Tankernieuws, olieprijzen en bunkers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Tankernieuws, olieprijzen en bunkers

Bericht door Joost.R »

Mena Energy takes Fratelli d’Amico tanker on 3-year charter

Rome-based Fratelli d’Amico has chartered out LR2 tanker Mare Nostrum to Dubai-based Mena Energy for a period of three years.

The charter rate for the vessel is over $26,500 per day according to sources who confirmed the deal to Splash today.

Mare Nostrum was previously deployed in the Taurus Tankers pool managed by Teekay.

Fratelli d’Amico owns six vessels, made up of three aframax and three suezmax tankers.
mnt.jpg
mnt.jpg (100.49 KiB) 3742 keer bekeken
source: Splash 24/7

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Tankernieuws, olieprijzen en bunkers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

---------------------------------------------------Afbeelding
---------------------------------------------------Afbeelding

-------------------------------------------------------------------MOL - Mitsui O.S.K. Lines - zet het mes erin

De vervoersgigant MOL, een van 's werelds grootste zeevervoersorganisaties, wordt keihard getroffen door de krimp van de wereldeconomie en de ineenstorting van de de dry bulk- en containermarkt. MOL beschikt over een vloot van ruim 900 schepen en is actief in alle sectoren - bulkers, containerschepen, tankers, LNG-carriers, car carriers, ferry's, kortevaartschepen en cruiseschepen. Het zwaartepunt ligt echter op de bulk- en containervaart. Maar liefst 50 procent van de omzet komt uit de bulkvaart en 40 procent uit het containervervoer. De rest is dus eigenlijk peanuts en het zijn nu juist de bulk- en containervaart die het hardst worden getroffen. Ter herinnering hieronder het verloop van de Baltic Dry Index over het afgelopen jaar en over de maand januari alleen. De daling zet zich nog steeds voort en het dieptepunt lijkt nog niet te zijn bereikt.
    • Afbeelding--Afbeelding
      • Grafieken afkomstig van Bloomberg
MOL heeft dan ook besloten om met onmiddellijke ingang een "herstructurering" door te voeren van haar bulk en containersectoren. Wat die herstructurering inhoudt, laat zich raden: eenheden afstoten, opleggen, contracten cancellen. Dat gaat een paar centen kosten. Het Japanse fiscale jaar loopt van 1 april tot 31 maart en MOL heeft besloten om de kosten van deze herstructureringsoperatie nog in dit fiscale jaar, dus voor 31 maart a.s., af te boeken. Ze waarschuwt de aandeelhouders voor een verlies van 1,45 miljard dollar.

Uit het persbericht van MOL van gisteren, vrijdag 29 januari 2016 ...
    • (1) Background
      In the dry bulker business, the market is deteriorating to a new record low due to the imbalance of fleet supply and
      demand, along with stagnant cargo trade resulting from the slowdown in China’s economy since last fall. Regarding
      the containership business, cargo volume, mainly for Europe and emerging countries, hovered at low levels while a
      succession of newbuilding vessels came into service, keeping freight rates at historic lows. Although the Company
      expects the market to recover to some extent, in light of its uncertainties it decided to implement structural reforms
      in these businesses to address the abruptly changing business climate.

      (2) Outline of business structural reforms
      In regard to dry bulkers, the Company is further reducing the number of free Capesize vessels, while withdrawing
      from offering excess tonnage in the free-vessel market for Panamax and other mid- and small-size bulkers. Instead,
      the Company will focus on meeting the major transportation demands of our customers. Also, in regard to the
      containership business, the Company will reinforce its business structure and forge ahead to improve the bottom line,
      centered on thorough efforts to capture more profitable cargoes, based on reducing fixed costs through
      rationalization, mainly on North-South routes, and fleet reductions focused on mid-size vessels. As soon as the
      details of each measure are determined, the Company will separately announce them in accordance with timely
      disclosure rules.

      (3) Costs
      The Company expects to record an extraordinary loss of up to approximately ¥ 180.0 billion in the fourth quarter of
      this fiscal year, due to costs for the business structural reforms including disposal of vessels in the dry bulker and
      containership businesses.
Let vooral op de nadruk die wordt gelegd op de verstoring van de markt door te veel nieuwbouw, zowel in de bulk- als in de containervaart. En het gaat nog steeds door. Ik heb daar lang geleden mijn verbazing al over uitgesproken. Waar zijn die plannenmakers toch mee bezig? Hebben die dan geen gewoon boerenhuisvrouwenverstand? Of is het echt alleen maar "other people's money"?

Dit was MOL. Wie zal de volgende zijn?

Bronnen: vrije nieuwsgaring, MOL en Bloomberg.
Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 262
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Tankernieuws, olieprijzen en bunkers

Bericht door hondasevenfifty »

Olie prijzen
Ik vergelijk het maar met iets simpels als aardappelen heb je 108 % aanbod en 95 % vraag dan zakken de prijzen anders om werkt de markt ook zo.

Van de olieproducenten zou je verwachte dat ze aan zelf regulatie doen, dat ging in 1973 prima met een kleine groep aan de top die toch geld zat had ,maar nu hangt er een hele bevolkingsgroep aan de "olietiet" en als je dan nog zo hier en daar een oorlogje voert dan moet er geld blijven binnenkomen. Als het niet uit de prijs komt dan maar de hoeveelheid.
Gevolg is nog een lagere prijs.
Ze kijken elkaar allemaal aan, totdat er een paar die de kraan politiek bedienen het eens worden en die gaan dichtdraaien tot er weer evenwicht is, olie in de grond blijft zijn waarde wel houden en dat moment dat ze minder gaan produceren kan wel eens dichterbij zijn dan we allemaal denken, wal tanks zijn vol, net als de vlcc die moeten steeds langzamer gaan varen.
Er zijn veel mensen bij gebaat dat de olieprijs gaat stijgen ,ik denk dat het voor de zomer weer op 50 dollar staat.

Afwachten maar wie het eerste met de ogen knippert en de productie verminderd.


Hans de Haan
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Tankernieuws, olieprijzen en bunkers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

De Russen beweerden afgelopen vrijdag dat ze met Saudi-Arabië in onderhandeling waren over een verlaging van de olieproductie in Rusland en Saudi-Arabië met 5 procent. De Saudi's ontkennen dit echter in alle toonaarden. Saudië is niet van zins de productie te verminderen. Zij hebben een heel lange adem en geen economische problemen door de lage olieprijs. Rusland staat door de lage olieprijs voor een totale ineenstorting van de economie. De Golfstaten dicteren de markt. Zolang de olieprijs beneden de 60 dollar per vat blijft, verliezen de Amerikanen op de productie van schalieolie en dat is precies wat de Saudi's willen. In het Midden-Oosten bedragen de winningskosten van een vat ongeveer 20 dollar, dus daar wordt nog steeds verdiend. Ik denk dat het nog heel lang gaat duren voordat de prijs weer gaat stijgen.

De bulkvaart: Allied Shipbroking Inc. is een heel grote, gezaghebbende Griekse S&P broker. George Lazaridis is hun belangrijkste analist en die heeft onlangs een interessant rapport gepubliceerd met de veelzeggende titel "The Dry Bulk Puzzle". Volgens Allied moeten er om de markt weer enigszins te stabiliseren op korte termijn minstens 1400 bulkers uit de markt worden genomen, vooral Capesize en Panamax. Dat betekent 1 op de 7 bulkers.
Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 262
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Tankernieuws, olieprijzen en bunkers

Bericht door hondasevenfifty »

We gaan het zien Theo met de olie prijs.

Hans de Haan
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Tankernieuws, olieprijzen en bunkers

Bericht door Joost.R »

Theo Horsten schreef:
De bulkvaart: Allied Shipbroking Inc. is een heel grote, gezaghebbende Griekse S&P broker. George Lazaridis is hun belangrijkste analist en die heeft onlangs een interessant rapport gepubliceerd met de veelzeggende titel "The Dry Bulk Puzzle". Volgens Allied moeten er om de markt weer enigszins te stabiliseren op korte termijn minstens 1400 bulkers uit de markt worden genomen, vooral Capesize en Panamax. Dat betekent 1 op de 7 bulkers.

Dry Bulk Shipping Needs Drastic Measures
Dry bulk shipping is facing a perfect storm and requires drastic supply side measures if the industry is to return on course to profitability in the medium term, according to the latest edition of the Dry Bulk Forecaster report published by global shipping consultancy Drewry.
[attachment=1]bu2.jpg[/attachment]
Image: Drewry Maritime Research
Drewry estimates that if dry bulk ship-owners collectively removed half of all capesize ships over 12 years old, equating to around 20 million dwt of capacity, it would enable earnings to return to profitability by 2018. If they were to remove all old capsize vessels the recovery would occur even sooner (see chart above). This could be achieved through a combination of scraping and temporary vessel idling. While the proposed adjustments may seem harsh, there is now a need for industry-wide action otherwise the market will remain loss making for the foreseeable future.

“The only solution is for shipowners to remove older capesize vessels from the fleet until the market recovers, otherwise the industry faces many more years of losses,” said Rahul Sharan, lead analyst for dry bulk shipping at Drewry. “Any market correction resulting from inevitable insolvencies will not alone be sufficient to correct supply/demand imbalances as vessels will simply be recycled back into the fleet.”
[attachment=0]bul.jpg[/attachment]
Tokyo Bulker Image: Wikimedia
The economic slowdown in China continues to negatively impact demand for iron ore and coal shipments while the fleet carries on rising. This week the Baltic Dry Index reached an all-time low of 345 points and Drewry expects earnings to deteriorate further through 2016 as more vessels are fixed at rates well below operating costs.

Indian coal import demand is expected to wane as domestic extraction ramps up and ports remain congested. Meanwhile, vessel capacity growth continues to outstrip demand and the orderbook represents a threatening 16% of the global fleet. These factors have caused Drewry to further downgrade its outlook for the sector.

“In the absence of radical action, we expect dry bulk shipping freight rates to deteriorate further through the course of the year and to remain weak in 2017. Any recovery will be pushed out further with little near term prospect of a return to profitability,” added Sharan.

Source: Drewry
Bijlagen
bu2.jpg
bu2.jpg (73.26 KiB) 3261 keer bekeken
bul.jpg
bul.jpg (113.44 KiB) 3261 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Tankernieuws, olieprijzen en bunkers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

----------------------------------------Afbeelding

---------------------------------------------Het gaat nog steeds bergafwaarts: de Baltic Dry Index heeft het zoveelste nieuwe dieptepunt bereikt.


De scheepvaart staat voor barre tijden. De lage olieprijs mag dan een zegen zijn voor wat betreft de bunkerprijzen, diezelfde lage olieprijs dreigt nu ook een nieuwe crisis te veroorzaken. En dat terwijl de wereld nog niet bekomen is van de vorige crisis. Om die tot staan te brengen, hebben de centrale banken intussen alles uit de kast gehaald wat ze daarvoor aan wapens en instrumenten beschikbaar hadden. Dit met slechts beperkt succes. Komt er nu opnieuw een crisis, dan helpen die wapens en instrumenten niet meer en blijft er uiteindelijk maar één middel over: helicopter money, helikoptergeld. Dat is een term die vorig kaar in gebruik is gekomen. Besteedbaar geld als het ware "uitstrooien" over de bevolking, puur bedoeld om de mensen aan te zetten tot kopen, tot consumeren, om zodoende de economie weer aan te zwengelen. Dat is geen sprookje van "Tafeltje dekje, ezeltje strekje", maar een serieus financieel middel dat volgens de Britse econoom van Nederlandse afkomst en hoofdeconoom van Citigroup Willem Buiter altijd werkt. Wie het precies wil weten, moet HIER even klikken en de pdf downloaden.

De Grieken staan aan het hoofd van de grootste koopvaardijvloot ter wereld, een vloot die nog steeds groeit en alleen maar jonger wordt. De vloot bestond eind 2015 uit 4500 eenheden. In deadweight bezitten de Grieken 20 procent van de wereldkoopvaardijvloot en 50 procent van de EU-vloot. Deze cijfers werden verstrekt door de voorzitter van de Union of Greek Shipowners, Theodoros Veniamis, tijdens de jaarvergadering van deze bond. Theodoros zei dat deze cijfers, ondanks de moeilijke tijden, “bepaald geen reden gaven tot pessismisme.”

De tijd van krakkemikkige Griekse schepen ligt heel ver achter ons. Het kan dus niet anders of de Grieken doen iets goed, onverschillig of ze nu vanuit Piraeus werken, of vanuit Londen of New York. De daling van de Baltic Dry Index gaat onverminderd door. In de afgelopen week zijn er opnieuw 20 punten af gegaan. Wat doe je als eigenaar van bulkers als je elke dag 5000 dollar moet toelagen op de charterprijs van een Panamax? Dan ga je opleggen, verkopen, slopen, zelfs als je schepen steeds minder waard worden, zowel voor verkoop als voor sloop. Zo niet de Grieken, dat wil zeggen: de gezonde Griekse rederijen. Zij kopen, tankers zowel als bulkers. Zij zien hier de grote kans om de vloot nog verder te verjongen om zodoende, als de markt straks, over pakweg twee, drie jaar, weer gaat aantrekken helemaal klaar voor te zijn. Dan is de vloot niet alleen nog groter en nog jonger, maar dan stijgen de prijzen van de schepen ook weer en wordt je bedrijf opeens veel meer geld waard.

------------------------------------------------------------------------------------------------------Afbeelding

Diana Shipping Inc. is een grote Griekse speler in de bulkmarkt. Gevestigd in Athene, genoteerd op de New Yorkse beurs en eigenaar van 43 bulkers - 2 Newcastlemax, 14 Capesize, 3 Post-Panamax, 4 Kamsarmax en 20 Panamax. Dat was de samenstelling van de vloot afgelopen vrijdag aan het eind van de dag. Die dag, afgelopen vrijdag, kocht Diana drie Panamax bulkers "at distressed prices". Afbraakprijzen, zouden wij zeggen. Drie bulkers gebouwd in 2010 en 2013 voor in totaal 39,8 miljoen dollar.
      • Afbeelding--Afbeelding--Afbeelding
        MANZONI (2013)---------------------------------------------------------INFINITY 9 (2013) -------------------------------------------------------SUNSHINE (2010)
Bovendien worden er in 2016 nog drie nieuwgebouwde bulkers aan de vloot toegevoegd: een Kamsarmax van 82.000 dwt en twee Newcastlemax van 208.000 dwt. Voor wie deze laatste twee tupes onbekend zijn: een Kamsarmax is een bulker die de maximum afmetingen heeft om in Port Kamsar, Guinea, West-Afrika, bauxiet te kunnen laden. De maximum lengte is daar 229 meter. Een Newcastlemax is een bulker met een maxiimum breedte van 47 meter om in Newcastle, Australië, kolen te kunnen laden.

De drie schepen die Diana afgelopen vrijdag kocht, worden voor honderd procent gefinancierd met leningen waarover de komende twee jaar niets hoeft te worden afgelost, alleen maar rente hoeft te worden betaald en zoals bekend is de rente extreem laag. In sommige gevallen krijg je helemaal geen rente, maar moet je zelfs betalen om je geld te mogen stallen, dus als je in de komende twee jaar pakweg 1,5 of 2 procent kunt maken op 39,8 miljoen is dat niet slecht.

    • "Not only has the Company been able to negotiate the purchase of these vessels at 'distressed' prices not seen during the past 15 years, but we believe that our strong balance sheet and attractive credit risk will enable us to negotiate extremely favorable financing terms with the current lenders to finance 100 percent of the purchase price that will be non-amortising for two years," said Anastasios Margaronis, President of Diana Shipping.
[/color]
Die mannen van Diana hebben de in de afgelopen jaren verdiende centen zorgvuldig vastgehouden. Met die centen kunnen ze het huidige slechte weer in de scheepvaart veilig afrijden en intussen nog meer schepen kopen ...

    • "By preserving available cash, the Company will maintain its strong balance sheet to weather the continuing downturn in the dry bulk market and to fund future vessel acquisitions throughout the eventual market recovery, consistent with the Company's long term strategy."
[/color]
En Diana Shipping is maar een van de vele. Al die Griekse rederijen zijn begonnen als familiebedrijven en vele zijn dat ook nu nog. Velen begonnen na de oorlog met één Liberty of één T2-tanker en bouwden daarmee het bedrijf uit. Een dorp of een eiland kocht een schip en stortte zich in het avontuur. Daar zijn ze zo enorm groot mee geworden.
En waar zijn wij dan gebleven? Wij hebben kennelijk iets verkeerd gedaan. Alleen geloof ik niet dat we de tijd tegen hebben gehad, maar dat de Nederlanders gewoon geen zin meer hadden in scheepvaart. Bij ons waren er vroeger toch ook klinkende namen in de scheepvaartwereld? Die hebben de handel stuk voor stuk verkocht, de centen opgestreken en hebben het verder voor gezien gehouden. Vandaar dat ik zo de pest heb aan dat gelul over de “VOC-mentaliteit”. Volgens mij voelen de Hollanders zich al heel lang veel te goed voor de zeevaart. Dan volg ik de prestaties van de Grieken toch met heel wat meer plezier en bewondering.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Tankernieuws, olieprijzen en bunkers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

en bewondering.
Waarvan akte! :lol: Vroegaah toen ik nog jong was en ook nog dik en zwart haar had heb ik me dit ook meerdere malen afgevraagd.......niet in het detail zoals Theo het hier omschrijft.....hij is uiteindelijk zo zachies an een halve Griek geworden :lol: :roll: ......maar ik kan me herinneren dat ik in Jeddah druk bezig was om mijn toenmalige Griekse vrienden van Archirodon op gang te helpen met een paar cutter zuigers die we aan ze hadden verkocht en er toen een praaaachtig ex Nederlands en NU net Grieks vrachtscheepie vlak bij ons kwam liggen om daar - ik meen cement- te lossen. Ik weet ja nait meer van welke Nederlands kluppie het was maar ik kan me NU nog herinneren dat ik dacht " WAAROM in Godsnaam zo'n mooi en piko bello gebouwd en goed onderhouden scheepie verkopen als de Grieken er nog jaaaaren poen mee verdienen????? :roll: :roll:
Ik heb met veel plezier in de laatste jaren van mijn Maritieme avontuurtjes af en toe met een Griek gedeald, al was het slechts omdat je weet dat je wakker moet blijven en DONDERS op moet letten anders wordt je belazerd :mrgreen: maaar veelal mooie schepen!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Tankernieuws, olieprijzen en bunkers

Bericht door ferryvaneeuwen »

Singapore is in de loop der jaren één van de belangrijkste bunkerplaatsen geworden. Dat trekt dan weer slimmerikken aan die snel rijk willen worden. Een manier om dat doel te bereiken is om lucht bij de bunkerolie te injecteren waarbij het zogenoemde cappuccino effect optreedt. Er komt letterlijk een schuimlaag op de olie in de tank te liggen. Het lijkt dan dat de bestelde hoeveelheid bunkerolie is ontvangen maar op deze wijze wordt het schip geflest voor soms wel 46 ton kostbare bunkerolie. Dat tikt lekker aan....

Exxon heeft intussen hiertegen maatregelen getroffen die naar verwachting door anderen wel zal worden overgenomen.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Tankernieuws, olieprijzen en bunkers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Goh, wat een oplichters zijn dat daar in Singapore, zeg.
Hier in Griekenland heb ik meegemaakt dat er na de klok van de bunkerboot een listig, dun leidinkje terugliep, de bunkerboot weer in. Dat vond je niet zomaar, zo listig was dat listige leidinkje verborgen. Daar heb je een Griekse tweede machinist voor nodig om je op die grapjasserij te wijzen. Hij had zelf ook een poosje op een bunkerboot dienstgedaan, dus hij wist van wanten. Volgens de meter klopte het, maar van de 50 ton of zo die je betaalde, was er een ton of zo terug in de bunkerboot gelopen. Dat is niet zo veel, maar als je tien schepen op een dag bunkert, is dat voor de bunkerbootboef toch een leuke bijverdienste. :-D

Dat was toen een even verrassende als leerzame ervaring, op de eerste tanker die ik uit Griekenland haalde. Dat was ook een Griekse tanker. Gearresteerd en geveild. Die had in geen twee jaar gebunkerd, alleen maar crude gestookt. Wij bunkerden 50 ton diesel om de ketel te flashen. Daar heb je 20 tot 25 ton voor nodig, dus we namen diesel voor twee keer flashen en de rest voor de hulpmotor. Alleen konden we, toen we klaar waren met bunkeren, die diesel nergens meer terugvinden. In de bunkertank waar het in had horen te zitten, zat het niet. Ja, een heel klein beetje. De rest bleek later in een cofferdam te zitten. Daar hadden ze een paar jaar lang crude in opgeslagen en daarom liep er een later aangelegde leiding van de cofferdam naar die bunkertank. Op die manier leert men zeer snel! :-D
Krijg je een Griekse turbinetanker, zoek dan naar leidingen die niet op de tekeningen staan, van en naar alle ruimten waar je crude in zou kunnen opslaan. Niet alleen cofferdammen, maar ook de voorpiek.
En ga je in Griekenland bunkeren, ga dan even kijken of er soms vreemde, dunnen leidinkjes lopen. :?


Plaats reactie