Oude foto

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Oude foto

Bericht door Bertus. »

.

ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: Oude foto

Bericht door ArnoldW »

Bertus.
Zoals ik al schreef, in Rotterdam voeren geen dekschuiten met kolen en SHV had dit soort kleine kranen niet in Rotterdam. In de jaren vijftig, toen ik nog voer op de binnenvaart, had je dit soort kranen nog in Amsterdam.
Groet Arnold.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Oude foto

Bericht door Roy »

Het klopt helemaal wat je zegt Arnold.
Bovendien, de stoomkraan is de "SHV-E" en die werkte in Amsterdam.
Ik weet niet beter dan dat de drijvende kranen van de S.H.V. in Rotterdam allemaal een nummer hadden en geen cijfer zoals in Amsterdam.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Oude foto

Bericht door cor »

Even terugkomend op de foto van de Rhein en dat er in Rotterdam geen dekschuiten met kolen
voeren klopt niet.
Tot de eind jaren 40 lagen deze dekschuiten in Vlaardingen het geen ik zelf gezien heb.
De foto moet van 1927 zijn en doe ik er een foto bij van de oude haven in Vlaardingen jaren
30 en een dekschuit erbij van de Vlaardingse kolenhandel Brobbel.
Op die foto van Rotterdam staat op de kraan het embleem welke ook de slepers Vulcaan hadden.
De dekschuit die je hier ziet lijkt dus toch wel een beetje op die van de foto van Rotterdam.
In de jaren 40 en 50 werden veel kolen gestookt maar ook nog op de toen nog vele stoomfietsen in Vlaardingen
en niet te vergeten de nog vele stoomsleepboten in de jaaren 40 dus al met al was er veel vraag
naar kolen in die tijd.
Ik weet nog wel gezellig bij de kolenkachel of wel pot kachel zitten en vaak stond er een houte rekje om
met wasgoed.
De kolenboer moest 2 hoge trappen op om de kolen op zolder in het hok te gooien
En was het buiten glad dan werd de as op de stoep gestrooid.
Waar blijf de tijd geen kolen kit meer .
Vroeger had je in Rotterdam klingen en op een huisje als je met de tram naar Rotterdam ging en
op het Marconiplein moest overstappen riep de conducteur altijd kitje kool die stond op dat huisje

Cor Boer
Bijlagen
dekschuit.jpg
dekschuit.jpg (54.88 KiB) 4621 keer bekeken
deksch.jpg
deksch.jpg (362.11 KiB) 4621 keer bekeken
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Oude foto

Bericht door Roy »

Interessante verhandeling Cor !. Echt verhalen uit de oude doos en daar zijn we nogal van.
Wat betreft het vignet op de drijvende kraan, dat kan makkelijk verwarrend werken hoor !. Het is n.l. wel degelijk het vignet van de S.H.V.
Echter, op de zwart-wit foto's zijn niet de kleuren te zien. De S.H.V. had het vlak diagonaal verdeeld in rood en wit. Dat kwam je ook in de zwarte schoorsteen tegen waar de band ook diagonaal verdeeld was in rood en wit.
De Vulkaan, ( eigendom van Baron von Thijssen ), had dit ook, maar dan groen en wit.
De N.R.V., ( Nederlandse Rijnvaart Vereniging ), had ook die kleuren maar dan blauw en wit. De N.R.V. was trouwens ook van de S.H.V.
De S.H.V. had trouwens veel meer maatschappijen dan men doorgaans denkt. Enkele zijn hiervan, de S.H.V. sleepdienst in Vlissingen, later N.V.S. van Smit Internationale. De binnenvaart tankers van PAM, later Calpam was ook S.H.V. De V.E.M. met haar stoomtrawlers uit IJmuiden was ook van de S.H.V. De S.S.M. en later Van Nieveld Goudriaan, ook S.H.V. En zo zijn er nog wel meer maatschappijen op te noemen.
Ik meende er goed aan te doen dit even voor het voetlicht te brengen.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Oude foto

Bericht door cor »

Hallo Roy bedankt voor je uitleg betreffende het embleem jammer dat ik de kleuren
niet goed ziet daarvoor ben ik dan ook afgekeurd in een ver verleden.
Maar eigenlijk wilde ik op die dekschuiten reageren die er toen in die tijd wel waren
in Rotterdam en omgeving zoals Vlaardingen zoals bij de Kolenhandels.
Hier nog een oude kaart van de Vulcaan haven en sleepbootjes op de achtergrond

Cor Boer
Bijlagen
Vulcaanhaven .jpg
Vulcaanhaven .jpg (123.66 KiB) 4512 keer bekeken
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Oude foto

Bericht door Bertus. »

.
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Oude foto

Bericht door Bertus. »

.
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Oude foto

Bericht door Bertus. »

.
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Oude foto

Bericht door Bertus. »

.


Plaats reactie