Oude foto

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Oude foto

Bericht door Roy »

De "Athur" is, na verbouwing, een privé jacht geworden.
Ze stond onlangs nog te koop.
Haar zussie is de "Twente" en die staat in Den Helder in het reddingmuseum.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Oude foto

Bericht door jdbvos »

Heel wat keren met haar gevaren...
Een fijn schip, maar vanwege de dubbele huid eigenlijk ongeschikt als jacht... De nieuwe eigenaar in Makkum had geloof ik wel de beide motoren in 1 mk geplaatst...
Maar een zeescheepie meneer ! Het kon windstil weer zijn, en zij lag te zwaaien met haar masttoppies. Maar zulk slecht weer dat ze niet naar buiten kon, heb ik nooit gezien.
M'n pa (rip) en m'n oudste broer hebben bij dik 12 bft de grote bronzen draagmedaille nog met haar verdiend met het van boord halen van de bemanning van een op drift geraakte baggermolen.
Ik mocht niet mee van pa...ik was te jong...
Ook de Zeemanshoop en de Dorus Rijkers hebben als aflosboot tijdens dokkingen van de Arthur dienst gedaan in Hindeloopen. Alleen met de Zeemanshoop ben ik eens mee geweest toen ze de Pampus-race als veiligheidsboot begeleidde van Staveren naar Enkhuizen. Losten we de Hilda af die hen had begeleid van Lemmer tot Staveren
Geert Vos sr op de Arthur.jpg
Geert Vos sr op de Arthur.jpg (142.54 KiB) 948 keer bekeken
M'n vader maakt in 1957 of 1958 een stukkie film over de haven van Hindeloopen en het gebied waar de nieuwe werfhaven gegraven zou worden; nu is dat de jachthaven van Hindeloopen. Maar de oude damwand van de nieuwbouw-vloer is er nog steeds..
Dat filmpje, met ook nog de Zeemanshoop, kun je hier downloaden/bekijken (voorlopig)
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
sparky-san
Berichten: 2094
Lid geworden op: 23 mei 2019 17:27

Re: Oude foto

Bericht door sparky-san »

Na Rotterdam en Scheveningen is Maassluis aan beurt wat betreft scheepjesfoto's. Deze foto's zijn slecht van kwaliteit maar goed, beter iets dan helemaal niets. Jaartal? Zo tussen 1955 en 1965 en de namen van de schepen zijn moeilijk te ontcijferen; eerst krassen en vuil verwijderen in PS.
Komende week komt de rest.
IMG_20191028_0005.jpg
IMG_20191028_0005.jpg (126.26 KiB) 1309 keer bekeken
on a clear day, you can see forever . . . .
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Oude foto

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Maassluis, ik denk Vondelingeplaat naar Vlaardingen.

Klaas.
Johnny
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Oude foto

Bericht door Johnny »

Klaas Buytenwegh schreef: 28 okt 2019 17:30 Maassluis, ik denk Vondelingeplaat naar Vlaardingen.

Klaas.

Klopt, oorspronkelijk voeren ze waar nu de Maastunnel ligt, toen die eenmaal gereed was zijn de wagenveren verhuist naar het westen.
Op de Vondelingenplaat is de aanleghaven nog steeds herkenbaar, ze voeren ook nog op de plaats waar nu de Beneluxtunnel ligt en de allerlaatste is in 1972 verbouwd tot blusfort voor de Rotterdamse brandweer en had als ligplaats naast de sleepboothaven op de Landtong bij Rozenburg en heeft tot eind jaren 80 dienst gedaan.
Het leven is geen facebook
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Oude foto

Bericht door Roy »

Op de "Blusfort" heb ik in 1972 bij Vuyk, Capelle a.d. IJssel nog wat klussies gedaan.
'k Zou niet meer weten wat, maar het zijn zeker geen ingrijpende werkzaamheden geweest...………
Het schijnt een moeilijk geval geweest te zijn toen die hoge blustoren er op geplaatst was. Bij een beetje roer uitslag kielde het "Blusfort" vrij sterk.
Wie en wanneer het gevaarte gesloopt heeft is me niet bekend.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Oude foto

Bericht door Bertus. »

.
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Oude foto

Bericht door Koos »

Hallo Roy.
Hier je blusfort.
(zal hem ook bij het Topic "Veerdienst Maasssluis - Rozenburg Topic plaatsen,want anders wordt het nogal een allegaartje)
Was dat een Nederlandsch woord ?
Gr. Koos
Bijlagen
Wagenveer brandweerboot (05).jpeg
Wagenveer brandweerboot (05).jpeg (114.85 KiB) 1270 keer bekeken
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Oude foto

Bericht door Roy »

Ja Koos, bij mij weten / herinnering wel als "Blusfort" geschreven.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Johnny
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 feb 2017 08:37
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Oude foto

Bericht door Johnny »

roy schreef: 28 okt 2019 18:37 Ja Koos, bij mij weten / herinnering wel als "Blusfort" geschreven.

m.v.g., Roy
Toen de brandweer nog op kazerne Rozenburg een AC (Alarmcentrale) had was de roepnaam "Blusfort 200"
Heb zelf nog een keertje mee mogen varen met dat ding, was niet vooruit te branden en als hij een keer moest uitrukken kwam
er altijd een sleepboot van de NRS helpen trekken, anders duurde het veel te lang.
De bemanning had het behoorlijk rustig, in de vrije uren zijn er een aantal jachten gebouwd...... :wink:
Het leven is geen facebook


Plaats reactie