Stellingplanken en bootsmansstoeltjes

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Allen

Re: Stellingplanken en bootsmansstoeltjes

Bericht door Allen » 02 nov 2019 23:17

kabo schreef:
02 nov 2019 22:17
Arbo???
Toentertijd nooit van gehoord @Bas :)
Grtn @Allen

A.Kuiper/J.Pessoa/BR

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR » 03 nov 2019 01:24

buitenom.jpg
buitenom.jpg (79.6 KiB) 362 keer bekeken

Jinny

Bericht door Jinny » 03 nov 2019 10:33

Zou niks voor mij zijn met mijn hoogtevrees.

Annekedote, ooit in de hoge hallen van de Afrikahaven met een collega lampen vervangen.
We hadden een knikarmhoogwerker tot onze beschikking.
Arbo, we moesten met twee zijn omdat de mogelijkheid bestond dat iemand onwel werd...

Na een halve dag op de grond gestaan te hebben vroeg ik Thijs, mijn collega toen, 'laat mij ook eens?'
Thijs, bekend met mijn hoogtevrees, 'Weet je dat zeker?'
Ik vol zelfoverschatting, 'Jahoor'

Aldus geschiede, ik omhoog.
De volle 12 meter.
Waarna Thijs mij met de afstandbediening beneden weer kon laten zakken...
Hoogtevrees is een vervelend iets.
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

jdbvos

Bericht door jdbvos » 03 nov 2019 10:49

Dan moet je maar niet naar China...bouwsteigers zijn van buigzaam bamboe en zwaaien mee op de wind, terwijl de bijbehorende ladder een losse bamboestengel is.
Maar je moet wel eens een brug over.....

Ik daarentegen heb ook wel eens last van vertigue, maar alleen bij 'manmade objects'.... Ik weet zelfs precies wanneer dat begon ! Op de Waalekerk gingen de 2e wtk en ik de enorme voormast in, en ik voorop. Ik greep bovenaan de laatste trede vast in de klimtocht, en voelde meteen dat die loszat: hij draaide, en verschoof. Van schrik liet ik los, om daarna met 2 handen rond de ladder te grijpen.
Ikzelf denk dat ik daar minstens een uur verstijfd aan die ladder heb gehangen, vlgs anderen was het hooguit 5 minuten.... Maar ik heb dat nooit meer naast me neer kunnen leggen, en heb daar dus ook last van, sinds toen....
Als ik het niet zelf gemaakt heb.... :roll: En zelfs dan nog wel...

jacko
Contacteer:

Bericht door jacko » 03 nov 2019 10:55

Hallo jdbvos

Deze glasbridges zijn gesloten i.v.m. ongelukken
Scary' glass bridges shut in Chinese provinceans

Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Martinus

Bericht door Martinus » 03 nov 2019 14:12

Deze glasbridges zijn gesloten i.v.m. ongelukken
Scary' glass bridges shut in Chinese provinceans
Voor zover ik begrepen heb waren de ongelukken niet met de bruggen maar met natte glazen glijbanen waar mensen mee de ruimte in geslingerd werden.

jacko
Contacteer:

Bericht door jacko » 03 nov 2019 14:39

Martinus

Stukje van de bbc.
https://www.bbc.com/news/world-asia-china-5023097
En er zijn ook nog meldingen van 10 dagen geleden.

Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

jdbvos

Bericht door jdbvos » 03 nov 2019 15:49

Ach...het ketelhuis in centrales was ook altijd lachen wanneer je externe werkers over de vloer had...
van de wachtruimte de deur uitstappen op een rooster, en tussen de voeten door 13m lager de betegelde vloer te zien.
Maar echt lachen was het in het ketelhuis: mooi met de lift naar boven, uitstappen en 55m 'valruimte' tussen je voeten te zien....
Bij de nieuwbouw (inmiddels ook al dik 20 jaar geleden) letterlijk mensen zichzelf benattend en bevriezend gezien. Meesteal kwamen ze er wel overheen, maar ik weet ook van gevallen die linea-recta de lift weer instapten naar beneden.

Jinny

Bericht door Jinny » 03 nov 2019 17:33

maar ik weet ook van gevallen die linea-recta de lift weer instapten naar beneden.
Zo een zal ik zijn Jan...
Eigen schuld.

Sparks316
Contacteer:

Bericht door Sparks316 » 03 nov 2019 17:38

Toen ik de 1e keer op het s/s Rotterdam, inmiddels liggend in de Maashaven, kwam, wilde ik ook wel ff een rondleiding maken. Net als vele anderen. UIteindelijk bezochten we ook de vetloods en we gingen aan stuurboord achter hoog ergens een deur door. Daarvandaan liep een stalen trap met
twee leuningen maar zonder tussenbordessen recht naar de plaat beneden. Een flink aantal bezoekers (en niet alleen dames) draaide zich spontaan om en die sloegen de vetloods maar even over. Het was dat ik geen dotjes poetskatoen bij me had, anders was ik naar beneden gegleden :lol:
Louis

renirie
Contacteer:

Bericht door renirie » 03 nov 2019 17:42

Jinny schreef:
03 nov 2019 10:33
Zou niks voor mij zijn met mijn hoogtevrees.
Draag je zeker ook geen hoge hakken?
Of heb je die niet in je kast?😉
keep on ringing the bells

Jinny

Bericht door Jinny » 03 nov 2019 19:01

Moment dat ik van die palen draag huurt men mij ter plaatse in als mobiele torenkraan....
Ik ben al niet klein.....
Maar tot een cm of 5 is iedereen tevreden......
Eigen schuld.

sparks

Bericht door sparks » 03 nov 2019 20:03

Dat van die roostervloer...…

Jaar of 5 geleden was ik met mijn vrouw in Cherbourg en bezochten wij de cité de la mer waar onder andere de onderzeeer La Redoutable te bekijken is.

Enthousiast beende ik de roostervloer op die we nog een aardig eindje over moesten steken om bij de ingang van deze sigaar te komen, maar na een tijdje miste ik mijn vrouw. Die stond dus stokstijf inderdaad door die roostervloer naar beneden te kijken en durfde geen stap meer te verzetten.

Nou lag die vloer op enorme stalen H-balken dus slaagde ik er in haar over die balken te laten lopen en ook niet meer te veel naar beneden te kijken. Ze was ook zeker de enige niet met dit probleem toen ik eens om me heen keek.

Ondanks alles vond ze het schip buitengewoon indrukwekkend, ik trouwens ook.

Sparks316
Contacteer:

Bericht door Sparks316 » 03 nov 2019 20:49

Dat probleem hebben veel mensen en het begint zodra ze naar beneden beginnen te kijken. Fout! Gewoon naar het eind van de plaat kijken. Maar ja, vertel het ze maar, dan.
In 1970 of 71 lagen we met de Anco Spray in Mokum ergens. Leeg, dus hoog. Maar we lagen zo, dat er vanaf de wal een loopbrug aangeschoven kon worden, met boven dek een trappie weer 3 treedjes naar beneden.
Die loopbrug was iets van 3m breed en had ook keurig leuningen aan beide zijden.
Toen kwam de familie: ma (inmiddels tegen de 50), zussie en zwagert (plus hun hummel, maar die zat al op de arm).
Ma deed twee stappen, keek natuurlijk naar beneden en bleef vervolgens als vastgelast staan. Uiteindelijk aan de arm van zwager en zus durfde ze verder.
Trouwens, honden kunnen dat ook hebben. Een andere zwager van me had ooit een hond, en zodra die op enige hoogte liep over een flatgalerij, drukte die zijn lijf tegen de muren, tenminste als er een open hek langs de afgrond liep. Was dat hek dicht, dan was er niks aan de hand :lol:
Louis

jdbvos

Bericht door jdbvos » 03 nov 2019 21:32

Op de Hunzecentrale, waar op de fundamenten daarvan nu een voetbalstadion staat, heb ik ook zo'n filmpie gemaakt.... Geen idee of de hoogtes een beetje overkomen, maar die ketels waren ook HOOG
https://www.youtube.com/watch?v=e558f25eLss

Speciaal voor Jinny: het generatorplaatje van de oude Eemscentrale
Bijlagen
generatorplaat2.jpg
generatorplaat2.jpg (151.04 KiB) 120 keer bekeken

Sparks316
Contacteer:

Bericht door Sparks316 » 03 nov 2019 22:45

Inderdaad Jan. En kan dat zo maar, haarscherp reklame maken voor Van Nelle halfzwaar? Op U-tube?

Weet je, een keerzijde van hoogtevrees of hoe je het wil noemen, is een soort van "ach, wat kan mij nou gebeuren?"
In 75, 76 of 77, toen ik al een pikheetje op de Chaparral zat, kregen we een keer bezoek van een schildersbedrijf uit Arnhem, die kwamen de poten weer wat roestvrij maken en schilderen. Dat was werk op hoogtes tussen bijna nul en zeg maar gerust 80 meter. Ze werkten wel met safety-lines en met stellages die in die poten gebouwd waren. Goed, op een gegeven moment werd het zwaar weer en dus werd het werk tijdelijk stilgelegd. Plus de stellageplanken werden zolang naar beneden gehaald.
Maar op een middag waren de vooruitzichten voor een aantal dagen weer prima, dus ze besloten weer verder te gaan. Dus werden de planken weer neergelegd en terwijl ze daarmee bezig waren werd er dus over de horizontale girders gelopen. Dat waren toch dingen van een 40-50cm diameter en die gasten hadden zoiets van "dat doen we dagelijks en fuck de safetylines". Maar ja, die krengen zijn ook rond en glibberig vanwege het weer.
Dus, je voelt 'm al aankomen, dat gaat een keer mis. Ik stond net met de medic buiten te kijken, niet eens naar hun, maar we horen een schreeuw en vervolgens zien we iemand omlaag donderen, zeg maar ketsen, want die poten van zo'n booreiland staan toch schuin. Hij bleef uiteindelijk over een girder vlak boven het water hangen, wat er van hem over was. Zijn collega die samen met hem boven bezig was zat daarna met armen en benen over de girder waarover ze liepen heen geklemd en was niet meer in beweging te krijgen. We moesten hem met een bakkie met een roustabout voor assistentie in een kraan naar beneden halen en daarna het restant van nummer 1 weer naar boven. Het gevolg was uiteraard ook dat de hele ploeg geen werk meer wilde doen, werd afgelost door een nieuw stel die vervolgens evenzo vrolijk weer af en toe zonder safetyline rondsjouwden daar. Vraag je je af: leren we wel iets? :roll:
Laatst gewijzigd door Sparks316 op 03 nov 2019 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Louis

Plaats reactie