De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jancorjoh
Berichten: 714
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door Jancorjoh » 11 nov 2013 20:00

Heerema gaat een nog grotere bouwen.

http://gcaptain.com/allseas-build-platf ... r-schelte/

Gr.John


Ron H
Berichten: 710
Lid geworden op: 15 dec 2005 07:55
Locatie: Minderhout (B)

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door Ron H » 11 nov 2013 21:13

:shock:
Als we eens wisten, wat we allemaal wisten.

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2486
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door leo-shof » 11 nov 2013 23:22

Jaaa Ron dat is nieuw voor jouw he
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO

roy
Berichten: 11590
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door roy » 12 nov 2013 00:58

Welke werf kan een schip van 124 meter breed nog in een droogdok opnemen ?.
Zo'n schip zal toch eens droog gezet moeten kunnen worden !.
Als al zo'n dok, gegraven denk ik, gebouwd wordt zullen ook inmense deuren nodig zijn om het dok af te sluiten. Misschien twee roldeuren tegen elkaar ?. Of een systeem als de Maasland kering ?.
Echt, hier kom ik even niet uit, of kijk ik misschien ergens overheen..... :roll: :idea:
Wie heeft de oplossing ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

louis holleman

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door louis holleman » 12 nov 2013 08:43

Ze laten er vast twee bouwen Roy, dan kan de ene de andere uit het water takelen :lol:

Ron H
Berichten: 710
Lid geworden op: 15 dec 2005 07:55
Locatie: Minderhout (B)

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door Ron H » 12 nov 2013 10:00

Volgens mij zijn er nu geen dokken van deze breedte omvang. De Pieter Schelte paste ook met net in het dok in Korea. Mogelijk dat St. Nazaire nog het dichtst in de buurt komt maar dat heeft volgens mij maar aan een zijde een rechte wand en de andere wand is een onderwatertalud. Dokvloer te smal daarmee.

Probleem dient zich al bij de bouw aan, niet alleen pas (na 15jr?) bij onderhoud. De Pieter Schelte is in twee delen in drijvende dokken gebouwd, drijvend aan elkaar gehecht, vervolgens het grote dok ingevaren en afgelast. Wellicht nog een optie ergens in Oman een getijdedok/ toekomstige insteekhaven te benutten.
Of Duinkerken, zoals een tijd terug daar met de Svanen geflikt werd. Snel naar binnen met hoogwater, nest bulldozers om een dijk te vormen en klaar.

Andere optie zou kunnen zijn dat het een hele grote semisub wordt, welke qua afstand en afmetingen van drijvers zo is ontworpen dat het in twee parallelle gegraven dokken te varen is. Aker in Stavanger en Verdal hebben eerder zo ook H3-semisubs ontvangen.

Voor de naamgeving gok ik alvast op vernoeming naar zijn vrouw. De prijsvraag staat nog tot 2020 open.
Als we eens wisten, wat we allemaal wisten.

albert s
Berichten: 260
Lid geworden op: 10 dec 2005 17:06

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door albert s » 12 nov 2013 11:04

Toch minimaal twee dokken gevonden:

http://en.eshiptrading.com/news/d/223/217/

roy
Berichten: 11590
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door roy » 12 nov 2013 13:41

Mooi, is dat vermeende dok probleem ook weer opgelost.
Gesteld dat de dokdeuren ook zo breed zijn natuurlijk. Immers, als men de intentie heeft om er grote containerschepen in te gaan bouwen, lijkt het mij niet onwaarschijnlijk dat er meerdere schepen, ( te denken valt aan twee ), naast elkaar gebouwd zullen worden.
In dat geval is een deur over de gehele breedte van het dok niet nodig. :idea:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Ron H
Berichten: 710
Lid geworden op: 15 dec 2005 07:55
Locatie: Minderhout (B)

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door Ron H » 12 nov 2013 13:55

Roy,

Op één na breedste dok op Google Earth gecheck, dat moet kunnen. Er liggen inderdaad twee bulkcarriers naast elkaar in. Ik zeg: doen.

Wat voor een bizarre investering zal dit weer opleveren?

Welk idee zit er achter het schip? Verwijderen van topsides van 72.000 ton !!!! Ik ken ze niet. De zwaarsten lijken mij de float-overs, maar deze zitten ook op maximaal 25.000 ton. De jackets halen dat niet eens. En de TLP's, die drijven zelf gelukkig. Is het schip dan voor de ca 20-30 gravity base structures wereldwijd (GBS) ? Ik ken de markt van het verwijderen van nog niet bestaande constructies blijkbaar nog niet....

Of is het een verzekeringsverhaal. Project alleen te verzekeren en haalbaar indien er een backup vaartuig is (alsof die dan vrij is..) ?
Als we eens wisten, wat we allemaal wisten.

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2486
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door leo-shof » 12 nov 2013 15:18

Welk idee zit er achter het schip?

Misschien een beetje over de top in zijn bovenkamer ?
ik zeg maar wat , ik weet het ook niet
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO

roy
Berichten: 11590
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door roy » 12 nov 2013 16:05

Ik neem toch aan dat mensen die in het absolute topsegment van de offshore mark hun bovenkamer goed gebruiken.
Het lijkt mij van de zotte dat de Heerema'tjes, ondanks felle onderlinge concurentie, zulke onwijs grote investeringen laten leiden door de grootste te willen zijn. Je zou toch denken dat er dan echt een markt voor moet zijn.
Wat betreft het gewicht van de topsites; ik heb begrepen dat naast de topsites ook het jacket direct meegenomen moet worden. Zo komt men misschien aan het beoogde / benodigde lift vermogen. :?: :idea:
Hoe dat dan met die grote betonnen jackets / onderstellen / opslagruimte moet, is me even niet duidelijk. 'k Moet misschien toch nog even doorleren.
Wie heeft dat al gedaan........... :?: :wink: :?: :lol:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

belgonaut

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door belgonaut » 12 nov 2013 16:07

Ahoy,
Die dokdeuren zijn ook geen probleem.
Dat zijn gewoon drijvende afzinkbare pontons die met een paar sleepbootjes op z'n plaats gedrukt worden en volgepompt tot
boven het gewone peil.
Duikers controleren de sponningen, het dok wordt leeggepompt en waterdrukverschil doet de rest.
Volgens gCaptain is de breedte van dat nog te bouwen gevaarte 160 meter, er is dus nog een beetje graafwerk te doen.
Ik zou momenteel ook geen twee dokken naast elkaar weten waar ze boven de scheidingsmuur het tussenstuk kunnen bouwen.
Daewoo is een van de grootste en daar liggen de dokken achter elkaar. Zie overzicht.
http://www.dsme.co.kr/epub/publicize/exploreDSME.do
Grts, Belgonaut.

Ron H
Berichten: 710
Lid geworden op: 15 dec 2005 07:55
Locatie: Minderhout (B)

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door Ron H » 12 nov 2013 16:23

Het Bullwinkle platform in de GOM weegt ca 77.000 ton, incl. jacket, incl. dek, incl. (veel) heibuizen. Maar die laatste blijven voor het overgrote deel in de bodem achter.

De GBS'en wegen gevoegsmatig meer (boven water), maar die kunnen drijvend gemaakt worden. Vooral theoretisch dan....
Als we eens wisten, wat we allemaal wisten.

Bema
Berichten: 226
Lid geworden op: 10 aug 2011 19:50

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door Bema » 12 nov 2013 22:46

Ik heb ooit eens, ik meen op topic offshore, de vraag gesteld of iemand wist of er er contracten waren voor de Pieter Schelte. Er werd toen nogal meewarig geantwoord dat die er, toen, nog niet waren. Tendens was: "grootheidswaanzin" Inmiddels weten we dat ze de 1e contracten binnen hebben (Brent), dus zo gek zijn die Heerema mannen niet. Ze gaan écht niet zoveel geld (de banken die het financieren trouwens ook niet!) investeren zonder daar een gegronde reden voor te hebben.
Ook als ze een nog groter hefschip gaan bouwen doen ze dat omdat er in de markt vraag naar is, ze zouden wel gek zijn omdat "in the blind" te doen. Ik persoonlijk denk, zeker als ze op een paar van die heftechnieken patent hebben aangevraagd, dat ze goud in handen hebben.
Hetzelfde geldt overigens voor de Balder en de Hermod, toentertijd werd, de andere Heerema, voor gek verklaard. Ik weet uit zeer betrouwbare bron, hij was op het feest waar het gevierd werd, dat er een feest werd gegeven 6 maand nadat ze te werk waren gesteld omdat de bouwkosten terug verdiend waren! Ik denk dat Allseas een binnen 1 a 2 jaar na ingebruikstelling ook zo'n feestje gaat geven!

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door Harry G. Hogeboom » 13 nov 2013 01:48

Dit zijn " grensverleggende schepen"......die kre-eren hun eigen markt!! DAT is het inventieve EN de lef ervan en dat vraagt "visie" ( EN op tijd een banaan! :mrgreen: )
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Jolly Sailor
Berichten: 4621
Lid geworden op: 30 nov 2007 20:28
Locatie: Groningen

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door Jolly Sailor » 13 nov 2013 12:04

De VS hebben een nieuw militair monsterschip - ‘het duurste ooit’

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/11/13/kij ... rste-ooit/
Afbeelding



Plaats reactie