Sail 2015

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Sail 2015

Bericht door RobertB »

Dank je Jos,

wordt wel een uitdaging zie ik!

Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl

Jos Komen (R.I.P)

Re: Sail 2015

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

JaapTermes
Berichten: 874
Lid geworden op: 25 apr 2006 19:47
Locatie: Heemskerk

Re: Sail 2015

Bericht door JaapTermes »

Jos,
Wel een wijs besluit!!
Anders zie je die mensen nooit en nu lopen ze voor je................p !
Ik heb slechte ervaringen van een van de eerste keren en van mij hoeft het niet zo.

Thuis zie je het op zijn best.
groet,

Jaap Termes
ja
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: Sail 2015

Bericht door Allen »

Voor de liefhebber van SAIL -die niet lijfelijk aanwezig kan zijn- kan nu reeds een LIVE verslag volgen op NPO nieuws.
Aan deze kant is dat op kanaal 501 (Ziggo).
En uiteraard op het www.
>>>
http://www.npo.nl/live/npo-nieuws
Grtn @Allen
Jos Komen (R.I.P)

Re: Sail 2015

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Gisteren zijn we naar de Pre-sail in IJmuiden geweest, het zou in de loop van de dag opklaren en droog blijven, dus geen regenpakken enz. meegenomen.
Maar ja, ik had het kunnen weten, in IJmuiden regent en waait het bijna altijd.
Het bleef dus koud en nat. :wink:
Aankomst van de Statsraad Lehmkuhl in de haringhaven (het was toevallig net even droog).
Statsraad Lehmkuhl-1.jpg
Statsraad Lehmkuhl-1.jpg (181.42 KiB) 3031 keer bekeken
Statsraad Lehmkuhl-2.jpg
Statsraad Lehmkuhl-2.jpg (181.17 KiB) 3031 keer bekeken
Statsraad Lehmkuhl-3.jpg
Statsraad Lehmkuhl-3.jpg (176.17 KiB) 3031 keer bekeken
Statsraad Lehmkuhl-4.jpg
Statsraad Lehmkuhl-4.jpg (196.7 KiB) 3031 keer bekeken
Statsraad Lehmkuhl-5.jpg
Statsraad Lehmkuhl-5.jpg (195.5 KiB) 3031 keer bekeken
Terwijl ik foto's maakte was Akkie bezig met een filmpje. :wink:
Akkie-1.jpg
Akkie-1.jpg (230.86 KiB) 3031 keer bekeken
HIER staat het filmpje van Akkie. :)
Jos Komen (R.I.P)

Re: Sail 2015

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Er zijn zoveel fraaie foto's te zien van sail op internet, dat het plaatsen van grijze regenfoto's uit IJmuiden weinig zin heeft.
Deze foto van de eerste sail in 1975 vond ik in een ouwe schoenendoos. :wink:
sail75-3.jpg
sail75-3.jpg (153.08 KiB) 2822 keer bekeken
Jos Komen (R.I.P)

Re: Sail 2015

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

In 1975 tijdens de eerste Sail kon je tijdens Sail nog rustig aan de kant van het Noordzeekanaal gaan zitten. :wink:
En zoals gebruikelijk is bij Sail: altijd mooi weer! :-D
sail75-2.jpg
sail75-2.jpg (232.91 KiB) 3907 keer bekeken
Gebruikersavatar
Elstoplo
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 mar 2005 20:22
Locatie: Santpoort-Noord

Re: Sail 2015

Bericht door Elstoplo »

Ik heb voor de verandering is een shot van de Sedov in het donker gemaakt.
Afbeelding
En deze opstomend naar Adam.
Afbeelding
Vult u rustig aan!
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 767
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Re: Sail 2015

Bericht door Willem Visser »

Woensdag op de Sail Inn zijn mijn vrouw en ik mee gevaren op het partyschip de Jordaan en zijn rondom half negen vertrokken uit Amsterdam richting IJmuiden. Ter hoogte van Velsen zijn we de schepen gaan opwachten en onder begeleiding van de echte onvervalste Amsterdamse zang en muziek werd het al vroeg in de ochtend een feest. Toen de schepen gingen varen zijn langzaam met ze mee gevaren richting Amsterdam. Rondom vier uur was deze mooie en geweldige dag weer voorbij.

Hydrograaf

Het stoomschip Hydrograaf (bouwjaar 1910) was een hydrografisch opnemingsvaartuig van de Koninklijke Marine, dat metingen aan de zeebodem uitvoerde. Dankzij een lange staat van dienst is het in authentieke toestand bewaard gebleven en thans een populaire salonboot.

Afbeelding

Afbeelding

Spiegelretourschip "Souverein"

Als "Oostindië-vaarder" is het Spiegelretourschip Soeverein als moderne replica een indrukwekkende verschijning. Vanaf het hoge campagnedek aan de achterzijde van het schip is het uitzicht op het water en in de havens fantastisch. Dit dek ligt zo'n 5 meter boven het water en vanaf dit dek heeft het schip achter een prachtige spiegel. De grote en sfeervolle dagruimte biedt plaats aan 100 gasten; vanuit deze ruimte komt men direct op het grote hoofddek met de 17e eeuwse kanonnen. Hier wordt de sfeer van gevaarlijke wateren met piraten van de Gouden Eeuw opnieuw ontdekt. Voorop heeft het schip een indrukwekkende kluiverboom met "kraaiennest".
Lengte: 59,00 m | Breedte: 7,20 m | Diepgang: 2,10 m | Zeiloppervlak: 589 m²

Afbeelding

Afbeelding

Stad Amsterdam

De klipper is ontworpen door architect Gerard Dijkstra in opdracht van de Randstad Holding en de gemeente Amsterdam. Hij heeft zich hierbij onder andere laten inspireren door een koopvaardijschip uit de negentiende eeuw, de Amsterdam (1854). In december 1997 werd op de scheepswerf Damen Oranjewerf te Amsterdam de kiel gelegd. Toen de romp gereed was is de verdere op- en afbouw in het Nederlands Scheepvaartmuseum in Amsterdam gedaan. De Stad Amsterdam is met moderne materialen gebouwd, zoals een stalen romp, en is voorzien van hedendaagse technieken. Het schip is hoofdzakelijk gebouwd door werkzoekenden en schoolverlaters, die daarmee veel werkervaring opdeden en een nieuw toekomstperspectief kregen. De bouwkosten bedroegen ongeveer 35 miljoen gulden (circa 16 miljoen euro).[1] Jaarlijks is de gemeente Amsterdam verplicht twintig dagen af te nemen, waardoor zij bijdraagt aan de exploitatie van het schip. In het jaar 2009 werd er 238.000 euro voor opzijgezet in de gemeentebegroting. Het schip is op 1 juni 2000 tijdens Sail Amsterdam 2000 door Rita Kok, echtgenote van toenmalig premier Wim Kok, gedoopt. In 2001 won de klipper de Cutty Sark Tall Ships' Race.

In 2005, 2010 en 2015 was de Stad Amsterdam het vlaggenschip van Sail Amsterdam. Verder bevaart de Stad Amsterdam de wereldzeeën als opleidings- en charterschip en neemt deel aan regatta's en zeilshows. Op 1 september 2009 vertrok de Stad Amsterdam in opdracht van de VPRO vanuit Plymouth voor een acht maanden durende reis in het kielzog van Charles Darwin. In het kader van het tweehonderdste geboortejaar van Darwin herhaalde het schip de reis die de geleerde van 1831 tot 1836 met de Beagle maakte.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zr.Ms. De Ruyter (2004)

De Zr.Ms. De Ruyter (F 804) is een Nederlands fregat van de De Zeven Provinciënklasse. Het schip is het veertiende schip dat naar 17de-eeuwse admiraal Michiel de Ruyter is vernoemd. In januari 2007 werd Jeanette Morang benoemd tot commandant van dit schip. Jeanette Morang is de eerste vrouwelijke commandant aan boord van een fregat van de Nederlandse marine. In 2007 maakte het fregat deel uit van UNIFIL, het martieme deel van de VN-missie in Libanon. In december 2008 patrouilleerde het schip in de Golf van Aden om piraterij tegen te gaan. Van December 2010 tot eind Februari 2011 patrouilleerde Hr. Ms. de Ruyter opnieuw in de Golf van Aden om piraterij tegen te gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MIR

De Russische driemastvolschip MIR. De naam betekent 'Vrede'! Het schip wordt gebruikt voor sailtrainingen van de studenten op haar universiteit. Daarnaast wordt zij ook ingezet voor opleidingen in de maritieme wetenschappen en oceanografie. Ze werd gebouwd in 1987 te Polen. Het schip is uitgerust met een complete ziekenzaal en heeft zelfs een chirurg aan boord. Er zijn geen lieren of winches, er wordt dus traditioneel gezeild. De MIR is ruim 109 meter lang en heeft normaliter 55 bemanningsleden en 96 cadetten of trainees.

Afbeelding

Afbeelding

Etoile du Roy

Deze prachtige replica werd in 1996 gebouwd als ‘Grand Turk’ in Marmaris - Turkije, voor de opnamen van de Engelse serie ‘Horatio Hornblower’, over één van Engelands grote zeehelden. De opnamen duurden van 1998 tot 2003. Daarna figureerde zij nog in een aantal andere Engelse films en televisieseries.
In 2010 werd zij verkocht naar Frankrijk, waarna haar naam werd gewijzigd in ‘Etoile du Roy’. Bij deze eigenaar – Etoile Marines Croisieres uit St. Malo – maakt zij deel uit van een grotere vloot historische replica’s.

Het schip is zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant uniek, met een prachtige historische ontvangstruimte voor de kapitein, hoogglans gelakt houtwerk en een indrukwekkende raampartij. Gebouwd als replica van een Engels Fregat uit 1745, heeft zij ook kanonnen aan boord die werkelijk kunnen schieten. De bemanning is veelal gekleed zoals in 1745 en met haar bijzondere verschijning wordt zij regelmatig gevraagd in films, bijvoorbeeld in Nederland!
In de recente verfilming van het leven van Admiraal Michiel de Ruyter, speelt de Etoile du Roy een hoofdrol naast - uiteraard - de Admiraal. Velen die de film gezien hebben zullen het schip daarom herkennen wanneer zij bij SAIL Amsterdam 2015 verschijnt. De Etoile du Roy is 46,50 meter lang en heeft en diepgang van ruim 3 meter.

Afbeelding

Afbeelding

Dar Młodzieży

De Dar Młodzieży (Pools voor Gift van de jeugd) is een Pools zeilschip. Het schip, ontworpen door Zygmunt Choreń, werd gebouwd op de scheepswerf van Gdansk, waar het in 1981 te water werd gelaten.
De Dar Młodzieży is eigendom van de Maritime University in Gdynia, die het schip inzet als opleidingsschip. Aan boord is plaats voor 120 + 30 cadetten en een vaste bemanning van 44 personen. De "Dar" is volledig uitgerust voor de opleiding van studenten in de maritieme wereld. Zo is er, onder de hoofd-navigatiebrug een extra brug uitgerust met dezelfde instrumenten en verschillende kaartentafels. Ook beschikt het schip over een apart klaslokaal. Met haar lengte van 110.6 mtr behoort ze tot de zeilreuzen van deze wereld!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Götheborg

Deze schitterende replica van het gelijknamige schip, dat toebehoorde aan de Swedish East India Company (1731-1813), doet alle harten sneller kloppen. Ze werd gebouwd tussen 1994 en 2004 en vertrok enige tijd later voor een historische reis naar China, als make-over van de reizen die de originele ‘Gotheborg’ ook maakte. De vaart naar het Verre Oosten was lucratief en de schepen kwamen rijk beladen terug in Europa en in dit geval dus in Götheborg, de thuishaven van het schip en bolwerk van de SOIC. De Götheborg heeft in de planning om in het najaar van 2015 een reis naar China te maken. Het schip is 60 meter lang.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

La Grace

Deze replica van een historisch Tall Ship uit de 18e eeuw, bezeilt de Zeven Zeeën net als het originele schip met dezelfde naam dat 300 jaar geleden deed. Het doel is om allen die interesse hebben met een historisch schip te zeilen, deze kans te bieden. Ze werd gebouwd tussen 2008 en 2010 door een groep vrijwilligers vanuit Tsjechië en Slowakije, op een Egyptische scheepswerf in Suez met traditionele middelen. De Brik werd ontworpen door haar eigenaars (Josef Dvorsky en Daniel Rosecky), naar de technische tekeningen die in 1768 werden gepubliceerd in Zweden. e La Grace is 23,7 meter lang, heeft een diepgang van 2,8 meter en komt uit Tsjechië.

Afbeelding

Christian Radich

Deze mooie witte ‘lady’ werd gebouwd in 1937 en werd o.a. bekend van haar rol in de televisieserie The Onedin Line uit de jaren zeventig. Ze heeft nooit als vrachtvaarder gevaren, maar werd direct gebouwd als schoolschip in Noorwegen. De initiator was een zakenman en eigenaar van een groot houtbedrijf. Hij hield van de zee en luisterde altijd aandachtig naar alle verhalen van zijn neef, die kapitein was. Dat inspireerde hem tot de bouw van dit schip. Met uitzondering van de Tweede Wereldoorlog heeft de Christian Radich altijd als opleidingsschip gevaren vanuit Oslo, tevens de woonplaats van de oorspronkelijke eigenaar. De Christian Radich is 58,88 meter lang, heeft een diepgang van 4,7 meter en komt uit Noorwegen. Ze heeft een vaste crew van ca. 20 personen en kan maximaal 80 trainees meenemen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Kruzenshtern

Ook dit indrukwekkende Tall Ship werd als vrachtvaarder gebouwd. In 1926 liep zij van stapel op de Tecklenburgwerf, vlakbij Bremerhaven. Deze stalen viermastbark is na de Sedov het grootste traditionele zeilschip ter wereld dat nog vaart. Haar thuishaven is Kaliningrad. Zij kwam in de vaart als Padua en is het laatste zeilende vrachtschip dat in die tijd werd gebouwd. Samen met de Pamir, Passat, Preussen, Pommern en Peking maakte ze deel uit van de Flying P-line uit Hamburg. Ze is de enige van deze schepen die nog steeds vaart. Het schip werd met name ingezet om bouwmaterialen te vervoeren naar Zuid-Amerika en nam dan op de terugreis Salpeter mee. Ook werd de Padua gebruikt om graan te halen in Australië. In 1933-1934 zeilde de Padua slechts in 67 dagen van Hamburg naar Zuid-Australië, een wereldrecord. Tot het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog bleef zij haar lange reizen maken als vrachtschip. Na afloop van de oorlog werd het schip op 12 januari 1946 overgedragen aan de Sovjet-Unie als onderdeel van herstelbetalingen. Daarbij werd ze omgedoopt tot Kruzenshtern en kwam in 1955 als opleidingsschip in dienst bij de Russische Marine. Sinds 1966 is het schip eigendom van het ministerie van Visserij. De Kruzenshtern heeft een lengte van 114,5 meter, een diepgang van 6,8 meter en vaart met de Russische vlag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Mercedes

De Mercedes is een brig: een zeilschip met twee masten, volledig dwars getuigd. Met haar zeiloppervlakte van 900 m² verdeeld over 18 zeilen bereikt het schip een snelheid tot 16 knopen.
Gebouwd volgens de Europese richtlijn voor passagiersschepen voldoet het schip aan de hoogste veiligheidsnormen. Voor manoeuvreren en windstilte is de Mercedes uitgerust met een sterke V16 hoofdmotor.
Het schip beschikt over een groot restaurant benedendeks en een scheepsbar met lounge in het dekhuis. Het interieur is afgewerkt met mahonie, zwarte leerzittingen en gepolijst messing. De bemanning aan boord is professioneel en bijzonder gastvrij.
De Mercedes is op alle grote maritieme festivals in Europa aanwezig. Haar vaargebied strekt zich uit van Polen langs de Noord-Europese kust en het Atlantische Oceaan tot in de Middellandse Zee.

Type Brig
Bouwjaar 2005
Vlag Nederland
Thuishaven Amsterdam
Lengte 50 meter
Breedte 7,6 meter
Diepte 3,6 meter
Hoogte 35 meter
Zeil oppervlak 900 m²
Snelheid onder zeil 16 knopen
Crew 19 personen
Passagiers 130 personen

Afbeelding

Afbeelding

Alexander von Humboldt II

Sinds 2011 is dit opvallende schip – eigendom van de Deutsche Stiftung Sail Training (DSST) een graag geziene gast op alle evenementen. Met haar groene kleur is zij direct te herkennen. De ‘Alex-2’, zoals zij ook wel liefkozend wordt genoemd, wordt geheel gevaren door vrijwilligers. Van de kapitein tot de kok wordt niemand betaald. Desondanks wordt het schip op zeer professionele wijze gevaren, getuige ook het grote aantal aanvragen jaarlijks om mee te kunnen varen. De ‘Alexander von Humboldt II’ is een civiel sailtrainingsschip en staat daarom voor iedereen open.
Het schip is traditioneel getuigd als bark en voert in totaal 24 zeilen met een totale zeiloppervlakte van 1.360 m2. Bij een gunstige wind kan zij onder zeil een snelheid van 14 knopen halen. Wanneer er helemaal geen wind is kan de machine van 750 PK haar toch op tijd naar de volgende haven brengen. SAIL verheugt zich op haar komst en heeft reeds een lange historie met DSST!

Afbeelding

Afbeelding

Polaris

De Polaris is een van de drie nieuwe vaartuigen voor de Nederlandse loodsen. De nieuwe schepen vervangen drie loodsboten van de M-klasse die na 35 jaar van de sterkte worden afgevoerd. De nieuwe boten dragen de namen van de sterren die gebruikt worden bij navigatie: Polaris (de poolster), Pollux en Procyon.
De loodsboot is bijna 82 meter lang, ruim 20 meter langer dan de schepen van de M-klasse, en kan een maximale snelheid halen van 16,5 knopen, dat is circa 30,5 km/u.[3] Eenmaal gestopt draait het schip dwars op de golven, zo kunnen kleinere loodsvaartuigen aan de lijzijde aanmeren.[3] De hutten en de verblijven in het schip zijn zo centraal mogelijk geplaatst om het verblijf op zee voor de bemanning zo aangenaam mogelijk te maken. Aan boord is accommodatie voor achttien loodsen en ongeveer achttien opvarenden. De Pollux werd op 19 oktober 2012 te water gelaten en is het tweede PSV in de serie. Zij werd op 11 september 2013 gedoopt.

Afbeelding

ARC Gloria

Aanbesteed in 1966 en in dienst gesteld op 7 september 1968, is zij sindsdien een graag geziene gast in de wereld. Zij is het vlaggenschip van de Colombiaanse Marine en wordt gebruikt als opleidingsschip voor zowel jonge officieren als matrozen. De naam ‘Gloria’ is afgeleid uit het Colombiaanse volkslied ‘Oh gloria inmarcesible’ (O Unfading Glory). Wanneer de mannen op de ra’s staan aangetreden - bij binnenkomst van het schip in een haven - zingen zij dit lied. Wat telkens weer tot emotionele gevoelens leidt bij de toeschouwers, over de hele wereld. ARC staat voor ‘Armada National de la República de Colombia’. De Gloria is 64,7 meter lang, heeft een diepgang van 6,6 meter.

Afbeelding

Afbeelding


Belem

Ooit als vrachtschip (Bark) in de vaart gekomen in juni 1896, is zij het oudste nog varende zeilschip uit de ‘Belle Epoque’. De periode waarin de zeilende handelsschepen langzaam maar zeker werden verdrongen door stoomschepen. Als vrachtschip voer ze in opdracht van een Franse reder. In de daaropvolgende 18 jaar stak de Belem 33 keer de Atlantische Oceaan over met verschillende soorten lading. Vlak voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog kwam een eind aan haar rol als vrachtschip. In maart 1914 kreeg ze een nieuwe Britse eigenaar, de tweede Hertog van Westminster, die het schip volledig liet verbouwen tot een luxe privé jacht. Hij liet de houten masten vervangen door stalen exemplaren en installeerde twee, door een motor aangedreven, schroeven. Behalve een grote verbouwing in het ruim waar luxueuze hutten werden gemaakt, werd ook de huidige Victoriaanse balustrade met witte kolommen aangebracht. Die nu zo kenmerkend is voor dit schip. Nadat zij nog meerdere keren van eigenaar verwisselde werd het schip in 1976 verkocht aan een Venetiaanse werf, opgeknapt en te koop gezet. Een aantal Franse zakenlieden zag kans het schip terug te kopen en in 1977 werd de Stichting Belem opgericht. Zij werd opnieuw als Bark getuigd en vaart sindsdien als een commercieel trainingsschip. Zij heeft een totale lengte van 58 meter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog wat sfeer foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Old sailors never died.

Gr Willem V.
Gebruikersavatar
Willem Visser
Berichten: 767
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:16
Locatie: Amsterdam

Re: Sail 2015

Bericht door Willem Visser »

Ik heb ook nog een aantal video's gemaakt op het partyschip de Jordaan tijdens de Sail Inn en wil jullie graag mee laten genieten.

KLIK OP DE LINK >>>>>>> Feest op het Partyschip de Jordaan tijdens Sail Inn 2015

KLIK OP DE LINK >>>>>>> Cest la vie op Partyschip de Jordaan tijdens Sail Inn 2015
Old sailors never died.

Gr Willem V.


Plaats reactie