouw.
Bell Lines (ik denk haast de eerste) feederlines was naar ik meen een GB/BE samenwerking, en die bouwden schepen met een recycle-opbouw, en bouwden daarna alleen maar rompen-met-mk, maar zonder opbouw..
Van een te vervangen romp werden de bouten en stekkers van de opbouw losgemaakt, en overgezet op de nieuwbouwromp.
Het systeem heeft blijkbaar niet gewerkt, want het was snel afgelopen. Maar een vernieuwende gedachte was het zeker !
..geen ene piskien !
(van het Franse piscine)
Maar die Belgen konden wel schepen bouwen ! Laten we eerlijk zijn: het wáren vroeger ook 'gewoon' Nederlanders...
En ook vooruitstrevend: in mien tiet net ná de ghv zagen we vaak Belse kusters varen waar we destijds om moesten lachen: aan het aantal verdiepingen van de opbouw kon je zien hoeveel bemanning ze had: elke hut z'n eigen verdieping.
En kijk nu eens naar de moderne scheepsbouw.
Bell Lines (ik denk haast de eerste) feederlines was naar ik meen een GB/BE samenwerking, en die bouwden schepen met een recycle-opbouw, en bouwden daarna alleen maar rompen-met-mk, maar zonder opbouw..
Van een te vervangen romp werden de bouten en stekkers van de opbouw losgemaakt, en overgezet op de nieuwbouwromp.
Het systeem heeft blijkbaar niet gewerkt, want het was snel afgelopen. Maar een vernieuwende gedachte was het zeker !
Oost, west...ook best
-
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Mooie oudjes Belgische vloot
Jan,
Op de Meyerwerft bouwen ze op die manier wel de hele passagiersaccommodatie op. Alle hutten zijn bij de toeleveranciers prefab gemaakt en al compleet ingericht met meubels, enz. Als een soort containerboxen worden ze op vrachtwagens aangevoerd en een voor een in in het schip geschoven. Vastzetten, stekkers voor electra, water, afvoer, enz. inpluggen en de volgende box kan geplaatst worden. Daarna werden de gangen enz. afgewerkt. Modulair bouwen dus. Ik heb het gezien en ik geloof dat ze elk kwartier een box plaatsten. En dat dus 500 keer of meer.
Op de Meyerwerft bouwen ze op die manier wel de hele passagiersaccommodatie op. Alle hutten zijn bij de toeleveranciers prefab gemaakt en al compleet ingericht met meubels, enz. Als een soort containerboxen worden ze op vrachtwagens aangevoerd en een voor een in in het schip geschoven. Vastzetten, stekkers voor electra, water, afvoer, enz. inpluggen en de volgende box kan geplaatst worden. Daarna werden de gangen enz. afgewerkt. Modulair bouwen dus. Ik heb het gezien en ik geloof dat ze elk kwartier een box plaatsten. En dat dus 500 keer of meer.
Gert
- Varen is Leven -
- Varen is Leven -
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Mooie oudjes Belgische vloot
TENIERS 1964 Built by Cockerill Hoboken voor voor de CMB Compagnie Maritime Belge
Dwt 12.522t
LxB 158x20mtr
Pass. 12
Sulzer 6RD76 1981 – SANTA CLARA (Santa AS Panama)
1984 – B.u. te Shanghai
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Mooie oudjes Belgische vloot
De BREUGHEL nog eens, hier in kleur. Een zusterschip van de TENIERS van hiervoor
BREUGHEL 1963 Built by Cockerill-Ougree Hoboken voor de CMB (Cie Maritime Belge)
Dwt 12.724t
LxB 156x20mtr
1982 – TREASURY ALPHA
1984 – TAMAKI
1985 – B.U. te Qingdao
Ze was er eentje uit een serie van 4 vernoemd naar Vlaamse schilders
JORDAENS (1963) - RUBENS (1963) – TENIERS (1964)
+BREUGHEL 1963 Built by Cockerill-Ougree Hoboken voor de CMB (Cie Maritime Belge)
Dwt 12.724t
LxB 156x20mtr
1982 – TREASURY ALPHA
1984 – TAMAKI
1985 – B.U. te Qingdao
Ze was er eentje uit een serie van 4 vernoemd naar Vlaamse schilders
JORDAENS (1963) - RUBENS (1963) – TENIERS (1964)