Scheepswerven in Nederland.
Re: Scheepswerven in Nederland.
Al grasduinend door Neerlands werfgeschiedenis, kwam ik deze werfplaat tegen:
De geschiedenis van deze werf wordt beschreven in dit draadje: De Lek
Deze geschiedenis stopt in 1906, maar dat is niet het einde van scheepswerf "De Lek". De eerste helft van de 20e eeuw waren ze reparatiewerf horende bij de werf J&K Smit, aan de overkant van de Lek, in een moeilijke periode. Na de oorlog is men begonnen om de zaak weer op te bouwen. Men heeft toen de AVI 'Aluminium Verwerkende Industrie J & K Smit' opgericht. Er werd op de bouwhelling een overkoepelende loods gezet voor de bouw van mijnenvegers voor de marine. Ook werden aluminium dekhuizen gemaakt. In de zeventiger jaren was het afgelopen en kreeg de watersportvereniging van Smit Kinderdijk er zijn haven en de loods voor de winterstalling van de (zeil)jachten. Totdat de bovenloopkraan zo doorgerot was dat echt niet meer kon.
Opvallend is deze advertentie voor een bijzonder motorjacht:
de valk yachtbrokers explorer motor yacht (500132) Deze tekst invoeren als zoekterm geeft een pdf van de "Nepos": met deze gegevens:
Het jacht is dus in 1979 gebouwd bij De Lek en is ontworpen door D.L.H. Smit & A. Volker. Dick Smit was het laatste nog bij IHC actieve lid uit het befaamde Smit geslacht.
Wat is er mooier als je een heer van stand bent en je jacht kan aanleggen aan een steiger grenzend aan de voortuin van je riante villa, gelegen op het mooiste punt van de Albl'waard en omstreken:
En een goede relatie met RWS is ook wel handig als je kans ziet om je steiger midden in de Lek te bouwen.
Hier staat de schipper/ontwerper bij zijn jacht:
Dick heeft, voor zijn dood in 1983, met de Nepos nog een grote reis gemaakt, o.a. naar Groenland. De ijzige foto's van de advertentie zijn daar waarschijnlijk nog van.
Als ik veel geld had en ik zou mijn ideale motorjacht willen ontwerpen, dan kwam ik waarschijnlijk uit op zoiets als de Nepos. Nu is het een koopje voor bijna 3,5 ton, alleen jammer dat ik dat nu net niet in mijn achterzak heb. Een deskundige uit Canada waarschuwde me voor een stalen 40 jaar oud jacht met een teakhouten dek. De grens tussen hout en staal wil nog wel eens wat vocht en rot veroorzaken. Dus een goede inspectie is aan te bevelen.
Adri
De geschiedenis van deze werf wordt beschreven in dit draadje: De Lek
Deze geschiedenis stopt in 1906, maar dat is niet het einde van scheepswerf "De Lek". De eerste helft van de 20e eeuw waren ze reparatiewerf horende bij de werf J&K Smit, aan de overkant van de Lek, in een moeilijke periode. Na de oorlog is men begonnen om de zaak weer op te bouwen. Men heeft toen de AVI 'Aluminium Verwerkende Industrie J & K Smit' opgericht. Er werd op de bouwhelling een overkoepelende loods gezet voor de bouw van mijnenvegers voor de marine. Ook werden aluminium dekhuizen gemaakt. In de zeventiger jaren was het afgelopen en kreeg de watersportvereniging van Smit Kinderdijk er zijn haven en de loods voor de winterstalling van de (zeil)jachten. Totdat de bovenloopkraan zo doorgerot was dat echt niet meer kon.
Opvallend is deze advertentie voor een bijzonder motorjacht:
de valk yachtbrokers explorer motor yacht (500132) Deze tekst invoeren als zoekterm geeft een pdf van de "Nepos": met deze gegevens:
Het jacht is dus in 1979 gebouwd bij De Lek en is ontworpen door D.L.H. Smit & A. Volker. Dick Smit was het laatste nog bij IHC actieve lid uit het befaamde Smit geslacht.
Wat is er mooier als je een heer van stand bent en je jacht kan aanleggen aan een steiger grenzend aan de voortuin van je riante villa, gelegen op het mooiste punt van de Albl'waard en omstreken:
En een goede relatie met RWS is ook wel handig als je kans ziet om je steiger midden in de Lek te bouwen.
Hier staat de schipper/ontwerper bij zijn jacht:
Dick heeft, voor zijn dood in 1983, met de Nepos nog een grote reis gemaakt, o.a. naar Groenland. De ijzige foto's van de advertentie zijn daar waarschijnlijk nog van.
Als ik veel geld had en ik zou mijn ideale motorjacht willen ontwerpen, dan kwam ik waarschijnlijk uit op zoiets als de Nepos. Nu is het een koopje voor bijna 3,5 ton, alleen jammer dat ik dat nu net niet in mijn achterzak heb. Een deskundige uit Canada waarschuwde me voor een stalen 40 jaar oud jacht met een teakhouten dek. De grens tussen hout en staal wil nog wel eens wat vocht en rot veroorzaken. Dus een goede inspectie is aan te bevelen.
Adri
Re: Scheepswerven in Nederland.
Mooi verhaal, en die drie en een halve ton heb ik ook niet..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Re: Scheepswerven in Nederland.
een halve ton heb ik nog in de schuur staan....
standaard 60 ltr-drummetje, dus eigenlijk niet echt een halve....nog niet eens een derde....
Een ton (drum) was toch 203 of 207 ltr ? (afhankelijk van US gallon of Imp. gallon)
standaard 60 ltr-drummetje, dus eigenlijk niet echt een halve....nog niet eens een derde....
Een ton (drum) was toch 203 of 207 ltr ? (afhankelijk van US gallon of Imp. gallon)
Oost, west...ook best
Re: Scheepswerven in Nederland.
Vanmorgen zaten er ineens 2 werfplaten in mijn Inbox. Ze zijn van een wereldberoemd werfje langs de dijk.
'k Geloof dat de mail uit Canada kwam. 'k Snap er naks van.
Dit vond ik op dit forum over bouwnummer 714. Een opmerking van ene Harry:
'k Geloof dat de mail uit Canada kwam. 'k Snap er naks van.
Dit vond ik op dit forum over bouwnummer 714. Een opmerking van ene Harry:
AdriHarry G. Hogeboom schreef: ↑02 jan 2010 16:39Bouwnummer 714 dat was de "Waal" later de " Kieldrecht" als ik het me goed herinner ( gebouwd voor mijn tijd) is deze zuiger later verkocht naar een Belgische Eigenaar, nadat we het schip op de werf eerst een flinke beurt hebben gegeven rond 1973 of zo, er staat me bij dat er ook een Damen Multicat bij was......
Re: Scheepswerven in Nederland.
Ik heb hier een boekje van 1918 alweer 102 jaar oud en daat staan de scheepswerven
uit die tijd in vermeld, het is een boekje HANDLEIDING VOOR SCHEEPSWERKTUIGKUNDIGEN
Ik heb ook gelijk de reederijen en scheepen gecopieerd en de scheepswerven en dokken van toen
Misschien wel leuk om te plaatsen
Doe er de advertenties uit die tijd bij er staan vele tabellen in uit die tijd dus doe ik de
inhoudopage er bij.
Cor Boer
uit die tijd in vermeld, het is een boekje HANDLEIDING VOOR SCHEEPSWERKTUIGKUNDIGEN
Ik heb ook gelijk de reederijen en scheepen gecopieerd en de scheepswerven en dokken van toen
Misschien wel leuk om te plaatsen
Doe er de advertenties uit die tijd bij er staan vele tabellen in uit die tijd dus doe ik de
inhoudopage er bij.
Cor Boer
- Bijlagen
-
- 001.jpg (207.49 KiB) 956 keer bekeken
-
- 002.jpg (246.69 KiB) 956 keer bekeken
-
- 003.jpg (256.76 KiB) 956 keer bekeken
-
- 004.jpg (183.15 KiB) 956 keer bekeken
-
- 005.jpg (169.69 KiB) 956 keer bekeken
-
- 006.jpg (242.52 KiB) 956 keer bekeken
-
- 007.jpg (226.39 KiB) 956 keer bekeken
Re: Scheepswerven in Nederland.
vervolg van boekje
Cor Boer
Cor Boer
- Bijlagen
-
- 008.jpg (234.99 KiB) 954 keer bekeken
-
- 009.jpg (217.15 KiB) 954 keer bekeken
-
- 010.jpg (237.38 KiB) 954 keer bekeken
-
- 011.jpg (235.63 KiB) 954 keer bekeken
-
- 012.jpg (275.12 KiB) 954 keer bekeken
-
- 013.jpg (234.44 KiB) 954 keer bekeken
Re: Scheepswerven in Nederland.
De laatste scans uit het boekje
Cor Boer
Cor Boer
- Bijlagen
-
- 014.jpg (253.04 KiB) 952 keer bekeken
-
- 015.jpg (269.81 KiB) 952 keer bekeken
-
- 016.jpg (268.58 KiB) 952 keer bekeken
-
- 017.jpg (199.44 KiB) 952 keer bekeken
-
- 018.jpg (205.73 KiB) 952 keer bekeken
-
- 019.jpg (225.73 KiB) 952 keer bekeken
Re: Scheepswerven in Nederland.
Leuk zeg! Dat rijtje werven uit 1918, zoveel namen die verdwenen zijn, maar toch ook namen die nog steeds voortleven, meestal op een andere manier.
Adri
Adri
Re: Scheepswerven in Nederland.
Oke Jan als je een tabel wil weten zeg het maar er staat ook een tabel in van afstanden met de dagen dat je onderweg ben dan maar ja dat is in 1918 en toen voeren ze nog niet zo hard
Maar bedankt voor jullie reactie
Maar bedankt voor jullie reactie