Oude foto
Re: Oude foto
Hoezo lijkt? Bertus, de Humber 1 had twee pijpen of schoorstenen, echt waar zoek het maar op.
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: Oude foto
Hallo Bertus.
Allemaal schoorstenen
Groet Bob.V.
Allemaal schoorstenen
Groet Bob.V.
- Bijlagen
-
- Schoorstenen..JPG (115.45 KiB) 4269 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: Oude foto
Hallo.
Hier een foto van New York in 1932
Foto komt van S.H. met dank aan threebs.
Groet Bob.V.
Hier een foto van New York in 1932
Foto komt van S.H. met dank aan threebs.
Groet Bob.V.
- Bijlagen
-
- new_york_piers_52_to_62_on_7th_september_1932_copy.jpg (267.36 KiB) 4027 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Re: Oude foto
Dat is dan de "Colombia" van de K.W.I.M., ( K.N.S.M.), van 1915.
In maart 1916 is ze naar de States verkocht en wel aan de Pacific Mail Steam Ship Company, New York en behield haar naam.
In 1925 weer verkocht en wel aan W.R. Grace & Co te San Francisco, nog steeds als "Colombia". Opm13 september 1931 op de U.S. kust bij Point Tosco, Isla Margarita, California, gestrand en tot wrak geslagen.
Ze was gebouwd bij de N.S.M., te A'dam en had een T.E.M., 3 cil., van 3.350 ipk., goed voor een service speed van 12½ knopen.
Ze had een capaciteit van 105 passagiers. De tonnenmaten waren; 5644 brt., 3.4448 nrt., 5.750 ton dr. verm.
info: De schepen van de K.N.S.M. 1856-1981. Auteur: P. Mulder.
m.v.g., Roy
In maart 1916 is ze naar de States verkocht en wel aan de Pacific Mail Steam Ship Company, New York en behield haar naam.
In 1925 weer verkocht en wel aan W.R. Grace & Co te San Francisco, nog steeds als "Colombia". Opm13 september 1931 op de U.S. kust bij Point Tosco, Isla Margarita, California, gestrand en tot wrak geslagen.
Ze was gebouwd bij de N.S.M., te A'dam en had een T.E.M., 3 cil., van 3.350 ipk., goed voor een service speed van 12½ knopen.
Ze had een capaciteit van 105 passagiers. De tonnenmaten waren; 5644 brt., 3.4448 nrt., 5.750 ton dr. verm.
info: De schepen van de K.N.S.M. 1856-1981. Auteur: P. Mulder.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
-
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Oude foto
Het verhaal achter de foto is nog groter:
Alg Handelsblad 30-4-1916:
"Amsterdammers, die met eigen ogen de wonden willen aanschouwen, welke een mijn aan een schip kan toebrengen, raden wij hierbij aan thans naar de Oude Houthaven te wandelen en het voorschip van het s.s. „Colombia" te aanschouwen. Zoals men zich herinneren zal, stiet dit schip enige weken geleden bij den Galloper op een mijn, doch is gelukkig drijvende gebleven. Thans is de lossing aangevangen en is het voorschip voldoende gelicht om het reusachtige gat te zien; men ziet nl. dwars door het schip heen. Is het schip over een paar dagen geheel leeg, dan is de ruïne nog beter te zien, doch dan verhaalt het ten spoedigste naar het Droogdok om hersteld te worden en is het voor de massa Amsterdammers onbereikbaar. Belangstellenden gaan dus vandaag of morgen. Men kan het best zien bij het Graansilo of op de voetbrug voor binnenschepen."
De Colombia heeft maar 1 enkele reis voor de Koninklijke West Indische Maildienst gemaakt, dat blijkt uit andere berichten. Op de terugreis van Baltimore met 4300 ton graan voor de Nederlandse regering, liep ze op een mijn, waarbij voorpiek en ruim 1 vol water liepen. Na de explosie werd Gravesend binnengelopen voor lossing en een noodreparatie. Voor het vertrek uit Baltimore was de Colombia al samen met de Equador en de Venzuela verkocht aan nieuwe Noorse eigenaars, die het schip weer onmiddellijk doorverkochten aan de W.R. Grace Steamship Company in New York. Het schip zou in Amsterdam opgeleverd worden en was bedoeld voor de lijndienst op Zuid-Amerika. Onmiddellijk na de verkoop veranderden de plannen van Grace en werden de schepen bestemd voor de verbinding tussen de Stille Zuidzee en de Amerikaanse westkust.
Alg Handelsblad 30-4-1916:
"Amsterdammers, die met eigen ogen de wonden willen aanschouwen, welke een mijn aan een schip kan toebrengen, raden wij hierbij aan thans naar de Oude Houthaven te wandelen en het voorschip van het s.s. „Colombia" te aanschouwen. Zoals men zich herinneren zal, stiet dit schip enige weken geleden bij den Galloper op een mijn, doch is gelukkig drijvende gebleven. Thans is de lossing aangevangen en is het voorschip voldoende gelicht om het reusachtige gat te zien; men ziet nl. dwars door het schip heen. Is het schip over een paar dagen geheel leeg, dan is de ruïne nog beter te zien, doch dan verhaalt het ten spoedigste naar het Droogdok om hersteld te worden en is het voor de massa Amsterdammers onbereikbaar. Belangstellenden gaan dus vandaag of morgen. Men kan het best zien bij het Graansilo of op de voetbrug voor binnenschepen."
De Colombia heeft maar 1 enkele reis voor de Koninklijke West Indische Maildienst gemaakt, dat blijkt uit andere berichten. Op de terugreis van Baltimore met 4300 ton graan voor de Nederlandse regering, liep ze op een mijn, waarbij voorpiek en ruim 1 vol water liepen. Na de explosie werd Gravesend binnengelopen voor lossing en een noodreparatie. Voor het vertrek uit Baltimore was de Colombia al samen met de Equador en de Venzuela verkocht aan nieuwe Noorse eigenaars, die het schip weer onmiddellijk doorverkochten aan de W.R. Grace Steamship Company in New York. Het schip zou in Amsterdam opgeleverd worden en was bedoeld voor de lijndienst op Zuid-Amerika. Onmiddellijk na de verkoop veranderden de plannen van Grace en werden de schepen bestemd voor de verbinding tussen de Stille Zuidzee en de Amerikaanse westkust.
Gert
- Varen is Leven -
- Varen is Leven -
Re: Oude foto
Mooie uitgebreide toevoeging Gert !.
In het boekwerkje van L.L.von Münching, "De verliezen van de Nederlandse koopvaardij in de 1e W.O.", staan ook nog eens 3 foto's van het schip waarvan 2 van de opgelopen schade.
Het blijkt ook dat haar zusterschip "Ecuador" eerder bij Het South Goodwin vuurschip op een mijn gelopen was, maar toch kans zag behouden binnen te lopen.
Over het 3e zusje, de "Venezuela", heb ik geen ellende kunnen vinden
m.v.g., Roy.
In het boekwerkje van L.L.von Münching, "De verliezen van de Nederlandse koopvaardij in de 1e W.O.", staan ook nog eens 3 foto's van het schip waarvan 2 van de opgelopen schade.
Het blijkt ook dat haar zusterschip "Ecuador" eerder bij Het South Goodwin vuurschip op een mijn gelopen was, maar toch kans zag behouden binnen te lopen.
Over het 3e zusje, de "Venezuela", heb ik geen ellende kunnen vinden
m.v.g., Roy.
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Oude foto
Doe ik er nog een mooie oude KWIM'er bij.
De Prins Willem II (bj 1890) op 8 oktober 1896 op vertrek van de De Ruijterkade in Amsterdam.
Op 21 januari 1910 vertrok het schip uit Amsterdam met bestemming Paramaribo, maar is daar nooit aangekomen.
Het laatste bericht dateerde van 23 januari 1910 over de passage van Quessant.
Daarna is niets meer vernomen en onbekend wat er is gebeurd.
Groet, Paul G.
De Prins Willem II (bj 1890) op 8 oktober 1896 op vertrek van de De Ruijterkade in Amsterdam.
Op 21 januari 1910 vertrok het schip uit Amsterdam met bestemming Paramaribo, maar is daar nooit aangekomen.
Het laatste bericht dateerde van 23 januari 1910 over de passage van Quessant.
Daarna is niets meer vernomen en onbekend wat er is gebeurd.
Groet, Paul G.