Vuurtorens en Lichtschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 509
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door Erikdepooter »

Hierbij de oogst van de "dagcruise" met de "Pride of Hull" tijdens de Havendagen Rotterdam.
Voor de echte liefhebbers: de foto’s zijn sterk verkleind. Je mag het origineel bij mij opvragen.

Mooi plaatje van de lichtenlijn ingang Calandkanaal.
Bijlagen
BSC01540.JPG
BSC01540.JPG (124.95 KiB) 8728 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)


Jos Komen (R.I.P)

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bedankt voor al je mooie bijdrages, Erik! :-D

Een lichtenlijntje...vroeger namen we daar altijd een azimuthje op bij vertrek uit een haven.
Soms attendeerde de loods ons daarop.
Zouden ze dit tegenwoordig ook nog doen? :wink:
(ik heb het dus over lichtenlijntjes vroeger)

JaapTermes
Berichten: 848
Lid geworden op: 25 apr 2006 19:47
Locatie: Heemskerk

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door JaapTermes »

Erik,

zeker een leuke foto en ik ben wel ge-interesseerd in zo;n lichtenlijn.

groet

Jaap Termes
ja

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7421
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door jdbvos »

In een Microsoft-legpuzzle-programma zag ik in een demo dezen:
Bijlagen
Cape Bonavista Canada.jpg
Cape Bonavista Canada.jpg (230.36 KiB) 8580 keer bekeken
Lofoten.jpg
Lofoten.jpg (191.61 KiB) 8580 keer bekeken
Oost, west...ook best

Jacob Bothof
Berichten: 617
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door Jacob Bothof »

Die openhaard uitlaatpijp had toch wel een mooier aangepast kleurtje verdiend :)

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 509
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door Erikdepooter »

Jos schreef:
Een lichtenlijntje...vroeger namen we daar altijd een azimuthje op bij vertrek uit een haven.
Soms attendeerde de loods ons daarop.
Zouden ze dit tegenwoordig ook nog doen?
Ik ben enkele jaren geleden nog op de vuurtoren van Scheveningen geweest. Daar gaven vrijwilligers, ex-zeelui, vooral vissermannen, uitleg over de daar ten toon gestelde foto's en apparatuur. Er werd ook gesproken over het verschijnsel lichtenlijn. Maar alleen over het primaire navigatiedoel: vaargeul houden tot aan de volgende lichten in lijn. Ik heb ze die azimuth truc ook verteld, maar daar hadden de mannen geen weet meer van en geloofden het ook maar half. En zo heel veel jonger waren ze ook weer niet.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Een lichtenlijntje...vroeger namen we daar altijd een azimuthje op bij vertrek uit een haven.
Ik heb ze die azimuth truc ook verteld, maar daar hadden de mannen geen weet meer van en geloofden het ook maar half.
Nou, heel eerlijk gezegd... als iemand mij zou vertellen dat hij een lichtenlijn gebruikte om een azimut te nemen, zou ik dat niet half, maar helemaal niet geloven, hoor. :roll:

--------------------------
Omnia transit sed navigare necesse est

Jos Komen (R.I.P)

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De miswijzing van het kompas bepalen werd vroeger in de wandelgangen "een azimuthje nemen" genoemd.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7421
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door jdbvos »

Nou, ik ben blij dat er nu een verklarinkje komt, want ik zat werkelijk te denken dat ik nou dom ben.... :oops:
Nou ben ik dat ook, op nautisch gebied; ik heb tenslotte daarvoor geen opleiding gehad.... :lol:
Maar ik dacht zo langzaam aan werkelijk dat er gebruik gemaakt werd van die lichtenlijn om een miswijzing van een octant/sextant te bepalen en dat ding te calibreren....
Ik heb nét een boekje van me gepakt om te kijken of dat het was, en dan de vraag hier neer te leggen....maar nu hoeft dat niet meer, natuurlijk...
Goh...heb ik in mien zeiltiet heel vaak een azimuthje genomen zonder te weten wat het was ! Ik controleerde/noteerde alleen maar de miswijzing op een vastliggende koerslijn.. :-D
Di is waar ik intussen mee bezig was: een klein knipseltje uit het boek Kustnavigatie van Rietveld&vanGroeningen, dat ik ooit aanschafte om mijn stoten op strekdam 6 nabij Den Helder te kunnen verklaren (bleek te gaan om het kusteffect van radiosignalen langs een kustlijn. Spijkerboor, in dit geval)
Maar dat verhaal heb ik hier ergens al eens gedaan.
Bijlagen
kustnavigatie.jpg
kustnavigatie.jpg (295.84 KiB) 8495 keer bekeken
Laatst gewijzigd door jdbvos op 14 sep 2017 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Oost, west...ook best

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

De miswijzing van het kompas bepalen werd vroeger in de wandelgangen "een azimuthje nemen" genoemd.
Dat zou ik echt niet willen beamen. Zeker andere wandelgangen. :-D

Een van de manieren om de miswijzing van het kompas te bepalen, is het nemen van een azimut van een hemellichaam. Als je dan toch bezig bent en je hebt even tijd, kun je dat gelijk op nog een paar koersen doen. Om dat te doen op de vier hoofdstreken en de tussenstreken, kost je hooguit een halfuur, wat op een bootje met alleen maar een magnetisch kompas een welbesteed halfuurtje kon zijn. Maar ja, dat kan natuurlijk alleen maar op een boot waar je het zelf voor het zeggen hebt en in een tijd toen geluk nog heel gewoon was en dat halfuurtje wel gemist kon worden. Een lichtenlijn geeft je alleen maar de miswijzing op die ene koers.

Maar over lichtenlijnen gesproken: wie vindt die uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart eens even terug over die KNSM'er die ergens op de westkust van Zuid-Amerika omhoog liep omdat ze de verkeerslichten in een glooiend omhoog lopende straat voor de lichtenlijn aanzagen? Het ene licht bleef wel erg lang op rood staan, zei de man die zich daar moest verantwoorden... :shock:
Omnia transit sed navigare necesse est

Jos Komen (R.I.P)

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Als je dan toch bezig bent en je hebt even tijd, kun je dat gelijk op nog een paar koersen doen.
Daar hadden we als simpele stuurman geen tijd en gelegenheid voor, we waren geen kompasstellers. :wink:
We peilden meestal op de repeater van het gyrokompas en vergeleken het daarna met het standaardkompas.
Deze waarnemingen noteerden we dan in het kompasjournaal.

Meestertje
Berichten: 428
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door Meestertje »

In de lichtenlijn van IJmuiden (100,5 º WP :wink: ) en net iets zuidelijk ervan.
Bijlagen
l.l.2.jpg
l.l.2.jpg (34.95 KiB) 8413 keer bekeken
l.l.1.jpg
l.l.1.jpg (85.47 KiB) 8413 keer bekeken
Machinare nesse est!

Meestertje
Berichten: 428
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door Meestertje »

Het hoge licht met de zwarte bende :shock:
Bijlagen
zwartebende.jpg
zwartebende.jpg (109.75 KiB) 8288 keer bekeken
Machinare nesse est!

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7421
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door jdbvos »

...maar ook een hele mooie lange lichtenlijn...
Oost, west...ook best

peter arendz
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 apr 2006 10:03
Locatie: groningerland

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door peter arendz »

Op zoek naar de pot met goud :wink:

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 509
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Vuurtorens en Lichtschepen

Bericht door Erikdepooter »

We peilden meestal op de repeater van het gyrokompas en vergeleken het daarna met het standaardkompas
Veel meer dan dat deed ik ook niet.
En Theo, sorry dat we dat een "azimuthje" noemden. (met of zonder "h")
Meestal was er in de aanloop van een haven wel wat meer te doen dan alleen lichtenlijnen peilen.
Koffie halen voor de loods bijvoorbeeld.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)



Plaats reactie