The Times They Are a-Changin'

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door jdbvos »

[quoteWat ik even vergeet][/quote]

Iemand van de nieuwe AOT-opleiding had wél gehoord van 'harden', maar nog nooit van 'laten' van staal....
Toen ik begon over "austenitisch" richting "stellitisch" was hij me al kwijt en keek alsof ik ineens buitenaards was geworden....
Ik vond dat bijzonder vreemd dat dat niet meer op school werd onderwezen...
Toch lijkt me enige kennis van metallurgie, scheikunde, redelijke natuurkunde en mechanica (hoort bij het door Harry genoemde proceskunde), en de daarmee gepaard gaande wiskunde, behoorlijk gewenst bij het sporadisch -ik geef het toe- handmatig overnemen van (een deel van) de installatie.
Maar ook de wets- en voorschriftenkennis dient toch op een flink nivo te zijn, en dan is alles bijelkaar genomen, toch al gauw een HBO-nivo gewenst.....
Nou nog iemand vinden die dat voor die 1% van de 100% (het handmatig in kunnen grijpen) wil gaan leren, en voor de rest wat filtertjes reinigen en nu-en-dan en seperatortje....

In Amerika, zo vertelde mijn buurman die in techniek lesgeeft maar een oud-wtk is, heeft men het automatiseringsnivo bij de petrochemische industrie alweer een eind teruggeschroefd. Puur en alleen om het feit dat de mensen die het proces in de praktijk kunnen doen aan het uitsterven zijn, en daarmee de kennis en ervaring die nodig is om aan te geven wat een automatisering moet kunnen doen, eveneens uitsterft.

Zie het zo: vroeger accepteerde de rederij het feit dat kleppen doorbrandden. Je kocht gewoon een zootje kleppen van F 5000,-/stuk van urinoirmateriaal, en mensen om die dingen te vervangen waren er genoeg aan boord....
Wil je op die mensen, én op de tijd voor vervangen, besparen, moet je investeren in betere kleppen a €25000,-/stuk van uitmuntende kwaliteit, plus een betere continuebewaking op de verbrandingsteperatuur, en je kleppen gaan gewoon niet meer stuk.....

De verbetering van kwaliteit, óók van de brandstof (!) maakt eveneens menskracht overbodig....
Maar of 'het nivo' daardoor overbodig wordt......????
Oost, west...ook best

Bema

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Bema »

Heren, heren,


Toen men van zeilschepen overging naar stoom werd er ach en wee geklaagd. Een gesloten stuurhuis/brug, watjes werden er gekweekt! De introductie van radar: er waren mensen die het duivelsoog noemden en er mee weigerden te werken. Mar-off's nog zoiets, t zou niet goed komen!
Een en ander heet vooruitgang heren en is van alle tijden net zoals het van alle tijden is dat erover geklaagd wordt door de "oude hap"
Zittend op het leugenbankje: t komt niet goed!
Maar het komt goed, misschien met vallen en opstaan, maar vooruitgang kun je niet tegenhouden.
Het is technisch al lang mogelijk om onbemande, computergestuurd/online vanaf de wal bestuurde schepen te laten varen. Sensoren in de scheepshuid om spanningen te meten en daarop vermogen aan te passen. Persoonlijk denk ik dat dat binnen nu en 25 jaar gemeengoed is. Wie heeft er dan nog luisterende/snuivende/voelende mensen nodig op de brug of in de mk? Dan heb je programmeurs nodig en trafficcontrollers.
En dan, langzaam, sterven de laatste der zeemohikanen af en zullen de generaties die komen verzuchten dat het vroeger toch wel afzien was met dat koppen trekken op vole zee ergens in de tropen! Overigens iets dat ze alleen kennen uit vergeelde boeken uit het archief! Als die tenminste zijn gedigitaliseerd!

Greetz
Bert
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Harry G. Hogeboom »

vroeger accepteerde de rederij het feit dat kleppen doorbrandden.
EN.......Jan..vaaaak wisten "ze" niet beter...........NU kun je " midden in de Indische Oceaan" eens eventjes lekker Goegeluh en OOK uitvinden wie er WEL goeie kleppies heeft en van welk materiaal blablabla en komt de een of andere eigenwijze vogel op kantoor er " minder snel mee weg".........vroegaaah :lol: dankte ik Onze Lieve Heer op m'n blote knietjes op het pishete tankerdek dat er ...via een vrachtwagentje uit Oslo en een ouwe Dhow uit Bandar Abbas langzij daar bij die eilandjes waar JossieUno het altijd over heeft :lol: .een paar "nieuwe" lees opgefikste ...zuigerkoppen, onderhemden en of voeringen en cylinder koppen en andere trammelant langzij kwamen die we met een laadboompie en een draadje op een stoomliertje aan boord piekelden vanaf een al of niet steigerend dhowtje. Konden we weer een paar pootjes trekken.
Ooit stond ik beneden op het koppenbordes naar een gammele krat met spulletje te koekeloeren wat " net kipperde kip" door de skylights kon, toen de zaak bleef haken en de ondervoering uit de krat schoot,naar beneden pleurde linea recta op turbo numero dos........turbo kaduuk en ik bedoel finito kaduuk, bult extra werk, ondervoering te barsten, hartslag naar de 380 en overalletje vol met stront :mrgreen:

Vraag me NOU FF niet waar m'n verstand was en waarom ik OOIT m'n vrouw met die Arabieren mee liet gaan om via Bandar Abbas en een ander darp in de buurt naar Teheran en naar huis liet gaan :roll: .....maaar "toen" deden we dat gewoon!! :mrgreen:
Mind you , dat was in de 1960ties en NIET in de 1860ties :lol: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Zeg heee Jan.wie is DAT die Bert, die gozer is het niet met ons eens, maaar DAT kan niet :lol: :roll: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Ragnar »

Henk,

Operator en WTK zijn is wel degelijk een groot verschil zoals je beschrijft. Dit heeft met name te maken met de opleiding die dat persoon krijgt (koopt). Er zit een groot verschil tussen de Europese en Aziatische garde. Ik zal niet denigrerend zijn maar, wij konden simpelweg niet uit de voeten met de Indonesische HWTK's, simpelweg omdat ze niks meer kunnen als een filter vervangen, laat staan trim correcties toevoegen op je bunkers bij aankomst (als er bv injectors of branstofpompen moesten worden gewisseld, moest er een service technician komen). Goedkoop is uiteindelijk duurkoop geworden. Hier zijn we gelukkig terug naar de Europeanen, wat uiteindelijk een hogere opex oplevert voor de schepen. Minder downtime, goede communicatie en een tevreden client.

Ik heb me er zelf vaak aan geërgerd aangezien ik zeker niet zo ben opgevoed in Vlissingen en ik zou verwachten dat men als WTK dingen graag zelf fixed (baas blij, spaart kosten uit) met Indonesiers heb je dat niet en die gaan tijdens een overhaul rustig een dagje de stad in. Dat zijn Operators, totaal geen trots. (hoofdpijn voor kantoor)

Ik meen me te herinneren daar er ook een project in NL gaande was betreffende de wat kleinere schepen (shortsea). Mochten volgens mij zonder hwtk (ipv een maroff die net van school kwam) varen zo lang de brandstof maar DO of MGO was en het voorstuwingsvermogen onder de 3000KW lag. Iemand een idee wat de uitkomst was van dit project ?

Dat van die Emma Maersk, 22 hutten. Vrij simpel, als ze uit het zicht zijn verdwenen en er grotere types zijn worden ze omgevlagd naar Indie. Vandaar de extra hutten. :wink:
Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Ragnar »

Jan, een AOT opleiding heeft niks met zeevaart te maken, die gasten kunnen niet weg van hun mammie en eindigen in de Fabriek. Goed voor Shell, Dow e.d.
Jolly Sailor

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Jolly Sailor »

MAERSK EMDEN.jpg
MAERSK EMDEN.jpg (138.63 KiB) 3521 keer bekeken
Maersk Emden

Hier een film van dit schip tijdens het afmeren en toen moest ik even terug denken toen ik begon als licht matroos op een 500 tonner in de zestiger jaren stonden wij ook met 3 man op de bak tijdens het afmeren alleen hadden wij geen sleepboot en bootslui erbij.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door jdbvos »

Oh, maar ik ben het eigenlijk met iedereen eens, hoor :-D
Je houdt de moderne tijd en ontwikkeling echt niet tegen, en door de immer voortschrijdende communicatietechnieken zal het uitdunnen van 'de handjes' aan boord ongetwijfeld nog véél meer worden toegepast...
Het punt is -en blijft, mi- wie kán er straks nog gebaseerd op kennis en ervaring ingrijpen wanneer "de shit de fan hits", wanneer en totaal geen kennis/ervaring meer wordt opgedaan.....??
Dan krijg je taferelen als recentelijk bij ZuidAfrika, een CostaConcordia (waar dus de automatiek die de juiste navigatie deed 'op hand' werd genomen)....
Iedereen weet tegenwoordig dat het huidige bedrijfsmanagement-systeem,waarbij kennis&kunde van ondergeschikt belang is aan het hebben van de juiste connecties, alleen maar voldoet onder de managers zelf (afdelingsmanagers hiervan buiten beschouwing gelaten).
En het is toch redelijk om een gezagvoerder, en een hwtk, een afdelingsmanager te noemen....
Dan moet je toch op z'n minst gezegd, een beetje van 'de hoed en de rand' weten.....
Maar ik geef het toe: die kan ook 'op kantoor' zitten tbv meerdere schepen....

Maar wáár haalt die dan de kennis/ervaring vandaan ????
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt voor de gevarieerde en interessante bijdragen. Even dacht ik dat het onderwerp niet leefde, maar dat blijkt toch wel het geval te zijn. Ik krijg de indruk dat we hier, in ons gezelschap, precies in die tussenfase zitten: deels de hang naar het oude – vertrouwde – met goed opgeleide werktuigkundigen die door de machinekamer sluipen, Bright Star in de kontzak, kijkend, luisterend, voelend. Anderzijds zij die geloven in een volledig geautomatiseerd bedrijf met een of twee man die niets anders doen dan het controleren van die automatisering, want zelfs bij dat eerder genoemde "tanken peilen en filters schoonmaken" zet ik mijn vraagtekens.

--------------------------------------------------------------------Afbeelding

Ik hoor bij die laatste groep. Ik ga helemaal met Bert (Bema) mee die schreef...
    • Maar het komt goed, misschien met vallen en opstaan, maar vooruitgang kun je niet tegenhouden. Het is technisch al lang mogelijk om onbemande, computergestuurd/online vanaf de wal bestuurde schepen te laten varen. Sensoren in de scheepshuid om spanningen te meten en daarop vermogen aan te passen. Persoonlijk denk ik dat dat binnen nu en 25 jaar gemeengoed is. Wie heeft er dan nog luisterende/snuivende/voelende mensen nodig op de brug of in de mk? Dan heb je programmeurs nodig en trafficcontrollers.
… alleen is die termijn van 25 jaar misschien wat te ruim gerekend. Ik denk eerder aan vijftien, hooguit twintig jaar. En geen onbemande schepen. Waarom zou je dat doen? Je laat (vracht)vliegtuigen ook niet onbemand vliegen. Je zet twee man voorin die de aanwijzingen van de verkeersleiding strikt opvolgen.
Het grootste probleem zal het doorbreken zijn van het oer-conservatisme dat de scheepvaart sinds eeuwen eigen is. Ook daar kom ik nog op terug, want dit topic was, wat mezelf betreft, eigenlijk strik technisch bedoeld, wat vooral niemand moet weerhouden om er alle kanten mee op te gaan. :wink:

Jan Vos schrijft…
    • wie kán er straks nog gebaseerd op kennis en ervaring ingrijpen wanneer "de shit de fan hits", wanneer en totaal geen kennis/ervaring meer wordt opgedaan?
De mensen aan de wal, Jan. Want zoals ik al eerder zei: dat vák van scheepswerktuigkundige blijft echt wel bestaan. Dat zal alleen nog maar meer gespecialiseerd worden. Maar niet aan boord; de specialisten zitten aan de wal, varen hoogstens een keer mee. De motoren moeten zo betrouwbaar worden dat de stront niet in de fan terechtkomt. En gebeurt dat wel, dan drijft die boot en moeten er sleepboten komen. Dat moeten net zulke uitzonderlijke gebeurtenissen worden als het crashen van een vliegtuig. Ongelukken zullen er altijd blijven gebeuren – een belangrijk onderdeel van de bijdrage waar ik maar steeds mee blijf zwaaien en waar ik nog wel een weekje werk mee heb :-D - maar het moeten uitzonderlijke gebeurtenissen worden.

Nogmaals: het conservatisme zal de grootste hinderpaal blijken te zijn. Maar ook die wordt opgeruimd, reken daar maar op. Zelf heb ik altijd in die vooruitgang en verandering geloofd en dat ook nooit onder stoelen of banken gestoken.
Het is alweer 45 jaar geleden – november 1968 – dat ik plotseling op een nieuw scheepje kwam dat “geautomatiseerd” was. Dat was zijn tijd ver vooruit. We hadden een drukke vaart, maar als ik ’s morgens om zes uur ging varen, hoefde ik geen machinist te porren. Vanuit het stuurhuis kon ik op een groot paneel alles bedienen. Ik startte de Volvo hulpmotor, kon eventueel de compressor bijzetten als de startlucht me wat te weinig leek en als we zover waren, startte ik de MWM hoofdmotor. Ik kon op datzelfde paneel álle tanken peilen, ballast, brandstof, drinkwater. Ik kon ballasten en ontballasten, al was het alleen maar om de trim een beetje te veranderen om onder bruggen door te kruipen. Wat ik niet kon doen was de hydralische druk voor de winches en het ankerspil bijzetten en in het rapportje dat ik na afloop van de drie maanden dat ik met dat bootje voer, opmaakte, heb ik daar een aantal opmerkingen over gemaakt. Ik had graag ook de ankers vanuit het stuurhuis willen bedienen en de stalen luiken open kunnen trekken.

Maar die ontwikkeling – en nogmaals: dat is intussen 45 jaar(!) geleden – zette me toen wel aan het denken. Ik zag dat als de toekomst: meer en meer automatiseren. Twee jaar later, in 1970 zette ik mijn gedachten daarover nog veel uitgebreider op papier. Delen daarvan werden toen afgedaan als, laten we zeggen, een tikje overdreven - te duur en zoiets kón immers helemaal niet? Maar dat was het niet; het is allemaal uitgekomen en nu gemeengoed.
Vandaar dat mij geen conservatisme of een houding van “vroeger was alles beter” verweten kan worden. Ik vind het allemaal bar interessante ontwikkelingen en net als Bert Bema zeg ik: “Het komt vast wel goed.”
Maar het is een “Brave New World”, dat wel.
Denis

Re: The Times They Are a-Changin'

Bericht door Denis »

Ik denk dat het in de nabije toekomst inderdaad mogelijk is om met een zeer kleine of uiteindelijk geen bemanning te varen, misschien alleen nog zinvol in of bij aanloop van de havens.
Ik heb momenteel een APP op mijn telefoon " marine traffic" waarbij je van elk schip dat AIS heeft en het ook aan heeft staan kan zien waar hij vaart welke koers en snelheid , naam etc ook weer afhankelijk hoever het is geladen.
Deze APP is volgens mij voor iedereen toegankelijk.
Als dit zo simpel is laat het zich raden wat er allemaal nog meer kan.
Ja en vroeger was alles beter, dat is natuurlijk niet zo.
Er is natuurlijk een maar, nl dat het fijn is om op zee te zijn, ik heb maar kort op de koopvaardij gevaren, maar ik zeil al wel heel lang op de Noordzee en de zeeuwse delta, en ik heb er ieder uur van genoten, ik vindt het nl fantastisch om op zee te zijn, het is natuurlijk wel eens wat minder als de stront van de dijk waait, maar het blijft mooi.
Ik heb dit weekeinde nog een rondje Walcheren gevaren, bruinvissen bij de boot gehad, tallships gezien, en verdomd lekker gezeild.
Ik weet dat dit niet te vergelijken is met de beroepsvaart, maar ik vind het wel sneu voor de toekomstige generaties dat ze steeds minder kans hebben om op een brugvleugel te staan en over de zee uit te kijken, een stukje van de wereld te zien, in vreemde haven in varen etc. allemaal zaken waar ik van genoten heb.
Ja vooruitgang is goed en zelfs noodzakelijk , maar soms wel saai.

Gr
Denis


Plaats reactie