Naar zee...

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Naar zee...

Bericht door jdbvos »

Zo !
Mooi gezegd, Theo !
Bedankt voor het fraaie inzicht in je levensloop !
Oost, west...ook best

Jos Komen (R.I.P)

Re: Naar zee...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

café "Stad en Lande", een heel oude zaak die nog steeds bestaat
Het heet tegenwoordig café "Centrum" en er is weinig veranderd aan het interieur. :wink:
paardestal.jpg
paardestal.jpg (99.32 KiB) 3267 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Naar zee...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee, Jos, het spijt me, maar dat is een heel ander café op misschien honderd meter afstand. Wat jij laat zien is wat altijd bekend heeft gestaan als "Daantje Dobma". Daantje werd alweer geruime tijd geleden dood verklaard, maar bleek nog te leven. Zie HIER

Stad en Lande heet nog altijd Stad en Lande en als ik moet schatten, heet het al honderd jaar zo. Het stond gedurende een bepaalde periode ook wel bekend als "De Drie Sneetjes". Ik meen dat het toen werd uitgebaat door drie zusters. :oops:
Maar dat was voor mijn tijd.
Er bestaat geen mooie foto van Stad en Lande zoals het er in de vijftiger jaren uitzag. Wel nieuwe foto's en ook op Street View kun je het mooi zien.

Afbeelding----Afbeelding

Links zoals het er nu uitziet, rechts minstens tachtig, maar misschien ook nog wel langer geleden. Ik kende het nog met die drie kleine ramen en de grote bovenverdieping. Het straatje rechts werd vroeger het "Jeneverstraatje" genoemd. Daar was een ingang naar de slijterij waar men, om praatjes over drankmisbruik te voorkomen, ongezien naar binnen kon glippen om een half litertje op te halen of om gewoon naar de kroeg te gaan, maar dan niet via de voordeur.
Frans de Lijster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 02 feb 2007 14:33
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Naar zee...

Bericht door Frans de Lijster »

Theo, bedankt, ik heb genoten.
Het Nautisch Technisch Woordenboek heb ik mij ook aangeschaft in het verleden.
Puur om bepaalde uitdrukkingen in bijvoorbeeld De Blauwe Wimpel als ex-kokkie ook te kunnen begrijpen.

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
Jos Komen (R.I.P)

Re: Naar zee...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

een heel ander café
Sorry voor de verkeerde info.
De volgende keer Delfzijl zal ik in de juiste tapperij een drankje gaan nuttigen. :)


Plaats reactie