Achtergracht

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
Joop Kieviet (RIP)

Achtergracht

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Ik zat even het verslag te lezen van de Achtergracht maar is het tegenwoordig verplicht dat er een loods aan boord is in de Dardanellen, ik kan me nog herinneren dat je met de zeebrief in een bootje moest afdalen en dan kreeg je toestemming om door te gaan en tot de Bosporus zonder loods verder ging.
Groetjes Joop Kieviet :?:

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

En die zeebrief zat in hetzelfde plastic tasje als de veel belangrijkere "Marlboro Documents"

Bert de Boer
Joop Kieviet (RIP)

Achtergracht

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Inderdaad, maar het tasje was wel erg groot ze leerde je kennen we zaten er om de twee a drie weken met reizen naar de Zwarte zee en hadden nog wel eens extra wensen.
Groetjes Joop Kieviet
hille

Bericht door hille »

Loods is alleen verplicht wanneer je naar een turkse haven gaat of vandaan komt en voor schepen met gevaarlijke lading.
Geldt zowel voor de Bosporus als de Dardanellen. Turken proberen op deze manier toch nog wat te verdienen.
(Ieder schip wat passeert moet echter ook een agent in Turkije hebben die het nodige papierwerk regelt voor de passage.)
Achterliggende gedachte is als ik het goed heb, één of andere oude toezegging aan Rusland, die een vrij handelsverkeer moest waarborgen. Dus ook vrije doortocht door Bosporus/Dardanellen.

Het bewuste (dokters)bootje komt tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar langs op voor hun geschikte tijden, wanneer het mooi weer is en de bemanning van het bootje er zin in heeft en je niet loodsplichtig bent.
Willen wel nog steeds veel sigaretten hebben, in ruil voor een stempeltje.

Hille
Joop Kieviet (RIP)

Achtergracht

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Hille bedankt om mij weer een beetje terug te brengen in de tegenwoordige tijd ben er al weer een tijdje uit.
Joop Kieviet


Plaats reactie