The Times They Are a-Changin'

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
koosn
Berichten: 143
Lid geworden op: 11 aug 2012 16:31
Locatie: Zoeterwoude

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door koosn »

Theo heeft een bijzonder interessant onderwerp aangesneden, dat mij al enkele dagen bezig houdt.
Als oud Hwtk ben ik misschien wat conservatief ingesteld en heb een wat minder blind vertrouwen in het bijna onbemand varen van moderne schepen dan verschillende van m'n collega's.

Als we over moderne grote containerschepen praten, dan begin je al met een stevig kostenplaatje.
Aanschaf modern groot containerschip ca 130 miljoen dollar. Als het schip redelijk beladen is, dan mag je aannemen dat daar nog zo'n bedrag bovenop komt aan containers en lading. Alles bij elkaar een fors bedrag aan geld, wat je op een voldoende veilige manier over de oceanen wil sturen.
Nu zullen een paar extra wtk's geen garantie kunnen vormen om altijd alles schadevrij over die oceanen te kunnen laten varen, maar zij zullen wel kunnen voorkomen dat kleine storingen of problemen uiteindelijk uit kunnen monden in zeer grote schadeposten.

Nog altijd bestaat zo'n machinekamer uit een zeer grote hoeveelheid mechanische apparatuur die 24 uur per dag goed moet functioneren. Denk aan alle motoren, pompen, compressoren, centrifuges, stuurmachines, ventilatoren etc etc.
Daarboven komt dan de regel en aansturingsapparatuur die alles binnen de marges moet houden.
Die regel en aansturingsapparatuur krijgt weer z'n signalen uit de diverse lokale regelkasten of de centrale regelkasten, die hun input krijgen van alle meetpunten op die apparatuur.
Op de Nedll. " A" schepen had men 14 jaar geleden twee centrale computers die alles controleerden. Vanaf diverse schermen in de machinekamer en op de brug kon men via een van deze computers alle aangesloten apparatuur bedienen. ( De 2e computer was de slave, die in theorie het werk van de bijstaande computer overnam als die een storing had).
Tot zo ver mijn ervaring met "onbemande" machinekamers.
Aanboord nog niet meegemaakt dat er vanaf de wal ingelezen werd.

Bij de diverse experimenten van de Nedlloyd werd er vanuit gegaan dat een steeds groter deel van het onderhoud door wal personeel gedaan zou worden. In de praktijk kwam daar toen niets van terecht.

Indien al het onderhoudswerk en surveywerk door de wal gedaan gaat worden, dan scheelt dat een hoop tijd en kan het totale MK bestand daar op aangepast worden.
Naast het geplande onderhoud bleek er toch ook veel werk te zijn aan niet geplande storingen. Die "A" schepen waren in Japan op goede werven gebouwd en van kwalitatief goede apparatuur voorzien, terwijl er toch regelmatig grote en kleine storingen waren die onmogelijk met een resetje vanaf de wal verholpen konden worden.

Er wordt wat geringschattend gepraat over filters, warmtewisselaars en andere apparatuur.
Maar als het automatische B&K brandstoffilter of smeeroliefilter in storing valt, dan stopt uiteindelijk het motortje ook.
Hetzelfde geldt voor de filters van de inlaatkasten. Beetje ondiepe haven aangedaan met veel shit en zand. Met een enkele zeewaterpomp die uit die kast trekt heb je in de haven niet in de gaten dat dat inlaatfilter bijna dicht zit, maar zodra er vermogen gevraagd wordt en er meer koelcapaciteit gevraagd wordt, dan moet er echt wel wat gebeuren en er een paar mannetjes aan de bak. Hopelijk zijn de intercoolers (platencoolers) met hun geringe doorgangen ook niet vuil geslagen, want een beetje terugspoelen lukt soms nog, maar als zo'n warmtewisselaar echt vuil is, dan heb je met die joekels van platencoolers wel even een poosje nodig om ze schoon te maken.

Iedereen die in de scheepvaart bezig is geweest, weet hoe een complex geheel een machine installatie is met motoren, pompen, ketels, hydrauliek, pneumatiek enz. enz.
Dat alles moet draaien onder sterk wisselende omstandigheden van temperatuur, luchtvochtigheid, scheepsbewegingen en trillingen.
Naast het machinekamergebeuren vervoeren die schepen meestal ook een flinke hoeveelheid koel en vriescontainers. Lijkt me stug dat die nooit meer in storing komen en ze met een resetje weer vrolijk verder draaien.

Om dat hele complexe spul een beetje in de gaten te houden, lijkt het me toch ook in deze moderne tijd wel zinvol om een paar mannetjes aanboord te hebben met verstand van zaken. En gezien de complexheid van al die technologieën zullen dat een paar mannetjes moeten zijn met voldoende opleiding en ervaring. Wat te denken van een paar goed opgeleide wtk's met hulp van een paar handlangers????

Misschien ben ik wat ouderwets, maar ik geloof niet in sprookjes.

mvrgr Koosn

Jos Komen (R.I.P)

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

jdbvos schreef:Maar wáár haalt die dan de kennis/ervaring vandaan ????
Van Kombuispraat. :)
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door jdbvos »

:lol: :lol:
...shit...; niet eens aan gedacht....
idd: alle kennis en kunde, van alle afdelingen, is zowat hier 'in vergadering' :mrgreen:

Zouden de reders ook meekijken ?? :shock:
Oost, west...ook best
Jolly Sailor

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Jolly Sailor »

Nou ze zullen dat heus wel uitgezocht hebben bij Maersk meer machinisten of meer automatisering als kostenpost.
En in sommige havens zal Maersk wel een onderhoudsploeg hebben die de machinisten kan ondersteunen om alle filters bij langs te lopen.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Koosn schreef:Wat te denken van een paar goed opgeleide wtk's met hulp van een paar handlangers?
Dat is exact waar bij de minimum bemanning van de Emma Maersk met zijn 110.000 pk aan is gedacht: :-D
    • 2 Engine Officers
      2 Oilers
Nu vaart die op dit moment nog wel met 22 man, maar die 13 man, waarvan 4 voor de machinekamer, zou voldoende moeten zijn. Toch zitten daar bij Maersk vast geen domme jongens, fantasten of dromers of lieden die alleen maar op de centen letten en geen oog hebben voor de eisen die aan een dergelijk bedrijf worden gesteld en wat er allemaal fout zou kunnen gaan. Daar hebben ze juist álle aandacht voor, want die schepen moeten zeer strakke vaarschema's aanhouden waarbij onzekerheden en onverwachte gebeurtenissen zo goed als menselijkerwijs verwacht mag worden en technisch gezien mogelijk is, uitgesloten moeten worden. De klant moet kunnen rekenen op de aankomstdatum van zijn containers. Automatische brandstof- en smeeroliefilters mógen op een dergelijk schip niet in storing vallen en als dat schip in havens komt waar de diepgang een probleem vormt, dan mag die inlaat geen zand en shit opzuigen, maar moet er automatisch overgeschakeld worden naar een hogere inlaat. Bij het ontwerpen van dergelijke schepen moet daar rekening mee worden gehouden en ik twijfel er niet aan of dat gebeurt ook. Voor mensen die scheepswerktuigkunde hebben gestudeerd, ligt daar een mooie toekomst, om dat allemaal te bedenken en in goede banen te leiden.

Vroeger hadden we op een schip van 10.000 dwt met een Doxford van 3300 bhp minstens 40 man nodig om 10.000 ton kolen van Newport News naar Rotterdam te brengen. Voor de machinekamer waren 13 man beschikbaar.
Op een schip van 2400 dwt met een 1100 pk Werkspoor voeren we met 22 man waarvan 7 in de machinekamer.
Hoeveel man waren er op een "K"-tanker van de Shell nodig om met een turbine van krap 9000 shp 18.000 ton crude van de PG naar Rotterdam te brengen? Ik heb geen idee, maar ook wel 35 of 40, schat ik.
Die tijden zijn voorbij. Die liggen heel ver achter ons.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door gerard tenerife »

Amstelpark (Liberty) 1955. totaale bemanning 52. aan dek, bootsman, bootsmaat 9 matrozen/o.g + zeuntje.
Wachtloopen met 3, een brandwacht, een uitkijk en een sturen, elk 1 uur 20 minuten. deze baantjes zijn allemaal verdwenen, zoals de biemzen en houten luiken. :twisted: :twisted: 5 ruimen met tussendek en dan graanschotten bauwen op zee :roll: met 4 uurtjes overtime. :)
hoe dan ook, ik zou het best over willen doen :lol:
mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Teamspirit

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Teamspirit »

Op dit moment op een gemiddeld containereschip van de Maersk:


Antwoord op de vraag: Hoeveel man zit er op dit moment bij jouw aan boord (vriend die als 3de machinist bij de maersk vaart)
Hmm das een lastige. We zijn in het proces van het reduceren van bemanning, uitfaseren van het marof systeem. Daarbij verschilt het nog per schip, maar over het algemeen zijn er 8 officieren, een elec, een hofmeester & 2e kok, 4 ab's, en wiper en een motorman

Totaal dus: 17 man aan boord.
Teamspirit

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Teamspirit »

Chris.dus schreef:Voor de automatisering konden van dezelfde hoeveelheid koeien bijna 20 gezinnen eten.
Ik zie de vooruitgang niet, jij wel?
De melkprijs die daardoor lekker laag blijft en ik dus voor 57 cent mijn pakje melk koop bij de supermarkt. Dus er zit wel degelijk een vooruitgang aan vast, hoewel veel mensen deze niet willen zien en alleen maar kijken naar de achteruitgang die ergens bij hoort.
belgonaut

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door belgonaut »

Ahoy,
Over automatisering gesproken.
Bij de stroomboeren werdt de directe bediening van een stoomketel, opbrengst 1500t/h, 535°C stoomtemp,stoomdruk 180 bar,
leverde 478MW, door een ploeg van 4 man bediend, waarbij de ketelwtk en de pompenwtk 2 eenheden bedienden.
Verder konden bij storingen natuurlijk een beroep worden gedaan op de afd.regeltechniek en mech.onderhoud.
Dus die verhalen over een boekje lezen op wacht kon je wel vergeten.
Grts, Belgonaut.
Mariner (R.I.P.)

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Even over meneer Zimmerman, wiens liedje toch min of meer aanleiding voor dit topic is:

http://3voor12.vpro.nl/#!/lokaal/gronin ... rzijl.html

en:

http://www.youtube.com/watch?v=sbMlHGEICuY

Groets,

Mariner


Plaats reactie