Pagina 1 van 16

De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Geplaatst: 31 jul 2013 22:19
door Roy
Het speelde deze week nogal wat de grootste tanker in een bepaald jaar onder de Nederlandse vlag was.
Misschien is het best wel interressant om h.e.e.a. eens op een rijtje te zetten.
Het hoeven echt geen tankers alleen te zijn. Het kan natuurlijk ook een derrickbarge zijn, of een sleepboot of een zware lading schip, of........, noem maar op.

Op 30 juni 1960 werd door Kon. Mij. "De Schelde" N.V. te Vlissingen de m.t."Barendrecht" aan Van Ommeren opgeleverd.
De bouwopdracht was op 10 juli 1956 geplaatst.
Het was op dat moment de grootste motortanker onder de Nederlandse vlag.
L.x br.x d.g.: 201,39 x 26,85 x 10,36 m., 32.502 ton d.w.
Er stond een Schelde - Sulzer in van 15.600 pk., type 12RD76, 12 cilinder, 2 takt, e.w.
De dienstsnelheid was 16½ knopen.
De "Barendrecht" was van 1960 tot 1975 eigendom van Van Ommeren en werd in 1984 gesloopt.

info: foto sitesouburg & de site van Ron Bebelaar.

m.v.g., Roy

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Geplaatst: 01 aug 2013 19:00
door Roy
Om nog even bij de motortankers en in 1960 te blijven:
In hetzelfde jaar dat de m/t. "Barendrecht" werd opgeleverd zag ook de grootste motortanker ter wereld het levenslicht t.w. de Franse motortanker "Fabiola".
Ze had een draagvermogen van 50.662 ton, was 235 meter lang en stak geladen 12,10 meter.
Ze was voorzien van 2 x 11.250 pk.= 22.500 pk.totaal en genereerde een service speed van 17½ knoop.

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Geplaatst: 05 aug 2013 16:08
door ruudsijmons
wat is nu het grootste en sterkste verhaal ?????


sijmpie

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Geplaatst: 05 aug 2013 20:20
door belgonaut
Ahoy,
De "Statendam" van de HAL is ook geen kleintje.
http://www.news.odin.tc/index.php?page= ... ranof-Wind
IMO number
8919245
Name of the ship
STATENDAM
Type of ship
PASSENGERS SHIP
MMSI
244078000
Gross tonnage
55819 tons
DWT
7637 tons
Year of build
1993
Builder
FINCANTIERI MONFALCONE - MONFALCONE, ITALY
Flag
NETHERLANDS
Home port
ROTTERDAM
Class society
LLOYD´S SHIPPING REGISTER
Manager & owner
HOLLAND AMERICA LINE - SEATTLE WA, U.S.A.

Grts, Belgonaut

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Geplaatst: 05 aug 2013 20:51
door Roy
De insteek van dit topic was en is om relevante informatie betreffende de maritieme wereld op een rijtje te zetten.
Het zou dus ook het grootste dok ter wereld kunnen zijn. Dat kan dan het grootste in, laten we zeggen in 1930 kunnen zijn, maar ook de huidige. dat kan drijvende dokken betreffen maar ook gegraven. Dit "dokken gebeuren" is maar een voorbeeldje, dan moge duidelijk zijn.
Laat het de capaciteit van een passagierschip / cruiseschip zijn, maar het kan ook de tonnemaat betreffen. Of neem de sterkste stoomturbine installatie, dan wel het sterkste motorschip. Er is dus veel mogelijk. :wink:

De proporties van bepaalde dames vallen, wat mij betreft, hier buiten beschouwing....... :idea: :roll:

m.v.g., Roy

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Geplaatst: 05 aug 2013 22:18
door Wim van der Moolen
Hallo allemaal,

Ik hou het dicht bij huis: de Noordersluis. Foto genomen op 31 mei 2013.

Afbeelding

Noordersluis.

De Middensluis voldeed al spoedig niet meer aan de eisen van de moderne scheepvaart, met zijn steeds groter wordende schepen. Vanaf 1909 werd al gezocht naar oplossingen om voor grotere schepen de vaart naar Amsterdam mogelijk te maken. In 1921 werd besloten tot de bouw van de Noordersluis, welke in 1928 gereed kwam. Dit was toen - wederom - de grootste schutsluis ter wereld met een afmeting van 400 meter lang, 50 meter breed en 15 meter diep. Het buitenfront van deze sluis kwam weer 580 meter verder landinwaarts te liggen, mede om de toegang tot de haven van de Hoogovens niet te hinderen. Om grote schepen komend vanuit zee zonder veel hinder voor de sluis te krijgen werd besloten een nieuw toeleidingskanaal te graven; het fort kwam daarmee op een eiland te liggen. Voor het afsluiten van de sluis werd voor roldeuren gekozen. De drie deuren kregen elk een lengte van 53,5 meter, waren 7,3 meter breed en 20 meter hoog. Vanwege het hoge totale gewicht van circa 1.175 ton werden de deuren vanuit Rotterdam over zee naar IJmuiden versleept. De eerste deur kwam daar in 1927 aan.[8] Op 29 april 1930 was de officiële opening van de sluis door Koningin Wilhelmina. De kosten bedroegen 20 miljoen gulden en de Noordersluis was daarmee 50% duurder dan begroot. Pas vanaf 1960 kon de sluis optimaal worden gebruikt nadat het Noordzeekanaal was verdiept en verbreed. (Wikipedia)'

Groeten, Wim.

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Geplaatst: 06 aug 2013 12:23
door Jancorjoh
Het schip met het grootste DWT

http://en.wikipedia.org/wiki/Seawise_Giant

en het schip met de grootste tonnenmaat

http://en.wikipedia.org/wiki/Pierre_Gui ... rtanker%29

Gr.John

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Geplaatst: 06 aug 2013 13:21
door Jos Komen (R.I.P)
Alle berichten over Malware op dit topic zijn verplaatst naar de helpdesk:
http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... 2&start=32

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Geplaatst: 06 aug 2013 14:17
door Koos
Bij oplevering in 1967 s'werelds grootste tanker.
"IDEMITSU MARU"
Gr.Koos

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Geplaatst: 07 aug 2013 14:57
door Roy
Na eens even op Idemitsu Maru geGoogled te hebben, kwam toch wat relevante info over de grootste tankers boven water. Ik heb de info even wat gecomprimeerd.

De "Nissho Maru", (III), kwam in oktober 1962 in de vaart en meette 139.328 d.w.t.
Ze was op dat moment de grootste super tanker ter wereld.

V.L.C.C. = over 200.000 d.w.t.
De "Idemitsu Maru", (I), kwam in december 1966 in de vaart en was met haar 209.413 d.w.t. niet alleen de grootste tanker ter wereld maar ook gelijk de 1e V.L.C.C.
Ze was bij I.H.I. gebouwd en liep 14 knopen.
Afm.: 1120 voet lang, 165 voet breed en stak, ( geladen ), 58 voet.
Deze tanker werd in 1980 gesloopt.

U.L.C.C. = over 300.000 d.w.t.
De "Nesseki Maru" kwam in 1971 in de vaart en meette 377.000 d.w.t.
De "Globtik Tokyo" kwam in 1972 in de vaart en meette 483.000 d.w.t.
De "Nessei Maru" kwam in 1975 in de vaart en meette 484.000 d.w.t.

De 1e U.L.C.C. die groter dan 500.000 d.w.t. was, was de "Batillus" die in 1976 in de vaart kwam en 555.001 d.w.t. meette.
Ze werd in 1980 gesloopt..............

m.v.g., Roy