Uitspraken RvdS
Uitspraken RvdS
Regelmatig duikt nog de opmerking op "dat we het wel lezen in de uitspraak van de Raad van de Scheepvaart"
Er gebeurt genoeg op zee, maar de laatste uitspraak is van oktober vorig jaar.
Zijn die mannen met vervroegd pensioen gestuurd ofzo?
Worden ze nog wel gewoon gepubliceerd, of is er geen "groene tafel" meer? Ik weet dat het over zou gaan naar de raad van transportveiligheid, maar dacht dat de uitspraken zouden blijven?!?
Groeten,
Eric
Er gebeurt genoeg op zee, maar de laatste uitspraak is van oktober vorig jaar.
Zijn die mannen met vervroegd pensioen gestuurd ofzo?
Worden ze nog wel gewoon gepubliceerd, of is er geen "groene tafel" meer? Ik weet dat het over zou gaan naar de raad van transportveiligheid, maar dacht dat de uitspraken zouden blijven?!?
Groeten,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Maar Roest Rust niet.
Onderzoeksraad voor veiligheid
De RvdS is al enige tijd niet meer.
Daarvoor is de Onderzoeksraad voor Veiligheid in de plaats gekomen.
Werd ik afgelopen week al pisnijdig op de reactie van de reder op het rapport over de ramp met de schelpenzuiger
Frisia (HA 38), vanmorgen zag ik de herhaling van zijn reactie op TV in het programma: Eva Jinek op zondag
en nam mijn boosheid verder toe.
Zoals bekend kapseisde de Zoutkamper schelpenzuiger op 14 december j.l. Bij de ramp met de Frisia
vonden de drie bemanningsleden de dood.
De reder van het vissersbedrijf De Roussant, Matthijs van der Ploeg, wast zijn handen in onschuld.
Tjibbe Joustra, sinds 7 februari 2011 voorzitter van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid was
één van de gasten in het programma van Jinek en vertelde één en ander over de uitkomsten van het onderzoek.
Het loog er niet om, niet alleen de reder kreeg ze aangemeten, ook de rijksinspecties.
Ik heb maar één woord over voor de reactie van Van der Ploeg: hufterig.
Ik hoop dat ze deze reder strafrechterlijk gaan vervolgen en de verantwoordelijken van de overheid daarbij niet vergeten
De persverklaring van de Onderzoeksraad:
http://www.hulpinnood.nl/?nieuws/a/887/
De schelpen worden duur betaald (vrij naar Kniertje)
Anne
Daarvoor is de Onderzoeksraad voor Veiligheid in de plaats gekomen.
Werd ik afgelopen week al pisnijdig op de reactie van de reder op het rapport over de ramp met de schelpenzuiger
Frisia (HA 38), vanmorgen zag ik de herhaling van zijn reactie op TV in het programma: Eva Jinek op zondag
en nam mijn boosheid verder toe.
Zoals bekend kapseisde de Zoutkamper schelpenzuiger op 14 december j.l. Bij de ramp met de Frisia
vonden de drie bemanningsleden de dood.
De reder van het vissersbedrijf De Roussant, Matthijs van der Ploeg, wast zijn handen in onschuld.
Tjibbe Joustra, sinds 7 februari 2011 voorzitter van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid was
één van de gasten in het programma van Jinek en vertelde één en ander over de uitkomsten van het onderzoek.
Het loog er niet om, niet alleen de reder kreeg ze aangemeten, ook de rijksinspecties.
Ik heb maar één woord over voor de reactie van Van der Ploeg: hufterig.
Ik hoop dat ze deze reder strafrechterlijk gaan vervolgen en de verantwoordelijken van de overheid daarbij niet vergeten
De persverklaring van de Onderzoeksraad:
http://www.hulpinnood.nl/?nieuws/a/887/
De schelpen worden duur betaald (vrij naar Kniertje)
Anne
Re: Uitspraken RvdS
Wat ik dus niet begrepen heb waarom de HA38 daarbuiten moest zijn in een aanschietende zee,hij heeft een paar zeetjes in het ruim gehad,en zijn pompcapiciteit was niet voldoende om het ruim lens te houden,het schip zat opdat moment bij de gronden van Terschelling,terhoogte van de Engelse hoek,en als het wat waait uit het NW of W wil je daar echt niet zijn.dus mijn inziens niet te snel een oordeel vellen over de reder,niet dat ik het opneem voor v/d.Ploeg,van een insider weet ik dat het schip aan alle eisen van de SI voldeed.De HA38 was een schelpenzuiger met een open ruim.
gr.Herman
gr.Herman
Ramp met de Frisia
Het rapport (en feiten) van de Onderzoeksraad voor de Scheepvaart m.b.t het kapseizen van de Frisia.
http://www.onderzoeksraad.nl/docs/rappo ... er_web.pdf
Anne
http://www.onderzoeksraad.nl/docs/rappo ... er_web.pdf
Anne
Re: Uitspraken RvdS
De uitspraak over de stranding van de Aztec Maiden kwam vandaag in het nieuws.
Interessant, en herkenbaar, verhaal. Basic zeemanschap.
Ik heb op een ander forum een vraag van een geïnteresseerde leek beantwoord:
Interessant vond ik dat die kapitein bang was voor de havenauthoriteiten in z'n volgende laadhaven, hij voorzag problemen met het in zijn ogen modderige ballastwater uit Amsterdam.
Maar zo modderig is dat water daar helemaal niet, en anders had-ie onderweg, op zee, toch kunnen spoelen.
En hij had ook niet goed naar de weerberichten geluisterd, hij dacht dat het niet meer dan 4 Bft zou worden buiten.
Maar op z'n Navtex - die uit stond - had hij kunnen lezen dat er 6-7 Bft voorspeld werd.
Op het laatst hebben ze de ankers eronder gegooid, maar met te weinig ketting; 6 en 4 shackles. Dat snap ik dan niet, als je dan toch het strand op gaat, dan maar met alle shackles buiten de kluizen.
Of zou hij ingeschat hebben dat ze het tóch niet meer gingen redden, en dan maar liever kop voor het strand op, en schroef en roer heelhouden? Da's dan weer slim.
Ik begreep uit de pers dat ze na de stranding wel gelijk ballast gezet hebben, om hem op z'n plaats te houden.
Beter laat dan nooit
Interessant, en herkenbaar, verhaal. Basic zeemanschap.
De belangrijkste conclusies uit het onderzoek zijn:
-Het schip strandde doordat het schip niet meer controleerbaar was en
richting de kust verdaagde door stroom, wind en golven.
-Het schip was niet meer controleerbaar doordat, onder de heersende
weersomstandigheden, het schip veel te licht was en de schroef daardoor
gedeeltelijk boven water stak.
-Dat het schip met te weinig ballast vertrok naar zee is een foute inschatting
geweest in de voorbereiding van de zeereis, die getuigt van slecht
zeemanschap.
Ik heb op een ander forum een vraag van een geïnteresseerde leek beantwoord:
Dertig procent ballast zetten met windkracht 6-7 is te weinig (gebleken) en ook voor 4 Bft had ik meer meegenomen.Je hebt ballast nodig om de schroef (en roer) onder water te krijgen als je ongeladen bent. Als de schroef boven water komt, kan de hoofdmotor zijn vermogen niet kwijt. Dan draait deze onbelast, slaat de motor als het ware 'op hol' en trekt de regulateur hem helemaal terug. In dit geval zelfs zover dat-ie uit viel.
Dat hoort trouwens ook niet, maar goed. Je vraagt je af of de dagtank wel vol genoeg zat. Vooral omdat die kar ook nog een paar keer uitviel toen ze dwars op de golven kwamen, en hevig slingerden. Dan blijft die toch schroef aardig in het water. Maar ze slingerden blijkbaar tot 56 graden, en dat is vrij extreem.
De moraal van het verhaal is; hoe slechter het weer, hoe meer ballast je zet.
Naast de schroef onder water wil je ook het voorschip een beetje in het water, anders kun je de kop niet door de wind krijgen. Dan is het net een leigierig zeilschip.
Interessant vond ik dat die kapitein bang was voor de havenauthoriteiten in z'n volgende laadhaven, hij voorzag problemen met het in zijn ogen modderige ballastwater uit Amsterdam.
Maar zo modderig is dat water daar helemaal niet, en anders had-ie onderweg, op zee, toch kunnen spoelen.
En hij had ook niet goed naar de weerberichten geluisterd, hij dacht dat het niet meer dan 4 Bft zou worden buiten.
Maar op z'n Navtex - die uit stond - had hij kunnen lezen dat er 6-7 Bft voorspeld werd.
Op het laatst hebben ze de ankers eronder gegooid, maar met te weinig ketting; 6 en 4 shackles. Dat snap ik dan niet, als je dan toch het strand op gaat, dan maar met alle shackles buiten de kluizen.
Of zou hij ingeschat hebben dat ze het tóch niet meer gingen redden, en dan maar liever kop voor het strand op, en schroef en roer heelhouden? Da's dan weer slim.
Ik begreep uit de pers dat ze na de stranding wel gelijk ballast gezet hebben, om hem op z'n plaats te houden.
Beter laat dan nooit
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Uitspraken RvdS
HET kalf is verdronken ....DUS gaan we NU de put maar dempen....wel gelijk ballast gezet hebben, om hem op z'n plaats te houden.
AL het vee is met een stampede de schuur uit gerend en NU gaan we de deur maar sluiten
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
-
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08
Re: Uitspraken RvdS
De ballast is door de bergers gezet om het bootje zwaar te maken, is een standaard handeling,
bij lege bootjes op het strand , Harry.
bij lege bootjes op het strand , Harry.
Re: Uitspraken RvdS
Nog even terug komen over het kapseizen van HA38.
Het schip was voorzien van 4 lenspompen op het ruim,maar je moet wel weten hoe ze te gebruiken?
In het rapport praten ze over 1 lenspomp,volgens mijn insider (heeft zelf op HA38 gevaren),en als noodsysteem hadden ze in de voorste machinekamer nog klokpompen hangen.,verder stonden de deur van de bak(voorste machinekamer)open ,terwijl het schip zeeen over zich heen kreeg,dus het schip ging steeds verder in de kop hangen.en een bemanning die niet wist hoe het schip inelkaar zat,en een overlevingspak,als het geen standaardpak is,is die op de man gemaakt,en ben je er zelf verantwoordelijk voor.er lagen nieuwe pakken aan boord voor een lengte tot 1.90 meter.
Hier wil het bij laten met een groot vraagteken over het rapport.
gr.Herman
Het schip was voorzien van 4 lenspompen op het ruim,maar je moet wel weten hoe ze te gebruiken?
In het rapport praten ze over 1 lenspomp,volgens mijn insider (heeft zelf op HA38 gevaren),en als noodsysteem hadden ze in de voorste machinekamer nog klokpompen hangen.,verder stonden de deur van de bak(voorste machinekamer)open ,terwijl het schip zeeen over zich heen kreeg,dus het schip ging steeds verder in de kop hangen.en een bemanning die niet wist hoe het schip inelkaar zat,en een overlevingspak,als het geen standaardpak is,is die op de man gemaakt,en ben je er zelf verantwoordelijk voor.er lagen nieuwe pakken aan boord voor een lengte tot 1.90 meter.
Hier wil het bij laten met een groot vraagteken over het rapport.
gr.Herman
Ramp Frisia
Herman,
Het conceptrapport is naar de reder gestuurd. Hij heeft daar niet op gereageerd.
Wanneer het rapport naar buiten wordt gebracht gaat de man reageren.
In zijn reacties geeft hij eerst aan dat de door hem aangestelde schipper voldoende gekwalificeerd is c.q. voldoende ervaring heeft,
om dit dan later weer onder uit te halen met verwijzing naar de fouten die de schipper heeft gemaakt.
Wie is er verantwoordelijk voor het aanstellen van de schipper die, ook gelet op jouw inbreng, kennelijk ondermeer onvoldoende
ervaring had. Dat is toch de reder of geldt dat alleen voor Italiaanse reders?
Als je nog eens gaat googlen zul je zien dat er zich meer mensen hebben gestoord aan het mediaoptreden van de reder.
De man wast zijn handen in onschuld en neemt ook nog niet een gedeelte van de verantwoordelijkheid op zich.
Het rapport is heel duidelijk en ik heb daar meer vertrouwen in dan in allerlei opgevoerde zegslieden.
Zou ik mijn zoon bij zo’n reder willen laten varen? Wat denk je zelf?
Drie gezinnen in rouw.
Anne
Het conceptrapport is naar de reder gestuurd. Hij heeft daar niet op gereageerd.
Wanneer het rapport naar buiten wordt gebracht gaat de man reageren.
In zijn reacties geeft hij eerst aan dat de door hem aangestelde schipper voldoende gekwalificeerd is c.q. voldoende ervaring heeft,
om dit dan later weer onder uit te halen met verwijzing naar de fouten die de schipper heeft gemaakt.
Wie is er verantwoordelijk voor het aanstellen van de schipper die, ook gelet op jouw inbreng, kennelijk ondermeer onvoldoende
ervaring had. Dat is toch de reder of geldt dat alleen voor Italiaanse reders?
Als je nog eens gaat googlen zul je zien dat er zich meer mensen hebben gestoord aan het mediaoptreden van de reder.
De man wast zijn handen in onschuld en neemt ook nog niet een gedeelte van de verantwoordelijkheid op zich.
Het rapport is heel duidelijk en ik heb daar meer vertrouwen in dan in allerlei opgevoerde zegslieden.
Zou ik mijn zoon bij zo’n reder willen laten varen? Wat denk je zelf?
Drie gezinnen in rouw.
Anne
-
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08
Re: Uitspraken RvdS
@ Herman: Wat wil je nu eigenlijk duidelijk maken?
Je zegt een hoop maar vertelt niks
Je zegt een hoop maar vertelt niks