Stellingplanken en bootsmansstoeltjes

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 574
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Stellingplanken en bootsmansstoeltjes

Bericht door Jinny » 03 nov 2019 22:57

Jeeezzz, dat dus.... :shock:
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.


Fluks
Berichten: 530
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Stellingplanken en bootsmansstoeltjes

Bericht door Fluks » 04 nov 2019 10:52

Na mijn 45 jarige scheepvaart-loopbaan heb ik een tijdje voor een uitzendbureau gewerkt.Op een dag werd ik naar de Haagse Poort gestuurd om de gevel op 60 a 70 m hoogte de gevel te reinigen.We moesten in een bakje gaan zitten en dan met een paar davids over de muur gaan.Dat heb ik maar een keer gedaan.Vervolgens hing ik het bakje eerst naast de muur en dan klom ik er in,dan kon ik mij in ieder geval goed vast houden.Mijn collega was een keer vergeten de bedieningskabel van de rails te leggen,die dan prompt dwars af gereden werd.Men moest toen een raam demonteren,om ons uit het bakje te bevrijden. Groet,Arie.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7165
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Stellingplanken en bootsmansstoeltjes

Bericht door jdbvos » 04 nov 2019 10:54

Tsja...uit de tijd dat de nutsbedrijven vercommercialiseerd moesten worden....
En allemaal in Franse handen gegeven...ook de andere bekende buitenlandse merknamen zijn in meer of mindere maten onderdeel van het Franse staatsbedrijf GDF (Gaz de France) of EDF (Energie de France)
Geritseld door de staatssecretaris (goegel zelf maar) die óók Fokker dmv allerlei vuile truukjes in handen bracht van (via de 100% deelnemer DASA) het zwaar door Europa gesubsidieerde Airbus in Frankrijk.
Ik heb het vermoeden dat de man -van wie je daarna nooit meer iets hoorde- een leuk chateau-tje in Zuid-Frankrijk heeft overgehouden daaraan, misschien zelfs wel een Franse vetleren medaille van verdienste (pour le merite) heeft gekregen... Zou me niets verbazen...
Aah zoals ze in Leeuwarden zeggen "Kent skeele, juh !"
Vraag me af hoe het gegaan zou zijn als hij ook de politie had vercommercialiseerd....
Hoe het bij de brandweer zou worden, zijn videobeelden van....

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 1210
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Stellingplanken en bootsmansstoeltjes

Bericht door peelander » 04 nov 2019 11:07

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
groeten
Jan van der Pluijm

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 2068
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Stellingplanken en bootsmansstoeltjes

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR » 06 nov 2019 02:25

videobeelden
Waar haal je ze vandaan :lol: :lol: :lol:

+
buitenboord.jpg
buitenboord.jpg (100.03 KiB) 453 keer bekeken
+

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7165
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Stellingplanken en bootsmansstoeltjes

Bericht door jdbvos » 06 nov 2019 11:05

oh..die zijn allemaal nog uit de begintijd van de pc... zeg maar uit de tijd van Win3... Maar sommige heb ik zelfs nog uit de BASIC en MSX-tijdperk...
Helemaal zeker weet ik het niet meer, maar dit eerste filmpje was ook zo eentje, bij de gegevens staat 1989, maar dat is wanneer ik hem voor het laatst heb opgeslagen... Zo bekend als de bonte hond, zo langzaam aan, en ik heb al weetikveel hoeveel van die filmpjes gewist.. Degenen waarom ik m'n lippen nog wel eens krul heb ik (tot nog toe) bewaard....
lekko anker

of deze, die's ook wel leuk...
The black hole

en er is nog veel meer (on)gein....
Die 'lekko anker' was zelfs nog een file die ik moest omzetten naar een moderner formaat om hem hier inzichtelijk te maken :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 574
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Stellingplanken en bootsmansstoeltjes

Bericht door Jinny » 06 nov 2019 11:29

Die lekko anker is inderdaad een hele oude.
En dat zwarte gat is ook niet echt nieuw..
Maar blijft leuk.
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7165
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Stellingplanken en bootsmansstoeltjes

Bericht door jdbvos » 06 nov 2019 11:53

Hoe dan ook, sommige 'nieuwe' zijn ook leuk. M'n vader trok soms een scheepsmotor aan achter een andere boot, de gloeikop ééncilinder Kromhout van 23 pk, maar met een schroef van 70 cm, van een dekschuit, startte hij soms mbv het schroefwater van een proefdraaiend nieuwbouwschip.
M'n sleepbootneeffie gaf daar een variant op: hoe duw je een sleepboot aan: kijkt hier !

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 574
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Stellingplanken en bootsmansstoeltjes

Bericht door Jinny » 06 nov 2019 13:02

We raken volledig offtopic, maar dit is een hele leuke ja....
Een niet bij naam te noemen prutser die in mijn reisje voor een hoop overbodig werk had gezorgd geloofde niet dat je een boot kon aanduwen...
Tot ie dit flimpje zag.
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

roy
Berichten: 11583
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Stellingplanken en bootsmansstoeltjes

Bericht door roy » 06 nov 2019 17:08

Wat een pracht zeg !.
Zowel het "systeem" van starten als het geluidje.
Kom d'r nog maar eens om...……... :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7165
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Stellingplanken en bootsmansstoeltjes

Bericht door jdbvos » 06 nov 2019 20:25

In de (oude) binnenvaart, en eveneens bejaarde khv, was het een bekend truukje…
Zelfs op de Zonne- of Spaarnekerk heb ik nog eens zo'n deja-vu momentje meegemaakt toen een ijverige sleepboot ons een eindje op weg hielp. Ik stond aan de manoeuvreerstand te wachten op de telegraaf toen de motor zuchtend door de compressie werd getrokken. Toen dacht ik nog "...als ik nou de brandstofhandle in 'vooruit' zet, hobbelt-ie zó weer voort..."
Maar ja, die sleepboot trok ons juist naar binnen, en dan vinden ze die actie op de bok niet zo leuk....
Gebeurde niet zo vaak, maar ik weet zeker dat héél wat van m'n meelezende vetput-collegae dit fenomeen ook wel kennen

Maar ik zal in een verhaal weer terugkeren naar het topic !
Met de Waalekerk lagen we een dag of 5 in Bangkok, helemaal vooraan langs de kade, dus met de voortros bijna letterlijk in die grote nachtclub (met een groene band erom geschilderd, meen ik) bij de havenpoort. Een, zoals de Grunneger kustvoart dat noemt, "drokte dei d'r naait om loog" met lossen&laden. Langszij een kudde van die houten binnenvaartbootjes met hele gezinnen er op, geladen met hennep en sisal die wij mee dienden te namen naar Verweggistan, en een school vrachtauto's die ieder voor zich rondom de haken van de kranen ronddansten teneinde er iets áán- of áf te haken... Afijn: voor meer info over dat hofmakingsfenomeen dient men zich te vervoegen tot een nauticus. Wij in de mk hadden 2 ploegen met werkers: een groep vrouwen die alle wanden, en al wat daar tegenaan bevestigd was, te ontdoen van alle vuiligheid die een mk pleegt te verzamelen, en de andere ploeg was een groep mannen die meer technische reinigingsklusjes deden.
Eén van de drinkwatertanks van de W-kerken bevond zich rondom de schroefafskoker, met een mangat onder de schroefas. Ik werd aan een 3 man aangewezen als 'contactpunt', en dan zouden deze mannen de dr.w.tk schoonmaken, want om eoa reden (die ik vergeten ben) was er olie in die tank terechtgekomen. De tank was voorzien van een soort rubbercoating, en de 2nd legde aan de voorman uit dat men de gevormde bladders (in olie zet rubber uit) NIET mocht beschadigen, maar voorzichtig schoongemaakt diende te worden. Mij werd verzocht om een zuurstofmeting te doen (met van die glazen buisjes, nog), en daarna kon men een aanvang nemen met de wzh.
Inmiddels kwam er bericht van dek de mk indruppelen: die binnenvaartbootjes hadden om eoa reden vlam gevat, en werden door de dokkers losgesmeten, en daarmee buiten bereik kwamen van onze blusmiddelen. De gezinnen nog steeds op die bootjes... Ik ben snel even wezen kijken, en zag een grote sleepboot met flinke waterkanonnen al spuitend aan komen zetten. Jammer genoeg waaide het nogal waardoor het water vernevelde, en dat met de bijbehorende waterdruk zorgde ervoor dat de blusboot zichzelf erg nat spoot, zonder dat er water op de bootjes kwam. Het zicht van de sleepboot was waarschijnlijk ook tot 0 teruggebracht, want een boot werd vol door haar geraakt. Afijn, ik ging terug naar de mk om me ook wverder over mijn taken te buigen, toen ineens de voorman van 'mijn ploeg' aan kwam rennen "Come quick come quick ! No good ! No good". Dus ik rende met hem mee de tunnel in en naar het achterpiekschot. Ik liet me naar beneden glijden tussen schroefas en scheepshuid en scheen met m'n Brightstar naar binnen: ik zag een paar ruggen drijven, en zag in dezelfde seconde losgetrokken blaren aan de scheepshuid...
De 2nd had dus gelijk: daar zat gas achter ! Ik klom omhoog en zei tegen de voorman dat ik hulp en spullen ging halen en niemand de tank in mocht !
Ik drukte het alarm in en greep een luchtcilinder en een masker en zou teruggaan. Op dat moment kwam ook de 2nd en de anderen aanrennen. Met z'n allen de tunnel in, enz., en ik zou met m'n fles weer naar beneden glijden, wat uiteraard niet lukte met die fles op m'n rug. Dus de fles weer af, en inmiddels had de 2nd de luchtfles al de tank in gehangen en ging ik samen met de 3e, die ook een fles en masker had meegenomen. De eerste rug die we zagen bleek de voorman te zijn, die ook nog bewoog. Ik trok hem richting mangat waar vele handen hem in ontvangst namen. Wij gingen door met ruggen zoeken en ze wat lucht te geven. Eentje bleek bij voelen aan de hals nog hartslag te hebben, en hebben we ook naar het mangat gebracht. 2 anderen gaven geen tekenen van leven...
De commotie was ook de schoonmaakploeg niet ontgaan op hun bootsmansstoelen en stellingplanken (zie je wel !) hoorden wat er aan de hand was.
Toen de 3e en ik naar buiten kwamen zat de voorman al met z'n landgenoten te praten, en iemand had inmiddels brancards opgehaald: dat nieuwere type van geplastificeerd grijs canvas. Degene met nog pols werd ingepakt op de brancard door inmiddels vele Thai, en onder luid geroep rennend de tunnel uit gevoerd. Dit werd gezien door de dames op de stellingplanken, waarbij luidkeels gegild werd: 1 van hen zag manlief afgevoerd worden, bleek later...
De tocht ging verder naar boven en naar het hoofddek, en het slachtoffer lag mooi in z'n brancard. Aan de gangway stond een tranportbusje-met-laadbak als ambulance te wachten. De groep begon de gangway af te lopen, met nog steeds dezelfde volgorde al het trap opgaan in de mk, met als gevolg dat het hoofd van het slachtoffer nu omgekeerd de gangway af zou.... De man, en nu dus ook de (geplastificeerde) brancard zaten ruimschoots in de olie, dus het slachtoffer gleed uit de brancard en ging kop vooraan langs de gangway naar beneden...
Gelukkig heb ik dát niet gezien, want de man heeft die val niet overleefd... En even later ging het bestelbusje met 3 onder een kleed liggende personen de poort uit... Alle ploegen waren verdwenen (geef ze eens ongelijk), en de hofmeester beklaagde zich bij het middageten dat bijna niemand at, en ons bezwoer dat wél te doen want we hadden het wel nodig.
M'n 1e bezoek aan Bangkok...
Bij alle volgende bezoeken zag ik die taferelen weer voor m'n geestesoog, en ook nu nog steeds zie ik alles zo duidelijk voor me dat ik het nog steeds zo uittypen kan...
Méér dan 10 doden, was mij verteld, kostte het bezoekje van de Waalekerk die ochtend....

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 2068
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Stellingplanken en bootsmansstoeltjes

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR » 10 nov 2019 02:50

buitenboord verven.jpg
buitenboord verven.jpg (43 KiB) 127 keer bekeken



Plaats reactie