Slecht kleuren zien en daar gaat mn droom?!

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Slecht kleuren zien en daar gaat mn droom?!

Bericht door Knisten »

Proficiat Barney, success 8)
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Stomertje
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 apr 2012 09:34
Locatie: Zuid-Holland

Re: Slecht kleuren zien en daar gaat mn droom?!

Bericht door Stomertje »

Als kind hield ik altijd al van de zee en was er nooit echt bang voor, ik liep er zo in, ook toen ik nog niet eens een zwemdiploma had. Misschien is dit erfelijk bepaald want aan mijn moeders kant waren er verschillende zeevarende familieleden, niet alleen werktuigkundigen ( in de stoommachinetijd nog machinisten geheten), maar ook gezagvoerders bij de Rotterdamse Lloyd, de KPM en de JCJL. Heel mijn leven, in feite al vanaf mijn derde was ik geinteresseerd in technische installaties, vooral pompen, stoomketels en stoommachines. Mijn broer voer als radiotelegrafist en als ik hem opzocht in een Nederlandse haven, mocht ik ook vaak de machinekamer bekijken, het stond al lang vast dat ik wilde gaan varen.

Ik ben echter kleurenblind voor rood en groen, op de Lagere School viel ik meteen al bij de Ishihara-test (1937) door de mand, blauw zie ik echter wel. Fel-rood en fel-groen zie ik ook maar tussenkleuren zoals beige, tja dat wordt gokken. Toen ik als 18 jarige van het middelbaar onderwijs kwam, meldde ik mij aan bij de Hogere School voor Scheepswerktuigkundigen te Rotterdam. (HTS-structuur) Op 18 july 1977 werd ik door Dokter de Loos van het Havenziekenhuis gekeurd en ondanks de kleuren goedgekeurd. Eindeloos navragen op de school voordat ik met de opleiding begon, gaf steeds hetzelfde antwoord, kleurenblindheid geen probleem. Wie schetst dan ook mijn verbazing toen ik in het voorjaar van 1980 bij de Shell voor de zeevaart werd afgekeurd bij het zoeken naar een stageplaats op een schip van de Grote Handelsvaart. Dit gebeurde bij de bedrijfsarts van de Shell, Dokter Engelsma. Blijkbaar kwam dit neer op persoonlijke misnoegens , te meer daar een klasgenoot van mij die volkomen kleurenblind was (met ook nog eens erg slechte ogen, brilsterkte 8 of daaromtrent), WEL werd goedgekeurd. Het thuisfront accepteerde dit niet en ging verhaal halen bij deze maatschappij en later ook bij de minister van onderwijs. Ik had altijd graag willen varen met stoom, stoommachines waren er al niet meer sinds mijn geboortejaar, en de kans om op een turbineschip te komen was nou voorgoed verkeken.

In zeer korte tijd kwam er bij diverse zeevaartmaatschappijen , onder andere ook bij de Nedlloyd, een decreet dat kleurenblindheid hoe dan ook niet welkom was. Voor mij was echter de druk even van de ketel omdat ik het ziekenhuis indraaide, daardoor achter kwam met school en bleef hangen. Het volgende voorjaar, mei 1981 deed ik opnieuw een poging, nu met meer succes, ik kon gaan stagevaren bij van Ommeren, toevallig op een schip dat net was verbouwd op nulmanswachtbezetting, het ms Kieldrecht (1977-2009). Achteraf gezien bleek dat jaar ook dat de school mij had aangenomen omdat er de laatste jaren steeds meer studenten de school zonder diploma verlieten, van mijn jaargang 1977 hebben van de 40 studenten er maar 4 (waaronder ik zei de gek) de school met een diploma verlaten, de school had blijkbaar geen beste naam en het aantal leerlingen was al jaren dalend, wie kon ging naar Vlissingen werd mij aan boord gezegd. Het hele stagejaar deed ik niets anders dan wachtrapporten schrijven en pakkingkjes en pakkingen knippen bij groot onderhoud aan hoofd- en hulpmotoren, Achteraf bleek ook dat ik was aangnomen op juist dat schip omdat er konstant problemen waren met de defecte elektronica, ik daar toch niet mee kon werken en daarom net boven de olielieden was ingedeeld als hulpje. Terwijl mijn klasgenoten een volledig salaris verdienden , kwam ik met net 400 Gulden per maand naar huis, lekker goedkope werkkracht.......

Ik was nooit een echte motorenman en maakte ook ( heb zeker het boze oog) een zware ontploffing in de spoelluchtruimte van de Sulzer hoofdmotor mee, en daaraan aansluitend een felle brand en het finaal aan barrels draaien van de zuiger en cilinder 4. De belangrijke dingen plus werkzaamheden zag ik niet want ik knipte de zoveel honderdste pakking. Na het voltooien van het stagejaar mocht ik niet terugkomen omdat......, u raadt het al, kleurenblindheid toch een plrobleempje was met al die elektronika!


Was nou die hele opleiding voor niks geweest? MOOI NIET!! Ik ben opgeleid zoals ik eigenlijk altijd wilde zijn, een generalist die overal zijn weg in kon vinden en geen specialist die van steeds minder steeds meer weet en mijns inziens niet echt waardevol is in technische gebieden, vooral bij problemen. Na diverse omzwervingen zo in de trand van 50 ambachten 1000000 ongelukken, ben ik technisch vertaler geworden in honderden technische onderwerpen, hoezo verloren jaren? Ik had dit voor geen goud willen missen.

JE LEERT OVERAL VAN, AL IS HET MAAR HOE JE HET NIET MOET DOEN!

Groeten van de stoomvaartliefhebber Stomertje
barneyvdberg
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 aug 2016 19:34

Re: Slecht kleuren zien en daar gaat mn droom?!

Bericht door barneyvdberg »

Nu alweer een paar maand verder en zoals net nu lijkt vanaf halverwege volgend jaar ben ik werkzaam op het de binnenvaart tanker: ' relationship'

Iedereen bedankt voor de tips en steun toendetijd

Grt barney


Plaats reactie