Jahre Viking

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Jahre Viking

Bericht door jeroen »

De Griekse reder Atlantian Shipping heeft bij de Sumitomo Heavy Industries te Oppama Japan
een tanker besteld en die order vanwege de economische toestanden destijds ge-canceld. De werf heeft het schip afgebouwd
onder de naam OPPAMA en opgelegd. De Taiwenese reder Tung kocht het 377 mtr lange schip in 1979 en heeft haar op de
Nippon Kokkan KK's werf in Japan laten verlengen met een stuk van 81,45 mtr. De al grote tanker werd in 1980 opgeleverd
onder de naam SEAWISE GIANT met een lengte van 458,45 een breedte 68,80 meter, een geladen deplacement van 647,955 ton
en een licht deplacement van 83,192 ton, het grootste schip dat de wereld ooit gezien heeft. Ter vergelijking de laatste
carrier uit de NIMITZ klasse vliegdekschepen heeft een lengte van 332,8 een breedte van 40,8 meter en de deplacementen
98,335 resp. 77,600 ton. Qua romp volume overtreft de SEAWISE GIANT met 238,558 GT met gemak het grootste passagierschip van
vandaag, de QM2 van 148,528 GT. Er waren 2 kleine tegenvallers in de herbouw van de SEAWISE GIANT. De toegenomen capateit,
omvattend 12 center tanks en 30 zij tanks, zorgden voor een geladen diepgang van meer dan 24,6 meter en de originele
stoom turbines, gekoppeld aan 1 as zorgden voor een dienstsnelheid van maar 13 knopen. Het maakte van Tung de eigenaar
van 's werelds grootste schip maar zorgde zeldzaam voor winst. Na een aantal seizoenen van werkeloosheid werd de SEAWISE
GIANT vercharterd aan Pemex in 1983 voor het gebruik als een FSO (Floating Storage and Offloading = Drijvende opslag en
los installatie) voor de kust van Galveston, Texas. Na 3 jaar werd ze verhuisd naar de Perzische Golf voor het zelfde werk.

Ongelukkigerwijs werd het schip over de komende 2 jaar vaker en vaker doelwit voor Irakese vliegtuigen in de Iraaks-Iraanse
oorlog en werd zwaar beschadigd bij Larak eiland nabij de straat van Hormoez op 14 mei 1988. Verklaard als een constructie
Total loss, het schip kon niet worden geborgen voor het einde van de oorlog, waarna ze werd geborgen en gesleept naar de
Brunei baai voor een onbepaalde oplegperiode. In 1990 werd de uitgebrande romp gekocht door Norman International uit
Noorwegen en versleept naar de Singaporese werf Keppel voor reconstructie en werd hernoemd in HAPPY GIANT. Meer dan 3.200
ton staal en 32 km pijpleidingen werden vervangen terwijl er ook een compleet nieuwe accomodatie gefrabiceerd en geplaatst
werd. Voor heroplevering werd het schip verkocht aan de Noorse reder Jorgen Jahre en herdoopt in JAHRE VIKING.

De komende jaren werd de JAHRE VIKING met succes geexploiteerd, varend met ladingen van crude-oil uit het Midden-Oosten
naar Noord-Europa of Amerika. Als het grootste schip in de wereld kan ze ladingen van 4,240,865 barrels olie meenemen, de
prijs varierend per reis. Tegen de huidige olie prijs (januarie dus) van ongeveer 50 US dollar per barrel, zou haar lading
vandaag een kleine 210 miljoen US dollar waard zijn. De kosten voor het schip, varend met een 40-koppige bemanning, is
ongeveer 10,500 US dollar per dag, exclusief werf onderhoud, terwijl haar brandstofverbruik de 200 ton per dag overschrijd.
Op de spot-markt, varieerd haar charterprijs veelvuldig maar werd in 1998 werd een inkomen geraporteerd van 34,500 US dollar
per dag, terwijl dat in 2002 gevallen is tot ongeveer 22,000 US Dollar per dag.

Door haar enkele romp zijn de handelsdagen op zee voor de Jahre Viking over. Echter in 2003 werd de JAHRE VIKING geselecteerd
voor het gebruik als een FSO door Maersk Oil Qatar. Onder eigendom van First Olsen Tankers arriveerde de JAHRE VIKING begin
vorig jaar bij Durban om de tanks te laten reinigen en kleine reparaties waarna ze naar de Dubai scheepswerf is gegaan voor
een volledige verbouwing. Onder andere de installatie van een nieuw meer systeem, installatie van een helikopterdek, uitgebreide
staal werken en pijpwerken. De 30 jaar oude tanker heeft sindsdien dienst gedaan op het Al Shasheen olie veld voor de kust van Oman
onder de naam KNOCK NEVIS.

Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door jeroen »

Aldus een uitreksel over de Jahre Viking / Seawise Giant uit de Ship's Monthly

Veel plezier ermee

Gr. Jeroen
Jancorjoh
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Jahre Viking

Bericht door Jancorjoh »

Als je meer wilt zien van deze tanker moet je een rondkijken op

http://supertankers.topcities.com

Gr.John
ketelbinkje

Bericht door ketelbinkje »

Afbeelding

leuk bootje hoor...
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bedankt Jeroen,
Nu kan iedereen het lezen en zelf vind ik het ook makkelijker weglezen...
Een indrukwekkend verleden heeft dit schip.
All the best
Jos


Plaats reactie