De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door Roy »

Mooie bijdrage Joost !.

In 1981 / 1982 voer ik in de Golf van Mexico op de "P 10". Dat was een gesleept zware lading schip dat wel te vergelijken was met de Giant pontons van Smit.
Volgens de folders was het toen het grootste zware lading ponton ter wereld met een capaciteit van 32.000 ton.
Ik weet niet of het wat uit gemaakt heeft, maar het had een Duitste eigenaar in de vorm van Lutgens & Reimers uit Hamburg........... :roll: :?: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

belgonaut

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door belgonaut »

Ahoy,
Ik weet niet of "Marine Insight" bekend is op het forum maar er staan ook regelmatig artikels in over de grootste maritieme
installaties.
http://www.marineinsight.com/
Flink wat leeswerk.
Grts, Belgonaut.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door Roy »

In 1910 plaatste de N.I.T.S.M., ( Shell ), het order voor de bouw van een 1200 d.w.t. zeegaande motortanker. Dit schip wordt vaak genoemd als zijnde het eerste zeeschip met een motor als voortstuwing, maar dat lag toch even anders............
Deze tanker zou de "Vulcanus" worden en in 1911 in de vaart komen met een 6 cilinder, 4 takt Werkspoor motor. Deze tanker zou het volhouden tot 1931, het jaar waarin ze werd gesloopt.
In 1912 bracht de Deense rederij E.A.C. twee 5000 tonners, ( laadvermogen 7400 ton ), in de vaart. Beide schepen, de "Selandia" en de "Fiona", hadden twee motoren van 900 pk. welke een dienstsnelheid van 11 knopen genereerden. De schepen waren 90 m lang en 17 m. breed.
Algemeen worden deze twee schepen beschouwd als zijnde de eerste oceaan bevarende zeeschepen met dieselmotoren als voortstuwing. De reden hiervoor was dat de "Vulcanus" infeite alleen randzeeën en kustwateren bevoer.

Van de E.A.C. zouden de Hollanders meer gaan horen...........

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door Roy »

In 1939 bracht de S.M.N. het passagierschip "Oranje" in de vaart.
Hiermee was zij gelijk het krachtigste en snelste motorschip ter wereld. Dit record zou zou ze ruim 3 decennia volhouden.
Er stond 3 x 12.500 pk. Sulzer = 37.500 pk. totaal op de drie schroeven, waarmee op de proefvaart 26,3 knopen gemeten werd. De "Oranje"meette 20.016 brt. en was 192,02 m. lang en 25,45 m. breed. Haar dienstsnelheid was 21 knopen en ze zou het tot 1964 voor de Nederland volhouden om de rest van haar leven onder Italiaanse vlag als "Angelina Lauro" te slijten.

Het Deense E.A.C. bracht in 1972 twee groote containerschepen in de vaart die tot de 1e generatie super containerschepen gerekend werden.
Ze waren bijna 50.000 gross tons, 274,60 m. lang en 32,20 m. breed.
Deze twee schepen, de "Jutlandia", (3), en de "Selandia", (3), waren uitgerust met drie motoren van in totaal 75.000 pk., goed voor 30 knopen. Deze snelheid werd terug gebracht naar 28,2 knopen en later "slechts" 26 knopen.
B.& W. verzorgde de bouw van deze drie motoren. De middelste had 12 cilinders en de twee buitenste elk 9 cilinders, samen 30 cilinders !. Voor de fijnproevers; het type motor was K84EF.
Hiermee werd de "Oranje" eindelijk onttroond daar zij de sterkste en snelste motor koopvaardijschepen ter wereld waren. Dit tweetal hield het vol tot 1994 en werden vervolgens verkocht.
Elk van deze schepen verving 8 lijnvrachtschepen in hun run naar de Far East. De E.A.C. maakte in dat vaargebied tot dat moment gebruik van traditionele lijnvrachtschepen van het Boribana en Samoa type. In één klap waren dus 16 lijnvrachtschepen overbodig geworden !.
Over records gesproken............

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door jdbvos »

Kreeg dit zojuist toegestuurd door een oud-collega......

"TI EUROPA" in het Callandkanaal

details
Scheepstype: Crude oil tanker
Bouwjaar: 2002
Lengte x Breedte: 379 m X 68 m
Gross Tonnage: 234006, Waterverplaatsing: 441561 t
Geregistreede Snelheid (Max / Gem): 12.6 / 8.9 knots
Vlag: Belgium [BE]
Roepnaam: ONCP
IMO: 9235268, MMSI: 205408000
Bijlagen
TI Europa world's largest 2.jpg
TI Europa world's largest 2.jpg (94.88 KiB) 2512 keer bekeken
TI Europa world's largest 1.jpg
TI Europa world's largest 1.jpg (176.45 KiB) 2512 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

waarmee op de proefvaart 26,3 knopen gemeten werd
Dat is correct Roy, echter niet helemaal volledig volgens het in mijn bezit zijnde uitreksel van de Technische Proeftocht. ( er wordt niet over "vaart" gesproken)

Aldus:
Woensdag 28 Juni 1939 "op gezagvoerder's aanwijzingen langs de gemeten mijl bij Abb's Head in Oostelijke en Westelijke koersen"
Van 12.27 tot 14.25 4 runs met een gemiddelde snelheid van 26.30 mijl bij 145 slagen.
Van 15.14 tot 17.06 4 runs met een gemiddelde snelheid van 25.03 mijl bij 138 slagen.
Van 17.52 tot 18.33 2 runs met een gemiddelde snelheid van 23.69 mijl bij 130 slagen.
Van 19.17 tot 20.00 2 runs met een gemiddelde snelheid van 22.63 mijl bij 123 slagen.
Van 20.35 tot 21.19 2 runs met een gemiddelde snelheid van 21.71 mijl bij 116 slagen.
Waren te 21.19 gereed met snelheidsproeven.

Verder dient vermeld dat de Hoofdmotoren ook een "eerste en opgevoerde versie" waren van de eerder gebouwde 10 cylinder machines, nu met 12 cylinders en 1000PK/cyl.

"Het waren in hun soort de grootste die ooit gebouwd werden, 20 mtr. lang; 8 mtr hoog en 4 mtr.breed."
Verder zijn zowel Lengte o.a. alsmede GRT. als ook totaal Hoofdmachine vermogen over de jaren gewijzigd. D.w.z. als mijn informatie korrekt is uit:

Ship's Monthly December 1979.
ORANJE. Een Koninklijk Schip. Auteur Wim Grund. ( Zeeeer gedetailleerd en indrukwekkend boek)

Er was duidelijk gestreefd naar "extra vermogen" bij een dienstsnelheid van 21 mijl en dat konden die 3 Sulzers dus op d'r sloffen aan bij pakweg 115 klappies....dus 30 klappen onder de maximale omwentelingen. Da's geen kattepis voor een nieuw schip met nieuw ontworpen motoren van dat vermogen.
Ze kreeg later dan ook schroeven welke waren uitgelegd voor 115 klappies om het nuttige rendement zo hoog mogelijk ( en de brandstof zo laag mogelijk) te houden.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door Roy »

Mooie gedetailleerde aanvulling. Daar hebben we wat aan.

Het verschil tussen een proefvaart of proeftocht ontgaat me echter volledig.
Er zijn technische proefvaarten dan wel proeftochten en officiele proefvaarten dan wel tochten.
Gedurende de technische proefvaart, dan wel tocht, vinden altijd snelheidsproeven plaats of zo men wil, speed runs.
Mijn vermeende foutieve uitdrukking / weergave kan ik dus niet ontwaren.

Bijvoorbaat sorry...............

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Mijn vermeende foutieve uitdrukking
Helemaal niet bedoeld als " fout"...slechts een waarneming omdat er naar mijn mening over een proefTOCHT wordt gesproken als je met een "nieuwe bakfiets" of zo voor het eerst gaat rijden :lol: , bij schepen spreek je over "proefvaart"......maar jaaaa...in het veen ziet men niet op een turfje.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Journee

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door Journee »

Harry schreef:
... ... als je met een "nieuwe bakfiets" of zo voor het eerst gaat rijden, ... ...
Dan ga je proefrijden, Harry. Een werkwoord dus, het zelfstandig naamwoord is proefrit.
Helling op is proefwerk(en), helling af is gekkenwerk. Een bakfiets is een ideaal transportmiddel in Salland, want daar is het redelijk vlak.

Mvg, Johan.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Dan ga je proefrijden, Harry.
En DAT doe je dan tijdens een "proeftocht" J'han.........WANT.....de aanwezige versnaperingen moet je dan OOk proeven tesamen met de andere BEproevers die dan ook op die proeftocht aanwezig zijn, al of niet IN de bakfiets OF er hijgend naast lopende!!

Maaar voor zover mij bekend heeft een Olifant............ :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie