Houten dek naden kitten

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ed ijzendoorn
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 nov 2008 15:15

Houten dek naden kitten

Bericht door ed ijzendoorn »

Mannen,

Zoals enkelen van jullie gezien hebben met de kombuispraat dag aan boord van de Zaandam heeft ons houten dek ook aandacht nodig. Zoals ik het zie (als carter indiaan) alle naden (dek opdelen in delen zodat je deel voor deel kan doen) ontdoen van het oude kit en of teer. De naden uitkrabben van vuil en andere rommel wat zich er verzameld heeft in de loop der jaren. En dan?????

Op internet hebben ze het (voor jachten) over een of andere tape in de naden zetten, primeren en dan een sika flex gebruiken. tape kost iets van €8,- voor 66 mtr, primer iets van €30,- voor een potje, tube sika flex €15,- hier kan je ongeveer een 1 strekkende meter kitten.


Op sommige plekken aan dek zie je nog teer zitten van vroeger. Hoe deed met dit in jullie tijd en waar zouden we de spullen welke we hiervoor nodig hebben kunnen verkrijgen/huren van een teer ketel?

gr Ed

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: houtendek naden kitten

Bericht door jdbvos »

Na het leegmaken van de naden allereerst de naden primen met een speciale (paarsachtige) primer.
Dit in laten werken volgens voorschriften, en daarna de eerste kit-tube in de houder doen en de naden opvullen met een kleine kop erop.
Na de uitwaseming -zeg maar 'uitharding' (wordt niet echt hard) mbv een (parket- ?)schuurmachine het dek weer vlakmaken.
Ik wens je veel geduld ! Het is een behoorlijke klus. Tel de naden maar eens, en bepaal daarmee ongeveer de totale lengte....
Dan de breedte en de diepte meten (lengte, breedte en diepte in dm voor het aantal liter), en je kunt de totale inhoud berekenen, en dus de hoeveelheid kit.
Een jachtwerf heeft daarvoor een speciale pers die de kit zó mbv perslucht uit 60 ltr vaten perst; misschien mag je die huren/lenen als je daar ook de kit bestelt...??
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: houtendek naden kitten

Bericht door Jan Sprong »

Hoi ED,

Aardige klus voor de boeg,maar de bemanning van de Mahu hebben misschien wel zo'n machientje om de naden open te fresen en kunnen je misschien ook wel vertellen wat de kosten waren/m.
Volgens mij geeft sika een boekje uit over de werkwijze, maar het moet wel goed schoon zijn en eerst een tape in de naad op de grond dat weet ik nog wel.
Succes er mee.

groet Jan
ed ijzendoorn
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 nov 2008 15:15

Re: houtendek naden kitten

Bericht door ed ijzendoorn »

hoi jan,

Naden wil ik niet open frezen als dit niet nodig is, gaat er alleen maar meer kit of teer in. Maar op de mahu zijn ze gesponsord door sika meen ik me te herinneren en het dek wil ik ongelakt laten. Vind het dek gevaarlijk glad op de mahu als deze nat is. iig bedankt voor de tip.

ben ik alleen benieuwd wat langer houd, teer of kit...
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: houtendek naden kitten

Bericht door Brazuca »

Misschien kun je Shell Tixophalte gebruiken, dat is een zwarte bitumen kit die je zo uit de spuit kan knijpen.
Dit droogt wel lastiger uit en plakt minder goed op een nattige gang, maar is wel elastischer en makkelijker te verwerken.

Vroeger werd gewoon pek gebruikt. Grote brokken kun je stuk slaan met een hamer, en in een oude frituurpan smelten. Als het vloeibaar is in een oliekannetje overgieten, en kun je het uitschenken.
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: houtendek naden kitten

Bericht door Chr.Vr. »

Is het al oude brewen uit den boze ,ik lees alleen maar over kitten en bitumen
Chr.Vr.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: houtendek naden kitten

Bericht door jacko »

Alle naden eerst met tape aan beide kanten afplakken voor het kitten, dan komt er niet zoveel zooi naast de naden terecht.

Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: houtendek naden kitten

Bericht door lp »

Is het al oude brewen uit den boze ,ik lees alleen maar over kitten en bitumen
:P Ik weet niet meer welk schip het precies was (SMN), maar ze lieten het dek van het achteruit, ergens in India opnieuw breeuwen (jaren 60). Mannen met schrappers, breeuwijzers, hamers, hennep en potjes kokende hars (?), dagen aan het werk. Resultaat zag er niet uit ("veel buiten de lijntjes gekleurd") en wat het ergste was, dat het goedje niet hard werd. De rest snap je wel. Zo bleek goedkoop weer eens duurkoop te zijn.
quo vadis
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: houtendek naden kitten

Bericht door v+d »

Het kitten van zo'n dek(Zaandam) is natuurlijk onbegonnen werk omdat het onderliggende stalen dek wel roest zal vertonen. De voorschriften voor Sikaflex gaan je dan regelrechte koppijn bezorgen.
Vooral het ontroesten, primeren en inplakken van tape, wat op een jachtje al veel werk is, is op zo'n mooi oud schip m.i. niet te doen.
Op www.boat.building.org vindt je uitleg van het echte breeuwen en er is eigenlijk geen reden het niet zo te doen. Wellicht kan het pek door iets moderns vervangen worden, ze kunnen je daar vast wel informatie over geven. Dat nieuwe kitten ( op onze Karakorum zit het ook) is niet zaligmakend, door krimpen van de kit moet het met enige regelmaat bij gewerkt worden en wij komen niet eens op zoutwater.
Peter jj

Re: houtendek naden kitten

Bericht door Peter jj »

Wat betreft de roest, onderin de naad, deze behandelen met. http://www.rustbuster.nl/Roest/Chemisch ... rijden.htm
Dat scheelt een kopzorg. Oude teer, met peut en een schraper.. Wel veel werk!
Het is noodzaak de oude troep er uit te halen, voordat je met modern spul begint. Teer bevat olie, er is niet veel, wat daar aan plakt.


Plaats reactie