Scheepswerven in Nederland.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door v+d »

Mooi Willem, dat motorbootje voer houtvlotten voor de HWAL in Accra althans het lijkt er erg veel op.

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door Roy »

Ja, dan hadden ze er vaak de schoorsteentje met de Delmas kleuren er opstaan. :!: :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
wkruit (R.I.P.)

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

v+d schreef:Mooi Willem, dat motorbootje voer houtvlotten voor de HWAL in Accra althans het lijkt er erg veel op.
Ik ken het alleen als marinevaartuig(je)... Maar aangezien -bijna- de hele Belgische Zeemacht
tweede hands is, zou het goed kunnen...
Ik zal mijn Zeebrugse vrienden van http://www.ship-hunters.be eens vragen, misschien
weten zij waar het vandaan komt!
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door Roy »

Hallo Wim,

Jan, ( v + d ) bedoelde de kleine slepertjes / vletten die in Groningen gebouwd werden.
Die waren bestemd om op West Afrika om houtvlotten te verslepen.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
wkruit (R.I.P.)

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Hier weer een paar nieuwe werven, beide niet meer actief:

In 2002 gesloten en overgenomen door Waterhuizen Shipyards, Scheepswerven Gebr. van Diepen N.V.:
Afbeelding Afbeelding

N.V. Scheepswerf "Gideon" v.h. J. Koster Hzn:
Afbeelding Afbeelding
De veerboot, waarvan een model staat afgebeeld, is de Ribatejense, gebouwd in 1948 voor een veerdienst in Lissabon. Hier een plaatje van voor de aflevering:
Afbeelding
Foto komt van:
www.maritiemdigitaal.nl/‎
In 2008 lag het schip, verbouwd tot passagiersferry -dus zonder autodek- als roestig casco op een ondiepte:
Afbeelding
De gegevens van het schip (vertaald met Bing Translator...):
Vlag-Portugal
Haven van register-Lissabon
Roepnaam van het vaartuig-CSXZ
Officiële nummer-LX-2760-TL
Jaar van bouw-1948
Builder-N.V. Scheepswerf Gideen, Nederland
Bruto tonnage-304 t
Netto tonnage-153 t
Totale lengte-38.36 m
Mond-8.02 m
Rifoles-2.61 m
Passagiers-398
Bemanning-5
Belangrijkste machine-Jastran Diesel, 500HP
Snelheid-10 ons
Geschiedenis-dampen partnerschap Lisbonenses "RIBATEJENSE" [1948-1957], maritieme transportbedrijf "RIBATEJENSE" [1957-1975] Transtejo "RIBATEJENSE" [1975-1992], de schipper "RIBATEJENSE" [1992]

Foto en gegevens komen van:
http://www.transportes-xxi.net
wkruit (R.I.P.)

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

De volgende twee werven bevonden zich resp. in Hoogezand en Foxhol. Beide zijn niet meer in bedrijf.

Scheepswerf Hoogezand N.V. lag aan de Werfkade in Hoogezand:
Afbeelding Afbeelding
Op het adres aan de werfkade is in ieder geval niets meer te vinden dan woonhuizen en een braakliggend terrein. Verderop is wel een werf
te vinden met de naam Bodewes -de naam van de directeur van Hoogezand NV- maar ik weet niet of daar enig verband tussen is...

Een werf die zeker niet meer bestaat is N.V. Scheepsbouwbedrijf v.h. Th. J. Fikkers te Foxhol:
Afbeelding Afbeelding
Het eerste item dat ik tegenkwam toen ik naar deze werf ging zoeken was een artikel van RTV Noord, met de titel "Foxhol - Voormalige scheepswerf Fikkers".
Op Google Maps, Streetview is alleen een braakliggend terrein zichtbaar met -mogelijk- de voormalige directiewoning.
wkruit (R.I.P.)

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

We maken even een zijsprong naar Vlissingen. Ik ben in het bezit van het jubileumboek van de Koninklijke Maatschappij "De Schelde" uit 1950,
genaamd "De schepen die wij bouwden". Ik ben van plan om daar het één en ander uit te scannen en hier te tonen.
Ik hoop dat dat door de liefhebbers op prijs wordt gesteld. Hier alvast een voorschotje, het Dokje van Perry, ook wel het "Oude Dok" genoemd.
Naast het dokje, een tekening van de oprichter van De Schelde, Arie Smit. Door de mensen op de werf werd hij "Arie-baas" genoemd:

Afbeelding Afbeelding
Het Dokje van Perry is waarschijnlijk het oudste, nog bestaande- gegraven dok van Europa. Hoewel er vermoedelijk weinig tot niets aan originele materialen overgebleven zullen zijn...
Nu, weer ruim een halve eeuw later, zullen er weer woningen rond het dokje -en rond de Dokhaven- komen.

Hier wat tekeningen van de werf, door de eeuwen heen. Er was toen nog geen sprake van De Schelde:
Afbeelding Afbeelding

Straks wat plaatjes van de werf tijdens de restauratie!
wkruit (R.I.P.)

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

Het Dokje van Perry is de afgelopen jaren uitgegraven -het was volgestort met zand- en gerestaureerd. Tijdens de werkzaamheden
werden er op gezette tijden rondleidingen gehouden. Eén daarvan heb ik meegemaakt. Een verslag hiervan heb ik hier staan:

Het dokje, gezien vanaf de Steenen Beer:
Afbeelding

Hier past de Bateau Porte (schipdeur, later te zien!) in:
Afbeelding
Deze Bateau Porte werd, volgens wijlen mijn schoonvader door de echte Vlissingers "Battepor" genoemd.

Hier de "Battepor" voor restauratie:
Afbeelding

Het dokje vanaf de "" open" kant:
Afbeelding

Het dokje werd, nadat de restauratie afgerond was, in gebruik gesteld door Mr Pieter van Vollenhove. Er stond toen de brigantijn Tres Hombres isn.
Eigenlijk had dat Astrid uit Vlissingen moeten zijn, maar dat is door tragische omstandigheden (na een stranding total loss verklaard) niet doorgegaan.

Vanaf de houten dokvloer ziet het er zo uit:
Afbeelding

Het water werd door deze gang weggepompt:
Afbeelding
Dat gebeurde met deze centrifugaalpomp. Hier is goed te zien, dat het dok volgestort is geweest met zand:
Afbeelding
Ik ga er van uit, dat het dokje met een andere pomp weer werkend gemaakt is...

Overigens bleek dit voor mij een dure reportage te zijn; tijdens het maken van de foto's werd mijn fiets gejat. :evil: :twisted: :x
Eigen schuld, ik had vergeten dat ding op slot te zetten en dat moet je in Vlissingen niet doen...! :shock: :?
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door leo-shof »

Gelukkig mag jij vrij reizen van je baas (dat dan weer wel) :lol:
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door Bob R.I.P. »

In mijn jeugd kwam ik vaak in Enkhuizen. Het lawaai van het klinken op de werf ging over de hele stad. Ik vond het heel indrukwekkend. Omdat ik niet weet of ik de foto's mag overnemen is hier de link naar de foto's van de werf Vooruit aan de Paktuinen.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.


Plaats reactie