Pagina 1 van 2

Olie(domme)vraag voor machinisten

Geplaatst: 06 jul 2015 21:44
door Cbalk
naar aanleiding van alle problemen in Calais en Dover zijn we (een aantal wegvervoerders) aan het kijken of het haalbaar is een Ro/Ro of Ro/pax te laten varen tussen een Nederlandse haven en een haven in de Thamesmonding
De havens / Douane /Grenscontrole is geen probleem MAAR het vinden van de juiste boot ...
Nu hebben we een in Zweden gebouwde 145 meter gevonden die precies aan de specificaties voldoet en op korte termijn beschikbaar is
maar voor dat we allerlei slapende honden gaan wakker maken willen we eerst ons huiswerk maken

Specs:
Lengte 145.8 m
Breedte 17:20 m
Gross T 7900
Nett 2300
Class LR100A1 LMC UMS en ICE Class 1A
Er staan 2 B&W Alpha 12U28LU motoren in van 4700 Kw
Op MDO zou het verbruik 2 ton p/u zijn bij 14 knts lijkt mij wat aan de lage kant

Volgens mij moeten we op de noordzee op LSMGO varen, is dat ook zo en zijn deze motoren daar geschikt voor
zoja wat zou het gebruik dan zijn, max kan dit schip 18 knts lopen, met 14 / 15 knts komen wij ruim toe

Ik hoop dat de werkelijke kenners ( die met de vette klauwen ) maar eventueel ook de andere met de witte boorden mij verder kunnen helpen

m vr gr Chris Balkenende

Re: olie(domme)vraag voor machinisten

Geplaatst: 07 jul 2015 01:12
door Harry G. Hogeboom
Hallo Chris,
Je zult inderdaad op de Noordzee wel MDO moeten stoken, maar voor dat je iets zinnigs kunt zeggen over brandstofverbruik moet je wel iets meer weten van dat schip EN de motoren, b.v.:

1) leeftijd van de machines.
2) Onderhouds toestand van de machines.
3) zijn alle Classe eisen en surveys " up to date"
4) Is dat vermogen "per machine" of "totaal"
5) is de romp van het schip schoon of vuil/aangegroeid.
6) het werkelijke en recente brandstof verbruik IS natuurlijk bij de eigenaar bekend.
7) inzage in de recente scheepsjournalen.
8) vragen naar aanleiding van een survey door een " echte vakman"

schepen die "op korte termijn" beschikbaar zijn, TOCH even een ECHTE en ERVAREN vakman bij halen en eventjes een " vakkundig toaal survey" doen, inclusief onderwater survey! Deze laatste zinsnede hebben zich al "TIG" personen in TIG situaties zwaar aan gebrand door zichzelf te overtuigen dat het " in DIT unieke geval" helemaal NIET nodig was. Ik zou " om te beginnen" schriftelijke toestemming van de eigenaar vragen om een actuele kopie van ALLE Classe survey rapporten " ter inzage" te vragen, zodat je dat bij en VAN de Classe krijgt.

Ik zou dit in feite eventjes "in een fraai rapportje met een hoop mooie kreten" voor je op moeten schrijven en je dan de rekening sturen, maar ik voel me vandaag nou net erg philantropisch, dus je hebt mazzel!

sukses er mee.

Re: olie(domme)vraag voor machinisten

Geplaatst: 07 jul 2015 10:45
door albert s
Is wel even heel snel en kort, maar heel ruime schatting uitgaande van volgende:

Vermogen 2 keer 4700 KW, is 9400 KW met dit vermogen zou 18 Knopen gelopen kunnen worden??
Normaal wordt snelheid gehaald met 85% MCR, dus 7990 KW.
Je wilt “slechts” 15 Knopen lopen dus, vermogen is tot de derde macht, maar snelheid tot tweede, dus 15/18 * 7990 is 6658 KW nodig.
Bij een specifiek brandstofverbruik van 250 g/KWh dus zo’n 1664 kg/h.

Maar veel hangt dus af van welk vermogen je echt nodig hebt om 18 of 15 knopen te lopen en je echte specifieke brandstof gebruik. 250 g/Kwh is een redelijk gemiddelde voor een 4-slag op MDO,maar vermogen is de grootste onzekere factor.
Als je 9400 KW nodig hebt kom je al op 2350 kg/h, bijna 30% meer.
Bunkerprijs voor MDO is zo’n 530 dollar op het moment.

Re: olie(domme)vraag voor machinisten

Geplaatst: 07 jul 2015 13:07
door Leo Bokkum
Even googlen.
Voor betreffende B&W 's staat meestal rond de 2340Kw vermeld.
Waar ze dan die 2 ton aan verstoken is me een raadsel.
Als ik mijn ouderwetse stelling gebruik van 5pk/l/u dan kom ik voor twee van deze karretjes hoogstens uit op 1250 liter/u.
Dan moet je hem al volstampen met koel/vriestrailers om aan die 2 ton te komen. Vermits we het hier over metrische tonnen hebben natuurlijk, oftewel 2000 liter.

En waarschijnlijk moeten we aan een scheepje als DIT denken.

Re: olie(domme)vraag voor machinisten

Geplaatst: 07 jul 2015 21:24
door Cbalk
allen bedank voor de reacties,

Wat mij nog niet duidelijk is welke brandstof moet er nu gebruikt worden op de Noordzee de reguliere ferrydiensten DFDS, Stena etc berekenen een toeslag voor LowSulpher LSMGO
en zeggen dat zij voor ettelijke miljoenen hun schepen hebben aangepast.

Zijn de motoren zoals de B&W Alpha en de Werkspoor 9TM410 zonder ombouw geschikt voor deze LSMGO en moet er wel of niet een uitlaatgas reiniger op ?

en Leo was het maar waar dat de "Gute "nog beschikbaar zou zijn !!dit is exact het type schip wat we zoeken, maar deze is voor 9 maanden vercharterd

En Harry, als het echt serieus gaat worden gaat er een retourticket plus voorschot onkosten richting Canada :lol:

Re: olie(domme)vraag voor machinisten

Geplaatst: 07 jul 2015 22:55
door leo-shof
En wekelijks een bossie blommen voor thuis toch zeker ?

Re: olie(domme)vraag voor machinisten

Geplaatst: 07 jul 2015 23:02
door Harry G. Hogeboom
En Harry, als het echt serieus gaat worden
Ik wens je veel sukses Chris, maar doe vooral geen moeite, het zou slechts mijn " bruine leven" verstoren :mrgreen: :lol: EN ik heb geen zin meer om met mijn ouwe lange " landingsgestel" met opgetrokken knietjes in een kissie te zitten!!
IK heb ( veel te veel) gevlogen, ik ga rusten, laat vliegen zij die het vliegen lusten! :mrgreen:

Re: olie(domme)vraag voor machinisten

Geplaatst: 08 jul 2015 20:15
door swa
LSMGO is verplicht op de Noordzee. Het opgegeven br.st verbruik kan ongeveer wel kloppen als je ook de hulpmotoren meerekent bij de snelheid van 15 mijl/hr.
Voor de rest sluit ik mij helemaal aan bij de adviezen van Harry.

Succes :mrgreen:

Re: olie(domme)vraag voor machinisten

Geplaatst: 09 jul 2015 00:04
door Cbalk
Het blijkt dat dit forum door alles en iedereen in de maritieme wereld gevolgd wordt !!!!
sinds het eerste bericht in dit topic ben ik door verscheidene mensen benaderd met vragen, opmerkingen en aanbiedingen naar aanleiding van het topic !
Daarom toch nog maar een uitleg wat en hoe, er is niets dat de buitenwereld niet mag weten

Wij, een groepje van 6/7 wegvervoerders die gezamenlijk dagenlijks tussen de 30 en 60 trucks/selfdrivers naar Engeland sturen ondervinden al sinds najaar 2014 problemen met het oversteken van de noordzee, de grootste problemen zitten in noord Frankrijk Calais en de eurotunnel wachttijden van 2 tot 6 uur is gebruikelijk plus het probleem van de illegalen. er is een tekort aan capaciteit en dit zal ook op de middellange termijn blijven
alternatieven zijn er niet b.v. een plaats op de avondafvaart van de Stena ( overigens een wereldmaatschappij ) Hoek - Harwich is een lot uit de loterij

Al sinds vorig jaar maken we regelmatig de opmerking tegen elkaar van : waarom geen eigen schip, meer als een geintje, maar wel met een serieuse ondertoon.

Sinds 14 dagen geleden de hel in Calais pas goed is losgebarsten zijn we e.e.a. meer gaan concretiseren.
Wat willen we, een ( dus 2) schepen die vanaf een nederlandse haven ergens tussen Amsterdam en Vlissingen in maximaal 11 uur naar een haven aan de zuidkant van de Thames vaart b.v. Ramsgate, Sheerness of eventueel Tilbury, vertrektijden aan beide kanten rond 21:00 /22:00 uur en dat minimaal 6 maar liefst 7 dagen per week.
Het moeten schepen zijn met tussen de 900 en 1400 lanemeters voor 16.5m trekker/opleggers en rond de 50 hutten voor evenzoveel chauffeurs.

De grote rederijen DFDS/Stena/P&O reageren op dit moment nog niet alert op deze vraag uit de markt.

Inmiddels zitten we met verscheidene partijen aan tafel, en ben ik degene die zich onderandere met de schepen bemoeit, het probleem is dat je met mensen te maken krijgt die allemaal een financieel belang hebben, en ik wil zelf weten en kunnen checken of de verhalen die mij verteld worden kloppen. waarbij de shortlist van Harry al bijzonder nuttig is !

Laat ook duidelijk zijn dat het niet perse de bedoeling is dat wij redertje gaan spelen, of willen concureren met bestaande rederijen als iemand dit wil overnemen / opstarten GRAAG, ons belang is dat onze vrachtwagens veilig en redelijk op tijd naar de "andere" kant komen, en liefst ook weer terug !!


Een van de vragen die ik nog steeds heb is: welke motoren kunnen er op LSMGO lopen ? er worden schepen aangeboden welke lopen LS 380 LS180 welke motoren volgens de (Griekse) broker
zo op LSMGO kunnen lopen, de broker was overigens catagorie louche 2ehands autohandelaar.

En moge ook duidelijk zijn dat ik een pesthekel heb aan consultants en adviseurs en subsidiologen die alleen maar op uurtje / factuurtje uit zijn

En juist de ervaringen kennis en kunde van mensen uit de dagelijkse praktijk, waarvan er velen hier op het forum zitten is veel waardevoller dan de mooie verhalen van de snelle Boten(auto) verkopers, theorie en praktijk gaan niet altijd samen

Gr
Chris Balkenende

Re: olie(domme)vraag voor machinisten

Geplaatst: 09 jul 2015 00:40
door Cbalk
Even ter onderbouwing: er is op dit moment GEEN staking !!!!!!

8th July 2015 - Press Release

OPERATION STACK REMAINS IN PLACE @23.00HRS ON 08.07.15

The Port of Dover remains open for business with a full service operating to the Port of Calais with P&O Ferries and a full service operating to Dunkerque with DFDS Seaways.

Due to the disruption yesterday at the Channel Tunnel, the on-going situation at the Port of Calais and high volumes of freight traffic seeking to use all the Channel Ports, the Port of Dover would like to advise its passengers about potential traffic congestion on the M20. Operation Stack remains in place on the M20 and is closed coast-bound between junctions 8 to 11 with the entry and exit slip closed at J9, J10, J11 (holding freight traffic on the coast-bound carriageway of the M20). Jct 13 coastbound on slip is also closed. Freight Traffic heading for the Port of Dover is advised to use the M20/A20 route and join stack.
All non-Freight traffic currently leaves the M20 at Jct 8 to join the A20 and should follow the yellow circle diversion route. Tourist traffic heading for the Port of Dover is advised to use the A2/M2 route, but please allow plenty of time for your journey.
Traffic is currently flowing and the Port and the ferry operators are working hard to serve all customers travelling to and from the continent. We apologise for any delays or inconvenience as a result of the traffic congestion and we would like to reassure our local community we are playing our part to keep traffic, Dover and the UK economy moving.
Customers are advised to contact their chosen ferry operator before travelling and consult the Port of Dover website (www.doverport.co.uk) or Twitter account (@PoD_travelnews) for the latest travel information.
We will continue to monitor the situation closely, but this issue affects us all and together with all partners are working hard in order to resume normal operations as soon as possible.