Kunstpaviljoen Lauwersoog

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Afbeelding

Dagblad van het Noorden 13-9-2013.

HIER meer info. :)

HIER is te lezen hoe Geurt Busser eerder over het bewuste paviljoen dacht. :)

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Roy »

We hebben Geurt Busser vaak op de T.V. gezien. In b.v. Van Gewest tot Gewest, Andere Tijden en misschien nog wel meer.
Het is een zeer gepassioneerd mens en wil niets anders dan het Wad schilderen. Daartoe moest hij jaren geleden z'n toevlucht zoeken op een ganalenkotter om toch maar op het Wad te MOGEN komen.......... Lang leven de Waddenvereniging en te kort schietende, ( of juist een overijverige ), overheid. :twisted: :idea: :x
Hij had / heeft ook nog een Mercedes bus waarmee hij helemaal naar 't Silt in Denemarken reed om daar 't Wad en de zee te schilderen.
Het lijkt mij één van de beste ambassadeurs m.b.t. het Wadden gebeuren.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Roy »

Daar heb je helemaal gelijk in Joop !!!!!!!!!!!!!!!.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Maar, jenever know. :wink:

ANTASARI
Owner:
PT Pelayaran Nusantara Salam Pacific Indonesia Lines IDN Banjarmasin
IDNo: 5378660 Year: 1961
Name: VERMEERSINGEL
Type: Cargo ship Flag: NLD DWT: 754
Builder: Kerstholt
Material of build: Location of yard: Groningen
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-10
End:
68 ANTASARI

Deze gegevens zijn van Miramar en als er bij "End:" niets staat dan gaan we er maar vanuit dat het schip nog drijft. :wink:
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Roy »

Allemaal plannen die ik natuurlijk van harte toejuich, mare is er al een financieel plan of enige financieën voorhanden ?.
Dat is n.l. het grootste struikelblok bij al zulke plannen. Dat verrekte geld toch ook !.
Eén geluk, ik hoef me niet druk te maken om geld in welke vorm dan ook......... :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Met een kunstpaviljoen op poten die de haveningang van Lauwersoog gaat belemmeren zijn ze véél duurder uit, Roy. :)
Er schijnt al geld voor gereserveerd te zijn, dus dit is toch de ideale oplossing?
Dit briljante idee is afkomstig van Geurt Busser uut Warffum. :)

Warffum 10- 9- 2013
Alternatief voor kunstpaviljoen:
Ik krijg veel bijval op mijn kritiek op het kunstpaviljoen. Er is geld en er moet iets gebeuren aan de economische en toeristische ontwikkeling van Lauwersoog.

Bij Oostmahorn heeft een paar jaar een Groninger coaster gelegen: Argo T.
Het was een mooi, beeldbepalend element dat ik vaak geschilderd heb. Achteraf begrijp ik waarom: Een verpauperde locatie waar de beroemde reddingboot Insulinde verwekt en gestationeerd was en waar eigenzinnige mannen de zee bevoeren. Daarvoor een afgekeurd schip, eens de trots van de Groninger scheepsbouw.
Oude glorie.
Oostmahorn is opgepimpt, Argo T is naar de Philippijnen verkocht.
Al jaren hoor ik verhalen over deze en dergelijke schepen. Drank smokkelen naar Scandinavië. Als kind opgroeien aan boord tijdens de vaart, de Groningers voeren met hun gezin: “Mijn vader was een keer heel kwaad, ik had met mijn Dinky Toy gespeeld bij het magnetisch kompas en we waren helemaal van koers, ik moest precies vertellen hoe lang ik daar gespeeld had en waar precies.” Hard werken en lang op zee maar er wordt altijd met liefde over gesproken.

Februari 2005 ben ik met een moderne coaster naar Estland en Finland gevaren, met een kapitein en stuurlui van na de tijd van deze schepen. We kwamen zo’n coastertje tegen in het Kieler Kanaal. De waardering waarmee ze erover spraken was hartverwarmend: échte schepen, mooie lijn, hoge boeg waar de deklast veilig beschut achter ligt. Ons efficiënte schip kwam er bekaaid af. In Kaskinen lag zo’n schip, de Ameland, waar we een glasje bier gedronken hebben, mooi betimmerde verblijven met panelen, vaste gestoffeerde banken van mahonie. Prins Rainier van Monaco vond deze schepen zo mooi dat hij scheepswerf Kerstholt in Groningen opdracht gaf een te bouwen als jacht, de Albecaro.

Zoek zo’n Groninger Coaster, ze zijn er nog. Restaureer hem en bouw daarin alle functies van horeca, hotel, museum, wat je maar wilt. Leg hem buiten de haven aan de oostkant, bij het strandje waar ik wel eens drooggevallen ben om een schroef te verwisselen en waar ook bij laag water wel onderhoud aan kotters gedaan werd. Een loopbrug erheen en je hebt een accommodatie die hier geworteld is en niet gebiedsvreemd uit het heelal komt aanzweven. De plaatselijke (museum)werven kunnen het inrichten en onderhouden zodat je plaatselijke werkgelegenheid en kennis behoudt. In de winter kan het schip naar binnen en op het Lauwersmeer een functie krijgen, hij kan ingezet worden bij evenementen, enzovoort.
Deze schepen zijn gebouwd vanuit dezelfde denkrichting als de meeste garnalen kotters op Lauwersoog, mijn atelierschip was in 1928 de grootste kotter van Zoutkamp, van de opbrengst leefden 3 gezinnen. Die denkrichting is mij niet vreemd.
Lauwersoog heeft de nautische functie van Zoutkamp en Oostmahorn overgenomen en daarmee , vind ik, ook de verantwoordelijkheid voor haar geschiedschrijving.
Het Waddenfonds moet ten goede komen aan het hele gebied en niet alleen aan de waan van de dag van kunstprofeten en overheden.
Toon op Lauwersoog de glorie van onze noordelijke scheepsbouw met de glorie van onze Waddenkunst, tot heden!

Geurt Busser- Waddenschilder

dat is 'm helemaal, daar kun je veel meer kanten mee op dan met zo'n onverplaatsbare sta-in-de-weg op palen. In Emden bv hebben ze twee oude schepen (vuurschip en houten haringlogger) liggen als museum en als restaurant. Dat toont en dat trekt aandacht, want het is echt en niet zo`n willekeur. Eb en vloed gaat dan daadwerkelijk op en neer met het tij.
Liggen er bij Harlingen in het van Harinxmakanaal (uitgegraven haventje met deuren) niet van zulke coastertjes?
ga zo door.
Beate en Reinout
Zwarte Ruiter
Jolly Sailor

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jolly Sailor »

Maar op een coaster heb je niet genoeg ruimte om er een museum, hotel en dan ook nog een bar op te plaatsen.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Roy »

Het verhaal is me duidelijk Jos.
Ik hoop dat Geurt Busser z'n ideeën gestalte kan geven. Het is echter een gegeven dat idealisten vaak aan het kortste eind trekken en andere commerciële partijen aan het langste eind trekken. Bij allerlei vergaderingen zit een ruime afvaardiging van project ontwikkelaars,makelaars en bouwwereld. En denk er aan, dat is een sterke lobby groep die ook nog eens niets met een schip op hebben.
Ik hoop dat ik niet al te negatief ben, maar ik spreek, ( helaas ), uit ervaring..........

Bestaat de "John V" van Van der Eb / International Shipbrokers nog ?.
Ook voor dat schip zijn nog eens pogingen ondernomen om die te conserveren en ook de "John V" vertrok naar de Carib...............

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Jos Komen (R.I.P)

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De John V. schijnt als John W. nog rond te scharrelen, Roy. :)
JohnW_FortdeFrance_20050905.jpg
JohnW_FortdeFrance_20050905.jpg (106.3 KiB) 4385 keer bekeken
Foto door Peter Arendz in 2007 op Kombuispraat geplaatst.

Owner: Anral Sg Ltd VCT Kingstown
IDNo: 5174492 Year: 1957
Name: JOHN-V. Type: Cargo ship Flag: NLD DWT: 660
Length overall: 54.8
Builder: Niestern
Location of yard: Delfzijl
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-10
88 JOHN W.
jan stolp
Berichten: 216
Lid geworden op: 06 apr 2008 19:35
Contacteer:

Re: Mooie Coastertjes

Bericht door jan stolp »

http://www.shipsnostalgia.com/gallery/d ... l-2013.JPG

Op 10 juli 2013 werd deze foto genomen van de John W
Groet Jan


Plaats reactie